איבחון הוא בדיקה מקיפה של תיפקודי הלמידה – קריאה, כתיבה, חשבון, קשב, זיכרון ותפיסה. במסגרת הבדיקה מתייחסים לפרטי הרקע ומאתרים את היכולות ואת מקורות הקשיים בלימודים בהשוואה לנורמות המקובלות. מתוך הנתונים המתקבלים נקבע אם קיימת עדות לקיומה של לקות למידה או חשד מבוסס להפרעת קשב. באבחון ניתנות המלצות להתערבות שתוכל לשפר את מיומנויות הלמידה וכן להתאמות לימודיות.
פעמים רבות, מקור הקושי המתגלה באיבחון איננו לקות למידה - לדוגמה חסכים לימודיים, קשיי שפה, היעדר אסטרטגיות, דפוסים התנהגותיים מסוימים, קשיים רפואיים וכדומה - לפיכך יש חשיבות רבה לשיחה עם יועצת ביחידה לפני הפנייה לאיבחון .