פירוט הסדנאות - כלים טכנולוגיים מקדמי למידה קשובה


לקרב את ההנחיה מרחוק: אינטראקציה בהנחיה בזום

"חסרה לי התקשורת עם הסטודנטים" – משפט זה נשמע לכם מוכר? הוא מבטא חוויה או חשש של מנחים מהנחיה מרחוק באמצעות הזום. הוראה מרחוק ללא נוכחות משותפת של המנחה והסטודנטים בחלל אחד יוצרת אתגר משמעותי. בסדנה נדון בדרכים שונות שבאמצעותן ניתן לעשות זאת ונתמקד בהיבטים הנוגעים לאינטראקציה עם הסטודנטים ולעידוד למידה פעילה ומשתתפת למרות המרחק הפיזי והחסמים המאפיינים תקשורת מקוונת. הסדנה תועבר באמצעות מערכת הזום ותאפשר לנו להתנסות ולהעריך את חוויית הלמידה מזווית הראייה של הסטודנט. המשתתפים בסדנה מתבקשים להביא עימם לפטופ או טאבלט*.
* אם אין באפשרותכם להביא לפטופ/טאבלט - ציינו זאת בעת ההרשמה.
ספי רינצלר היא מוסמכת בהתנהגות ארגונית, יועצת ארגונית ומנחת קבוצות. ראש תחום פיתוח מקצועי לסגלי הוראה במחלקה להוראה וללמידה באוניברסיטה הפתוחה. מעבירה סדנאות למנחים בשיעורים מצולמים ["עובר מסך", "המנחה והעדשה"] ומרכזת את שירות התצפית והמשוב בקרב מנחים חדשים וותיקים בזום.


מבולבלים? X Mind ומפות חשיבה לארגון ועיבוד מידע

קרה לכם שסיימתם לקרוא פרק או מאמר ונשאר לכם "כאוס" בראש? או שיצאתם מהשיעור והרגשתם שהסטודנטים מבולבלים ולא ממש מבינים את הקשרים בין הנושאים השונים שלימדתם אותם? אם השבתם בחיוב לאחת מהשאלות הללו ואם אתם אוהבים להכיר כלים חדשים ולהתנסות בהם, הסדנה הזו מיועדת לכם. בסדנה נציג, נדגים ונתרגל את הכלי המארגן שנקרא מפות חשיבה. מדוע כדאי להכיר אותו? זהו כלי עבודה שמסייע לייצר סדר ובהירות, מאפשר לראות נושא מסוים מ"מבט-על' ועל ידי כך להבין טוב יותר את הקשרים בין החלקים של אותו נושא (ראשי פרקים ותת- פרקים). השימוש במפות חשיבה מאפשר לעבד ולזכור טוב יותר את הפרטים המקושרים זה לזה במבנה שנשמר היטב בזיכרון. השימוש במפות חשיבה יסייע לכם גם להקנות תכנים לסטודנטים בצורה מאורגנת ובהירה ויקל על ההתמצאות שלהם בחומר הלימוד. לאחר הצגת הכלי והדגמתו תוכלו להתנסות בו על מחשב באמצעות תוכנה ידידותית מאוד למשתמש וחינמית! חישבו על הנושא המסורבל ביותר להוראה שבו נתקלתם כדי לאפשר יישום עליו של הכלי המועיל הזה.

עו"ד טל שרון-חפץ היא מדריכת למידה במחלקה להוראה וללמידה. בעלת ניסיון רב-שנים בעבודה עם סטודנטים על פיתוח מיומנויות למידה ומתן כלים ללמידה יעילה. מנחה בתחומי המשפט במחלקה לניהול וכלכלה ומרכזת הוראה במחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת.
לינה שאער היא מנחה במחלקה לפסיכולוגיה וחינוך, ראש צוות הדרכה במרכז לימוד נצרת במחלקה להוראה וללמידה ומנחת השתלמויות למורים במסגרת היחידה לקידום עובדי הוראה. היא גם מורה ללקויי למידה, רכזת מדידה והערכה ומאבחנת דידקטית.


אנליטיקס למידה - עקבות של נוכחות במרחב הווירטואלי

אילו עקבות מותירים אחריהם הלומדים במרחבים הווירטואליים? מה ניתן ללמוד מדפוסי הלמידה באתרי הקורסים שלנו? מהם הקריטריונים האתיים לשמירת נתונים אלה וניתוחם? איך ניתן לייצר התערבויות פדגוגיות על סמך מידע זה? על כל זאת ועוד תלמדו במפגש שיחשוף את ההזדמנויות הגדולות שבתחום חדש זה לצד הדילמות והסיכונים. נתרשם מיוזמות יצירתיות לשילוב אנליטיקס למידה בעולם השכלה הגבוהה ונכיר כלים חדשים שמבטיחים לתת מענה מקיף לצרכים חדשים אלה. לבסוף, יוצגו כמה מחקרים אקדמיים שמהווים תשתית מחקרית המלווה את הפעילות המעשית ומסמנים את כיווני המחקר העתידיים.

אמיר וינר הוא מנהל היחידה לחומרי לימוד אינטראקטיביים בשה"ם וראש תחום אנליטיקס למידה. היחידה עוסקת בבחינה של מודלים חדשים ללמידה במרחב הדיגיטלי ובהפקה של חומרי לימוד מקוונים, בהם קורסים מצולמים, ספרים דיגיטליים ומשאבי למידה אינטראקטיביים. צוות היחידה כולל מפתחי אינטראקטיב ומומחים בצילום, תסריט, בימוי, עריכת וידיאו ואפטר אפקטס.


מאחורי הקלעים של אולפני הווידיאו בשה"ם: להכיר ולהתנסות במפגש הנחיה מקוון

הסיור יכלול הדגמה והתנסות בהעברת מפגש הנחיה מקוון באמצעות מערכות אופק וזום. יוצגו בו האתגרים שעימם מתמודדים המלמדים מרחוק. כמו כן נבקר באולפן ההקלטות המיועד להפקת קורסים מצולמים, נראה דוגמאות ונשוחח על הדילמות הכרוכות בהפקה של תוצר וידיאו לימודי אינטראקטיבי ואטרקטיבי. הסיור יועבר בהנחיית צוות שה"ם – המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק

הדר רותם, שה"ם, היא אחראית תחום פדגוגיה ושידורי הווידאו, עוסקת בהיבטים טכנולוגיים ופדגוגיים של תחום הלמידה בווידאו, חברה בצוות הפדגוגי של שה"ם ומלווה במסגרת זו מרכזי הוראה, מנחים וסטודנטים.
אפרת סביר, שה"ם, מלווה ומדריכה מנחים חדשים וותיקים המעבירים מפגשים באופק ובזום מהאולפנים ומהכיתות בקמפוס ברעננה.
יעל פז, שה"ם, היא תסריטאית ובמאית ראשית בשה"ם. מלווה את הקורסים המצולמים של האוניברסיטה הפתוחה ואת הפקות הווידיאו של אקדמיה מקוונת.