למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » זה הסתיו עם העיטוש

זה הסתיו עם העיטוש

עיטושים, קוצר נשימה, פריחות ושלל תופעות הן מנת חלקם של הסובלים מאלרגיה עונתית. יניב מורסיאנו, ראש מגמת נטורופתיה, נותן רקע ודרכי התמודדות

הרבה מאיתנו מכירים את זה: כשרוחות של סתיו מסיעות עלי שלכת אל חצרות הבתים, מתחילים העיטושים, או לחלופין, קוצר נשימה, או פריחות וגירודים. לעיתים ניתן לפטור את התופעה כאלרגיה חולפת, אולם יש כאלה שנזקקים לטיפולים ולמנוחה בעת ההתקפה.
"15-20 אחוזים מאוכלוסיית ישראל סובלים מתופעות של אלרגיה", אומר יניב מורסיאנו, ראש מגמת נטורופתיה בבית הספר מירב לרפואה משלימה. "מדובר בחוסר איזון של מערכת החיסון, שמתבטא בתגובה מופרזת. התגובה הזו נוצרת כתוצאה מחדירתו של חומר זר (אלרגן) לגוף, והתקשרותו לחלבון סגולי הסובב בדם (נוגדן). כך מתחוללת שורה של תהליכים כימיים, שבסופה, בין השאר, משתחרר בגוף חומר המכונה היסטמין".

מהן המחלות השכיחות הנובעות מכך?


"ישנה קבוצה של מחלות אלרגיות, הנקראות מחלות אטופיות, ביניהן קדחת השחת (hay fever), אסתמה ודלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס). בין התופעות האלרגיות הנפוצות נמנות דלקת עיניים, נזלת, שיעול ליחתי, עיטושים, גרד באף, אקזמה ופריחה".

מדוע זה קורה בעיקר בעונות מעבר?


"לא בכדי. בסתיו יפַתחו אנשים רבים קוצר נשימה, ובאביב יפַתחו מחלות עור או קדחת השחת. ברפואה המסורתית מזוהה הריאה עם הסתיו. בהנחה שגופנו הוא חלק בלתי-נפרד מן היקום ומן הטבע, בעונה זו הריאות מנצלות את המומנטום של השינוי החיצוני, וכמו השלכת, הן מנסות להשיר מעליהן גורמים שליליים. כך גם לגבי הכבד, המזוהה עם עונת האביב. האביב הוא תקופה של התחדשות, פריחה ושינוי. בהתאמה, חוֹוים אנשים תסמינים המעידים על ניסיונות פינוי שעושה גופנו. לכן, בעונות מעבר ננסה לקדם תהליכים אלה במקום לעכב אותם".

כיצד יכולה רפואת הצמחים לסייע נגד תופעות אלרגיות?


"אין ספק, לרפואה הקונבנציונלית יש כלים אפקטיביים ביותר לטיפול בתסמינים של האלרגיות (אנטי-היסטמינים ותכשירים סטרואידיאליים) בזמן התפרצותה של תופעה אלרגית, בעוד שבידי המרפא הטבעי יש כלים מועטים לטיפול ישיר בתסמינים. אולם, טיפול שטחי מהסוג שמציעה הרפואה הקונבנציונלית עלול לדכא את מנגנוני הפינוי הטבעיים של הגוף, ולהותיר את הפסולת בגופנו. לעומת זאת, יתרונו של המטפל הטבעי הוא הטיפול באדם השלם ולאורך זמן, כדי להפחית את תדירות ההתקפים ואת עוצמתם. אחד מצמחי המרפא העיקריים ששימשו - ועדיין משמשים במדינות מסוימות - לטיפול סימפטומטי בקדחת השחת ובאסטמה הוא שרביטן סיני (Ephedra sinica), אשר משרד הבריאות הישראלי אוסר את השימוש בו".

איך מתנהל טיפול של מטפל טבעי?


"בשלב הראשון יש לנסות להבין מדוע מייצר הגוף את התגובה האלרגית. זו בדיקה שנעשית באופן פרטני לגבי כל אדם ואדם. בנוסף, חשוב לתמוך באיברים בעלי משמעות מטבולית, כגון הכבד, בלוטת הלימפה, הכליות והריאות. כאשר איברים אלו מתפקדים היטב, הגוף מצליח לנקז החוצה גורמים שליליים מדי יום ביומו באמצעות יציאות, שתן ומחלות עונתיות. לגבי מחלות עונתיות, חשוב לזכור שהן מעידות על ניסיונות ניקוי של הגוף, ולא לראות בהן תופעה שלילית ולנסות לדכא את תסמיניהן".

עזרה משולי הדרך: הסרפד


מורסיאנו מוסיף, כי אחד מצמחי המרפא היעילים לטיפול באלרגיות הוא צמח שקל למצוא אותו בכל חצר ושדה. "כבר מימי קדם שימשו עלי הסרפד לטיפול בבעיות עור, וגם מחקרים מודרניים תומכים בשימוש המסורתי בצמח. חולטים עלי סרפד במשך כ-20 דקות (30 גרם ירק בחצי ליטר מים), מסננים ושותים את הנוזל במהלך היום על קיבה ריקה". את עלי הסרפד ניתן גם לשלב בתבשילים שונים: מרק, שקשוקה, פשטידה וקציצות.

יניב מורסיאנו הוא ראש מגמת נטורופתיה ורפואת צמחים, ומורה לרפואת צמחים מודרניים בבית הספר מירב לרפואה משלימה

כתיבה ועריכה: טלי גלסקי

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים