למידע נוסף מלא/י פרטיך
ונחזור אליך בהקדם

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

קורס כתיבה יוצרת

ד''ר מתן חרמוני
ד''ר מתן חרמוני

מנחה הסדנה, ד"ר מתן חרמוני


ד"ר חרמוני, סופר, חתן פרס ברנשטיין ופרס ראש הממשלה, ומועמד פעמיים לפרס ספיר.
הוא משמש היום כעורך כתב העת מאזניים ומרצה מוערך לספרות ולכתיבה יוצרת באוניברסיטה הפתוחה ובמכללת ספיר.

מטרת הסדנה:


הסדנה לכתיבה יוצרת נועדה לתת למשתתפים את הכלים להפוך רעיון ועלילה לסיפור בפרוזה. לאורך הסדנה נבקש להציע כלים בסיסיים ולהגיע למודעות למלאכת הכתיבה: פירוק הסיפור לאלמנטים שונים, והבנת המנגנון הסיפורי. בנוסף נבקש לראות כיצד סופרים שונים משתמשים בטכניקות סיפוריות שונות, מתוך קריאה ביצירות שונות מן הספרות העברית ומספרות העולם.

לב הסדנה הוא הכתיבה האישית. לאורך הסדנה נערוך תרגילי כתיבה שונים בכיתה ובבית, ובסוף הסדנא נקדיש זמן לקריאת היצירות של התלמידים.

נושאי הלימוד בכתיבה יוצרת:


  • מבוא - סופר, מספר: מיהי הדמות שנוטלת את שרביט המספר; האם היא מספרת אובייקטיבית או שהיא מונעת מכוחן של רצונות ותאוות ותסביכים. האם הדברים המסופרים הם באמת כפי שנמסרו או שעלינו לחפש כוונות נסתרות.
  • הדמות - איך מעצבים דמות שנושאת על כתפיה את הסיפור כולו? מהו הקשר בין הדמות לבין העלילה? איך נציב את הדמות בתוך קונפליקט שמתוקפו עליה לפעול? איך נגרום לקורא לחבב את הדמות, גם היא דמות איומה ונוראה.
  • דמויות המשנה - דמויות המשנה ויחסן לדמות הראשית: דמויות המשנה יכולות ליצור עולם מראות, להאיר ולהקצין יסודות פסיכולוגיים שמצויים בדמות הראשית. נבקש גם לראות מהי דמות שטוחה ומהי דמות עגולה וכיצד המספר והמחבר משוטטים ביניהן.
  • הדיבור - הדיאלוג והמונולוג: אחד האתגרים הגדולים של כל סופר הוא לתת בפי הדמויות שלו 'דיבור' משכנע. אנחנו נבקש להראות שהדיבור של הדמויות, בין זהו מונולוג או דיאלוג, הוא תלוי הסיטואציה שבה הוא נמסר.
  • העלילה - הדיון בעלילה יתמקד במרכיביה השונים: משך, זמן, חלוקת אינפורמציה, חלוקה לסצנות. בשיעור נבקש לפרק את מה שאנחנו מכנים עלילה או 'סיפור מעשה' למרכיבים וגורמים ולראות איך אנחנו משתמשים בהם כדי ליצור עניין אצל הקורא.
  • עולם הסיפור - איך אנחנו מעצבים את העולם המיוצג? מה הם החומרים שאנחנו בוחרים להכניס אל תוך תמונת העולם של הסיפור ומה יחסי הגומלין שלהם עם האלמנטים השונים המרכיבים את הסיפור: הדמות, העלילה וכו'.
  • מוטיבים ותזמון - מוטיבים הם תמרורים שזרועים בתוך הסיפור ומשמשים כדי לרמז ולהפנות את תשומת הלב להתפתחויות שונות בעלילה. בשיעור ננסה לבדוק איך אנחנו יכולים לרצף את הסיפור ביחידות תיאור או יחידות עלילה שונות החוזרות בהקשרים שונים.
  • גוף ראשון - הכתיבה בגוף ראשון מכתיבה מעורבות רגשית עמוקה של הסופר ודינמיקה מסויימת בין הכותב והקורא, בי דמות המספר ובין הקרוא ובין הדמויות שבסיפור עצמו. בשיעור נבקש לעמוד על הדינמיקות השונות האלה.
  • גוף שלישי - הכתיבה בגוף שלישי מציעה שליטה של המספר בדמויותיו, לכאורה, ועם זאת היא מאפשרת שימוש בטכניקות שונות שמערערות על סמכותו של המספר, כגון מהימנות, נקודת תצפית ומבע משולב, וטכניקות אחרות.
  • סגנון - הסגנון, השימוש בתחביר, באוצר מלים ובאופני מסירה שונים, הוא החותם המובהק ביותר של סופר. אבל סגניון נולד מחיקוי של סגנונות שונים ומהתכתם יחד בשלב מאורח יותר. בשיעור נתנסה בכתיבה בסגנונות שונים, וננסה לראות מה מתוך אלה אנחנו יכולים לאמץ אל כתיבתנו שלנו.
  • מפגשי סיכום - מהו בעצם 'סיפור'? כיצד מתחברים האלמנטים השונים ליצירת סיפור. עבודה על טקסטים של המשתתפים.

משך הסדנה:


13 מפגשים, בני שלוש שעות אקדמאיות כל מפגש, יתקיימו אחת לשבוע בשעות הערב .

דרישות הסדנה:


  • הסדנא מחייבת שימוש במחשב והכרות עם סביבת האינטרנט

** יתכנו שינויים קלים בנושאי הלימוד

למידע נוסף מלא/י פרטיך
ויועץ לימודים יחזור אליך בהקדם
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים