למידע נוסף מלא/י פרטיך
ונחזור אליך בהקדם

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

קורס פוטותרפיה בשילוב אמנויות - הצילום כראי הנפש


מרכזת התוכנית: נירה שירן מזרחי- בעלת ניסיון קליני והוראתי עשיר ורב שנים בתחומי התרפיה באמנות ובפוטותרפיה.

צילום הוא מדיה מבוקשת ונגישה לקהל הרחב בכל טווח הגילאים, אנשים מרבים לצלם ולתעד רגעים בחייהם, לשתף זה את זה ולהתבונן בתצלומים ישנים וחדשים.
תרפיה באמצעות צילום, פוטותרפיה, הינה כלי חדשני בארגז הכלים של מטפלים, מדריכים ומאמנים.
זוהי גישה, שמתבססת על עקרונות תירפויטים ידועים, ועושה שימוש מגוון ומפתיע בתצלומים ובתהליך הצילום על מנת להעלות ולעבד תכנים רלבנטיים ומהותיים לאדם, כמו גם מיומנויות התנהלות אפקטיביות ויעילות לחיים.
הצילום - מקפיא נקודות בזמן, במקום ובמערכות יחסים. באמצעותו, ניתן להתבונן בקשרים ובזיקות שבתוך העולמות הפנימיים והחיצונים של המטופל/המודרך/התלמיד, להזמין אותו לעיבוד, ליצירת תובנות ולשינוי מרפא.
במפגש הטיפולי הצילום מהווה מתווך עכשווי לעיבוד החוויות הפנימיות. שילוב אמנויות נוספות כמו אמנות חזותית, כתיבה, דרמה ומוסיקה, מעצים את החוויה ומשלים אותה ופותח כר נרחב של אפשרויות לביטוי אישי משמעותי בתהליכי התפתחות אישיים.
בנוסף, התהליך מסייע לעיבוד תובנות שעולות מתוך החוויה על ממנת ליצור התמרה ושינוי. גם במסגרות שאינן טיפוליות, הצילום עשוי לשמש כלי חשוב בפיתוח יצירתיות, תקשורת, מודעות, העצמה ועוד.

מטרת קורס פוטותרפיה


במהלך הקורס, התלמידים יפגשו עם מנחים מתחומי האמנות השונים בהתנסות פעילה בעקרונות הפוטותרפיה ובכליה בשילוב עם תחומי אמנות שונים. תהליכים של חוויה ועיבודה יקנו למשתתפים ארגז כלים: בצמוד לחוויה ולתובנות, נלמד כיצד להשתמש בחומרים ובכלים אלה בשדות הטיפוליים, חינוכיים או הדרכתיים של המשתתפים.
באבני היסוד של תוכנית הלימודים תמצאו את ההדגשים הרעיוניים של כל מרצה ובנוסף נושא משותף שנבחר כל שנה למיקוד והעמקה.
הנושא השנה הינו: האלבום המשפחתי. כל מרצה יגע בנושא דרך התחום שבו הוא מלמד.

קהל היעד


קורס פוטותרפיה מומלץ לאנשי טיפול, עובדים סוציאליים, יועצים ומחנכים, מדריכים ומאמנים וצלמים המעוניינים להרחיב את "טווח העדשה" שלהם.

משך הלימודים בקורס פוטותרפיה


הקורס כולל 26 מפגשים, כשמונה חודשי לימוד, חמש שעות אקדמיות בכל מפגש, אחת לשבוע בשעות הבוקר ו/או הערב.

תנאי קבלה


ראיון אישי

דרישות קורס פוטותרפיה ותעודה

  • נוכחות מלאה
  • הכנת מטלות משבוע לשבוע על פי בקשת המורים
  • הכנת עבודת סיכום והצגתה

בסיום הקורס התלמידים שסיימו את חובותיהם, יזוכו בתעודת סיום מטעם בית ספר חשיפה-לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.
הערה: התכנים ונושאי הקורסים עשויים להשתנות בהתאם לשיקול דעתו של המרצה ולתהליך העבודה של הקבוצה.

סגל המרצים ואבני היסוד בתוכנית הלימודים



נירה שירן-מזרחי


בהכשרתה - בוגרת המכון לאמנות במכללת אורנים, בוגרת התוכנית לתרפיה בחינוך מיוחד (B.Ed), בוגרת מטעם לסלי קולג' (M.Ed), מוסמכת לחנוך בשילוב אמנויות , מורה במסגרת הכשורת מורים.
ניסיון תעסוקתי - מטפלת באמנות ובצבע בגישות הוליסטיות, מרכזת ומנחה פרוייקטים הומניים בתאילנד, נפאל ויפן להכשרת מטפלים ואנשי חינוך וקהילה.
מפתחת שיטה יחודית לאבחון וטיפול באמצעות ציורי מנדלה
כתבה יחד עם אביה עוזני את הספר: "המנדלה-החיים בראי המעגל". הספר יצא לאור ב2011.
יוצרת רב תחומית.

אבני יסוד בתוכנית הלימודים:
  • פוטותרפיה מהי?
  • מקומה ומהותה של פוטותרפיה בתהליך הטיפולי
  • עקרונות יסוד בשפה הצילומית
  • תהליכי התבוננות, הבנה ופרשנות בפוטותרפיה
  • שילוב בין פוטותרפיה ואמנות חזותית- כיצד?
  • מערכות יחסים וזיקות בין הצלם-האובייקט והמצלמה.
  • במסגרת הנושא השנתי: ליווי תהליכים משפחתיים באמצעות האלבום המשפחתי.

אביה עוזני


בהכשרתה - בוגרת אוניברסיטת בר-אילן (B.Ed), בוגרת תואר שני בניהול מערכות חינוך ותוכניות לימוד בליוורפול (M.Ed), בוגרת תוכניות ניהול, הדרכה ואימון מנהלים באוניברסיטת תל- אביב.
ניסיון תעסוקתי – מלווה מסגרות חינוכיות למיטביות ומצויינות, מרצה במסגרות חנוכיות בתחומי התנהגות, התפתחות ואמנות, מומחית במערכות חינוך לגיל הרך בהדרכה, ניהול פדגוגית ואימון לשינוי. עורכת רעיונית וכותבת שירה.
כתבה עם נירה שירן-מזרחי את הספר: "המנדלה-החיים בראי המעגל" שראה אור ב2011
יוצרת עם כל שבא ליד.

אבני יסוד בתוכנית הלימודים:
  • מהי פואטיקה ומהן איכויותיה הטיפוליות.
  • הקשרים בין הטקסט החזותי לטקסט המילולי.
  • התנסות בסוגות ספרותיות כאמצעים מגוונים לביטוי אישי ושילובן בפוטותרפיה בתהליכי עיבוד במפגש הבין-אישי.
  • במסגרת הנושא השנתי: "החיים על פי אמא שלי"- התנסות וכתיבה דרך האלבום המשפחתי.

שומרת אלכסנדרון


בהכשרתה – בעלת תואר ראשון בבימוי תאטרון, בעלת תואר שני בטיפול בדרמה.
ניסיון תעסוקתי – נסיון רב בהוראה והנחייה של תאטרון לילדים ונוער, מנחה ושחקנית תיאטרון פלייבק- תאטרון אלתור שעובד עם אוכלוסיות מגוונות. מטפלת בילדים בסיכון במסגרות חינוכיות.

אבני יסוד בתוכנית הלימודים:
  • מהו הפלייבק ומהם היחסים שהוא מקיים עם פוטותרפיה.
  • טכניקות פלייבק שונות.
  • התבוננות בדרמה שבתוך התמונה.
  • מתמונה לסיפור- שימוש במוסיקה ובמשחק ככלי המשקף ומעבד את הסיפור מאחורי התצלום. התמונה כחלק מרצף סיפורי.
  • במסגרת הנושא השנתי: מערכות יחסים בין אחים ואחיות במשפחה

דר' טלי גורלי-טוראל


בהכשרתה – בעלת תואר שלישי במוסיקולוגיה. בוגרת המסלול לפוטותרפיה במוסררה. מוסמכת התכנית לפסיכותרפיה יונגיאנית באוני' בר אילן, ובוגרת התכנית לפסיכיאטריה של הגיל הרך באוני' ת"א. בוגרת תכנית העמיתים של מכון מנדל למנהיגות חינוכית.
ניסיון תעסוקתי - שותפה בסמינר חלומות למטפלים ומטופלים בהנחיית פרופ' אברמוביץ בירושלים. עובדת כמטפלת דיאדית בפוטותרפיה במרכז הורים ופעוטות במעלה אדומים, ומטפלת פרטנית בקליניקה פרטית.

אבני יסוד בתוכנית הלימודים:
  • שימוש במודל פורמלי של עבודת משפחה, נרטיבים, אתוסים והווי משפחתי. הגדרת מערכות יחסים תוך משפחתיות באמצעות דימויים, צילומים ופוטומונטאז' אשר יעלו מסף המודע את האופן שבו אנו מחוברים של המשפחה שלנו.
  • הצל האישי והמשפחתי- נבדוק את הצל האישי באמצעות צילום פעיל וקריאת תמונה בגישת הפוטותרפיה. נבדוק באמצעות תאטרון צלליות סצנות משמעותיות מן העבר והשפעותיהן ומקומן בחיינו היום.

גלעד בנארי


קופירייטר על מצלמה. הכשרה: צלם
גלעד מצלם וכותב ומבטא רעיונות של טקסט ויזואלי. מצלם אמנות ומורה לזהות צילומית, פוטותרפיה ויצירתיות. מנקודת מבט של צילום יצירתי ובידול אישי באמצעות המצלמה גלעד מוביל לתהליכי התבוננות וצילום שמחדדים את תפקיד המצלמה בתהליך האישי.
גלעד מציג תערוכות בארץ ובעולם, מצלם קמפיינים עובר משרד התיירות הישראלי ואוצר תערוכות צילום. מלמד צילום יצירתי בבתי ספר לצילום, מלמד צילום רגשי דרך עמותת המורים ובסדנאות פרטיות ומורה-מנחה במגוון מסלולים להוראת פוטותרפיה.

אבני יסוד בתוכנית הלימודים:
  • המפגש עם עצמנו באמצעות המצלמה. הביטוי האישי שלנו באמצעות הצילום היצירתי
  • מהי הגישה היצירתית בכלל ובצילום בפרט. כיצד רותמים את כוחה של היצירתיות כדי להגדיל את הנוכחות שלנו בתהליך הצילום.
  • התבוננות - נבחן את משמעות ההתבוננות ככלי עזר בפענוח התהליך המחשבתי והרגשי שלנו. סטודיום ופונקטום מהם ומה תפקידם בתהליך ההתבוננות.

דפנה חתוכה


בהכשרתה : בעלת תואר שני (M.A) בפסיכודרמה, בתהליך הכשרה בתוכנית לפסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית.
ניסיון תעסוקתי - מטפלת פרטני ומנחה קבוצות, בפסיכודרמה בשילוב פוטותרפיה וכלים התנהגותיים קוגניטיביים (CBT) באוכלוסיית מכורים בקהילה השיקומית אילנות, ובנפגעות תקיפה מינית בבית אלה ומרכז הסיוע השרון.

אבני יסוד בתוכנית הלימודים:
  • כולנו ממלאים תפקידים שונים בחיינו..את חלקם "קיבלנו במתנה " מהמשפחה והסביבה , את חלקם "לקחנו " כי תפקידים אחרים היו תפוסים או שמשהו בנו נמשך אלהם. חלק מהתפקידים שחררנו ככל שהתבגרנו ועם חלקם המשכנו להתבגר . האם אנחנו אוהבים אותם ? שלמים איתם ? האם אלו תפקידים שמקדמים אותנו או מכבידים עלינו ? בעזרת שילוב כלים טיפוליים מעולם הפוטותרפיה,,CBT ואומנות נצא למסע של חקירה ברור ומיפוי של "תפקידי חיינו" .

סמדר לוי


בהכשרתה – למדה דרמה תרפיה במכללת תל חי
ניסיון תעסוקתי – מטפלת בדרמה תרפיה, עובדת בבית ספר לילדים עם הפרעות התנהגות, מספרת סיפורים ומנחת תיאטרון פלייבק בקבוצת המכבסה בחוף הכרמל.

אבני יסוד בתוכנית הלימודים:
  • מהו פלייבק? תמונות קפואות היוצאות לחיים. הוא התלת מימד המסתתר מאחורי הנגלה לעין.
  • התנסות בעולם תיאטרון הפלייבק מתוך הרחבת ההתבוננות התרפויטית שלנו כמטפלים.
  • זום אין זום אווט מהמצלמה לבמה
  • מי מסתתר מאחורי המצלמה: חתול מפלצת או ילדה קטנה - תפקידים מקבלים במה

רות ממרוד


בהכשרתה: סטודנטית שנה ג' בבית ברל בחוג לקרימינולוגיה
ניסיון תעסוקתי: מאמנת באמצעות אמנות וצילום
מנחת קבוצות אמנות משקמת בבתי סוהר ובקהילות טיפוליות
אבני יסוד בתוכנית הלימודים:
כולנו ממלאים תפקידים שונים בחיינו..את חלקם "קיבלנו במתנה " מהמשפחה והסביבה , את חלקם "לקחנו " כי תפקידים אחרים היו תפוסים או שמשהו בנו נמשך אליהם.
חלק מהתפקידים שחררנו ככל שהתבגרנו ועם חלקם המשכנו להתבגר . האם אנחנו אוהבים אותם ? שלמים איתם ? האם אלו תפקידים שמקדמים אותנו או מכבידים עלינו ? בעזרת שילוב כלים טיפוליים מעולם הפוטותרפיה,,CBT ואומנות נצא למסע של חקירה ברור ומיפוי של "תפקידי חיינו" . בוגרת בית הספר חשיפה

מרצים אורחים:


נוני (נחמיה) שחף מורה בחטיבה עליונה בתל אביב לצילום במסלול של צילום ככלי לימודי בתחומי דעת שונים ועוסק במקביל בפוטותרפיה בעיקר במסלול האיתור וההכוונה לטיפול .בוגר בית הספר חשיפה
שירן פרידריך: MA מטפלת באמנות ופוטותרפיה. מטפלת בפנימייה לילדים ונוער בסיכון ובמכון פרטי לבריאות הנפש, מנחת קבוצות פוטותרפיה ואמנות לנערות.בוגרת בית הספר חשיפה

המלצות בוגרים:
  • "הקורס שהשאיר בי חותם עמוק.."
  • " חלק של אביה פותח צוהר לכלי ביטוי וטיפול נפלא וזמין.."
  • "קורס ממש מעניין, חוויתי ומלמד המון, נירה מרצה שנותנת מכל הלב שלה ומעבירה את הדברים בצורה הכי משקפת. אישיות נהדרת. \
    שמחתי ללמוד איתה וממנה."
  • "קורס מעניין מבחינת חידוש מלא של יצירה, הבנה, למידה והתבוננות. שמרת מרצה מעולה, מעבירה את הקורס בצורה מובנית וברורה"
  • "קורס מעולה, יש הרבה ספונטניות- ידע וזרימה של המרצה. רגישות גבוהה לכיתה ולפרט"
  • "שיעורים מעשירים, מלמדים האופן שבו כל הזמן קישרו ל"חדר הטיפולים" העשיר. פתח את העיניים ואת המחשבה- מעולה!!
  • " נירה שופעת ידע וניסיון, כל מילה נצרבה אצלי."


קורסים נוספים שעשויים לעניין אותך



למידע נוסף מלא/י פרטיך
ויועץ לימודים יחזור אליך בהקדם
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

קורסים נוספים שעשויים לעניין אותך



דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים