למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דיפלומה » קורס ניהול עיצוב והפקת אירועים » קורס הפקת אירועים - מאמרים » מאמר - מגשימי החלומות: איך הפכה הפקת אירועים למשרה מבוקשת?

מגשימי החלומות: איך הפכה הפקת אירועים למשרה מבוקשת?

אביתר גורן הוא מפיק אירועים שראה כבר הכל. ממסיבת בת מיצווש בקונספט קזינו ועד לקוח שביקש (וקיבל) להפוך את ביתו למדבר יהודה, כולל הגמלים. אז איך נראה התחום האינטנסיבי מבפנים, אילו תכונות דרושות למפיק האירועים האולטימטיבי ומה ההכשרה הטובה ביותר עבורו?


"אתה מגשים עבור הלקוח שלך פנטזיות" פותח אביתר את הראיון אתו. "לא תמיד אלו הפנטזיות שלנו ולכן חשוב מאוד להבין אותו גם אם הרעיונות שלו אינם לטעמנו. לכן תיאום ציפיות הוא המפתח להצלחת האירוע".
הרזומה של אביתר גורן ארוך לא פחות מרשימת דרישות של הורים לנסיכת בת מיצווש. כיום הוא מרכז את לימודי ניהול עיצוב והפקת אירועים באוניברסיטה הפתוחה, מלמד קורסים לתואר שני באוניברסיטת חיפה כעמית הוראה בבית הספר לתקשורת, מלמד בבית הספר לתקשורת באריאל ובמוסדות נוספים. אביתר גם השתלם בשוייץ ובקנדה בנושאי מזון ומשקאות באירועים. אה, במלון סן מוריץ פאלאס היוקרתי עסק באירועים ובקולינריה. תאמינו לי - עדיין מדובר ברשימה חלקית בלבד.
אם להודות על האמת, כשניגשתי לביצוע הראיון הגעתי עם דעה קדומה: הייתי משוכנע שמדובר בתחום שירותים שכל תכליתו היא סיפוק רצונותיהם של לקוחות גחמניים. מהר מאוד הבנתי באיזה תחום צבעוני, אינטנסיבי, יצירתי ואפילו אמנותי-אוואנגרדי מדובר.

אביתר, אפשר בכלל ללמוד תחום כזה?


בהחלט. למשל, זה תחום שמחייב עמידה בלחצים, כי אירועים מורכבים מהמון פרטים. אפשר ללמוד איך לארגן נכון את הפרטים. זה כמו לגו, הרבה חלקיקים שכל אחד תלוי בשני. אם פרט אחד אינו מוצלח זה עשוי לדפוק את כל האירוע. קשה לאלתר במהלכים כ"כ קצרים, למרות שאנחנו גם מלמדים לאלתר כשצריך.

ובכל זאת - האם לא מדובר בכישרון מולד?


"כמובן שיש גם צורך בכישרון. אבל כישרון בלבד היה נכון לתקופה שלפני 15 שנה.. היום יש חוקים חדשים והדברים עובדים בקצב אחר. בכל כמה חודשים יש מהפך כזה או אחר באחד התחומים הקשורים להפקת אירועים. אתה כמפיק חייב להיות דרוך וער לחידושים ולשינויים הנעשים ממש מדי יום בתחומים מאוד מגוונים כמו התוכן, המולטימדיה, המזון, התאורה, והסאונד. גם החוקים המשפטיים כל הזמן משתנים.

חוקים משפטיים?


ודאי. יש חקיקה דינאמית מאוד בנושאי מזון, בילוי, בטיחות ועוד.

מה למשל?


לדוגמא בטיחות, זה הדבר החשוב ביותר באירוע ובא לפני הכל. החקיקה לוקחת בחשבון אפשרויות שכל הזמן מתרחבות לאור אירועים שהתרחשו ונסיון מעשי שנצבר. לכן מלמדים אצלי בקורסים מהנדסי בטיחות, עורכי דין, מומחים מענף המזון, זה חלק בלתי נפרד מהמקצוע. בקורסים שלי לומדים גם נושאים כמו "ניהול תנועת קהל באירוע המוני", "עבודה בגובה", "בינוי במות", "בטיחות באירועים", וכיוצא בזה.

יש בתחום יותר גברים או נשים?


יש גם וגם - אבל בגדול: יש יותר נשים מגברים. למעשה,בשנים האחרונות רוב התלמידים שלי הם למעשה סטודנטיות, מגיל 19 עד 60. נשים כיום יותר עצמאיות, דעתניות, יזמיות, אסרטיביות - כל אלו הן תכונות שבהחלט נדרשות ממפיק אירועים, ולכן הן גם יוצאות לאחר לימודים מפיקות מצוינות.

פעם היינו עושים ימי הולדת במקלט השכונתי ומתחתנים באולמות של עוף ובורקס. כמה בכלל משתמשים היום במפיקים לאירוע?


להערכתי קרוב לחמישים אחוזים. אבל זה משתנה ממקום למקום.

למה הכוונה?


בפריפריה מפיקים פחות, במרכז הרבה יותר. הפריפריה זה סוג אחר של אוכלוסיה. יש אמנם יוצאי דופן כמו אוליגרכים שגרים במקומות כמו אשדוד ובמקרה כזה עלות ההפקה יכולה להגיע למליונים. אבל בגדול במרכז מפיקים יותר.

מה מעדיפים ועדי עובדים ומה מבקשים אנשי הייטק?



מה האירוע היוצא דופן ביותר בו לקחת חלק?


היה אדם שרצה שאהפוך הוילה שלו באיזור מאוד יוקרתי, למדבר יהודה. הבאנו לשם חול, גמלים, אוהלים, הכל התבצע אצלו בגינה. השתמשנו שם במולטימדיה שהעצימה את הנושא כמו וידיאו מאפינג - מיפוי וידאו.

מה זה?


זו הדמיה תלת מימדית שיוצרת אפקט חי. נניח כמו הקרנה על חומות ירושלים שהופכת אותה למשהו אחר. או למשל בנין שנראה כאילו הוא מתמוטט או שבחלונות שלו משייטים דגים.

נשמע מדהים. תן עוד דוגמא


בניתי לפני כשנתיים עבור חברה גדולה את שוק מחנה יהודה בתוך ביתן אחד בתל אביב. זה היה כחלק ממסיבת פורים ליותר מ 2000 איש. הבאנו שחקנים, מוכרים הכל. המשתתפים ממש הרגישו שהם בשוק מחנה יהודה ובו התרחשו דברים.

מה הבקשות הנפוצות ביותר?


ועדי עובדים למשל, רוצים קולינריה גבוהה וזמינה. לאנשי היי טק, יש מטבחי פאר אז הם מתמקדים יותר בקונספט מאשר באוכל. לקוחות פרטיים לרוב רוצים קונספט באולמות שמרוקנים אותם, משאירים רק את המקום ורוצים שאפיק שם משהו אחר.

מה לגבי מחירים? אירוע בהפקה יקר משמעותית מארוע רגיל?


ההפרש יכול לנוע בין עשרות למאות אלפי ש"ח בין אירוע רגיל לאירוע מופק. לא מזמן הופקה מסיבת בר מצווה ב 4 מיליון ש"ח אצל אדם מאוד ידוע שדווקא לא היה לקוח שלי.

יש לך תובנות בנושא תופעת מסיבות "בת מיצווש"?


כדי להבין את התופעה צריך לזכור שחלק גדול ממסיבות בר ובת מצווה הן יותר בשביל ההורים מאשר בשביל הילד. המאפיין המרכזי הוא כאמור הקונספטים סביב נושאים כמו: מערב פרוע, קזינו, כדורגל וכדומה. זה מגיע כמובן גם לחתונות ואירועים אחרים כמו חתונה בנוסח מוזיאון הלובר, אירוע פרטי בנוסח המועדון הניו יורקי 52, מולאן רוז' ועוד. יש שרוצים אירוע בלבן, בצהוב, בסטייל קובני - הכל אנחנו מתרגמים לקולינריה, לעיצוב ולטכניקה בשטח, כמובן שזה פועל יוצא של תקציב.

איך באמת מגשרים בין הפנטזיות של הלקוח לבין התקציב?


לפעמים התקציבים הם עצומים ולפעמים הם לימונים שאיכשהו צריך להפיק מהם לימונדה. החכמה היא להפוך אירוע לאיכותי גם במחיר מצומצם. לפעמים אם התקציב אינו מתאים אנו אומרים לא, אבל קודם מנסים חלופות. לשאלתך: גם בתקציב קטן, אפשר לעשות אירוע איכותי.

מפיקים מהשטח



אני רוצה להיות מפיק. למה שאלמד דווקא באוניברסיטה הפתוחה?


קודם כל כי מפיק אירועים יוצא מכאן כשהוא מוכשר לגמרי לעבודת שטח. אין פה חומר שברומו של עולם ללא השלכות פרקטיות. בנוסף, המרצים שלי הם כולם מפיקים אירועים בפועל - מכירים את העבודה מהיומיום שלהם. לא רק מהתיאוריה.מעבר לכך, מדובר במוסד הותיק ביותר בתחום. אנחנו מעבירים בשנה 25 קורסים בכל הארץ והנסיון שלנו הוא עצום.

עדיין: יש פער בין לימודים לבין להיות מפיק בשטח.


נכון. זו בדיוק הסיבה שאנחנו לא מסתפקים בכך שהלימודים עצמם הם בגישה מאוד פרקטית. אנחנו גם נכנסים עם הסטודנטים ל"זמן אמת", לאירועים אמתיים בשטח, אין מצב שסטודנט שמסיים את הקורס לא יודע מה עושים הספקים שלו. אני מלמד אותו הכל,מרמת איך עובדים מול לקוחות בפרזנטציות המסבירות איך למכור ללקוח ועד לפתרון בעיות אמתיות בשטח.

היכן מוצאים את הבוגרים שלך?


הבוגרים נכנסים לעבודה כמפיקים בעיריות, באולמות, כמנכ"לים של מוזיאונים וארגונים לימודיים. מגוון עצום של מקומות וארגונים שזקוקים למפיק אירועים מקצועי.

אביתר, לסיום, טיפ של אלופים למפיק אירועים מתחיל שהרגע פתח את העסק?


הטיפ הכי חשוב, הוא לא למכור אירועים מיד, אלא לעבוד על הכרת הספקים והמקומות. מי מפעיל מה, מי בפועל עומד מאחור: מהתאורן ועד השף. ללמוד מה הספקים עושים לפני שהוא מפיק. לא רק בתחום ההסדרים כספיים, אלא ממש להכנס למטבח. רק אחרי שהוא בשל ומרגיש שהשטח נמצא אצלו בידיים, אז להתחיל להביא לקוחות ולעבוד.

קורס הפקת אירועים



אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים