סביבת הלמידה אוֹפָּל

לכל קורס הנלמד באוניברסיטה הפתוחה מוקם אתר קורס בסביבת למידה מקוונת המכונה אוֹפָּל (OPAL) המבוססת על מערכת קוד פתוח בשם Moodle .
היצע התכנים והפעילויות המקוונות משתנים מאתר לאתר בהתאם לצורכי הקורס ולפי שיקול דעתו של מרכֵּז ההוראה של הקורס.​

את גרסת אוֹפָּל תכננו, פיתחו ועיצבו צוותי האפיון והפיתוח במרכז שה"ם. יש בה תוספות ייחודיות, שאין במערכת הלִבה של Moodle, המותאמות לצרכי הקורסים באו"פ, ונועדים לשיפור חווית הלמידה של הסטודנטים ולשיפור חווית ההוראה של הסגל האקדמי. פיתוח הסביבה דינמי ומדי שנה מושקות מספר גרסאות.

להלן כמה פיתוחים יחודיים:

פורום:
מבנה הפורום (קבוצת דיון) באופל שונה מזה של Moodle העולמי. הוא דומה לפורומים מוכרים הפועלים באתרים חברתיים בארץ, הן במבנה הן באפשרויות שהוא מציע עבור הסטודנטים ועבור סגל ההוראה שמנהל את הפורומים. הפורום שלנו נגיש - ניתן לנווט, לקרוא ולכתוב בפורום ללא שימוש בעכבר ותוך הסתמכות על תוכנת הקראה.

נגן וידאו: נגן הווידאו שהוטמע באתרים הוא Theo Player. עליו פיתחנו כלים נוספים, כגון  - אפשרות לבחור את מהירות הצפיה ואפשרות לבחור בגירסת שמע כדי להאזין לסרטים באיזורים עם רוחב פס נמוך. בנוסף נוספה אפשרות לערוך חיפוש טקסטואלי בתמלול של הקלטת הוידאו ומתוצאות החיפוש ניתן להגיע ישירות לנקודות המתאימות בהקלטה (כיתוביות משולבות בסרטונים רק בחלק מהקורסים).

מעטפת לנגן הווידאו: המעטפת שפיתחנו נועדה לתת מסגרת משלימה לנגן הווידאו ולסרטון הבודד שמתנגן. במעטפת מוצגים כל אוספי הסרטים בקורס בממשק נוח לניווט. סגל הקורס יכול להוסיף לצד כל סרטון מידע נוסף, קישורים וקבצים. 

ובאופן כללי עבודה נרחבת נעשית בתחומי השימושיוּת (usability), הנגישוּת (accessibility) העיצוב וממשק המשתמש והתאמה מיטבית למכשירי מובייל.  

פדגוגית רצפי הלמידה המקוונים

במהלך השנה האחרונה גובשה מתודולוגיה לפיתוח פדגוגי של קורסי האו"פ – "פדגוגיית הרצפים" –  המציגה את מכלול חומרי הלימוד של הקורס, המודפסים והדיגיטליים, בצורה סדורה באתר הקורס. רצפי ההוראה מוצגים על פי יחידות הקורס, וכל רצף מורכב מ"פאזל" אינטראקטיבי של משאבי למידה – טקסטים, וידאו, אודיו, אנימציה, תרגילים אינטראקטיביים ועוד. לכל רצף כזה יש נרטיב ברור הכולל את מטרות היחידה, תוצרי הלמידה המצופים מן הסטודנטים והמיומנויות הנדרשות מהם. חומרי הלימוד מחולקים למנות תוכן קטנות המקלות על הסטודנטים להתמודד עימן. שיטה זו גם תספק בהמשך לצוותים האקדמיים נתונים סטטיסטיים בנוגע ללמידה של הסטודנטים ותאפשר, בין היתר, התערבות פדגוגית במהלך הקורס לתיקון כשלים שזוהו על בסיס של ניתוח הנתונים. ​

התאמת סביבת הלמידה לפדגוגית הרצפים

בימים אלה עוסקים בשה"ם בפיתוח פורמט חדש לסביבת הלמידה. הפורמט החדש יושק בסמסטר 2019ב במספר מצומצם של קורסים במסגרת פילוט. הפורמט החדש יכלול ממשק משתמש חדש, מעקב אישי שיציג לסטודנטים חיווי להתקדמותם ברצף הלמידה כמו גם מתן אות לציון הצלחה במענה על שאלות והשלמת פעילויות; וכלי עריכה מתקדמים שיאפשרו יצירה ושיפור מתמיד של רצפי הלמידה המומלצים.