למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דיפלומה » המרכז להכשרה מקצועית » קורס יבוא יצוא וסחר בינלאומי » קורס יבוא יצוא וסחר בינלאומי - מאמרים » לימודי סחר בינלאומי: מאחורי הקלעים של עולם היבוא והיצוא

לימודי סחר בינלאומי: מאחורי הקלעים של עולם היבוא והיצוא

ענת כליף היא משפטנית ויועצת בכירה בסחר בינלאומי, העוסקת בתחום למעלה מ-30 שנה. בנוסף, היא מרכזת את הקורס "יבוא, יצוא וסחר בינלאומי" באוניברסיטה הפתוחה. שם הקורס נשמע לנו מעניין - אך למי הוא מיועד ומה בכלל לומדים בו? החלטנו לראיין את ענת.


פקיד רישוי מוסמך
פקיד רישוי מוסמך


ענת, מה בעצם לומדים בקורס ייבוא, ייצוא וסחר בינלאומי?


הרבה. הקורס מקיף מאוד וכולל את כל הנושאים הקשורים בסחר חוץ. למשל, מי השחקנים במגרש הזה, כל נושא המכס, הסכמי סחר בינלאומיים, עניינים משפטיים ומשא ומתן בין היבואן והיצואן, מונחי מכר בינלאומיים, צורות תשלום והובלה.

מה זאת אומרת "מונחי מכר בינלאומיים"? יש לכם שפה משלכם?


ממש כך. למשל, אם אני אגיד לך שיש הצעת מחיר בה המוצר נמכר ב- Cif, תביני במה מדובר?

לא.


זה כי יש שפה בינלאומית שצריך להכיר. היא כוללת את כל מה שקשור בהובלה יבשתית, ימית, אווירית, ביטוח, ספנות ותעופה. אז כשמישהו אומר בהצעת המחיר שהוא מוכר ב-Cif זה אומר שהוא מוכר את המוצר כולל דמי ההובלה לישראל והביטוח. הקונה צריך לבדוק אם זה כדאי או לא. בקורס לומדים איך לבדוק את זה, איפה כדאי לעשות את הביטוח, מי מטפל במשלוח ואיך הוא עושה זאת עוד כשהוא נמצא בחו"ל וכדומה.

ומה המילה המוזרה הזאת "בונדד"?


בונדד הוא מחסן בפיקוח המכס. יש לפעמים יבואנים שלא רוצים לשחרר את כל הסחורה מהמכס, אולי כדי להנות מדחיית תשלום המיסים, ואז הם יכולים להשתמש במחסנים כאלה.

חולצות צהובות להפועל - אדומות למכבי. כמעט מלחמת אחים


תכל'ס, מה קורה לחבילה מרגע שקניתי אותה בעלי אקספרס ועד שהיא מגיעה אלי?
זה נושא אחר לגמרי. אנחנו מדברים על סחר בינלאומי בפן המקצועי, לא בפן האישי. מתוך הדברים לומדים גם על יבוא אישי. לומדים איך להתנהל מרגע החלטת רכישת המלאי בחו"ל ועד מימוש העסקה. חשוב לדעת לנהל משא ומתן מקצועי ויעיל ולשמור על עלויות נמוכות אחרת אפשר לסגור את הבאסטה.

נשמע פשוט מאוד. מה כבר יכול להשתבש?


הכול. חשוב לדעת למצוא את הספק הנכון, האמין, כזה שלא יעקוץ את הלקוח שלו. וקורים דברים: בחורה הקימה עסק אחרי שחסכה שקל לשקל. בשנה השלישית, כשכבר הייתה בעלת ניסיון יחסי, היא ניהלה משא ומתן עם ספק במשך חצי שנה והעבירה לו מקדמה של אלפי דולרים. הספק הודיע לה שהוא התחיל לייצר והיא העבירה את שאר הכסף - עוד הרבה אלפי דולרים.

ומה קרה אז?


עקיצה סינית. את המשלוח היא לא ראתה עד היום: הספק אמר שהפועלים לא רוצים לארוז, שיש מונסון ואם היה יודע עברית היה אומר "אכלו לי שתו לי, הכלב אכל לי את המחברת". כשבררנו הסתבר שהכול התנהל מול בחורה אחת ולא היה שום מפעל מאחוריה. היבואנית הישראלית חשבה שהיא עובדת מול מישהי מקצועית. זה מטעה מאוד. הקורס נותן כלים לבדוק את המהימנות של הספק, מלמד איך לוודא שהמוצר יהיה איכותי ושהמוצר יהיה כמו שהוזמן: כבר היו מקרים, ירחם השם, שנשלחו חולצות צהובות להפועל תל אביב ואדומות למכבי. לא היינו רוצים מלחמת אחים על מצפוננו.

חלילה וחס. למי מיועד הקורס?


הקורס מיועד לכלל האוכלוסיה. הבוגרים יוכלו למצוא עבודה אצל יבואנים, יצואנים, חברות מכס, חברות ספנות ותעופה, עמילות מכס, שילוח וכל חברה שיש לה נגיעה לסחר חוץ כמו בנקים, חברות ביטוח וכל מי שעוסק ביבוא-יצוא. גם הנמלים ורכבת ישראל זקוקים למומחים בתחום.יש אין ספור אפשרויות וכיום ישנה דרישה גוברת לאנשי מקצוע בתחום.

כזה שפע - בישראל הקטנה שלנו?


בהחלט. במדינת ישראל כמעט ואין יצור. למעט מזון ומעט תעשיה אנחנו מייבאים את רוב המוצרים. חברות רבות עוסקות בתחום הזה של יצוא ויבוא והתחום רעב לאנשים טובים, רציניים ומקצועיים, גם השכר יפה מאוד.

"ידע יכול להחליף ניסיון"



מי האנשים שבדרך כלל מגיעים לקורס?


מגיעים אלינו יזמים בנשמתם - הן צעירים שרק מתחילים והן אנשים סביב גיל ה-40 שרוצים לנוע קדימה. מגיעים אנשים שלא רוצים להיות שכירים ורוצים ליצור לעצמם מקור פרנסה טוב וגם חיילים משוחררים רבים שיכולים להשתמש במענק הלימודים שלהם.

איזה סוג של יזמים מגיעים לקורס?


כל המינים והסוגים. החל מהיזם הקטן שרוצה משלוחים קטנים בסכומים קטנים ועד היזם הגדול או בעל עסק מבוסס שחייב להיות סופר יעיל כדי לחסוך בעלויות כי התחרות נושפת בעורפו. קלף המחיר האטרקטיבי הוא דלת הכניסה להרבה מקומות. היזם חייב להיות יעיל ומקצועי. זו גם הסיבה שיבואנים יעדיפו להעסיק אדם שיש לו הכשרה מקצועית בתחום. מדינת ישראל מתבססת על יבוא, מיום ליום מייבאים יותר, ונדרשים עוד אנשי מקצוע.

מה יש יותר בתחום - נשים או גברים?


החלוקה שווה פחות או יותר. אנחנו תחום שיוויוני.

מה נותן הקורס למי שרוצה להשתלב בתחום בשוק העבודה?


הקורסים מקנים למשתתפים קלף כניסה מקצועי. לאחר שעוברים קורס של 204 שעות בפיקוח משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (משרד הכלכלה), הידע הרב שנצבר יכול להחליף ניסיון. בתחילת הדרך המקצועית צריך לפעמים להתפשר בנושא השכר אבל אחרי שצוברים קצת ניסיון ויש תעודה - השמים הם הגבול גם בשוק הפרטי וגם בשוק הציבורי.

באיזו דרך מתקיימים הלימודים?


הלימודים מתקיימים הן בצורת הרצאות פרונטליות של מיטב המומחים בתחום והן באמצעות סימולציה מעשית של תהליכי היבוא והיצוא וכן ישנו פאנל מומחים והרצאות אורח: יבואן, עמיל מכס, מְשַלֵּחַ וסיור בנמל.

מה באמת קורה שם בנמל?


אנחנו יוצאים לנמל כדי להציץ אל החיים האמתיים שם ולראות איך נראית העבודה בשטח. התלמידים משלימים על ידי צפיה את כל הפרטים: קליטת החבילה ביבוא, יצוא ימי, יצוא אווירי. ממש נפגשים עם השטח.

אמרת שבקורס יש סימולציה - מה זה אומר?


כל תלמיד בוחר תחום ועובר במהלך הקורס את כל התהליך - יבוא או יצוא של מוצר. ממש מתנסים ולומדים את השטח.

מה הדבר הכי מפתיע שלומדים בקורס?


שאפשר לייבא הכול, אבל תחת ההנחיות המתאימות.

"החזרים של מיליון שקלים"



אילו בעיות מאפיינות את התחום במיוחד?


אמינות הספקים כפי שהזכרתי וגם איכות הסחורה - איך יודעים שהיצרן הוא באמת היצרן. למשל מישהו, יבואן כסאות שמוכר כסאות לאולמות, עיצב שני דגמים והזמין בסין משלוחים לפי הדוגמאות. בשלב ההזמנה הוא ביקש מהסינים להוזיל את המוצר. הם נתנו לו הנחה. כשהכיסאות הגיעו הסתבר שהם מתמוטטים - יכולים אולי לשאת משקל של סיני אבל לא של ישראלי. הסתבר ששלחו לו כסאות שאינם עשויים מעץ מלא אלא מסיבית והוא היה צריך להחליף מאות כסאות. זאת לא הייתה עקיצה אלא פשוט אי הבנה על בסיס מנטליות שונה. היבואן לא הבין שההנחה שקיבל מקורה בהוזלת חומר הגלם על חשבון האיכות, הוא חשב שהם פשוט "באים לקראתו" במחיר.

מה עוד חייבים ללמוד כדי לא להיכנס לבעיות מיותרות?


איך מוודאים קבלת הסחורה אם שילמנו מראש, איך מוודאים קבלת הסחורה במועד שנקבע, מהי צורת האריזה הנכונה, מי בודק את האריזה, מי אחראי מבחינה ביטוחית, איך מבצעים שילוח בהובלה היעילה והזולה ביותר. צריך גם להתכונן ולקחת בחשבון חגים נוצרים, סינים ועוד גורמים רבים נוספים. בקיצור, אין ספור גורמים שיש להכיר.

איזו הסמכה מקבלים בוגרי הקורס?


הסטודנטים צריכים לעמוד בבחינה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (משרד הכלכלה) ואז הם מקבלים תעודת גמר - יבוא יצוא וסחר בינלאומי מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (משרד הכלכלה).

מה הופך אדם לאיש ייצוא וייבוא מעולה?


טוב, זה פשוט: ירידה לפרטים, הבנת תהליכים, יישום של כל התהליכים הנלמדים.

תני לי דוגמה למקרה מעניין של בעיה שנפתרה בתחום הזה בעזרת יצירתיות.


אופן התשלום לספק למשל, יכול להכיל בחובו עלויות גבוהות ליבואן - לעתים מיותרות לעתים שוות. בכלל, כעת בתקופה של חוסר יציבות וטלטלת מטבעות עולמית שמשפיעה על עלות המוצר, יבואנים ויצואנים רגישים במיוחד לנושא עלויות המוצר ולכן כל מידע שיאפשר להם לפעול בצורה מקצועית יותר עשוי לסייע להקטנת הוצאותיהם. כך, למשל כל נושא התפעול הלוגיסטי וחישוב העלויות דורש יצירתיות - אפשר בקלות ליפול בזה. דרושה הבנה עמוקה בדמי הובלה וחישובים נוספים, תחשיבים של משלוח ימי ואווירי ועוד. היה למשל לקוח שתבע בבית המשפט החזרים בסך מיליון ש"ח, מפני שחברת ההובלה העמיסה עליו עלויות שלא היה צריך לשאת בהן, ושהוא לא זיהה במעמד התשלום. בכל העולם הלוגיסטי - חברות ספנות, תעופה, משלחים- יש הרבה אפור, במיוחד בחיובים הנוספים ואם לא מבינים בהם אפשר ליפול בעיקר כשמדובר בהיקף גדול.

מה מיוחד בקורס של האוניברסיטה הפתוחה?


יש הרבה יתרונות לקורס יבוא יצוא וסחר בינלאומי באוניברסיטה הפתוחה, מוסד אקדמי וותיק ומכובד. אבל היתרון החשוב ביותר מבחינתי: מרצים עם ניסיון מהשטח שמדברים תכל'ס ומשתפים מהניסיון העשיר שלהם. יש גם מרצים אורחים, סיור בנמל וסימולציה של תהליכי ייבוא וייצוא שמסייעת מאוד להוריד את העניינים לקרקע ולהבין את התחום באופן מעשי.

את עדיין לומדת דברים חדשים תוך כדי עבודה?


ברור. זהו עולם שמורכב מהמון תחומים. רכב, ספנות, תעופה, ביטוח. בתחום של תשלומים לבנקים למשל, ישנן עסקאות אשראי במאות אלפי יורו, וחשוב להיות מעורה ולהתמקצע כל הזמן.
אני מסיימת את הראיון בתחושה שעולם חדש נגלה בפני - עולם שבדרך כלל מוסתר מפני האזרחים הרגילים הפוגשים את המוצרים הרבה אחרי הייבוא. עולם של מושגים בינלאומיים, כספים, לוגיסטיקה והרבה הרבה תחכום. עולם מרתק וקסום.

קורס יבוא יצוא וסחר בינלאומי


אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים