תולדות הג'ז במאה ה-20
 
תולדות הג'ז במאה ה־20 הוא ספר חדש בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה, שמתאר את שורשיה של מוזיקת הג'ז בארצות הברית, היווצרותה והתפתחותה במהלך המאה. ראשיתה במפגש ובהיתוך בין התרבות המוזיקלית האירופאית והאפריקאית שהתבטאו בשירת העבדים, מזמורי הדת ומופעי המינסטרלס. בהמשך מתוארים מאפייניהם של סגנונות הרגטיים והבלוז שהיו הבסיס למוזיקת הג'ז שצמחה תחילה בניו אורלינס ולימים התרכזה בעיקר בניו יורק. במהלך הספר מתוארים מאפייניהם של סגנונות הג'ז המגוונים שהתפתחו מאז הקלטת יצירת הג'ז הראשונה בשנת 1917 בסגנון הדיקסילנד. אלה כוללים סגנונות כמו סווינג, ביבופ, קוּל ג'ז, ג'ז מודלי, ג'ז חופשי, פיוז'ן ועוד.
 
הספר מעוגן בתמורות ובתהליכים חברתיים שהשפיעו במידה מכרעת על היווצרותה של מוזיקת הג'ז בארצות הברית ועל התפתחותה. הגזענות כלפי השחורים, שרווחה אז ועודנה שכיחה, השליכה באופן בולט על אופני התפתחות הג'ז.
 
בספר מתוארים ומנותחים יצירתם וסגנונם של פורצי הדרך והבולטים שבין נגני הג'ז, תרומתם הייחודית להתפתחות הג'ז והשפעתם על נגנים שבאו בעקבותיהם. במסגרת תיאורים אלה מתמקד הספר באלתור המוזיקלי, אחד ממאפייניו המכוננים של הג'ז. לשם כך מוצגים ומוסברים המבנים המוזיקליים העיקריים והאופן שבו הנגנים מנהלים שיח מוזיקלי מאולתר על בסיס מבנים אלה.
 
בצד התיאורים, הניתוחים וההסברים, משובצים לאורך הספר גם ניתוחים מוזיקליים המותאמים לקוראים בעלי רקע מוזיקלי. אלה מסומנים בצורה גרפית מיוחדת כך שאפשר לדלג עליהם מבלי לפגום ברצף הקריאה. הספר משופע בהפניות להקלטות הממחישות את מאפייני סגנונות הג'ז, ההלחנה, הנגינה והאלתור שרווחו באותה עת. את רוב ההקלטות ניתן למצוא באתרי אינטרנט שונים ובראשם אתר יוטיוב.
ד"ר דן כהן מרכז את לימודי תולדות הג'ז באוניברסיטה הפתוחה ועורך את סדרת קונצרטי הג'ז המתקיימים בקביעות בקמפוס האוניברסיטה ברעננה ושבהם מתארחים מיטב נגני הג'ז בארץ. הוא מרצה בתחומי תולדות הג'ז, מוזיקת עולם ופסיכולוגיה של המוזיקה ומלמד אלתור ג'ז בטכניון ובאוניברסיטת חיפה. כהן הוא פסנתרן פעיל המרבה להופיע עם הרכבי ג'ז מגוונים. ביצועיו ליצירות הג'ז שהלחין כלולות בתקליטור Figment (1997), ובתקליטור Toreadore (2008).