חדש על המדף

יולי 2020

ההיסטוריה של הטראומה הנפשית

ההיסטוריה של הטראומה הנפשית

אליעזר ויצטום

בספר זה מתועד מסע בעקבות הטראומה הנפשית. המסע מתאפיין בעליות ובמורדות, בהתקדמות ובנסיגה, בחתירה לחקר האמת ובמאמצים להכחישה, בניסיונות להבין את ההשלכות הנפשיות של אירוע טראומטי ובניסיונות לשלול את קיומן. כל המחקרים והעדויות מראים, שהטראומה הנפשית יוצרת סבל קשה, הפרעות נפשיות משמעותיות ומגבלות תפקודיות.

חרף זאת, התשובות לשאלה האם טראומה פסיכולוגית לבדה (בלי פגיעה פיזית) יכולה לגרום מצוקות-נפשיות מתמשכות ותחלואה, מושפעות מערכים ומאינטרסים; מעורבים בהן שיקולים כלכליים של אנשים פרטיים ושל חברות ביטוח וקרנות פנסיה, ושאיפות של מדינות לתלות רק באדם ובחוסנו את הסיבות להתמוטטות נפשית.​

ההיסטוריה של הטראומה הנפשית

פרדוקסים בפסיכואנליזה לאקאניאנית

פרדוקסים בפסיכואנליזה לאקאניאנית

יהודה ישראלי

בתחילת דרכה של הפסיכואנליזה פרויד הצביע על הפרדוקס של השיתוק ההיסטרי: שיתוק שאין לו בסיס פיזיולוגי ובה-בעת הוא אמיתי; הוא פתר את הפרדוקס על ידי המשגת הלא-מודע. לאקאן הצביע על פרדוקסים שמקורם בפישוט של המציאות האנושית; הוא פתר אותן באמצעות שימוש בגופים טופולוגיים מרובי ממדים. ספרו החדש של יהודה ישראלי, פרדוקסים בפסיכואנליזה לאקאניאנית, הולך בעקבותיהם. הספר עוסק בסבל נפשי ובפתרונו באמצעות בחינת מצבי חיים רבים, אשר אותם ניתן לנסח כפרדוקסליים, באופן כזה שפותח צוהר לפתרונם.
הספר עוסק בין השאר בפרדוקסים הבאים: טיבו של געגוע (נוכחותו של האובייקט בהיעדרו); שלמותו של הלב השבור (קיומו של הסובייקט סביב החסר שמגדיר אותו); דחפים (משביעם רעב ומרעיבם שבע) וייסורי מצפון (צדיק ורע לו). לצד זאת עולות שאלות עקרוניות, כמו למשל במה מותר האדם, כיצד הופך האין ליש, כיצד הופכת תשוקה לסיפוק, ומה מגשר על התהום בין דיבור למעשה?
הפתרונות בספר מוצעים כהתפכחויות מאמונות ומהנחות יסוד שגויות שהובילו למבואות סתומים. באילו מצבים האבחנה בין אגו לסובייקט או בין מציאות לממשות פותרת פרדוקסים? איזו פרספקטיבה ניתן לפתוח ואילו נתונים חדשים ניתן להכניס לתמונה כדי למוסס פרדוקסים? מהם התנאים שבהם הזמן מתקדם לאחור וכיצד יכולה הפסיכואנליזה לקחת השראה ממדעים כמו פיזיקה שפתרו פרדוקסים באמצעות הוספת ממדים? כמו כן, ישנם פרדוקסים שאינם ניתנים לפתרון או שאינם מיועדים לפתרון – פרדוקסים אלה מאופיינים בחרדה, בתימהון ואף בפליאה ויצירתיות.

פרדוקסים בפסיכואנליזה לאקאניאנית

מרטין בובר והמקרא

מרטין בובר והמקרא

רגב יעקובוביץ

ספרו החשוב של רגב יעקובוביץ עוסק בהגותו המקראית של מרטין בובר, אשר לא אחת נדחקה לקרן זווית אל מול מגוון תחומי הדעת שבהם עסק במשך כשישה עשורים מרתקים וסוערים מראשיתה של המאה ה-20. פועלו הרחב של בובר בתחום המקרא מואר בספר זה בזיקה להגשמה הציונית, תוך מתן דגש על כך שהדיאלוג בין התחומים מלמד על ייחודיות תורתו הדיאלוגית במבחן החיים.
הספר עוקב בצורה מעמיקה אחר האופן שבו בובר מנהיר עדויות חיים מההיסטוריה הקדומה של עם ישראל המבקשות אחר ייעוד לאומי שקשור לאתגר ההגשמה של האידיאה האמונית המזוהה עם רעיון הברית ומלכות שמיים. תורת הנביאים, המזדקקת בקריאתו את עדויות הזיכרון הקולקטיבי במקרא, היא המבשרת לאדם היחיד ולעם שמבחן החיים המשמעותיים קשור להכרה בנוכחותו של דיאלוג עם האלוהי, אגב ניסיון להגשימו במינימום עוול בחיים החברתיים. התפתחותו האינטלקטואלית והמנהיגותית של בובר, המזוהה עם ראליזם מאמין, נשענת על עבודותיו המוקדמות על החסידות כמו גם על תפיסתו הדיאלוגית המתגבשת בחיבורו "אני אתה", לצד תובנותיו ממלאכת תרגום המקרא לגרמנית עם שותפו פרנץ רוזנצוויג.
דרך קריאתו של בובר את המקרא - על חולשותיה ומגבלותיה ברוח זמנה - מתבררת כמקור השראה לנתיבי יצירה וחיים, היום יותר מתמיד במציאות הישראלית, בכמיהה המבקשת אחר דיאלוג מחודש עם העולם הרוחני והחוויה הדתית, תוך תשומת לב לחובה המוסרית הנדרשת מגילוי פני האדם.
רגב יעקובוביץ - ד"ר לפילוסופיה מטעם אוניברסיטת תל אביב. מרצה ביחידה להכשרת הוראה בביה"ס לחינוך באוניברסיטת תל אביב; מתמחה בחינוך דיאלוגי והומניסטי ובזהות ותרבות ישראל; מורה לתנ"ך ומחשבת ישראל, ומנחה בתי מדרש ישראליים; רב-סטודנט בבית המדרש הישראלי לרבנות בהיברו יוניון קולג' בירושלים. 

מרטין בובר והמקרא

דואליזציה ומעמדות בשוק העבודה

דואליזציה ומעמדות בשוק העבודה

יותם מרגלית
 
הדיון בפערים החברתיים בישראל מתמקד ברובו בָּאי-שוויון בהכנסות, שהתרחב בעשורים האחרונים . אך בשנים אלה התפתחה עוד מגמה בעייתית – היווצרותם של "מעמדות" מובחנים בשוק העבודה, הנבדלים לא רק בהכנסה אלא גם ברמת הביטחון התעסוקתי של חבריהם, בתנאים הסוציאליים הנלווים ובאופק הפנסיוני שלהם . מגמה זו היא חלק מתופעת הדואליזציה, שעיקרה: התפתחות 
פערים מובְנים בין המוגַנים בהסדרי העסקה מסורתיים ובין עובדים חיצוניים, שחשופים לתנודות השוק ונאלצים לעבוד תחת הגנות תעסוקתיות מצומצמות.

דואליזציה ומעמדות בשוק העבודה

בשביל החיים

בשביל החיים

אילון שמיר

אילון שמיר כתב מסה ביקורתית על תורת החיים של אהרן דוד גורדון, בה הוא מנגיש לציבור המשכיל הרחב בישראל, רעיון מרכזי במשנתו של א"ד גורדון, באופן מרתק ומושך לבבות. הוא מוכיח במסתו שתורתו של גורדון הטרימה את תורתו של מרטין בובר על חשיבות ה"כאן ועכשיו" ואת ההכרה וההכרח לקדש את החיים ולהתקדש בתוכם. "תורת הנוכחות" של גורדון, היא מטבע לשוני שטבע אילון שמיר לאפיון המסר הפנימי של משנתו של גורדון. הוא תפס כי "תורת הנוכחות" היא עצם הבריח המבריחה את כל אברי כתבי גורדון לגוף אחד ובתוכם גם נמצאת התכתבותו עם הפונים אליו בשאלות של חיים. "תורת הנוכחות" מתמקדת בחוויה החיה של האדם את חייו יומיום, כחוויה שחובה על האדם למצותה במלואה מתוך ההתנסות בה, בכל מקום ונסיבות בהן האדם נמצא. באדם היחיד, המסוים ובו בלבד תלויה אפשרות העלאת חייו הממשיים העצמיים לממד של קדושה ולהתקשרות עם מה שמעבר לחיים בכלל ולקשיי החיים בפרט בעת התרחשותם. המובאות שמביא אילון שמיר ממכתבי גורדון מזכירים לקוראם את דברי תלמידו של ר' משה מקוברין ששאלו הרבי מקוצק: " מה היה העיקר אצל רבו?" והשיב לו התלמיד: "בכל זמן אותו הדבר שעסק בו אותה השעה" (מ' בובר, בפרדס החסידות, תל אביב תש"ח, עמ' קלח). בספרו עושה אילון שמיר את בשורת א"ד גורדון לבשורה ממשית ועכשווית לדורנו ומסייע, ללא ספק, להפוך את תורתו של גורדון לתורת חיים הרלבנטית לכל אדם חושב בישראל המחפש טעם ומשמעות לחייו.

בשביל החיים

דור המפנה

דור המפנה

יעל גילעת
 
ספר מקיף ויסודי, שבו מתארת יעל גילעת את השינויים הסגנוניים והתוכניים שהתחוללו באמנות הישראלית בשנות השמונים של המאה העשרים. הספר מציע בסיס מצוין לניתוח התרבות והאמנות של העשור, אשר מוצגות בהקשר רחב של תהליכים חברתיים ופוליטיים בישראל ובעולם כולו.

דור המפנה

עקבות ימים שעוד יבואו

עקבות ימים שעוד יבואו

נורית גרץ ורז יוסף

בלב יצירות הקולנוע הישראליות בנות זמננו נמצאת התמודדות עם טראומות מן העבר; יצירות אלה חופרות כמו ססמוגרף רגיש אל תוך זיכרונותיה של החברה הישראלית ומעלות את מה שהיא השכיחה והשתיקה. הן עושות זאת בשפה פוסט־טראומטית מקוטעת, שאינה מתארת את הדברים במלואם, אלא מעלה חלקי סיפור שמוסתרים מאחורי תחפושות שונות.
מחברי ספר זה מנסים ללכת בעקבות הזיכרון הישראלי, לגלות אותו בקולנוע הישראלי העכשווי ולחשוף עד כמה הוא מושפע מן הטראומות שחווינו כעם וכחברה. המחברים מבקשים להבין את ההיסטוריה מתוך הטראומה ולאתר את הפצעים הזועקים מתוך הזיכרון של החברה הישראלית ושל הקולנוע שלה.
עוד הם מבקשים להראות כי דווקא השפה הפוסט־טראומטית המרוסקת והקטועה, המחזירה אל ההווה מראות וחוויות שלא עוכלו בתודעה ולא עובדו, היא שמוליכה את הסרטים אל העבר החבוי ומאפשרת התמודדות אתו. שפה זו אף עשויה להוביל להבנת העיוורון לטראומה של ה"אחר" ובתוך כך להבנת הטראומה של עצמנו, כקרבנות וכמעוולים כאחד.

עקבות ימים שעוד יבואו

היהודי זיס: רשומון

היהודי זיס: רשומון

יאיר מינצקר​
 
יוסף זיס אופנהיימר - הידוע בכינוי "היהודי זיס" - הוא מן הדמויות החשובות ביותר בדברי ימי האנטישמיות. ב– 1733 נעשה אופנהיימר ל"יהודי החצר" של הדוכס קרל אלכסנדר, שליט המדינה הגרמנית הקטנה וירטמבּרג, אך עם מותו המפתיע של הדוכס עצרו הרשויות את אופנהיימר, העמידו אותו למשפט, ודנו אותו למוות באשמת "עבירות" שטיבן לא הוסבר. בארבעה בפברואר 1738 נתלה אופנהיימר בפני המון רב בפאתי העיר שטוטגרט. הוא זכור כיום בעיקר בגלל סרט תעמולה נאצי נתעב במיוחד שעסק בו, שהופק ב– 1940 לבקשתו של יוזף גבלס.
היהודי זיס/רָשוֹמוֹן הוא תיאור חדש וסוחף של משפט אופנהיימר הידוע לשמצה. על בסיס מאגר עשיר של תעודות ארכיוניות נדירות, יאיר מינצקר חוקר ומציג עדויות סותרות על סיפור חייו ומותו של אופנהיימר, כפי שסיפרו אותו ארבעה מבני זמנו: השופט החוקר הראשי בחקירה הפלילית; העֵד העיקרי לימיו האחרונים של אופנהיימר; יהודי חצר נוסף שהורשה לבקר אצל אופנהיימר ערב הוצאתו להורג; ואחד הביוגרפים המוקדמים ביותר של אופנהיימר. מן הסיפורים הללו מצטיירת תמונה מעוררת חלחלה של תאווֹת: בצע כסף, מין, אלימות וקלון. אבל האם אפשר לתת אמון במי שסיפר אותם? בניתוח חד וקפדני משחזר מינצקר את העולם החברתי שבו חיו העדים, תוך כדי בדיקה מעמיקה של הדברים המסופרים, ומציג בפנינו חיזיון בלתי נשכח של היהודי זיס באחרית ימיו - חיזיון שהוא בה בעת נוגע ללב, מטריד ומטלטל.
היהודי זיס/רָשוֹמוֹן הוא חיבור היסטורי חדשני הכתוב ביד אמן, וגם משל מעורר מחשבה על החיים היהודיים במסעם רב-התלאות אל המודרניות.

היהודי זיס: רשומון

חינוך במרחבים רב-תרבותיים: מפגשים בין תרבויות בבית הספר ובהכשרת מורים

חינוך במרחבים רב-תרבותיים: מפגשים בין תרבויות בבית הספר ובהכשרת מורים

עורכים: רחל שגיא, ליאת ביברמן-שלו, יצחק גילת
 
חינוך במרחבים רב-תרבותיים מזמין את הקורא למסע עשיר ומעניין עם אחת התופעות המרכזיות במערכת החינוך בישראל: מפגש בין תרבויות שונות המתקיים מגן הילדים עד מוסדות ההשכלה הגבוהה. אסופת המאמרים שלפניכם מציגה אוסף של מחקרים המביאים את קולותיהם של קבוצות תרבותיות שונות בחברה הישראלית אשר נפגשות ביניהן במערכת החינוך.
לספר שלושה שערים: השער הראשון מזמן לקורא מפגש כללי עם התופעה של רבגוניות תרבותית שהולכת ומתרחבת בעקבות תהליכי הגלובליזציה. השער השני מזמין את הקורא להיכנס לבתי ספר שבהם מתקיימים מפגשים בין מורים מקבוצה תרבותית המוגדרת כקבוצת מיעוט, לבין תלמידים וצוות חינוכי מקבוצת הרוב. השער השלישי מכניס את הקורא בשערי האקדמיה ומאיר תהליכים וסוגיות של רבגוניות תרבותית בהכשרת מורים.
הספר מסתיים ביומן מסע שכתב סטודנט במכללת לוינסקי לחינוך, בן למשפחה ערבית-מוסלמית שחיה בעיר לוד כבר ארבעה דורות. הוא הצטרף למשלחת של סטודנטים וחברי סגל אשר יצאה לסיור במחנות השמדה בפולין. יומן המסע נכתב לקראת המסע לפולין ובעקבותיו. היומן נחתם בתובנה שהתגבשה אצלו בעקבות החוויה המטלטלת. תובנה זו מהווה חלק ממגוון התובנות המוצגות בספר, אשר בתורן עשויות לסייע לנו לפסוע צעד אחד קדימה לקראת חברה סובלנית שמטפחת את השונה בקרבה.
ד"ר רחל שגיא היא חוקרת בכירה ברשות המחקר במכללת לוינסקי; מחקריה עוסקים בחיים משותפים. פרסמה ספר שירה ושלושה ספרי פרוזה.
ד"ר ליאת ביברמן-שלו היא סוציולוגית חינוכית וראש החוג לחינוך במכללת לוינסקי לחינוך; מחקריה עוסקים בהיבטים של צדק בחינוך, תרבויות דיסציפלינריות וקידום הכשרת מורים בעידן הגלובלי.
פרופ' יצחק גילת הוא פסיכולוג, מרצה במכללת לוינסקי לחינוך; עומד בראש רשות המחקר במכללה. מחקריו עוסקים בהתמודדות עם מצבי לחץ ומצוקה במערכת החינוך ובסוגיות של חינוך וחברה בהכשרה להוראה.​

חינוך במרחבים רב-תרבותיים: מפגשים בין תרבויות בבית הספר ובהכשרת מורים

הליברליזם בישראל: תולדותיו, בעיותיו, עתידותיו

הליברליזם בישראל: תולדותיו, בעיותיו, עתידותיו

מנחם מאוטנר

בשלושים שנות שלטונם בארץ יצרו הבריטים זיקה הדוקה בין המשפט המקומי לבין המשפט האנגלי. מכיוון שהמשפט האנגלי מגלם ערכים ליברליים, הפכו המשפטנים לסוכנים הראשונים במעלה להטמעת הליברליזם בתרבות המדינה. החל משנות השבעים של המאה העשרים, הערכים הליברליים מאוימים על ידי קבוצות דתיות. המשפט הישראלי הפך זירה חשובה לניהולה של מלחמת תרבות. האם בית המשפט העליון מנהל את המאבק למען הליברליזם בתבונה?
הליברליזם הישראלי מתפקד בתווך שבין שתי מערכות משמעות גדולות: הדתיות היהודית והלאומיות היהודית. ערכים מרכזיים של כל אחת מהן מנוגדים לערכי הליברליזם. הניתן לשלב בין הליברליזם לבין הדתיות והלאומיות?
הכיבוש והמלחמות בעזה מסכנים את המשך קיומו של הליברליזם. המחאות נגדם מולידות תגובות-נגד הפוגעות בערכים ליברליים מרכזיים, כגון חופש הפעולה של ארגוני זכויות האדם, חופש הביטוי, וחופש הפעולה הפוליטית של האזרחים הערבים.
שוויון הוא ערך ליברלי מרכזי. האם מדינה המחויבת לקידום הפרויקט הלאומי של קבוצת הרוב שלה מסוגלת לקיים כהלכה את השוויון כלפי המיעוט הלאומי החי בה?
הליברליזם הישראלי הוא הליברליזם של האוטונומיה. האם זו גירסת הליברליזם הטובה ביותר ? ספר זה טוען שיש להשתית את הליברליזם הישראלי על רכיבים הלקוחים מהליברליזם הסוציאל-דמוקרטי, החותר ליצירת התנאים לשגשוג אנושי, וכן מהליברליזם הרפובליקני והליברליזם הרב-תרבותי.

