למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » חולה וטוב לו

חולה וטוב לו

על פי הרפואה הטבעית, מחלות חורף זיהומיות הן תוצאה של תזונה לא מתאימה, ומעידות על תגובה חיסונית תקינה. יניב מורסיאנו, ראש מגמת נטורופתיה ורפואת צמחים בבית הספר מירב לרפואה משלימה, מסביר את תפקידו של חום גבוה בקידום מחלה ובמיגורה



כשהילד שלנו מנוזל, משתעל, ושוכב במיטה חלוש מחום, אנחנו מוכנים לעשות הכל כדי לראות אותו בריא שוב. חלקנו חשים חסרי אונים במהלך ההמתנה לתרופות ולזמן שיעשו את שלהם ויקימו אותו על הרגליים. כל כך קל להזדהות עם התחושות שהוא חווה, עד כי האפשרות לראות במחלה תופעה חיובית נתפסת כקשה ליישום.
"הרפואה הטבעית אינה מגדירה מחלות חורף זיהומיות כתוצר של מערכת חיסון חלשה, אלא להיפך", אומר יניב מורסיאנו, ראש מגמת נטורופתיה ורפואת צמחים בבית הספר מירב לרפואה משלימה. "ילד שנוטה לחלות בתדירות גבוהה - כל עוד אינו סובל מבעיה חיסונית מוּלדת - מוגדר כבעל רגישות חיסונית, כלומר, יש לו תגובה חיסונית טובה".

אילו מחלות מוגדרות כמחלות חורף זיהומיות?


"על פי רוב, מדובר במחלות ויראליות, אשר עם השכיחות שבהן נמנות הצטננויות והתקררויות. מחלות אלה באות לידי ביטוי בנזלת ובשיעול קל, ועלולות להתפתח לדלקות אוזניים ולדלקות גרון".

מה גורם למחלות הללו?


"אצל ילדים, הבעיה בדרך כלל קשורה במערכת העיכול, משום שמערכת העיכול שלהם רגישה, ונדרשות מספר שנים עד שהיא מגיעה לבשלות מלאה. בעולם המודרני, תינוקות מקבלים מגיל צעיר מדי תזונה שאינה מתאימה להם, כגון תחליפי חלב אם, וכן תכשירים שפוגעים במערכת העיכול, כגון אנטיביוטיקה, סטרואידים ומורידי חום. כל אלה פוגעים בפלורה הטבעית של המעי, ומעכבים את היכולת של מערכת העיכול להתפתח היטב. כתוצאה מכך, נאגרים בגוף עודפים, שמערכת העיכול לא מצליחה לספוג ולפנות כראוי. תוצרי הלוואי של התזונה שאינה מתאימה מתפנים לא רק דרך מנגנוני הפינוי הרגילים, כגון שתן, צואה והזעה, אלא גורמים להצפה של דרכי הנשימה. התוצאה היא נזלת ושיעול - תופעות שמקבילות לאלרגיה אצל מבוגרים".

החום לפעמים טוב לבריאות


פעמים רבות, כתוצאה מהזיהום, מייצר מנגנון ההגנה של הגוף מחלת חום, כדי להתגבר על העודפים שתוארו למעלה. הגוף מעלה חום כדי להאט את קצב ההתרבות של וירוסים וחיידקים. "אבל אז נותנים לילד תכשיר להורדת חום, שאם הוא ניתן בצורה לא מבוקרת הוא מדכא את המערכת החיסונית ופוגע בה", אומר מורסיאנו.
לדבריו, תכשירים להורדת חום ממשפחת פרצטמול (כגון אקמול) או איבופרופן (כגון אדוויל) מורידים חום ומקשים על הגוף להתמודד עם המחלה. "צמחים להורדת חום אמנם אינם מזיקים לכבד כמו חומרים כימיים, אבל גם הם, בשימוש לא מבוקר, עלולים לנטרל את הפעילות החיסונית של הגוף. במרוצת השנים, התוצאה עלולה להסתכם בקושי של המערכת החיסונית להעלות חום בעת מחלה, מה שמעיד על קושי בקידום המחלה".
מורסיאנו מדגיש, כי כדאי לזכור שמחלת חום משרתת את מטרות הגוף. כאשר מניחים למערכת החיסון לעשות את עבודתה, הגוף לומד להתמודד עם גורמי מחלה לאורך השנים. אם הילד חולה כל הזמן, יש לבדוק תזונה וגורמי לחץ, שאולי באים לידי ביטוי במחלות.
"לילד בעל מערכת חיסון תקינה יש נטייה להעלות חום מהר ולהבריא מהר. לכן, הצמחים אשר ניתנים בזמן מחלה הם צמחים הממריצים את תפקוד המערכת החיסונית. בין היתר, הם גורמים לטחול לייצר תאי דם לבנים, בייחוד לימפוציטים ופגוציטים (תאים בלעניים), שעוזרים לגוף להתמודד עם הגורמים המזהמים. צמחים אלה מקדמים את המחלה, ולכן, כשילד נוטל את המנה הראשונה החום לרוב עולה, אבל בצורה מבוקרת. כשהזיהום מתחיל להתמתן, גם החום מתחיל לרדת".

מה מומלץ לעשות כשיש חום?


"חום ניתן להוריד על ידי קומפרסים של חומץ ואמבטיות פושרות. חשוב גם לשתות מים. לא צריך ללחוץ על הילד לאכול, אם אינו רוצה, כי כשהגוף חולה הוא רוצה להתנקות - לא לבנות. כמובן, אנחנו לא אומרים להורים להימנע מנוגדי חום לגמרי. אם הילד קודח בלילה, וההורים רוצים שיישן כדי שהוא ינוח וגם הם - בוודאי שאפשר לתת מנה של מוריד חום. אבל יש לזכור שזה לא טיפול, ואין לתת יותר מדי מנות".

היוועצו במומחים


"חשוב לציין, שכדי לקבל צמחים מתאימים יש להתייעץ עם בעל מקצוע. הרבליסט קליני יוכל לתת את הצמחים הנכונים, במינון ובריכוז המדויקים, בניגוד לבתי טבע שאין בידיהם מרשמים מדויקים. החשיבות של מטפל היא גם בניטרול ההזדהות החזקה של ההורים עם הילד. אפילו מטפלים מתקשים לפעמים לטפל בילדים שלהם, כי הם כל כך מזדהים איתם, עד שהם מרגישים צורך לתת להם משהו כדי לקבל אפקט מיידי. גיבוי של איש מקצוע יסייע להצלחת הטיפול".

* יניב מרסיאנו הוא ראש מגמת נטורופתיה ורפואת צמחים ומורה לרפואת צמחים מודרניים בבית הספר מירב לרפואה משלימה

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים