
התוכנית מכילה מגוון רחב של נושאים ומקצועות מתעשיית המשחקים, כאשר הדגש העיקרי הוא על רכישת כישורים מתקדמים בתחומים העיקריים של עיצוב/אפיון משחקים, תלת מימד, מנועים גרפיים וארט, ובנוסף היכרות עם נושאים מקיפים נוספים כמו סאונד, תסריטאות, פוטושופ ועמידה מול קהל.
תכנית הלימודים בעיצוב ופיתוח משחקי וידאו
בתוכנית שלנו תוכלו למצוא:
- יותר מעשרה מרצים שונים - כדי שתקבלו מגוון דעות ונסיון רחב ככל שניתן.
- סדנאות ייחודיות להעשרה כגון עמידה מול קהל ומשפט בתעשייה.
- שעות תרגול בנוסף למערכת במקצועות הטכניים כגון תכנות, Unity3D ועוד.
- סיום התוכנית מעניק נקודות זכות אקדמיות – בלעדי בביה"ס חשיפה.
- גישת Hands on - התנסות מעשית בכל קורס (אצלנו אין רק "חומר תיאורטי").
אז מה באמת תדעו לעשות בסיום הלימודים?
בסוף המסלול תדעו ליצור משחקים, במתודולוגיות העבודה המתקדמות והנכונות איתן עובדים בתעשייה עצמה:
- המצאת קונספט – רעיון, הגדרת תמצית החוויה, מחקר שוק ומתחרים, הגדרת היתרונות, חדשנות ומקוריות שבו.
- אפיון המשחק – הגדרה מפורטת של על מערכות המשחק - עלילה, ארכיטקטורת מוצר, מבני מסכים, שליטה, חוקים, דמויות, טכנולוגיה ועוד.
- ניהול פרויקט – יצירת תוכנית עבודה מפורטת ביחידים, זוגות וקבוצות לעבודה מסודרת לפי תעדופים וניהול סיכונים.
- יצירת שפה עיצובית לאלמנטים השונים שבמשחק בדו ותלת מימד.
- כתיבת מסמכי דרישות מפורטים, בסטנדרטים הכי גבוהים שיש.
- בחירת טכנולוגיה ופלטפורמה – מנועי משחק דו ותלת מימד, שפה קוד, שימוש ביכולות פלטפורמה (למשל מסכי מגע).
- מימוש המשחק - בניית אבי טיפוס, תכנות המערכות השונות, אנימציות, אפקטים, סאונד.
- ביצוע של בדיקות משתמשים/שחקנים, איזון המשחק.
- יצירת מעטפת שיווקית, בניית הצגה רשמית למוצר ולפרויקט, והצגתו במגוון אופנים שונים (למשקיע, לשוק, למנהל וכו').
משך הלימודים
הלימודים יתקיימו פעמיים בשבוע בקמפוס בית הספר חשיפה, במשך 12 חודשים. התוכנית כוללת 512 שעות לימוד מעשי, ובנוסף עבודות בית ויצירת משחקים.
קהל היעד
התוכנית מיועדת לכל מי שמתעניין בתחום המשחקים ושואף להפוך למעצב משחקים, בין אם כקריירה בתעשיית המשחקים או כהעשרה עצמית שתהפוך תחביב להתמחות.
אם עניתם "כן" על רוב השאלות הבאות – אתם מתאימים לתוכנית:
- האם אתם אוהבים לשחק?
- ניסיתם פעם ליצור משחק בעצמכם?
- חולמים להיות בצד המתכנן של המשחק, ולא רק בצד השחקן?
- מחפשים קריירה בתעשיית המשחקים, או ייעוץ והכוונה כיצד להשתלב בה?
- תוהים מה הופך משחק למשחק טוב?
- מעוניינים להתנסות באופן אישי בתהליכים ושיטות עבודה נכונים ומתקדמים?
- רוצים להעשיר את עצמכם בידע מלהיב, מגוון ושיתרום לכם בכל מקום אליו תגיעו?
- מעדיפים ללמוד ממקצוענים ומהנסיון שרכשו, ולא רק בכוחות עצמכם?
- מוכנים להשקיע כדי להתקדם?
דרישות
- יֶדע והבנה בתפעול מחשבים (רמת אינטרנט, סקייפ, גוגל דרייב וכיו"ב).
- יֶדע בסיסי באנגלית
- ריאיון קבלה אישי
סביבת הלימודים
בית הספר חשיפה ממוקם בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה בכפר הירוק (מיקום מרכזי ונוח להגעה), וכולל כיתות לימוד ומעבדות מדיה מצוידות, חדר תרגול הפתוח בכל שעות היום וצוות מתרגלים מקצועי.
סביבת הלימודים אינטימית ובאווירה הכפרית, עם שפע של חנייה בחינם וקפיטריה.
ההזדמנויות משחקות לטובתכם – על המשרות בתעשיית המשחקים- לחץ כאן
סמסטר א
בסמסטר הראשון נתמקד בהיכרות עם העולם של משחקי הוידאו, דרך מגוון רחב של נושאים, שיטות עבודה וכלים ראשוניים שיעזרו לנו להבין מהם משחקים וכיצד נוכל להתחיל לבנות משחקים טובים.
- עיצוב משחק Game Design – הידע הבסיסי הנדרש מכל מעצב ומאפיין משחקים כדי לייצר משחק מוצלח ומרשים משלב הרעיון והגדרת הנושא, דרך תכנון המשחקיות ועד ליצירת המעטפת הנדרשת.
- חווית משתמש User Experience – אפיון נכון של חוויות משתמש (UX) בדגש על משחקים, הבנת שחקנים/משתמשים וכיצד להפעיל אותם, ממשקים, מחקר מקדים ואפיון מערכות מדויק. נעמיק את ההבנה במשתמש/שחקן, בתכנון מערכות ועקרונות אפיון מתקדמים. כחלק מתוכנית הלימודים נכיר גם את תוכנת Axure המשמשת מאפיינים ליצירת אבי טיפוס והדמיות מערכות דיגיטליות.
- עקרונות מידול והנפשה (MAYA) – היכרות עם כלים ליצירת ועריכת תלת מימד מבין המובילים בעולם בהם ניתן ליצור מודלים, טקסטורות ועוד תכנים רבים הנדרשים במדיום שבו לויזואליות יש תפקיד מרכזי. נכיר גם את תת-המקצועות הקיימים בתחום.
- תכנות מונחה יוניטי Unity3D – קורס בסיסי בתכנות, שנועד להקנות את הידע והכישורים הנדרשים להפעלת מנוע המשחקים Unity3D. השיעורים והמטלות יתרכזו בתכנות שרלוונטי ומותאם למשחקים במנוע.
- פוטושופPhotoshop – הקורס מקנה ידע ויכולת שימוש בתוכנת פוטושופ, הבסיס ליצירת ארט בכלי הפופולרי ביותר בעולם. בקורס נלמד כלים מתקדמים לעיבוד ושיפור תמונות, טכניקות עריכה צבעונית, עבודה עם טקסט ואפקטים שונים.
- ההיסטוריה של משחקי הוידאו – ההיסטוריה של המשחקים הדיגיטליים, ומשחקים בכלל. העשרה חיונית שמכילה את ההצלחות, הכשלונות וההתפתחות של התעשייה.
- סדנת משחקי קופסה וקלפים – משחקים זה לא רק דיגיטל - נכיר עולם מסקרן שנמצא במגמת עלייה של משחקי הקופסה על מגוון מאפייניו המוכרים והייחודיים.
סמסטר ב
בסמסטר השני נרחיב את הכלים המקצועיים והביקורתיים בפיתוח משחקי וידאו. נתנסה בעבודה קבוצתית על משחק משותף ונתרגל בניית שלבי משחק שנועדו ליצור חוויה מעניינת, המעוצבת בשפה חזותית אחידה.
- עיצוב נרטיב אינטראקטיבי–(תסריטאות למשחקים)-התמקצעות בפיתוח עלילה מלאה ועשירה למשחקי וידאו. המפגשים כוללים כתיבה אישית בה מפתחים את עולם המשחק, הדמויות שבו ואפשרויות הבחירה המנטוות את העלילה. בסיום הקורס נשים דגש על הצגת העלילה האינטראקטיבית במסמכי אפיון משחק (GDD) ובסצנה במנוע המשחקים Twine.
- ארט, עיצוב וקריאייטיב - הכרות והבנת הקשר בין עיצוב ויזואלי לעיצוב משחקים, פיתוח שפה עשירה ויכולת תכנון שפה ויזואלית למשחק.
- מתודולוגיות פיתוח משחק בקבוצה - התנסות מעשית בקבוצות, משלב התכנון ועד למימוש והצגה של דמו ממשחק מקורי של הצוות, כהכנה לפרויקט הגמר של סמסטר ג'. זה המקום להתנסות בכל הידע והשיטות, לטעות, ולהבין כיצד בפעם הבאה זה יהיה טוב יותר. כחלק מהסדנה יהיה מפגש ליווי ומשוב של סדנת עמידה מול קהל.
- בניית שלבים ומשחקיות - קורס מעשי שנועד להטמעת עקרונות עיצוב השלבים לכדי פיתוח שלב במרחב מעוצב אישית. מידול והנפשה מורכבים (מאיה) הכוללים ריגינג עם קונטרולרים, עד להטמעה בתוכנת יוניטי ושימוש בתאורה ליצירת חוויה משחקית מלאה.
- סאונד במשחקים- - סדנה על עולם הצלילים, משמעותו וחשיבותו במשחקים, כולל כלים מעשיים ליצירה ועריכה של אפקטים בתוכנת Audacity המוכרת.
- מנוע המשחקים Unity3D – היכרות עם המנוע התלת מימדי הפופולרי מרמת הממשק וניווט ועד ליצירת משחק תלת מימדי, ככלי העיקרי בתעשייה הישראלית. סטודנטים עם ידע מוקדם בתכנות או במנוע יוכלו להשתמש בידע זה כבר בעבודת פיתוח המשחק בקבוצה.
- סדנת עמידה מול קהל - סדנה שנועדה להקנות כלים ובטחון בעת הצגת רעיון ועמידה מול גורם מבקר כגון קהל, צוות פיתוח, משקיע ואחרים. בסדנה נלמד עקרונות לפרזנטציה ונתרגל אותם מול הכיתה כהכנה להצגה של הפרויקטים בסמסטרים הבאים.
- תרגול טכני– בנוסף על התוכנית יוצעו שעות ליווי ותרגול של נושאים טכניים
סמסטר ג
בסמסטר האחרון נתמקצע בעבודת עיצוב המשחק לקראת העבודה על פרויקט הגמר. זמן מיוחד ינתן להיכרות עם אנשי מקצוע העובדים בתעשיית המשחקים בישראל
- עיצוב שלביםD3/D2 – היכרות מעמיקה עם הדרכים השונות ליצירת חוויה לאורך שלב במשחק וידאו, בהתאם לז'אנרים ופלטפורמות משחק שונות. נעמיק במונחים ושיטות עבודה מתקדמים של יצירת משחקים.עם דוגמאות ממשחקים קלאסיים ועדכניים.
- עסקים ומשפטים בתעשייה - העשרה ייחודית על מגוון תחומים מרתקים העוטפים את המשחק וחיוניים להבנת התעשייה עצמה - משפטים, חוזים, זכויות יוצרים ועסקים.
- סדנת ניהול מוצר- הצצה אל תפקידו של מנהל המוצר ומקומו בתוך החברה, הסדנה כוללת תרגול מעשי ומידע לניהול שוטף של תהליכי הפיתוח וההתמודדות עם הגורמים המפריעים, פנייה אל משתמשים ושימורם.
- סדנת מונטיזציה - היכרות עם האפשרויות לרכישות של תוכן נוסף במשחקים מודרניים.
- הכרות עם תעשיית המשחקים - מבחר מפגשי אורח של מרצות ומרצים מהתעשייה בישראל וסיור שטח בחברת משחקים*.
- תוכנתUnityלמתקדמים –עבודה מתקדמת במנוע התלת מימדי במטרה להופכו לכלי העיקרי שישמש את הסטודנטיות והסטודנטים לפרויקט הגמר.
- סדנת פרויקט גמר - גולת הכותרת של המסלול היא סדנת פרויקט הגמר בו צוותי הסטודנטים ישתמשו בכל הידע שצברו עד כה ליצירת משחק מקורי, ויפגינו את כישוריהם בפריט המרכזי של תיק העבודות. הסדנה תתקיים לפי כל כללי ושיטות העבודה המקובלות בשוק, משלב הרעיון, דרך תכנון פרויקט ועד להצגתו.
- תרגול טכני- בנוסף על התוכנית יוצעו שעות ליווי ותרגול של נושאים טכניים
*קיום סיור השטח מותנה ביכולת והיענות החברה המארחת.
* יתכנו שינויים קלים.
רשימת המרצים חלקית ונתונה לשינויים

יובל בן הלל, ראש המסלול והמרכז המקצועי של התכנית
מומחה לעיצוב עלילה אינטראקטיבית ופיתוח משחקים
מעצב משחקים עצמאי ויוצר בערוץ You Tube הרצאות הכוללות ניתוח נרטיב ודמויות במשחקי וידאו.
בוגר תואר שני (MA) במחקר אומנות התיאטרון ותעודת הוראה מאוניברסיטת תל-אביב.
בוגר בהצטיינות לימודי Game Design.
מרצה בכיר במגוון מוסדות לימוד
בעבר שימש כבמאי הפקות תיאטרון ומנחה לתיאטרון, קולנוע ותסריטאות.

אביב היילוויל
מומחה פיתוח משחקים, VR / AR, אינטראקטיב ואיפיון UX
בשנים האחרונות אביב עובד כעצמאי והתמחה בבניית אינטראקציות חדשות בתחום XR, בפיתוח ועיצוב עולמות וחוויות וירטואליים.
במהלך הקרירה אפיין ועיצב (UX/UI) מערכות רבות - בינהן מוצרים עבור חברות סטארטאפ מצליחות כמו מערכת לניהול ציי רחפנים תעשייתיים ובטחוניים, ומערכת של אלפי משתמשים בתחום Computer Vision וML.
מרצה לשעבר ל-Gaming Law ב-Cogswel Polytechnic College בסן-חוזה, קליפורניה. מרצה אורח על "משפט ומשחקים" בשנקר, בצלאל ובית הספר למשפט של הקריה האקדמית אונו.
בעברו מנהל קריאייטיב וארט דירקטור. מרצה בבצלאל. בעל תואר B.A. מאוניברסיטת בן-גוריון, ותואר מוסמך בעיצוב ופיתוח משחקים דיגיטליים, שנקר.

עו"ד יהונתן אלוני
עוסק בתחום המשחקים באופן מקצועי החל משנת 2000. בעלים לשעבר של כוכבי כסף הוצאה לאור שהביאה לארץ את "מבוכים ודרקונים", "מנצ'קין" ועוד שלל משחקים מובילים.
בוגר תואר שני במשפטים עם התמחות בקניין רוחני, מאוניברסיטת ברקלי, קליפורניה.
מרצה לשעבר ל-Gaming Law ב-Cogswel Polytechnic College בסן-חוזה, קליפורניה. מרצה אורח על "משפט ומשחקים" בשנקר, בצלאל ובית הספר למשפט של הקריה האקדמית אונו.
עו"ד ומנהל פיתוח עסקי במשרד גילוני-אזולאי.
מנהל פיתוח עסקי, רשיונות, מיתוג ושיווק בכמה חברות וסטארטאפים שונים בארץ ובעולם, מזה שנים רבות.

סיון קולר
מעצבת UI וקונספט ארטיסט.
בעלת תואר BA בתקשורת חזותית, האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. כיום שותפה בסטודיו בוטיק לעיצוב ואנימציה.

עדן צנחני - תלתיסט אנימטור וארט
איפיון ויצירת דמויות ואובייקטים תלת מימדים ודו מימדיים למשחקי מחשב אפליקציות וסרטים. עבד בחברת "קומפדיה" כאנימטור בתוכנות אדובי, תלתיסט אנימטור ומעצב בחברת משחקי המחשב "GLOBO".
מומחה לתוכנת MAYA ועיצוב בתלת מימד ובתוכנות אדובי. בוגר בית הספר חשיפה, לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.

אורן שמעון - מעצב וארטדירקטור בתחום הדיגיטל.
בעל תואר B.A. בתקשורת, האוניברסיטה הפתוחה. בוגר מכון אבני במגמת תקשורת חזותית. שימש כארט־דירקטור במשרדי הפרסום גלר-נסיס ומקאן-אריקסון. כיום, בעל סטודיו עצמאי לגרפיקה.

אושר דביר - מפתח משחקים בעזרת blender, unity, unreal engine עם מגוון משחקים בגוגל סטור.
שנים של ניסיון פיתוח משחקים ל VR, mobile, PC.
ניסיון של שנים בהוראה במגוון מכללות, יוצר בערוץ יוטיוב.
ראש צוות בחברת הייטק nerd148.

דניאל יחזקאלי, מלחין למשחקי מחשב ומפיק מוזיקלי
מלחין למשחקי וידאו, ראש מחלקת השמע של אולפן המשחקים האמריקאי Amstad Digital, מפיק מוזיקלי, ומחבר הספר 'איך מלחינים מוזיקה למשחקים'.
הוא מתמחה בנקודת המפגש בין מוזיקה, טכנולוגיה ותודעה, ובחקר העיצוב של מוזיקה וסאונד במרחבים של מציאות מדומה ומציאות רבודה.

רותם יפעת, מנהל מוצר ויוצר פודקאסטים.
בעל תואר ראשון בפילוסופיה ותואר שני בקולנוע מאוניברסיטת תל אביב. לימד באוניברסיטת תל אביב וכן במוסדות נוספים.
בתעשיית ההיי טק ניהל מוצרי ווב ומובייל המיועדים לחברות ענק בתחום הקמנואות וכן לצרכנים פרטיים.
כיום משלב עיסוק בניהול מוצר ויזמות בתחום הפודקאסטים כולל הפקת שני פודקאסטים על קולנוע. פרסם בוואלה! על קולנוע וב-גיקטיים על קולנוע וניהול מוצר.

קובי רמנו - מפיק ומפתח משחקי מחשב ומשחקי קופסה.
בעל תואר ראשון ושני במדעי הטבע, בוגר התכנית לפיתוח משחקים ב"חשיפה".
כיום עובד במקביל בפיתוח והפקת משחקים בסטודיו "רימון", ובעיצוב כלכלת משחק ופיצ'רים במשחק Judgment:Apocalypse הנמכר ב Steam.
בשנים האחרונות עסקתי באספקטים רבים ומגוונים של Game Design - אפיון ראשוני, UI / UX, כלכלת משחקים, עיצוב פיצ'רים, עיצוב שלבים ואפיון מערכת BI. מפתח משחקי קופסה כתחביב.

שושי בנדבה - מרצה לעמידה מול קהל.
שחקנית, סטנדאפיסטית וזמרת.
מומחית לעמידה מול קהל ופרזנטציה מעולה דרך כלים מעולם המשחק.
מלווה נשות ואנשי ניהול, עבודה מול פרזנטורים ועצמאים.
מתמחה בעבודה מנטלית ומעשית לקבלת ביטחון בעזרת כלים נכונים, התמדה ועבודה פנימית.
מס' הקורס: 84673