פירוט הסדנאות - עיצוב של מרחבי למידה חדשים


V.T.S ,(Visual Thinking Strategies) כלי הוראה לפיתוח מיומנויות חשיבה ביקורתית

VTS הינה שיטת הנחיה המשתמשת באומנות ככלי לפיתוח של מיומנויות חשיבה ביקורתית ויצירתית, הקשבה ותקשורת. דיון על VTS מבוסס על התבוננות בתוכן חזותי ועל שיחה מונחית המאפשרת להעלות רעיונות בסביבה בטוחה ולא שיפוטית. המנחה שואל שאלות מוגדרות המכוונות להתבוננות מעמיקה ולחשיבה רפלקטיבית. במהלך השיחה המנחה מאיר את תהליכי החשיבה האישיים והקבוצתיים ומצמיח ידע חדש בקרב המשתתפים.
שיטת VTS פותחה בארצות הברית לפני כשלושים שנה מתוך שיתוף פעולה של חוקרים מתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והחינוך המוזיקלי באוניברסיטת הארוורד (Harvard University) והמוזיאון לאומנות מודרנית (MOMA) בניו יורק. כיום שיטת VTS מיושמת בארץ ובעולם בתחומים שונים ומגוונים, כגון הוראה, מחקר מודיעיני, אבחון רפואי, ניהול, ניתוח אסטרטגי ועוד.

רפאלה צרפתי היא מנחת VTS בכירה בעמותת ״אמנות החשיבה החזותית״. בעלת תואר שני בתולדות האומנות ותואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית מאוניברסיטת תל אביב ודוקטורנטית בתולדות האומנות באוניברסיטת בן גוריון.


עצור, אקדמיה לפניך: על הגבול בין פיתוח יצירתי למחויבות האקדמית

העיסוק האקדמי מחייב דיוק, רצינות, יסודיות, העמקה, בנייה מתודית ושאיפה לתוצר קוגניטיבי. ואולם בעידן הדיגיטלי הפיתוח, המחויב לאתוס האקדמי, עושה שימוש במדיה שאינה בהכרח מזוהה עם עולם זה, כמו קטעי וידיאו, משחקים, עיצובים גרפיים אינטראקטיביים ואפילו מוזיקה. כל זאת במטרה "להגיע" באופן מיטבי לכל אחד ואחת מהסטודנטים. כיצד מחנכים לאתוס אקדמי מחד גיסא תוך שמירה על עדכניות ורלוונטיות טכנולוגית מאידך גיסא? היכן עובר הגבול בין השטחה ופופוליזציה לרצינות יצירתית? בסדנה נדון יחד בכמה דוגמאות ונקשה ונתאגר את עצמנו בשאלות הנוגעות, בסופו של דבר, למהות הלמידה האקדמית.

מאיה להט-קרמן היא מנהלת מחלקת הפיתוח האקדמי וההוצאה לאור. המחלקה מנהלת את תהליך פיתוחם של הקורסים האקדמיים באוניברסיטה הפתוחה ומפיקה ספרי לימוד ועיון עבור הסטודנטים. המחלקה מלווה את צוות פיתוח הקורס משלב הרעיון הראשוני, דרך אישורו אצל הגורמים האקדמיים המוסמכים ועד הוצאתו לאור של חומר הלימוד במדיה השונים. ההוצאה לאור של האו"פ היא מהגדולות והוותיקות בארץ בפרסום של ספרי לימוד ועיון.


ממ"נים, לא כמו שהכרתם: משוטר למאתגר

כולנו מכירים את מתכונת הממ"נים הסטנדרטית שמאפיינת את מרבית הקורסים באו"פ: שאלות אחדות שעליהן יש לענות ולהגיש בכמה מועדים במהלך הסמסטר. המתכונת המוכרת הזו עומדת כעת למבחן. האם מתכונת הממ"נים הקיימת עדיין רלוונטית בעידן המידע? איך אפשר לגרום לסטודנטים שלנו להיות "נוכחים" יותר גם בתהליכי הלמידה העצמית ובכתיבת הממ"נים? מתברר שיש יותר מדרך אחת לעשות זאת. בואו ללמוד מניסיונם של מרכזי הוראה אחרים, שבחרו לעשות זאת קצת אחרת. בסדנה המעשית נתנסה בפיתוח מטלות חלופיות שאותן תוכלו לשלב בקורסים שאתם מרכזים.

ד"ר הדר דותן הוא מרכז הוראה ומנחה במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. מתמחה בשילוב טכנולוגיות דיגיטליות בחינוך ובפיתוח מודלים פדגוגיים חדשניים.


כולם מדברים על רצפים, אף אחד לא מספר לי מה זה...

מהי גישת הרצפים? איך מתכננים רצף למידה ולשם מה הוא נדרש בכלל? בהרצאה אינטראקטיבית נדבר על פדגוגיית הרצפים, על שיח דינמי בין עולמות הפיתוח האקדמי וההוראה, בין ה-print ל-digital ובין הפרונטלי למקוון, ונשאל איך הם תורמים להבניה של תהליך הלמידה בקורס. דרך בחינת דוגמאות מקורסים באו"פ נעסוק במשמעות של עיצוב חוויית למידה ונבדוק איך תכנון והבניה של רצף הלמידה רלוונטיים לנו בעבודת ההנחיה וריכוז ההוראה.

עפרה הנמן היא מנהלת תכנון ופיתוח פדגוגי בדיקנט הפיתוח וטכנולוגיות למידה וראש היחידה הפדגוגית בשה"ם. ממונה על בנייה ועיצוב פדגוגי של קורסים בשלבי הפיתוח השונים ועל הטמעת פתרונות טכנולוגיים בקרב סגל ההוראה והסטודנטים. מנחה קורסים למשפט באו"פ וחברה בצוות ההיגוי של דיקנט הלימודים לקידום ההוראה והלמידה.