חדש על המדף

אוגוסט 2020

נשים וזקנה : מגדר וגילנות בראי האמנות בישראל

נשים וזקנה : מגדר וגילנות בראי האמנות בישראל

ד''ר טל דקל
נשים וזקנה: מגדר וגילנות בראי האמנות בישראל מפנה את המבט אל הזקנה, שנוטה להידחק מן השיח הציבורי ומן הנראות הציבורית, ואל אפליה כלפי נשים שעדיין קיימת במרחבים רבים. לאור העלייה המהירה בתוחלת החיים והעובדה הסטטיסטית שרוב אוכלוסיית הזקנים היא נשים, היכרות מעמיקה והבנה יסודית של נושא זה הן צו השעה החברתי.הספר מתמקד במציאות הישראלית וחושף מצבי דיכוי והדרה שנשים זקנות נתקלות בהם, ובה-בעת מציג תמונת עולם חלופית ומעצימה של הזקנה ושל נשים זקנות. את הדיון מארגן המבע החזותי: האמנות משמשת ​כלי להמשגת הזקנה ומופעיה, והיצירות מסייעות לחשוף את התפיסות החברתיות המוטות על נשים זקנות. הדיון הרב-תחומי נשען על שדות ידע של אמנות, מגדר, סוציולוגיה וגרונטולוגיה.פרקי הספר נעים מן החברתי והפוליטי אל הפרטי והאישי: מעמד כלכלי; סביבה ומרחב; זקנה במדינה רב-תרבותית; משפחה ויחסים בין הדורות; בריאות וחולי והיחס לגוף המזדקן; עירום ומיניות ודימויים של ייצוג עצמי. הפרק החותם את הספר מציע תובנות חדשות על פוליטיקת הנראות של זקנה ומגדר ומדגיש את חשיבותה של האמנות ואת כוחה לשמש כלי אקטיביסטי לשינוי חברתי.

נשים וזקנה : מגדר וגילנות בראי האמנות בישראל

כמיהה לתהום: התשוקה למוות בהגות הצרפתית של המאה ה-20

כמיהה לתהום: התשוקה למוות בהגות הצרפתית של המאה ה-20

בטי רויטמן

העולם המערבי תוהה לפשר תשוקת המוות הדוחפת לעבר הטרור, ההרג וההתאבדות. מסה זו עוסקת בתשוקה דומה, מתמיהה לא פחות, זו העומדת ביסוד ההגות של המאה ה-20. בעקבות הרצאותיו של אלכסנדר קוז'ב בפריז, בעומק כתיבתם של ז'ורז' בטאיי, מוריס בלאנשו, ז'אק דרידה וז'אק לאקאן רוחשת ליריקה של הרס, כמיהה לתהום המגיחה מבעד למעטה החשיבה הביקורתית.
מהיכן נובעת אותה אסתטיקה של אסון? מה משמעותה? בקריאתה הקשובה מנתחת רויטמן את סבך הערכים והיצרים הקשורים בטבורם למיתוסים המכוננים של תרבותנו. אי-סדר, זרימה והעדר, לצד חירות וגאווה, מלבים את מרד הרוח מול סגר הכוליות. האם תוכל אותה שאיפה משולחת-רסן למצוא אי-פעם את מבוקשה בגבולות החיים? עיונה המשיק של רויטמן בתורת הקבלה מגלה שאמירת ההן למוות היא למעשה ביטוי מהופך לזעקת המחאה האנושית, לצימאונה האינסופי ולתשוקתה להוויה.
פרופ' בטי רויטמן נולדה בפריז; שימשה כראש החוג לספרות צרפתית באוניברסיטה העברית בירושלים. כתיבתה מצויה בצומת שבין ההגות של המאה ה-20 והספרות היהודית. מסותיה ומחקריה התפרסמו בכמה שפות. בעברית ראה אור ספרה "סליחת הלבנה: על הטרגיות התנ"כית" (הוצאת כרמל 2008).

כמיהה לתהום: התשוקה למוות בהגות הצרפתית של המאה ה-20

התרבות הבדואית בתנ"ך

התרבות הבדואית בתנ"ך

יצחק קלינטון ביילי

ספרו של יצחק קלינטון ביילי, התרבות הבדואית בתנ"ך,  מבוסס על חמישים שנות מחקר אתנוגרפי בקרב הבדואים בסיני ובנגב, אשר רובם היו "טרום-מודרניים". ביילי מראה לקורא כיצד ניתן למצוא בתנ''ך שפע של חומרים שמשקפים חומרים מהתרבות הבדואית. תוך כדי השוואת תופעות רבות מהתרבות הבדואית עם תופעות שבתנ''ך הספר מבליט את ההיגיון שמאחוריהן, ובאופן הזה מביא אותנו להבין את הקשר הטבעי ביניהם.
לאחר הצגת שפע של דמיון בין התרבות הבדואית והתנ''ך - בפרקים שעוסקים בפעילות כלכלית, תרבות חומרית, מבנה חברתי, חוקים, תפיסות דתיות ומסורות שבעל פה - הספר בודק באחריתו את סוגיית השורשים של ישראל הקדומה: האם חלק מבני ישראל אכן היו נוודים במדבריות הנגב, סיני ועבר הירדן, כפי שהתורה מתארת אותם, ונוודים לשעבר המתיישבים בהרי כנען, כפי שמשתמע מדימוים שנמצאים בנביאים ובכתובים? הדיון סביב זהותה של ישראל הקדומה רווי עמדות חריפות ומנוגדות מזה עשורים רבים, אך בפעם הראשונה נידונה כאן הסוגיה לאור חומרים מגוונים ועשירים מהתרבות הבדואית. לפיכך מקוריותו של הדיון הנוכחי נובעת מהעובדה שאף ספר אחר שעסק בסוגיה זו לא נהנה מגישה הוליסטית לתרבות זו. במובן הזה ספרו של ביילי בהחלט עשוי להיתפס כאחת התרומות החשובות ביותר לחקר התנ''ך בעשורים האחרונים.
ד''ר יצחק קלינטון ביילי חוקר את התרבות הבדואית בנגב ובסיני מאז שנת 1967. הוא מחברם של ספרים על השירה הבדואית, המשפט הבדואי והפתגמים הבדואיים, ספרים שראו אור באוניברסיטאות אוקספורד וייל. 

התרבות הבדואית בתנ"ך

סופרטיצ'ר: המדריך לניווט כיתה במאה ה-21

סופרטיצ'ר: המדריך לניווט כיתה במאה ה-21

דורית אליאס

דורית אליאס, מורה לאנגלית מקריית החינוך השש שנתית נאות אשלים (מקיף ט'), כתבה לאחרונה ספר - "סופרטיצ'ר" שמו - שמעניק למורים כלים להתמודד עם האתגרים המלווים את מקצוע ההוראה בעידן הנוכחי.
היוזמה לכתיבת הספר נולדה במסגרת התכנית "מאיצים בחינוך" של משרד החינוך, בה לוקחת דורית חלק. התכנית מעודדת מורים לנצל את הידע והניסיון הרב שצברו במהלך שנותיהם בהוראה להובלת מיזמים פדגוגיים וחינוכיים חדשים בכיתות במגוון תחומי דעת.
דורית: "בספר אני מעבירה את הכלים שבהם אני משתמשת כמורה לבניית הביטחון העצמי של הילד, המסייעים לו להשתתף, לשאול, להביע את עצמו בפני הכיתה ולהכיר בחוזקות שלו, על מנת שיוכל להתגבר על מכשולים שצצים במהלך הדרך".
בתחילת החודש יצא לפיילוט ארצי פרק מתוך הספר שדן באתגרי ניהול כיתה. במסגרת הפיילוט, 14 מורים מכל רחבי הארץ יטמיעו את הכלים המופיעים בספר בכיתות הלימוד שלהם.

סופרטיצ'ר: המדריך לניווט כיתה במאה ה-21

למה הם עושים את זה לעצמם: פגיעה עצמית באמנות גוף רדיקלית

למה הם עושים את זה לעצמם: פגיעה עצמית באמנות גוף רדיקלית

חנה פרוינד - שרתוק

אמנים ואמניות לא מעטים פוצעים ומענים את עצמם בשלל דרכים, לעיני קהל נחרד ונגעל או מול מצלמה. ספר זה מציע הסבר לשאלה: למה הם עושים את זה לעצמם? 
חנה פרוינד-שרתוק דנה במעמדן הייצוגי והמוסרי של הפגיעות הקיצוניות בגוף, ומראה כיצד מעשה אמנות הופך למעשה של מחאה והתנגדות במציאות חברתית מקוממת. מיצגי הגוף הרדיקליים, החורגים שוב ושוב ממה שמוסכם ונחשב לסביר, מזמנים את הצופים בהם להיות עדים להתעמרות ולהרס המחקים את המתרחש במציאות ־ בהקשר ייצוגי של מעשה אמנות מובהק, שבו הצופים–העדים נקראים לחשוב מחדש באופן ביקורתי על מושגי הצדק והמוסר הנחשבים למקובלים.
הפרק האחרון של הספר מוקדש לאופני ההופעה המיוחדים של אמנות הגוף הרדיקלית בישראל, וכולל ראיונות עם אמנים ואמניות העוסקים בה.
ד״ר חנה פרוינד-שרתוק היא מרצה ביחידה להיסטוריה ופילוסופיה של האמנות, העיצוב והטכנולוגיה, בתואר השני לעיצוב ובמחלקה לאמנות רב–תחומית במכללת שנקר. בשנים 2016-2011 עמדה בראש המחלקה לאמנות במכללת מנשר לאמנות. נושאי המחקר שלה הם אמנות מודרנית ועכשווית ותפיסות ביקורתיות של הגוף בתרבות החזותית ובתיאוריות פילוסופיות. 

למה הם עושים את זה לעצמם: פגיעה עצמית באמנות גוף רדיקלית

קרנבל והיפוכו: על הקולנוע העממי היידי והישראלי

קרנבל והיפוכו: על הקולנוע העממי היידי והישראלי

נוגית אלטשולר 
 
לאורך ההיסטוריה ובמגוון תרבויות הקרנבל היה חגיגה של אמביוולנטיות והיפוך, ביטוי של מודעות עממית שהציבה מראה עקומה של הומור אל מול הרצינות, שוויון מוחלט אל מול ההיררכיה המעמדית, פריעת הסדר הקיים והרס אל מול יצירה ובנייה מחדש. ביסוד העולם הקרנבלי ההפוך עומדים הגוף הגרוטסקי והצחוק הגרוטסקי, אולם מאחוריהם תכנים רציניים, לעתים קשים, שנוגעים ליחסי הכוח בחברה. כוחו של הקרנבל באמביוולנטיות; לרוב לא נמצא בו שלילה של קוטב כזה או אחר, כי אם הנגדתם והעמדתם זה מול זה בדיאלוג.
קרנבל והיפוכו בוחן את משמעותם של טקסי ההיפוך בקולנוע העממי היידי ובקולנוע העממי הישראלי. זהו קולנוע שהתהווה בתקופות שונות שהתאפיינו בשינוי והגירה, מודרניזציה מהירה וצורך להסתגל לעולמות לא מוכרים, תוך כדי ניסיון לגשר בין נורמות וכללים חדשים למסורות רבות שנים. היפוך היררכיות, צחוק קרנבלי, משחקי זהות והמרת תפקידים, כל אלה ייצגו בקולנוע העממי הישראלי, ממש כמו בקולנוע היידי שקדם לו, את התהליך הארוך והמורכב של בניית זהות חדשה, הם הדהדו את רוח התקופה ובעיות השעה.
מסע זה - לעתים תוהה, לעתים משתאה - בנבכי היצירה הקולנועית העממית בעולם היידי ובישראל מתחילת התהוותה ועד שנות האלפיים מגלה קולנוע שמערער על נורמות ומוסכמות, מביא את קולן של קבוצות שוליים ובוחן את החברה ההגמונית דרך מבטן. הקרנבלסק בקולנוע, כאז כן עתה, חושף באמצעים של הומור ובדיחה אמת שממנה לא ניתן לברוח; דרך הצחוק והגיחוך הוא מעלה שאלות קשות במציאות מורכבת, לפעמים מסובכת עד כדי ייאוש. לעיתים הוא רקוויאם, מחויך או מר, לרעיון כור ההיתוך ולאתוס הישראלי, אבל בסופו של דבר כמעט תמיד מותיר פתח לסיכוי, לאחווה שאולי אבדה, אך לא לבלי שוב, לחלום ששווה עדיין להמשיך לחלום.
ד"ר נוגית אלטשולר היא המנהלת האמנותית של סינמטק חיפה; חוקרת ומרצה במכללה האקדמית גורדון ובאוניברסיטת חיפה; בעלת תואר באדריכלות ובינוי ערים ודוקטורט בתקשורת, אבל אהבתה הגדולה נתונה לקולנוע.

קרנבל והיפוכו: על הקולנוע העממי היידי והישראלי

אנשים אחים אנחנו : הפנייה מזרחה בהגות הציונית

אנשים אחים אנחנו : הפנייה מזרחה בהגות הציונית

 חנן חריף

אנשים אחים אנחנו : הפנייה מזרחה בהגות הציונית

בין ירושלים למכה

בין ירושלים למכה

 אורי רובין 

בין ירושלים למכה

גברים מסבירים לי דברים

גברים מסבירים לי דברים

רבקה סולניט 

גברים מסבירים לי דברים

אדריכלות לעניים : ניסוי במצרים הכפרית

אדריכלות לעניים : ניסוי במצרים הכפרית

חסן פתחי

אדריכלות לעניים : ניסוי במצרים הכפרית

לשנה הבאה במריינבד : העולמות האבודים של תרבות המרחצאות היהודית

לשנה הבאה במריינבד : העולמות האבודים של תרבות המרחצאות היהודית

מרים זדוף

לשנה הבאה במריינבד : העולמות האבודים של תרבות המרחצאות היהודית

מה את מבינה : נשים כותבות על מלחמה בספרות העברית

מה את מבינה : נשים כותבות על מלחמה בספרות העברית

יעל לוי חזן

מה את מבינה : נשים כותבות על מלחמה בספרות העברית

ממלכתיות, "הדתה" ודתיים בצה"ל

ממלכתיות, "הדתה" ודתיים בצה"ל

דניאל סטטמן

ממלכתיות, "הדתה" ודתיים בצה"ל

ממשגיח הכשרות לנהג הקטר? : הציונות הדתית והחברה הישראלית

ממשגיח הכשרות לנהג הקטר? : הציונות הדתית והחברה הישראלית

יאיר שלג

ממשגיח הכשרות לנהג הקטר? : הציונות הדתית והחברה הישראלית

סיפור כמאכלת: עקדה ושירה

סיפור כמאכלת: עקדה ושירה

רות קרטון-בלום

סיפור כמאכלת: עקדה ושירה

אהבה רחוקה

אהבה רחוקה

יוכבד בת מרים

אהבה רחוקה

Beyond Reality : Augmented, Virtual, and Mixed Reality in the Library

Beyond Reality : Augmented, Virtual, and Mixed Reality in the Library

 .Varnum, Kenneth J

Beyond Reality : Augmented, Virtual, and Mixed Reality in the Library

The Bloomsbury Handbook of Rock Music Research

The Bloomsbury Handbook of Rock Music Research

Allan Moore and ​Paul Carr

The Bloomsbury Handbook of Rock Music Research

Security: Principles and Practice, Global Edition

Computer Security: Principles and Practice, Global Edition

 Stallings, William and Brown

Security: Principles and Practice, Global Edition

Java How to Program:Early Objects, Global Edition

Java How to Program:Early Objects, Global Edition

Harvey Deitel and Paul J. Deitel

Java How to Program:Early Objects, Global Edition

ספרים מחודשים קודמים