למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
חשיפה » מאמרים » מאמר

חממת משחקים עולמית


צילום: יוליה ארונסון

בית הספר חשיפה, אשר מציע תוכנית מקצועית לאנימציה ולפיתוח של משחקי מחשב, פתח השנה מתחם עבור יוצרי משחקים במסגרת מרתון יצירת המשחקים העולמי – Global Game Jam. עידן מילר, אחד היוזמים הישראלים, מספר על החוויה

מאת: טלי גלסקי

פעם בשנה מתכנסים, לסוף שבוע ארוך ואינטנסיבי, אלפי חובבי משחקים לאירוע מיוחד ומאתגר – Global Game Jam – אשר מתקיים במקביל בעת ובעונה אחת בעשרות מדינות ברחבי העולם. אירוע זה יוצר עבור המשתתפים בו הזדמנות לאחֵד כוחות וליצור יחד משחקים, ולאחר מכן לשתף ביצירתם את כל מי שמעוניין בה. יוזמה זו יצאה לדרך בשנת 2008 בזכות סוזן גולד, שיחד עם גורם לאי ואיאן שרייבר הפעילה לראשונה את מרתון המשחקים הזה.

השנה נרשמו ל-Global Game Jam 16,705 משתתפים מ-63 מדינות, שהתכנסו ב-319 מתחמים, ויחדיו יצרו למעלה מ-3,000 משחקים. גם ישראל משתתפת במרתון, במסגרת עמותת המשחקים הישראלית GameIS. השנה פעלו בארץ שלושה מתחמים - בתל אביב, בירושלים ובכפר הירוק. האתר בכפר הירוק נפתח בחסות בית הספר חשיפה, וייחודו היה בכך שהוא נתן מענה למשתתפים שומרי שבת. מי שיזם את הקמת המתחם הזה הוא עידן מילר, מפתח משחקים במקצועו.

עידן, מה מיוחד באירוע הזה?

"מדובר בפורמט של ג'אם סשן: כמו במוסיקה. הרבה אנשים, חלקם זרים זה לזה, נפגשים כדי ליצור משחקים. היצירה אינה כפופה לשיקולי רווח ואין חובת דיווח לבוס כלשהו. בנוסף, היצירה מתרחשת באופן אינטנסיבי, מה שיוצר אווירה מהנה וגם יכולת התמקדות במטרה".


צילום: בית ספר חשיפה לימודי החוץ של האו"פ

מי הם האנשים שמשתתפים בג'אם המשחקים?

"בין המשתתפים ניתן למצוא מעצבי משחקים, מתכנתים, מעצבים גראפיים, אנימטורים, מאיירים, אנשי סאונד, וגם אנשים שבאים לעזור בהפקה בלי יֶדע טכני כלשהו".

איך מתארגנות הקבוצות?

"יש צוותים, אבל אנשים שונים נעים בין צוותים. זו אינה תחרות, ולכן יש שיתוף בין הצוותים ועזרה הדדית".

האם יש כללים כלשהם שמחייבים את כולם?

"הכלל החשוב הוא, שבסיום האירוע כולם מעלים את המשחק שיצרו לרשת, יחד עם הקוד. בנוסף, בכל שנה חושפים המארגנים, ממש בתחילת האירוע, את הנושא השנתי שנבחר. השנה הוא היה פעימות לב. חומר נוסף שהמארגנים מציגים בהתחלה הוא מכלול של חוקים שנקראים /diversifiers/ – זהו אוסף של הגבלות יוצרות-שוֹנוּת, שנועדו לאתגֵר וליצור שוני בין המשחקים.


צילום: בית ספר חשיפה לימודי החוץ של האו"פ

השנה נתנה חסות לאירוע התוכנית "פיתוח משחקי מחשב" של בית הספר חשיפה. איך הייתה החוויה במתחם?

"בעקבות הצורך שלי ושל אחרים במתחם שומר שבת, פניתי לראש התוכנית לפיתוח משחקי מחשב של חשיפה, והצעתי לארח אתר כזה. אנשי התוכנית דאגו לכך שהתנאים יהיו נוחים, סיפקו מקום, מחשבים, אבטחה, ואפילו כיבוד. הכפר הירוק עצמו היווה סביבה נעימה, ויש כאלה שישבו להתבונן בנוף כשחשבו על עיצוב המשחק שלהם".

האם המשחקים האלה הופכים למסחריים, או שזה רק למען הכיף?

"יש צוותים שמצליחים לסיים את העבודה, ולהציג משחקים עובדים. יש גם סיפורי הצלחה של משחקים שהתחילו כאן והצליחו מבחינה מסחרית. באירוע של השנה, אחת מנותני החסות הייתה חברה בשם Games For Change, שהודיעה שמי שיפַתֵּח משחק שתורם לשינוי חברתי, עשוי להיבחר לתערוכה שלהם בניו יורק".



אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים