למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » קורס ייעוץ לכלכלת המשפחה » חושבים לתת הלוואה לבן משפחה? דברים שכדאי להביא בחשבון

חושבים לתת הלוואה לבן משפחה? דברים שכדאי להביא בחשבון


מאת ד"ר אורלי רדליך, בעלת מכון רדליך לייעוץ פיננסי למשפחות


לעיתים מבקש מכם בן משפחה או חבר קרוב הלוואה כספית. כמעט תמיד תעלה השאלה, האם זה כדאי ונבון. כאשר מדובר באנשים קרובים, הרצון הוא בדרך כלל לעזור ככל שניתן. נוסף על כך, אנחנו נוטים להאמין שבני משפחה או חברים קרובים יחזירו לנו את הכסף. במצב זה, ובניגוד לנטילת הלוואה מהבנק, לרוב איננו קובעים כללים להחזרת ההלוואה, אפילו לא לוח זמנים או תשלומים.

לבקשת הלוואה מבני משפחה או מחברים יש השלכות על שני הצדדים. מבקש ההלוואה חש שנכשל בניהול כספיו, והמלווה עלול לעמוד במצב לא נוח, מפני שכל החלטה שיקבל עלולה לפגוע בקשר עם מי שמבקש את עזרתו: אם יסרב לעזור, הצד הנזקק יתאכזב, ואולי יכעס או יתרחק ממנו; אם יסכים לעזור, אולי יפגע בתוכניות שהיו לו לגבי כספים אלו, ותמיד קיים גם החשש, כי הכסף לא יוחזר לו. משום כך, לפני שנותנים הלוואה לחברים או לבני משפחה, או מקבלים מהם, צריך לשים לב לכמה דברים שיעזרו לכם לעשות זאת נכון.

אם לא בטוח שההלוואה תוחזר


אל תתנו הלוואה בסכום שאם לא יוחזר תיאלצו לקחת הלוואה בעצמכם לשם רכישת שירותים ומוצרים בסיסיים. בוודאי ובוודאי אל תתנו הלוואה בכספים שלוויתם בעצמכם בבנק. אם החלטתם לתת הלוואה לבן משפחה או לחבר, ודאו שגם אם הכספים לא יוחזרו לכם, תצטרכו, לכל היותר, לצמצם מעט בסעיפי המותרות.

צמצום סיכונים


כדי להבטיח שהכסף יוחזר למלווה וכדי להקל על הלווה, חשוב לתת הלוואות לתקופה מוגדרת מראש, ולקבוע את גובה התשלומים ואת מועד תחילתם. אמנם לא מקובל לערוך הסכם בין בני משפחה, אבל בהחלט אפשר לרשום מעין זיכרון דברים, כדי שלא יהיה פתח לוויכוחים בעתיד. זאת ועוד, כאשר מדובר בהלוואה בסכומים נמוכים, ניתן, למשל, לתת למלווה, כבטוחה, תכשיט בעל ערך. אם מדובר בסכומים משמעותיים יותר, ניתן לשעבד נכסים, ותמיד ניתן לבקש צ'ק ביטחון על סכום ההלוואה.

מהי מטרת ההלוואה?


אחד הדברים שיסייעו לכם להחליט אם לתת הלוואה למכר או לבן משפחה הוא מטרת ההלוואה. לא מומלץ לתת הלוואות למטרות כגון עריכת אירועים, טיולים לחו"ל, רכישת מכונית או התפנקות במוצרי מותרות. ברוב המקרים, ההלוואה רק תעזור למקבלה להמשיך לבזבז כספים שאין לו, בעצם. ככלל, הלוואות עדיף לתת למטרות חשובות, כגון לימודים או טיפולים רפואיים. אפשר גם לעזור במימון של לימודי נהיגה לילד, או מסע לפולין, בתנאי שגם הילד עושה מאמץ, וחוסך בעצמו למען המטרה שחשובה לו.
אם נותנים הלוואה לרכישת דירה, יש להביא בחשבון שהזוג כבר לוקח משכנתא, שהחזריה מהווים לעיתים 30% מההכנסה. כך שאם מוסיפים לזה את הלוואת המשפחה, עלולים החזרי בני הזוג הזה להגיע, מדי חודש בחודשו, ל-50% ממשכורתם, ודבר זה כבר עלול לסבך אותם מבחינה כלכלית.

הורים שרוצים לעזור לילדים


טבעי שהורים ירצו לעזור לילדיהם ככל שהם יכולים, אבל חשוב שההלוואה לבנים לא תפגע בהורים. הורים או בני משפחה מבוגרים אשר שוקלים לעזור לילדיהם, צריכים להביא בחשבון את צרכיהם-שלהם לפני הכל, בעיקר אם הם בגיל הפנסיה, כך שההלוואה שייתנו לא תפגע בקיום שלהם.
נוסף על כך, להורים שרוצים לחסוך עבור ילדיהם מוצע להפוך את תוכנית החיסכון המשפחתית למעין קרן הלוואות, שממנה יופרשו הלוואות לתקופה מוגדרת לכל ילד שיזדקק, וכך אפשר יהיה לעזור לכל הילדים בבוא העת. הורים שבאמת רוצים לעזור לילדיהם, טוב יעשו אם יסייעו להם כך שיוכלו לרכוש השכלה ומיומנויות אשר יפַתחו אותם ויאפשרו להם להשתכר יותר, או אפילו יממנו עבורם ייעוץ כלכלי.

למידע נוסף אודות קורס ייעוץ לכלכלת המשפחה לחץ כאן

מס' הקורס: 63991

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים