פירוט הסדנאות - להיות נוכח בהנחיה


הדרך להנחייה משפיעה ומודעת - מיינדפולנס בשירות המנחה

מכירים את ההרגשה שהדברים לא מסתדרים כמו שציפינו? אנחנו מתכוננים לשיעור, מכינים דוגמאות ומצגות, מגיעים בזמן ורואים בדמיוננו חוויית למידה שיתופית, חכמה, סקרנית ומעוררת. בפועל אנחנו נתקלים במציאות שונה ממה שצפינו, והדבר מוביל לתחושות של כעס, תסכול והחמצה. זוהי חוויה שכיחה בעולם ההנחיה, אך ניתן להשפיע עליה. תרגול מיינדפולנס הוא אפשרות טובה ונגישה לעשות זאת. מיינדפולנס (מודעות קשובה) זו מיומנות הבחירה. הבחירה במה למקד את תשומת הלב שלנו בכל רגע, הבחירה אילו רגשות ומחשבות אנחנו רוצים להשאיר ואילו לשחרר, הבחירה בהרגלים שנרצה לשנות ובמיומנויות שנרצה לטפח ובעיקר הבחירה בדרך התגובה שלנו למצבים נתונים. כל הגורמים האלו משפיעים על התוצאות שנקבל ועל איכות העבודה והחיים. בסדנה נכיר את אבני הדרך של תרגול מיינדפולנס (החלטה, תרגול תשומת לב, חקירה והיכרות עצמית ושינוי הרגלים מנטליים), נתנסה בתרגולים קצרים וחווייתיים להבנת המשמעות של המיינדפולנס ונכיר את פוטנציאל ההשפעה של תרגול מיינדפולנס על האיכות של חוויית ההנחיה שלנו בכיתה. מומלץ להגיע בגישה סקרנית ופתוחה ללא ציפיות והנחות מקדימות.

זיו סגל (Pema Nyima) הוא מנחה במחלקה להוראה ולמידה באו"פ ומרצה בכיר בבית הספר למנהל עסקים, המסלול האקדמי של המכללה למנהל. בעל תואר MBA במימון ו-BA במדעי הרוח והחברה מאוניברסיטת תל אביב. בוגר תוכנית מנחי מדיטציה מתקדמים ומאסטר ב- NLP,TLT ודמיון מודרך. מומחה למימון התנהגותי ובמיוחד לניתוח טכני ומיומנויות מנטליות. מנחה מיינדפולנס וזן ליחידים, קבוצות וארגונים.


שילוב פעילויות קשיבות בהוראת המדעים - מיינדפולנס בשירות הסטודנט

הסדנה מתמקדת בהוראת מדעים ובמיוחד בשילוב של תרגולי מיינדפולנס כחלק מחומר הלימוד בקורס. המטרה היא לעודד קשיבות של הסטודנטים בתהליכי הלמידה, במפגש ההנחיה ובלמידה העצמית בבית. זוהי גישה מעניינת וחדשה, שבמסגרתה מוטמעות לתוך מערכי שיעור במדעים פעילויות מיינדפולנס קצרות המשרתות את חומר הלימוד, קלות לביצוע ומאפשרות תרגול ממוקד של קשיבות המשולבת בחומר הלימוד. בסדנה נציג את עקרונות הגישה והרציונל שמנחה אותה, נתנסה בשתי דוגמאות ליישום הרעיון וננהל דיון בנושא.

ד"ר ניר פלג הוא בעל התמחות במדעי החיים. מפתח תוכן במדעים ומרצה למורים במסגרת המרכז הישראלי למצוינות בחינוך. מנחה מטעם מרכז מודע (המרכז הבינתחומי הרצליה) למיינדפולנס בהוראה.


איך לעורר קשב (אליי ולאחר) בעולם דיגיטלי?

דמיינו עולם שבו אתם שולטים ומשפיעים על תשומת הלב של האנשים סביבכם ובמיוחד על מי שצריכים להקשיב לכם בכיתה. ומה לגבי אנשים שאתם מנהלים עימם שיחה אישית, הייתם רוצים להשיג יותר קשב במצב כזה? בסדנה על אומנות הקשב תרכשו כלים מעשיים להשפעה על התת-מודע באמצעות טכניקה שתעזור לכם להרשים את האדם הנמצא מולכם ולגרום לו להקשיב לכם ולזכור אתכם / את חומר הלימוד לאורך זמן. אומנות הקשב דומה מאוד לאומנות החושים - לא מדובר במניפולציה לא חוקית או בכישוף. הקשב שלנו כיום מושפע מקיבעון מוחי ומיכולת קשב מוגבלת, ורמת הקשב רק הולכת והופכת מאותגרת באופן משמעותי יותר עקב השימוש המסיבי בטכנולוגיה. מצד אחד ההשפעה שלנו על אנשים רק הולכת ויורדת, ומצד אחר קל יותר ללמד כל אדם באשר הוא איך לבצע את אומנות הקשב ולהצליח באמצעות כמה צעדים פשוטים להשיג מה שהוא רוצה מכל אחד - להשיג יותר קשב בכיתה, להשפיע על שותפי תפקיד, לנהל מו"מ ועוד הרבה יותר מכך!

יעל מן שחר היא מרצה המתמחה בתחום השפעות הטכנולוגיה על האדם ובמיוחד בתופעת הקשב. בעלת רקע אקדמי בתחומי הפסיכולוגיה והייעוץ הארגוני. מלמדת מנהלים ואנשי חינוך את שיטת 'סודות אומנות הקשב' המבוססת על טכניקות של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ומאמנת להתמודד באופן יעיל בעידן המודרני עם תופעת הקשב ההולך ונעלם.