למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דיפלומה » ערוץ התוכן » זרקור על האור

זרקור על האור

כתבה:אבישג כהנא (מעצבת פנים)



תאורה- כלי בעיצוב הבית


היא נמצאת בכל מקום,מהרגע שאנו מתעוררים בבוקר ועד לרגע שבו אנו מכבים את מנורת הלילה והולכים לישון. יתכן כי בשל תכונה זו אנשים רבים מתייחסים אליה כמובנת מאליה וממעטים בחשיבותה כחלק מעיצוב הבית. לעתים קרובות נשקיע בשלל אלמנטים דקורטיביים לבית כגון ריהוט ואביזרים, מבלי להיות מודעים לשיפור שניתן לבצע במראה הבית על ידי שיפור אלמנט אחד ויחיד ,ופשוט יחסית: התאורה.

לתאורה יש משמעות דרמתית לאופן שבו אנו חווים חלל.צורת ההארה נגזרת מכיוון האלומה,עוצמת הנורה והזווית.כדי להבין טוב יותר את המושג תדמיינו את עצמכם בתיאטרון.האורות כבים ופנס בודד נדלק ומאיר על הדמות הראשית.מסביב הכל חשוך ולכן אתם לא מודעים לתפאורה.בסצנה אחרת נדלק פנס חזק המפזר אור ברדיוס רחב וכך מתגלים לעיניכם דמויות נוספות ופרטי תפאורה. באמצעות התאורה יכול הבמאי לבקש אווירה חורפית,קייצית,אווירה של לילה או של יום.
בדומה לכך גם בבית ניתן לנצל את התאורה ולקבוע את האווירה המתאימה.ניתן ליצר תחושה של הגדלת חלל, לתת קצב ואווירה אפשר להאיר אובייקט מסוים בחדר,או ליצור אווירה אינטימית ומרגיעה, או בכלל להאיר את הבית בכללותו.
כיום מתייחסים לתאורה כתכשיט של ממש בבית.

למה אנו מתכוונים כשאנו אומרים "תאורה טובה"? אולי לא תבין שיש לך תאורה גרועה, אך תזהה את הסימפטומים: כאבי ראש ועיניים, תסכול במטבח כשאינך רואה מה אתה עושה, וויכוחים בחדר המיטות על תורו של מי לכבות את האור. מצד שני, תאורה טובה תגרום לביתכם להראות מרווח, נקי, ומזמין.

לאלה הרוצים ליצר "מתיחת פנים" עיצובית ולא רוצים להיכנס להוצאות משמעותיות בשיפוץ כללי, הרי ששינויי תאורה עם כמה תיקונים קוסמטיים יוכיחו את עצמם כיעילים ביותר, יפיחו חיים חדשים וירעננו את הבית.

*לבונים ולמשפצים חשוב לדעת שיש לתת את הדעת על תכנון התאורה בשלבים המוקדמים של התכנון עוד לפני שתכניות העבודה יוצאות לקבלן המבצע.

בבחירת גוף תאורה יש לתת את הדעת למספר נושאים



  1. שלבים בבחירת תאורה
    תאורה נכונה תלויה במשתנים רבים כמו: גודל החדר, שימושיו, מספר החלונות בחדר, צבע הקירות וכמובן האווירה שאנו רוצים להעניק לחדר. ראשית, מומלץ לשאול עצמנו עבור אילו שימושים מיועד החדר וכיצד התאורה הנוכחית משרתת או מגבילה את אופיו של החדר. הגדרת היתרונות והחסרונות במצב הקיים תקל עליכם בבחירת תאורה שתשרת את מטרותיכם בצורה האופטימאלית. לאחר שהגדרתם את המטרות מומלץ להתאים את ריהוט החדר ולמקמו בהתאם. נסו להיות ערניים לתאורה בבתים של מכרים וחברים. תשומת הלב לפרטים ופיתוח הטעם האישי שלכם בתאורה יסייע בבחירת התאורה המושלמת לסגנון האישי שלכם.
  2. סוג הנורות: עוצמת האור - איזה נורה ניתן להרכיב בגוף התאורה והאם העוצמה של הנורה מתאימה למטרת ההארה. טמפרטורת האור – מאור חם ועד אור לבן, או לחילופין תאורה צבעונית. רצוי לשמור על טמפרטורה זהה או דומה בכל חלל. תאורה פלורוסנטית לבנה מאד תגרום לצבעים בסביבה להראות חיוורים לפיכך היא לא מומלצת ברוב המקרים. חסכון בהוצאות חשמל – בחירת נורות יעילות לגופי תאורה הדולקים תדיר בבית. אפשרות עמעום – באזורים בו אנו רוצים שתהיה לנו שליטה בהחלשת עצמת האור )דימר( צריך לבחור נורות הניתנות לעמעום.
  3. כוונון גופי תאורה- עד כמה גוף התאורה יכול להתאים לשינויים עתידיים )הזזת תמונות, שינויי ריהוט וכיוצ"ב( ע"י הסטת האלומה לכוון מסוים. אלומת האור - מה הוא אופייה של אלומת האור המוקרנת מהגוף. עד כמה היא ממוקדת או לחילופין מפוזרת. בהמון מקרים אופי האלומה תלוי גם או רק בנורה. גודל ועיצוב- האם גודל הגוף מתאים לחלל בו הוא אמור להיות ממוקם? האם האופי העיצובי שלו )לבן, כסוף, שחור, מרובע, עגול, קריסטלי וכיוצ"ב( משתלב בשפת העיצוב של המקום?
  4. התאמת התאורה לצרכים המפתח לתאורה טובה הוא יצירת תכנית גמישה. תאורה שתלווה אותך במשך כל היום, דרך כל התפקודים שעל החדרים להוות.

    קודם כל בדקו את צירי התנועה בבית – כניסות,מעברים,מסדרונות ומדרגות ,יש לספק תאורה ברורה ונוחה,כדי למנוע ממכשולים הנמצאים בדרכנו,דוגמת שידות וחפצי נוי,להפריע לתנועה.

תאורה לבית


תאורה לחדר מגורים


כשחושבים על תאורה לבית, חלל המגורים הוא אחד העיקריים. חדר המגורים מכיל כמה פעילויות בו זמנית: דיבור, קריאה, צפייה בטלוויזיה, אכילה או אירוח. נקודת מאור דקורטיבית במרכז החדר יכולה להוות פתרון אסתטי ושימושי, אך זו ממקדת את המרחב לנקודה אחת ולא מאפשרת ליהנות מכלל אזורי החדר. לכן, מומלץ למקם מספר נקודות מאור, בהתאם לגודל החדק, הניתנות לשליטה.
פתרון נפוץ ויעיל הוא שילוב בין הארה היקפית הפזורה במספר נקודות בתקרה, נקודות מאור מהקיר, ונקודות מאור ממנורות עומדות או שולחניות. כשבוחנים פתרונות תאורה לבית, חשוב להכיר את פסי הצבירה. אלה מאפשרים שליטה נוחה על כיווני ההארה. ישנם פסים המאפשרים הדלקה של גופי תאורה בשלושה מצבים, לקביעת עוצמת הארה שונה. עיצוב תאורה לבית מתקדם יספק אור לאובייקטים מכמה נקודות ליצירת או מניעת הצללות ולמתן תחושת תלת מימד בחלל.

תאורה לחדר אוכל


בחלוקת תאורה לבית לאזורים, זהו החלל היחידי שדורש תאורה מרכזית חזקה, כאלמנט שימקד את המבט אליו. גודלו של השולחן יקבע את גודל גוף התאורה. במידה ומעוניינים לשלב מספר מקורות הארה יש לדאוג לסימטריות. עקרון הסימטריות נכון מבחינה עיצובית גם בבחינת פתרונות תאורה לבית אחרים. כמות האור השווה והחלוקה הטבעית מספקים פתרון שמשרה תחושת הרמוניה.

ליישום תאורה לבית המעניקה מרחב, ניתן להוסיף לקירות החדר גופי תאורה מכוסי זכוכית, או גופי תאורה מהתקרה להארת תמונות או קירות.

תאורת מטבח ופינת אוכל


המטבח הוא חדר העבודה הלא רשמי של הבית. לכן התאורה צריכה להיות בו חזקה וללא הצללות. התאורה צריכה להאיר היטב משטחים אופקיים ואנכיים. תאורה לבית צמודת תקרה עם נורות פלואורסנט בגוון חם ואיכות צבע גבוהה יכולות לפתור את הבעיה.חשוב לדעת כי נורות הלוגן או ליבון משרות אור נעים יותר, אולם גם מפיצות חום. אין מניעה לשימוש בהם אם מביאים בחשבון את מערך השיקולים .

תאורה תלויה עם הארה בלתי ישירה או הפוכה יוצרת מקור אור רחב מאוד ונטול הצללות ומהווה פתרון מצוין לאזור המטבח,במידה שגובה התקרה לפחות 2.8 מטרים.
תאורה לבית מסוג הלוגן השקועה בקרניזים מפיצה אור חזק וחד. אם בכל זאת עושים בהם שימוש, יש למקם אותם לצידי משטח העבודה, על מנת שאלה לא יטילו צל על המשטח בזמן העבודה. הטלת צל הוא עיקרון נוסף אשר תקף בכל תכנון תאורה לבית. שימו לב מהיכן מגיע האור והיכן כנראה יעמוד האדם.

תאורה לחדרי השינה


בתכנון תאורה לבית והתמקדות בחדרי השינה, יש למקם את התאורה סביב המיטה ולא במרכזה, וזאת בכדי למנוע סנוור כשמביטים למעלה. יש לשלב תאורת קריאה ותאורת טואלט נקודתיות. חדר ילדים מצריך תאורה מרכזית בעוצמה גדולה.כשמדובר בילדים קטנים מומלץ לשלב אפשרות עמעום. לילד מתבגר רצוי להוסיף תאורת קיר כדי לאפשר לו לקבוע מספר רמות הארה.

תאורה לחדרי אמבטיה ושירותים


יש להתקין את תאורת המראה לפני אזור הפנים ועדיף מצדי המראה למניעת הצללות.מקור נוסף להצללות הוא תאורת 'הלוגן' השקועה בקרניז מעל מראה.
אם קיים תא רחצה יש להאיר אותו בנפרד ולפי תקן ישראלי לאזורים רטובים.

תאורת גן


אם הכללים לקביעת תאורה לבית היו פונקציונאליים בשאר האזורים, בתאורת הגינה ניתן ליישם כל אפשרות ההארה ושימוש בכל צבע. כיוון שתאורה נראית רק אם היא פוגעת בחומר, חשוב להאיר צמח מסוים, קיר או אלמנט עיצובי אחר.

מקורות אור רצפתיים או נמוכים יוצרים דרמה אך במידה נכונה יכולים גם להתאים לישיבה נינוחה במרפסת הגן. כדאי להוסיף גופי תאורה מהקיר כדי להאיר את האזור באירועים או ארוחות.
חשוב ליצור הקשר בין גופי תאורה לחוץ לבין גופי תאורה לבית על מנת ליצור רצף פנים-חוץ.

אם עולה הצורך להאיר את משטח הדשא בתאורה רחבה, כדאי לנסות ולמקם גופי תאורה במקומות גבוהים בשילוב עם תאורת קיר.

בתאורת גן נהוג יותר ויותר להאיר באמצעות תאורת LED . זוהי תאורה חסכונית ובעלת משך חיים ארוך המוסיפה תוכן, צבע ואווירה לגינה ולצמחייה.

בזכות פיתוחים טכנולוגיים ושפע גופי תאורה, תכנון תאורה לבית הופך להיות נושא מרתק ומאתגר מתמיד. עם העצות הנכונות וההתאמה הסגנונית, תאורה לבית יכולה למלא את חווית המגורים באופי, עניין וחיים חדשים.

לפרטים נוספים אודות קורס עיצוב פנים

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים