למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » קורס ייעוץ לכלכלת המשפחה » לא מצליחים לחסוך? אולי זה סתם תירוץ

לא מצליחים לחסוך? אולי זה סתם תירוץ


מאת ד"ר אורלי רדליך, בעלת מכון רדליך לייעוץ פיננסי למשפחות

קשה לחסוך כסף. לכן, אין זה מפתיע שאנו מוצאים שלל סיבות מדוע איננו יכולים לחסוך מספיק, או איננו יכולים לחסוך כרגע, אבל בעתיד, כשהדברים ישתנו - ודאי נחסוך.
סקר שערכה חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם, BlackRock, מצא מה הן הסיבות העיקריות שבגללן אמריקאים מתקשים לחסוך.
אמנם, ישנם מקרים שהסיבות אמיתיות ולגיטימיות, אך במקרים אחרים מדובר בתירוצים, ובכל זאת ניתן לחסוך.

אם כן, אלה הסיבות העיקריות שבגללן האמריקאים אינם חוסכים:

  • "אני לא מרוויח/ה מספיק"(47%)
יש אנשים ששכרם באמת כה נמוך, עד שהם פשוט מתקשים "לגמור את החודש" ואינם יכולים לחסוך. למעשה, כל שקל שהם משתכרים מופנה להוצאות מחיה. עם זאת, גם מי שאינו משתכר מספיק על מנת לחסוך יכול לנסות להגדיל את הכנסותיו: אפשר לנסות לעבוד שעות נוספות, לבקש תוספת שכר, לחפש מקום עבודה אחר, ללכת ללמוד כדי לשפר את הסיכוי להתקדם בעבודה ולהגדיל את ההכנסה, או למצוא מקור הכנסה נוסף, כמו חלוקת עיתונים, אבטחה, שירותי משרד מהבית, מכירות באי-ביי וכדומה.

גם כאשר אנשים משתכרים יותר ממה שנחוץ להישרדותם, רמת השכר אינה הגורם המכריע בכל הנוגע לחיסכון. בסופו של דבר, מדובר בבחירה בין ההווה לבין העתיד - כמה אנחנו מוכנים לוותר על דברים שאנחנו רוצים היום למען חיסכון שיועיל לנו בעתיד. אחת הדרכים הפשוטות ביותר לעשות זאת היא ליצור חיסכון חודשי באמצעות הוראת קבע.

  • "יוקר המחייה"(46%)
גם במדינה כמו ישראל, שיוקר המחיה בה גבוה יחסית, אפשר להתנהל נכון יותר מבחינה כלכלית. לדוגמה, אפשר לרכוש מוצרים בסיסיים זולים יותר, ולצמצם את רכישת מוצרי המותרות (למשל, מוצרי קפה יקרים, משקאות קלים, מעדני חלב או גבינות מיוחדות). אפשר לקנות בחנויות זולות יותר, לעשות סקר שוק לפני כל קנייה, לא להתפתות למבצעים שאינם נושאים עִמם הנחה משמעותית, ולקנות רק את מה שחייבים.

  • "יש לי הוצאות בלתי-צפויות"(33%)
לפי סקר שערך העיתון "כלכליסט" ב-2013, 70% מהציבור בישראל יתקשו להתמודד עם הוצאה חריגה של 8,000 שקל. אולם, מהי הוצאה חריגה, או הוצאה בלתי-צפויה, והאם אפשר להתכונן מראש להוצאות כאלה? ובכן, אם נתנהל נכון, לא תהיינה לנו הוצאות בלתי-צפויות, מפני שלכל הוצאה מפתיעה אפשר להתכונן. למשל, לכולנו ברור שבהגיע הילד לגיל 13 נצטרך לממן חגיגת בר מצווה; כעבור כמה שנים הוא ירצה ללמוד נהיגה; בהמשך הוא ירצה ללמוד במוסד להשכלה גבוהה, אחר כך יתחתן ויקים משפחה, וכן הלאה. לכל אלה אפשר וצריך להתכונן, לפעמים שנים רבות מראש.

נוסף על כך, ישנן הוצאות שגם אם לא ידוע מתי בדיוק נצטרך להוציא, צפוי שניתקל בהן. למשל, מכשירי חשמל בבית עלולים להתקלקל, ואז – או שמתקנים אותם או שכבר רוכשים מכשירים חדשים. המכונית לא אמורה לשרת אותנו לנצח, וגם לה יש אורך חיים מסוים. כדי להתמודד על הוצאות כאלה, מומלץ לחסוך כ-10% מההכנסה החודשית למטרה זו.

למידע נוסף אודות קורס ייעוץ לכלכלת המשפחה לחץ כאן

מס' הקורס: 63991

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים