למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
חשיפה » מאמרים » המילון למעצב הגרפי המתחיל - חלק א'

המילון למעצב הגרפי המתחיל - חלק א'

תמונה של ....... עולם העיצוב מלא במושגים שיכולים להיות מוזרים ומבלבלים בהתחלה. אל דאגה! אנחנו פה כדי להכיר לכם כמה מושגים ורעיונות חשובים בתחום העיצוב. אז מה זה בליד? מה קורה מתחת לפולד? ולמה הפוטושופ כל הזמן מתרסק? אנחנו מקווים שהמדריך הזה יעזור לכם להתבסס בעולם העיצוב עם כמה שיותר מידע.

אדובי (ADOBE) - חברת תוכנה אמריקאית שחולשת על תחום העיצוב. מציעה תוכנות בודדות וחבילות תוכנה במחירים שיכולים לגרום למעצב מתחיל להחוויר, אבל היא עדיין הכי טובה ומובילה בשוק. בין התוכנות העיקריות שתזכו להכיר של אדובי יהיו פוטושופ, אילוסטרייטור ואינדייזן.
איי4 - גודל של דף מדפסת בעיצובית מדוברת. אם אתם הולכים להתעסק בתחום הפרינט, חשוב לזכור שרוב ההדפסים הגדולים מגיעים בכפולות של איי - מגלויה (איי6) ועד פוסטר ענק (איי0). אלה שלא מגיעים בקטגוריית ה-איים, מגיעים בתור גיליונות. מבלבל, אנחנו יודעים.
בליד - כשאתם מעצבים לפרינט, בליד זה המקום המושאר (בד"כ בין 5 ל-10 מ"מ) לגלישת צבע. זהו שטח שחורג מגבולות העיצוב עצמו, ומיועד להשאיר טווח לתזוזה של ההדפסה ולמנוע שוליים ונימות לבנות.
ברדקראמבס (Breadcrumbs) - כשאתם גולשים באתר אינטרנט מורכב, קורה לפעמים שאתם כבר לא זוכרים איך הגעתם לדף מסויים. בשביל זה המציאו את הברדקראמס - פירורי לחם, בעברית - וממש כמו אצל עמי ותמי, זהו אלמנט עיצובי שמיועד לעזור לכם למצוא את דרככם בבטחה לקטגוריה הקודמת או לדף הראשי.
סיאסאס (CSS) - בתרגום חופשי, גיליונות סגנון מדורגים. מדובר בפורמט לעיצוב דפי אינטרנט. אם ה-HTML מציג את תוכן ומבנה האתר, ה-CSS קובע את העיצוב שלו בהתאם לעיצוב שלכם. לא חובה ללמוד CSS - בד"כ מתכנתי האתר יתעסקו עם הצד הזה, אבל זה כלי חשוב מאוד ושווה להשקיע בו.
דחוף (נקרא גם "בהול") - יחידת זמן אצל לקוחות שכוונתה בעברית היא "הייתי צריך את זה כבר לאתמול". עבודת המעצב לפעמים כרוכה בלחץ ובדוחק זמנים, אבל היי, זה שווה את זה: אנחנו עושים דברים יפים!
DPI - ראשי תיבות של Dots per inch. המדד לצפיפות פיקסלים בתמונה, שקובע את איכות ההדפסה. אם תעבדו עם תמונה לא וקטורית, אפשר להקטין אותה בלי שום בעיה, אבל אי אפשר להגדיל בלי לאבד את איכות ההדפסה (ולהוריד את הDPI). באופן כללי מעצבים אימג'ים לרשת ב-72 DPI , ותמונות להדפסה ב-300 DPI.
וקטורי - בצד הטכני, זו גרפיקה שמורכבת ממשוואות ופיקסלים שניתנים לשינוי בהתאם לנוסחאות מסובכות. בצד החזותי, מדובר בגרפיקה שניתן לשנות את הגודל שלה מבלי לפגוע באיכות הקובץ, בניגוד לקבצי ראסטר (ע"ע). ניתן ליצור קבצים וקטוריים באילוסטרייטור ובפוטושופ, והפורמטים המקובלים הם AI, PDF ו- EPS.
חינם - מושג מתעתע אצל מעצבים צעירים וותיקים, ויש אתרים שלמים המתעסקים בדילמת החינם. מפעם לפעם יפנה אליכם קרוב משפחה, חבר או לקוח ויפנה אליכם בבקשה לעיצוב חינמי להזמנה לחתונה, דיסק בכורה או קטלוג עם 315 עמודים. מעצב מתחיל עשוי לחשוב שעבודות חינם יכולות לתרום לתיק העבודות שלו, אבל למעשה כדאי לבנות מוסר תשלומים ותמחור כבר מההתחלה. אלא אם מדובר בחבר קרוב או באמא שלך - ואז שווה לתרום מכשרונך וזמנך.

בפעם הבאה: מסתורי הטיפוגרפיה, מוק-אפים ודפי נחיתה!

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים