משאבי למידה מצולמים

דוגמאות

 

מבוא למחשבת ישראל - קורס מצולם

הקורס פותח ע"י פרופ' משה הלברטל ופרופ' אברי בר-לבב. ההרצאות פתוחות חינם ומונגשות באמצעות כיתוביות. 

 

 

פתח הכל

קורסים מצולמים

בשנים האחרונות התפתח מאוד תחום ההרצאות המצולמות והן הפכו לאחד ממשאבי הלמידה הפופולריים והמועדפים על הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה. משאבים מצולמים נעים מסרטונים קצרים - שמיועדים להסברים קצרים וממוקדים דרך המחשות של סוגיות מסוימות, ועד למערך שלם של הרצאות שהן חומר הלימוד המרכזי בקורס ומחליפות בחלק מהקורסים את ספרי הלימוד או פרקים מתוכם. ההרצאות מועברות על ידי טובי המומחים באוניברסיטה הפתוחה ומחוצה לה.

האתגר המרכזי בהפקת קורסים המבוססים על הרצאות מצולמות הוא להעשיר את חווית הלמידה בדוגמאות, הנפשות ואלמנטים גרפים שמלווים את המרצה ומשלימים באופן ויזואלי את חומר הלימוד.
על הסרטונים ניתן לשלב שכבת אינטראקציה שבאמצעותה הלומדים מגיבים במהלך הסרטון לשאלות ולתרגילים ומקבלים עליהם משוב מיידי. וידאו אינטראקטיבי משפר את הלמידה, הופך אותה מצפיה בלבד לצפיה פעילה, שעוזרת למיקוד הקשב ולהעמקת הלמידה.
ההרצאות המצולמות משולבות בנגן וידאו ייחודי ובמעטפת שפותחו במרכז שה"ם. הנגן והמעטפת משמשים כסביבת למידה בפני עצמה. הנגן מאפשר לסטודנטים לקבוע את מהירות הצפיה, לקבוע את איכות הצפיה ולבחור בגירסת שמע בלבד כדי להאזין לסרטים באיזורים עם רוחב פס נמוך. המעטפת מארגנת את אוסף כל הסרטים בקורס בממשק ידידותי לניווט ביניהם. בקרוב יוכלו הסטודנטים גם להוסיף סימניות, פתקיות אישיות ושיתופיות לאיזורים מסוימים בסרט.

אתגרים ודילמות בפיתוח קורסים מצולמים

אמיר וינר ממרכז שה"ם מתאר בהרצאתו תובנות מעבודה עם מרצים המפתחים קורסים מצולמים באוניברסיטה הפתוחה, וכן מציג את התייחסות של הסטודנטים ללמידה באמצעות הרצאות וידאו.

מודלים לפיתוח קורסים באוניברסיטה הפתוחה

פרופ' שרה גורי-רוזנבליט, דיקן פיתוח וטכנולוגיות באוניברסיטה הפתוחה, מציגה שלושה מודלים לפיתוח והפקה של קורסים באו"פ, אחד מהם הוא קורס מצולם. ההרצאה צולמה באולפן הווידאו ברעננה, והיא דוגמה בפני עצמה להפקה של הרצאה מצולמת.