למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דיפלומה » קורס פקיד רישוי מוסמך » קורס פקיד רישוי מוסמך - מאמרים » פקיד רישוי מוסמך: כרטיס הכניסה לעולם הסחר הבינלאומי

פקיד רישוי מוסמך: כרטיס הכניסה לעולם הסחר הבינלאומי

ענת כליף, משפטנית, היא מְשלחת בינלאומית מוסמכת ויועצת בכירה בסחר בינלאומי העוסקת בתחום מעל ל-30 שנה. בין שאר עיסוקיה ענת מרכזת את הקורס "פקיד רישוי מוסמך" באוניברסיטה הפתוחה ומרצה בו יחד עם אנשי מקצוע נוספים.


פקיד רישוי מוסמך
פקיד רישוי מוסמך
מה זה בכלל "פקיד רישוי מוסמך", מה בדיוק הוא מרשה ומה הופך אותו למוסמך? יש לנו הרבה שאלות לענת.

ענת, בואי נפזר את מסך הערפל: מה עושה פקיד רישוי?


בשמחה. עם התפתחות הכלכלה החופשית והגידול בסחר הבינלאומי של ישראל, הפכו מקצועות המכס למקצועות נדרשים ביותר. זהו תחום רבגוני, אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילוּת מכס ואצל יבואנים ויצואנים. התפקיד "פקיד רישוי מוסמך" כולל אחריות מול המכס על שחרור הטובין עם יציאתם מנמלי ישראל לחו"ל, או עם הגעתם אליהם מחו"ל, ושחרורם מרשות המכס לאחר עמידה בתנאים הנדרשים.

באמת רציתי לשאול על המילה השגורה הזו בתחום שלכם: "טובין". מה זה?


פשוט מאוד, "טובין" הם מוצרים. זהו המונח שלהם בדין. בקורס לומדים מהו הסיווג של סוגי הטובין השונים ומהו תהליך המכס שהם צריכים לעבור בהתאם לסיווגם. צריך להכיר כמובן את השפה המקצועית ואת המשמעות המשפטית שכן נדרשים רישיונות שונים ותנאים שונים בתהליך הסיווג.

למה פקיד רישוי הוא תפקיד חשוב?


היבואן הוא הגורם שכל נטל הייבוא מונח על כתפיו ולכן הוא חייב להיעזר באנשי מקצוע. אחד מאנשי המקצוע החשובים הוא פקיד רישוי מוסמך ותפקוד מקצועי שלו הוא גורם קריטי לטיוב תהליך הסחר הבינלאומי. פקיד הרישוי הוא זה שדואג לתפעול תהליך הייבוא או הייצוא ולעבודה מול נותני השירותים השונים. הוא חייב לדעת איך היבואן או היצואן צריכים לפעול מול רשות המכס, ולהבין את התהליכים ממש לעומק. הוא יכול למנוע עיכובים בזמני מסירה, לחסוך עלויות אחסנה, לשפר את השרשרת הלוגיסטית ובכלל לשפר את השירות הניתן ללקוח.

מה למשל לומדים בקורס?


לומדים נושאים מגוונים כמו מבוא לסחר בינלאומי, תנאֵי המכר הבינלאומיים, הובלה בינלאומית, הסכמים לגבי אזורי סחר חופשי בין ישראל למדינות אחרות, דינים הנוגעים ליבוא ויצוא, רישוי וחוקיות היבוא והיצוא, התנהלות ועבודה מול רשות המכס ועוד נושאים רבים.

מהן אפשרויות התעסוקה לפקיד רישוי מוסמך?


התפקיד נדרש אצל יבואנים, יצואנים ובחברות לעמילות מכס. פקיד הרישוי בעצם עושה את כל פעולת העיבוד לפעולות המכס של היבואנים והיצואנים. אם פקיד הרישוי רוצה להתפתח גם בתחום של סחר חוץ, כדאי לו ללמוד גם בקורס "יבוא, יצוא וסחר בינלאומי". עולם המכס בישראל החל במהפך תחת הכותרת "שער עולמי". לא ניכנס למשמעויות של המהפך, אך תהליך השחרור מהמכס עובר שינויים דבר המוביל לדרישה הולכת וגוברת של פקידי רישוי מוסמכים.

לא שיש לי תכניות להסתבך אבל: יש היבטים פליליים בתחום? תחמנויות?


כן. אבל אז מקבלים קנסות. כל הרעיון הוא להימנע מכך. למשל, אם מישהו רוצה לייבא אופניים חשמליים ולא התכונן כראוי ולא הבין את תנאי הרישוי והתקנים - הוא יצטרך להחזיר את האופניים. חשוב גם לדעת שבתחום היבוא האישי יש מגבלות רבות, שונות מאלה של היבוא המסחרי. ביבוא מסחרי למשל אפשר להביא דוגמה או שתיים לפני היבוא עצמו.

מיהו קהל היעד של הקורס?
מיהו קהל היעד של הקורס?

מיהו קהל היעד של הקורס?


קהל היעד הוא בעצם כל מי שרוצה למסד את הידע בתחום ולקבל תעודה מהמכס בין אם הוא עובד כבר אצל עמיל מכס ובין אם הוא רוצה להתחיל לעבוד בתחום. הקורס למעשה נועד להכין את הלומדים לבחינות המכס והמע"מ - בכתב ובעל-פה.

מי שעובר את הקורס - איפה הוא עובד? איך נראה היומיום שלו?


העבודה היא מול מחשב, אצל חברות לעמילות מכס. יש קשר עם אנשים, לקוחות, חברות תעופה, חברות ספנות. עושים שימוש באנגלית מקצועית שאותה אנחנו מלמדים בקורס וכמובן מלמדים גם מונחי יסוד בתחום הסחר הבינלאומי, שהוא תחום מרתק.

מה יותר מסובך - ייבוא בדרך היבשה או בדרך הים?


בישראל העניין כמעט לא רלוונטי מפני שאין כמעט יבוא דרך היבשה, אנחנו מוקפים כידוע. אבל דווקא בגלל זה חשוב מאוד שתהיה עבודת נמֵלים יעילה במדינת ישראל.

כמי שמזמינה הרבה בעלי אקספרס ואי.ביי - יש לך עצות בשבילי איך לא להסתבך עם המכס?


פשוט תיהיי בקשר עם עמיל מכס כדי להבין מה מותר ומה אסור. יחסוך לך הרבה בעיות.

מה תפקידו של המכס בשמירה על הקניין הרוחני?


למכס בהחלט יש תפקיד בתחום זה. המכס בודק משלוחים גם כדי לבדוק אם הם מפרים זכויות של קניין רוחני כמו סימני מסחר רשומים, זכויות יוצרים וכדומה. עמיל המכס ופקידי הרישוי חייבים להכיר את מונחי היסוד בתחום הזה, להבין מתי יש בעייתיות עם משלוח ולאתר זאת בשלב מוקדם של העסקה.

מה מיוחד בקורס של האוניברסיטה הפתוחה?


יש הרבה יתרונות לקורס רישוי פקיד מוסמך באוניברסיטה הפתוחה, שהיא מוסד אקדמי וותיק ומכובד, אבל היתרון החשוב ביותר מבחינתי הוא מרצים עם ניסיון מהשטח שמדברים תכל'ס ומשתפים מהניסיון העשיר שלהם. יש גם מרצים אורחים, סיור בנמל וסימולציה של תהליכי ייבוא וייצוא שמאוד מסייעת להוריד את העניינים לקרקע ולהבנה מעשית של התחום.

מה הופך אדם לפקיד רישוי מוצלח?


ירידה לפרטים שלא באה על חשבון הראייה הכוללת של העסקה.

מה הם תנאי הקבלה?


לפחות 10 שנות לימוד ותעודת יושר. לאחר הקורס יש לעבור בחינות של המכס ולאחר מכן ניתנת התעודה.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים