פירוט הסדנאות - אתגרי ההוראה בעידן הנוכחי


ממשמעת חיצונית לפנימית – העתקות ומה עוד אפשר לעשות?

יותר ויותר אנו עדים להתפתחות תעשייה של קניית עבודות בקרב הסטודנטים, למטלות פתורות הנשלחות בתפוצה רחבה בקבוצות הפייסבוק והווטסאפ ולהתנהלות של סטודנטים שבוחרים בדרך הקלה של "העתק והדבק". כיצד ניתן להתמודד עם התופעה? במפגש נכיר את מדיניות האו"פ ואת נוהלי המשמעת בסוגיה של העתקות סטודנטים בממ"נים ובעבודות. נדון ונחשוב יחד על דרכים להגברת המשמעת הפנימית של הסטודנטים תוך הדגשה של מעגלי ההשפעה שלנו כמנחים. נבחן כיצד ניתן לסמן באופן ברור יותר את הגבולות בין מותר לאסור, כיצד נוכל להנכיח את סוגיית ההעתקות במרחב הכיתתי (לפני הגשת המטלות, לאחר הבדיקה וכדומה) וכיצד אפשר לעודד את הסטודנטים להרהר בהשלכותיה על תהליך הלמידה שלהם.

פרופ' אינה בלאו, המחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, היא ראש המרכז לחקר החדשנות בטכנולוגיות למידה וממונה על המשמעת באו"פ. אחד מתחומי המחקר שלה הוא יושרה אקדמית והונאה בלמידה בשילוב הטכנולוגיה ובלעדיה.


מגבירים את נוכחות קולו של הסטודנט! הופכים את סקרי ההוראה לכלי מועיל

בסדנה נעבוד בקבוצות ונעסוק בהיבטים שונים הנוגעים לסקר ההוראה באו"פ. נבחן את מטרותיו, נתבונן בשאלון הקיים ונבדוק אם הוא עונה על המטרות, איזה מידע הוא מספק כיום למנחים ולמרכזי ההוראה ואילו תובנות אפשר להפיק ממנו לשיפור ההוראה. כמו כן נבחן מה חסר בו בעיני המשתתפים ומה רצוי לשפר. נדון גם בהיבטים הנוגעים לחשיפה לממצאים - מי נחשף אליהם כיום ומי נכון שייחשף אליהם, והאם מדיניות החשיפה עונה על המטרות? את הדיון בקבוצות ילווה צוות המחלקה להערכה: מיכל צוקר, ניצן וינטראוב, דליה ממון, נוגה גוטספלד וד"ר נועם פישמן.

ד"ר עינת נוטע-קורן היא מומחית בפסיכומטריקה ובפיתוח מבחנים וכלי מדידה. בעלת ניסיון רב-שנים בפיתוח של מבחני הישגים ומבחני כשרים קוגניטיביים. כיום מנהלת את המחלקה להערכה באוניברסיטה הפתוחה.


סדנה על מסכים ומוסחות במפגשי ההנחיה

המסכים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, והם משפיעים על אופן ההתנהלות שלנו בשגרה. הם דיירים קבועים בבית, בעבודה ובכיתת הלימוד. הם מסיחים את תשומת הלב והופכים אותנו לנוכחים ונעדרים בעת ובעונה אחת. הסדנה תאפשר למנחים לבחון מה משמעות נוכחותם של המסכים בכיתה מנקודות המבט של המנחה והסטודנטים כאחד ותציע כלים להתמודדות עם המסכים תוך הגדרת הגבולות בהוראה ובלמידה.

ד"ר שלי גפן היא מנחה בתחומי תקשורת באו"פ ומומחית ביחסים לצד המסכים. מדריכה במחלקה להוראה ולמידה במכללת רמת גן. מעבירה השתלמויות על מסכים לצוותי חינוך והוראה ומנחה סדנאות תקשורת וכתיבה לקהל הרחב.


הנחיית קבוצות בחברה רב-תרבותית – האם הטרוגניות היא נטל או נכס במפגשי ההנחיה?

הגישה הרווחת לאחרונה בישראל ובעולם היא שילוב מרבי במערכות החינוך. לדוגמה, ילדי החינוך המיוחד משולבים במסגרות החינוך הרגיל, ורק בעלי לקויות מורכבות מאוד לומדים במסגרות נפרדות. האוניברסיטה הפתוחה היא אוניברסיטה רב-תרבותית המשלבת אוכלוסיות מגוונות: סטודנטים ערבים ויהודים, בעלי לקויות ולמידה וסטודנטים ממגזרים שונים. במסגרת הסדנה נתייחס לסוגיה זו ונעסוק בדרכים לאפשר ולקדם למידה יעילה למרות הרבגוניות. משתתפי הסדנה יהיו שותפים לחשיבה משותפת בחיפוש אחר דרכי למידה משמעותיות.

ד"ר סאאיד בשארה, המחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, הוא מומחה בחינוך מיוחד ובלקויות למידה. פרסם מחקרים רבים בנושא הכלה ושילוב תלמידים בעלי אפיונים שונים בכיתות לימוד משותפות וחיפוש אחר דרכים יעילות להוראה ולמידה.