הידעת?

מדי סמסטר פועלים מעל 500 אתרי קורסים. 
במהלך שנת הלימודים תשע"ז (2017) נספרו כ-5 מיליון ביקורים בכל אתרי הקורסים יחד במהלכם התרחשו 24 מליון צפיות בעמודים. ממוצע הביקורים ליממה הוא כ-14,400, כשהשיא בתקופת הבחינות הוא 20,000-27,000 ביקורים ביממה. במהלך התקופה היו לנו 4,700 ביקורים מאוסטרליה, 1500 ביקורים מהודו, 1000 מפינלנד ונצפו ביקורים שמעידים על סטודנטים שלנו שלומדים ממוזמביק ומטנזניה.

סביבת הלמידה אוֹפָּל

לכל קורס הנלמד באוניברסיטה הפתוחה מוקם אתר קורס בסביבת למידה מקוונת המכונה אוֹפָּל (OPAL) המבוססת על מערכת קוד פתוח בשם Moodle .

את גרסת אוֹפָּל תכננו, פיתחו ועיצבו צוותי האפיון והפיתוח במרכז שה"ם. יש בה תוספות ייחודיות, שאין במערכת הלִבה 
Moodle , המותאמות לצרכי הקורסים באו"פ, לשיפור חווית הלמידה של הסטודנטים ולשיפור חווית ההוראה של הסגל האקדמי. פיתוח הסביבה דינמי ומדי שנה מושקות מספר גרסאות.

עבודה נרחבת נעשתה בתחומי השימושיוּת (usability), הנגישוּת (accessibility) והעיצוב של סביבת הלמידה:

שימושיות: פותח מנגנון להצפת מידע מותאם אישית למשתמשים במקומות שונים במערכת "My Moodle" , למשל הצגת "הקורסים שלי" ועדכונים אחרונים, הוטמע פאנל קישורים מהיר לחלקים השימושיים ביותר באתר המוצג בהתאמה לתכולה של כל אתר קורס, וכן פותח תפריט ייחודי לסגל האקדמי שמפנה למערכות באוניברסיטה הרלוונטיות עבורם.  

הנגשה: פותח מנגנון לניווט מהיר והתמצאות באתר באמצעות מקלדת בלבד, עבור סטודנטים עם מגבלות ראיה ומגבלות מוטוריות. רכיבי נגישות אחרים נוספו מאחורי הקלעים, כגון תיוג טוב ומלא יותר בתוך כל עמוד באתר. 
 
עיצוב: העיצוב של אופל מבוסס על ערכת העיצוב Elegance. כמו בשאר התחומים, גם העיצוב מכוון לשיפור חווית הלמידה.

 

פיתוחים יחודיים נוספים

פורום: מבנה הפורום (קבוצת דיון) באופל שונה מזה של Moodle העולמי. הוא דומה לפורומים מוכרים הפועלים באתרים חברתיים בארץ, הן במבנה הן באפשרויות שהוא מציע עבור הסטודנטים ועבור סגל ההוראה שמנהל את הפורומים.

נגן וידאו: נגן הווידאו שהוטמע באתרים הוא Theo Player. עליו פותחו כלים נוספים כגון אפשרות בחירה של מהירות הצפיה (סטודנטים רבים מעדיפים לצפות בהקלטה במהירות מוגברת), בחירה של איכות סרט (אוטומטית או ידנית), אפשרות לגירסת שמע בלבד כדי לאפשר האזנה לסרטים באיזור עם רוחב פס נמוך. בקרוב יוכלו הסטודנטים גם להוסיף סימניות, פתקיות אישיות ושיתופיות לאיזורים מסוימים בסרט.

מעטפת לנגן הווידאו: המעטפת שפיתחנו נועדה לארגן את כל אוספי הסרטים בקורס בממשק נוח לניווט, ובנוסף לכך לתת מסגרת משלימה לנגן הווידאו. הסגל האקדמי יכול להוסיף לסרטונים קבצים, קישורים ומידע נוסף.

מדף ספרים ומנגנון הגנה חברתית: ספרים ומדריכי למידה דיגיטליים מוצגים באתר הקורס ב"מדף ספרים" מעוצב, שמתוכו סטודנט יכול להוריד קבצים בפורמטPDF . האוניברסיטה החליטה לא להחיל על קבצים אלה מנגנונים מסורבלים של נעילה,  במקום זה אנו מסתפקים ב"הגנה חברתית". מנגנון הורדת הספרים והטבעת הפרטים פותח כמובן בשהם.

אתרי הקורסים

באתרי הקורסים יש גישה לחומרי הלימוד ולפעילויות כגון - ספרי לימוד דיגיטליים, ספרים קוליים, הרצאות מצולמות, מפגשי הנחיה חיים והקלטות שלהם, תרגילים ובחנים להערכה עצמית, קבוצות דיון (פורומים), פתרונות למטלות וחומרי עזר מגוּונים שנועדו להעשיר את חומרי הקורס. הכל במטרה לסייע לסטודנטים בהבנת חומר הלימוד, בארגון הלמידה ובהתמודדות עם המשימות המוטלות עליהם. לאורך הסמסטר הפעילות הלימודית באתר מסייעת להפחתה של תחושת הבדידות המאפיינת למידה מרחוק, ומעודדת את חיזוק הקשרים החברתיים בין הלומדים. ​

היצע החומרים משתנה מאתר לאתר בהתאם לצורכי הקורס ולפי שיקול דעתו של מרכֵּז ההוראה של הקורס.​

החל מסמסטר 2018ב אתרים, של קורסים שנמצאים בתהליך של פיתוח או שכתוב, מוקמים במודל של רצפי למידה, בליווי היחידה הפדגוגית בשה"ם. ​