למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
חשיפה » קורס פוטותרפיה בשילוב אמנויות - הצילום כראי הנפש

קורס פוטותרפיה בשילוב אמנויות - הצילום כראי הנפש


צילום הוא מראָה של הנפש. תמונות מספרות סיפור, ומעוררות פרשנות אישית, רגשות, זיכרונות ומחשבות, אשר מסייעים לנו לפתח יכולת התבוננות עצמית. התיעוד החזותי מתחבר למאגר חוויות ותכנים אישיים המהווים אמצעי ישיר להיכרות עם עולמו הפנימי של היוצר. באמצעות הצילום ניתן לתקשר בשפת דימויים וללא מילים. הצילום, פרט להיותו תחום יצירתי, נגיש ומרתק, הוא גם פתח לתהליכים של הגברת המודעות האישית וחיזוק הביטחון העצמי.
צילום הוא מדיה מבוקשת ונגישה לקהל הרחב בכל טווח הגילאים, אנשים מרבים לצלם ולתעד רגעים בחייהם, לשתף זה את זה ולהתבונן בתצלומים ישנים וחדשים.

מהי פוטותרפיה


מדובר כלי חדשני בארגז הכלים של מטפלים, מדריכים, אנשי חינוך, אנשי קהילה, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מנטורים, מאמנים וצלמים.
זוהי גישה, שמתבססת על עקרונות תירפויטים ידועים, ועושה שימוש מגוון ומפתיע בתצלומים ובתהליך הצילום על מנת להעלות ולעבד תכנים רלבנטיים ומהותיים לאדם, כמו גם מיומנויות התנהלות אפקטיביות ויעילות לחיים. הצילום - מקפיא נקודות בזמן, במקום ובמערכות יחסים. באמצעותו, ניתן להתבונן בקשרים ובזיקות שבתוך העולמות הפנימיים והחיצונים של המטופל/המודרך/התלמיד, להזמין אותו לעיבוד, ליצירת תובנות ולשינוי מרפא.

במפגש הטיפולי הצילום מהווה מתווך עכשווי לעיבוד החוויות הפנימיות. שילוב אמנויות נוספות כמו אמנות חזותית, כתיבה, דרמה ומוסיקה, מעצים את החוויה ומשלים אותה ופותח כר נרחב של אפשרויות לביטוי אישי משמעותי בתהליכי התפתחות אישיים. בנוסף, התהליך מסייע לעיבוד תובנות שעולות מתוך החוויה על ממנת ליצור התמרה ושינוי. גם במסגרות שאינן טיפוליות, הצילום עשוי לשמש כלי חשוב בפיתוח יצירתיות, תקשורת, מודעות, העצמה ועוד.

תוכנית הלימודים בקורס פוטותרפיה בשילוב אמנויות

הבנת הצילום בדרכי הטיפול
  • מהי פוטותרפיה.
  • מקומה ומהותה של פוטותרפיה בתהליך הטיפולי.
  • עקרונות יסוד בשפה הצילומית.
  • תהליכי התבוננות, הבנה ופרשנות בפוטותרפיה.
  • כיצד משלבים פוטותרפיה ואמנות חזותית.
  • מערכות יחסים וזיקות בין הצלם - האובייקט והמצלמה.
  • במסגרת הנושא השנתי: ליווי תהליכים משפחתיים באמצעות האלבום המשפחתי.
  • התמודדות עם מצבי שינוי וטראומה
  • המעבר "מאי-שקט לאי של-שקט", התמודדות עם מצבי לחץ ואי ודאות.
  • מה זו השראה ואיך מעוררים אותה.
  • הצילום ככלי לביטוי עולם הרגש הפנימי, יצירת סט מבויים, תוך שימוש באובייקטים כדי לדייק רגש ורעיון.
  • עריכה כהמשך להתבוננות בתהליך הצילום והשיח הפנימי, שמאפשר גמישות, איזון, הכלה ושינוי נקודת מבט.
  • הדרמה שבתמונה
  • מהו הפלייבק ומה הם היחסים שהוא מקיים עם פוטותרפיה
  • טכניקות פלייבק שונות. התבוננות בדרמה שבתוך התמונה.
  • מתמונה לסיפור - שימוש במוסיקה ובמשחק ככלי המשקף ומעבד את הסיפור מאחורי התצלום, התמונה כחלק מרצף סיפורי.
  • במסגרת הנושא השנתי: מערכות יחסים בין אחים ואחיות במשפחה.
  • האלבום המשפחתי
  • שימוש במודל פורמלי של עבודת משפחה, נרטיבים, אתוסים והווי משפחתי.
  • הגדרת מערכות יחסים בתוך המשפחה באמצעות דימויים, צילומים ופוטומונטאז' אשר יעלו מסף המודע.
  • כיצד אנו מחוברים אל המשפחה שלנו.
  • הצל האישי והמשפחתי - בדיקת הצל האישי באמצעות צילום פעיל וקריאת תמונה בגישת הפוטותרפיה; בדיקת סצינות משמעותיות מן העבר, השפעותיהן, ומקומן בחיינו היום באמצעות תיאטרון. צלליות
  • צילום בזווית אחרת
  • המפגש עם עצמנו באמצעות המצלמה; הביטוי האישי שלנו באמצעות הצילום היצירתי.
  • מהי הגישה היצירתית בכלל ובצילום בפרט; כיצד רותמים את כוחה של היצירתיות כדי להגדיל את הנוכחות שלנו בתהליך הצילום.
  • התבוננות – בחינת משמעות ההתבוננות ככלי עזר בפענוח התהליך המחשבתי והרגשי שלנו; מה הם סטודיום ופונקטום, ומה תפקידם בתהליך ההתבוננות.
  • סדנה טיפולית
    כולנו ממלאים תפקידים שונים בחיינו.חלק מתפקידים אלה "קיבלנו במתנה" מהמשפחה ומהסביבה, ואת חלקם "לקחנו" כי תפקידים אחרים היו תפוסים, או שמשהו בנו נמשך אליהם. בעזרת שילוב כלים טיפוליים מעולם הפוטותרפיה, CBT ואמנות נצא למסע של חקירה, בירור ומיפוי של "תפקידי חיינו".
    מפגש היכרות עם תחום הוידאותרפיה
  • מהי וידאותרפיה ומה כוללת העבודה עם וידאו ככלי המחולל שינוי במסגרות טיפוליות, חינוכיות וקהילתיות.
  • הכרות והתנסות עם מודל Videosense לעבודה עם וידאו ככלי המחולל שינוי.
  • החיבור בין צילום סטילס לוידאו והעבודה עם מצלמת הוידאו (גם בסמארטפונים) ככלי משלים לעבודה עם צילום סטילס במסגרת טיפולית, חינוכית או קהילתית.


  • סגל ההוראה:*


    נירה שירן-מזרחי - מרכזת התוכנית
    בוגרת המכון לאמנות במכללת אורנים, בוגרת התוכנית לתרפיה בחינוך מיוחד (B.Ed), בוגרת מטעם לסלי קולג' (M.Ed), מוסמכת לחנוך בשילוב אמנויות , מורה במסגרת הכשורת מורים. מטפלת באמנות ובצבע בגישות הוליסטיות. מפתחת שיטה יחודית לאבחון וטיפול באמצעות ציורי מנדלה.
    רוני נחמד
    פוטותרפיסטית וצלמת מסחרית. יוצרת רב תחומית בשילוב אומנויות מטפלת פרטני ומנחה בפוטותרפיה קבוצות של נפגעי נפש בעמותת אנוש, ובמחלקת הרווחה עיריית רמה"ש, נערות בסיכון, אימהות חד הוריות, והורים לילדים בעלי מוגבלויות. הדרכה במרכז "תלמים" לטיפול בעזרת בעלי חיים.
    שומרת אלכסנדרון
    בעלת תואר ראשון בבימוי תאטרון, בעלת תואר שני בטיפול בדרמה. ניסיון תעסוקתי – נסיון רב בהוראה והנחייה של תאטרון לילדים ונוער, מנחה ושחקנית תיאטרון פלייבק- תאטרון אלתור שעובד עם אוכלוסיות מגוונות. מטפלת בילדים בסיכון במסגרות חינוכיות.
    דר' טלי גורלי-טוראל
    בעלת תואר שלישי במוסיקולוגיה. בוגרת המסלול לפוטותרפיה במוסררה. מוסמכת התכנית לפסיכותרפיה יונגיאנית באוני' בר אילן, ובוגרת התכנית לפסיכיאטריה של הגיל הרך באוני' ת"א. בוגרת תכנית העמיתים של מכון מנדל למנהיגות חינוכית. עובדת כמטפלת דיאדית בפוטותרפיה במרכז הורים ופעוטות ומטפלת פרטנית בקליניקה פרטית.
    גלעד בנארי
    קופירייטר על מצלמה -צלם. מצלם וכותב ומבטא רעיונות של טקסט ויזואלי. מצלם אמנות ומורה לזהות צילומית, פוטותרפיה ויצירתיות. מציג תערוכות בארץ ובעולם, מצלם קמפיינים עובר משרד התיירות הישראלי ואוצר תערוכות צילום. מלמד צילום יצירתי בבתי ספר לצילום, מלמד צילום רגשי דרך עמותת המורים ובסדנאות פרטיות ומורה-מנחה במגוון מסלולים להוראת פוטותרפיה.
    דפנה חנוכה
    בעלת תואר שני (M.A) בפסיכודרמה, ופסיכותרפיסטית התנהגותית קוגניטיבית (CBT) מטפלת פרטני ומנחה קבוצות, בפסיכודרמה בשילוב פוטותרפיה וכלים התנהגותיים קוגניטיביים (CBT) באוכלוסיית מכורים בקהילה השיקומית אילנות, ובנפגעות תקיפה מינית בבית אלה ומרכז הסיוע השרון.
    רות ממרוד
    בעלת תואר ראשון בחוג לקרימינולוגיה בבית ברל. מאמנת באמצעות אמנות וצילום. מנחת קבוצות אמנות משקמת בבתי סוהר ובקהילות טיפוליות.
    שרית חמייאן
    ממובילות תחום הווידאותרפיה בארץ ובעולם. מפתחת מודל VideoSense™ לעבודה עם צילום ככלי תרפויטי. בעלת ניסיון עשיר בעבודת שטח עם מיגוון אוכלוסיות, במאית ויוצרת דוקומנטרית מנוסה ומוערכת.

    *רשימת המרצים חלקית ונתונה לשינויים


    מרצים אורחים:


    שירה פרידריך: MA מטפלת באמנות ופוטותרפיה. מטפלת בפנימייה לילדים ונוער בסיכון ובמכון פרטי לבריאות הנפש, מנחת קבוצות פוטותרפיה ואמנות לנערות.בוגרת בית הספר חשיפה

    קהל היעד


    קורס פוטותרפיה מומלץ לאנשי טיפול, עובדים סוציאליים, יועצים ומחנכים, מדריכים, מאמנים וצלמים המעוניינים להרחיב את "טווח העדשה" שלהם.

    איפה ומתי?


    קורס פוטותרפיה מתקיים בבית הספר חשיפה - קריית חינוך, תל אביב (רח’ שושנה פרסיץ 13). הקורסים נלמדים בכיתות לימוד, במעבדות מצוידות, ובחדר תירגול הפתוח בכל שעות היום - בסיוע צוות מתרגלים מקצועי.
    יש שפע חנייה בחינם, ולרשות התלמידים עומדת קפיטריה.
    לבחירתכם - אפשר ללמוד לימודי יום או לימודי ערב.
    היקף הלימודים: הקורס כולל 130 שעות אקדמיות, 26 מפגשים, חמש שעות אקדמיות בכל מפגש.
    משך הלימודים: כ-7 חודשי לימוד.

    תנאי קבלה


    ראיון אישי

    תעודה


    בסיום הקורס התלמידים שסיימו את חובותיהם, יזוכו בתעודת סיום מטעם בית ספר חשיפה-לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.

    הערה: התכנים ונושאי הקורסים עשויים להשתנות בהתאם לשיקול דעתו של המרצה ולתהליך העבודה של הקבוצה.

    המלצות מהבוגרים שלנו


    אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

    דף הבית
    לצור קשר דרך טלפון
    השארת פרטים