פירוט ההרצאות


האם אני שם? בדיקת נוכחות במרחבי הלמידה החדשים של המאה ה-21

רבים וטובים מכירים את מונחי הלמידה בעולם החדש - מלמידה אקטיבית דרך Blended learning MOOC's ומיומנויות המאה ה-21. גם שאלות על אודות השימוש בכלים טכנולוגיים בשירות הלמידה הן כבר חלק מהשיח על תהליכי למידה, הוראה והערכה. אומנם יש עוד זירות רבות להעמיק בהן בנושאים אלה, לרבות יישומן היומיומי, הפערים הבין-דוריים ועוד, אך בהרצאה זו נתמקד בפן האישי שלנו כמלמדים. נבחן את השאלות שאנחנו יכולים לשאול כדי לנווט את דרכנו בזמן הזה. שאלות הנוגעות לשינויים המרכזיים בפרדיגמות של למידה וכן מענה על השאלה "לשם מה?". בעיקר - נבחן את האפשרות להסתכל על השפה של ה'עולם החדש' כהרחבת האפשרויות שלנו להיות נשות מקצוע ואנשי מקצוע מובילים ומשפיעים בתהליכי ההוראה והלמידה שעליהם אנחנו אמונים.

יעל דורון דרורי היא מרצה ויועצת לחדשנות ולמידה, מרצה בלימודי תואר שני באוניברסיטת בר אילן, שותפה ומנהלת פדגוגית ב'שין שבע - מייקינג חינוך' ויזמית בתחום החשיבה הגמישה. בעבר ניהלה את Google for Education בישראל ועבדה כמנהלת פדגוגית בארגון 'ערי חינוך' המקדם חדשנות חינוכית. בעלת עשרים שנות ניסיון מגוון בליווי של תהליכי שינוי - מרמה ארגונית דרך המרחב המוניציפלי ועד שיתופי פעולה ארציים.



איך המוח שלנו לומד ומה אנחנו יכולים ללמוד מזה?

המוח שלנו מתוכנת להתפתחות וללמידה במהלך כל החיים. מהם המנגנונים והתהליכים המייצרים ומאפשרים את הלמידה בתוך המוח? במהלך ההרצאה נסקור מחקרים מחזית חקר המוח המתאפשרים בזכות פריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות ונבין את העקרונות האוניברסליים של הלמידה (Rose & Mayer): מה אנחנו לומדים? - כיצד המוח אוסף מידע דרך החושים; איך אנחנו לומדים? - כיצד אנחנו מבצעים פעולות מורכבות ומחלקים את הקשב; מדוע אנחנו לומדים? - מה מעורר את המוטיבציה ללמידה, מנגנוני המוטיבציה שלנו שבסיסם הוא רשתות הרגש – "בני אדם לומדים מבני אדם"; את החלק האחרון של ההרצאה נקדיש לבחינה של השפעת הטכנולוגיה על המוח ועל מנגנוני הלמידה. כיצד הטכנולוגיה משפיעה על בקרת הקשב, על זיכרון העבודה ועל הזיכרון לטווח ארוך. לסיום נקבל כלים להתמודדות עם המוח החדש ולשיפור הלמידה בעידן הדיגיטלי.

ד"ר ליאת יקיר מדענית ופעילה חברתית, בוגרת מכון ויצמן למדע ברחובות, מתמחה בגנטיקה מולקולרית. מחקריה עוסקים בתחומי הביוכימיה והגנטיקה. כיום חוקרת ומרצה על השורשים האבולוציוניים של ההתנהגות האנושית ומקורותיהם הרגשיים. "אני מאמינה בהנגשת המדע לקהל הרחב למען בניית חברה טובה יותר לכולם."