הליברליזם בישראל: תולדותיו, בעיותיו, עתידותיו

בלילה אני חולמת על שלום: יומני המלחמה של קארי

בלילה אני חולמת על שלום: יומני המלחמה של קארי

כרמלה מס (קארי אולרייך)​

לקראת יום הולדתה ה־85 שלפה כרמלה מס מהבוידעם צרור ארוז בחבל ישן ובו יומן ושש מחברות. היו אלה יומני השואה שלה, יומנים שעל דבר קיומם לא סיפרה מעולם לאיש. הדפים המצהיבים התגלו כאוצר בלום. היה בהם תיאור בגוף ראשון של חיי היומיום במסתור ובזהות בדויה של נערה מתבגרת בהולנד, נערה שמחה שחיה בצל האימה ולא חדלה להתפלל לימים טובים יותר.
קארי אולרייך, הלוא היא כרמלה מס, נולדה בשנת 1926 ברוטרדם והיתה עדה לפרוץ מלחמת העולם השנייה ולכיבוש הולנד בידי הנאצים. את יומנה כתבה בין השנים 1945-1941 מאז היתה בת 15, תחילה בבית ואחר כך, בצוק העיתים, במחבוא אצל בני משפחת זיילמנס שלימים הוכרו כחסידי אומות העולם.
בלילה אני חולמת על שלום הוא יומן נוגע ללב כמו גם עדות בלתי-אמצעית לחוסן ולנחישות של משפחה יהודית רגילה ברוטרדם, משפחה המנסה למצוא דרך לשרוד בשעה שהעולם סביבה הולך ונחרב. הספר הופץ ברחבי העולם בשפות שונות וזכה לעניין רב, בין השאר עקב הדמיון ליומנה של אנה פרנק, אלא שגורלן של שתי הנערות היה שונה, שכן קארי אולרייך שרדה מן השואה, עלתה לארץ ישראל וזכתה לשיבה טובה, מוקפת בבני משפחתה.

בלילה אני חולמת על שלום: יומני המלחמה של קארי

חיפושית הנפש: היבטים בין-תחומיים בפסיכואנליזה

חיפושית הנפש: היבטים בין-תחומיים בפסיכואנליזה

דורית למברגר​
 
בני אדם הולכים לטיפול פסיכואנליטי, הם מדברים בהקשר מסוים אך לשונם כוללת מגוון רבדים: מה שניתן לתמלול ומה שמפעפע ואינו מתמסר למילים, שפה גופנית ושפה נפשית, שפה פואטית ושפה יומיומית. ובכן, כיצד מכילה שפת הטיפול את כל סוגי השפה וכיצד מועילות הספרות והפילוסופיה של הלשון להבין את דרכי הפעולה של ערוצי השפה? האם ניתן ליצור אינטגרציה בין שפות עם חוקיות פעולה שונה בתכלית?
אסופת המאמרים שלפניכם בוחנת מגוון יישומים מחקריים שבהם נידונים נושאים מרכזיים בהגות ובטיפול הפסיכואנליטיים, כל זאת באמצעות מושגים מהפרגמטיזם האמריקאי, מהפילוסופיה של ויטגנשטיין ומחקר הספרות. בכל אחד מהמאמרים מוצג דיאלוג בין מושג או שאלה מתוך ההקשר הפסיכואנליטי לבין תחום דעת אחר, בניסיון להאיר מחדש את הבעייתיות שעלתה במחשבה או בחיים עצמם. במאמרים השונים נבחנים נושאים כמו ריחוק ושיבה אל הבית; התמודדות עם המוות; כיצד מתאפשרת בחינה עצמית של ממדי הנפש; כיצד מתפקד הגוף בטיפול ובחיים; כיצד מאירות השירה והפרוזה מצבי נפש וכיצד הן עשויות להשפיע על הטיפול; ההבדלים בין שימוש בשפה בשלבי חיים שונים וההתמודדות עם קונפליקטים משפחתיים.
מאמרי הספר מציגים שלל דרכי התבוננות בפעולת השפה בטיפול, מתוך נקודת מוצא פרדוקסלית: מצד אחד השפה היא דרך המלך של הטיפול הפסיכואנליטי, אך מצד שני השימוש בה רצוף תקלות, החמצות וכשלים. בהשראת פרויד, קליין, ויניקוט, לאקאן והוגים אחרים מתמודדים הכותבים באסופה עם השאלה כיצד בכל זאת ניתן להתמודד עם פרדוקס זה. בתשובה לכך מוצגות דרכים שונות, אשר חלקן זכו לפיתוח מעמיק בעבודות דוקטורט וחלקן הן פרי היצירתיות של כותבים מנוסים, כמו עמנואל ברמן, אדמיאל קוסמן ומיכל בן-נפתלי.
עורכת הספר, ד"ר דורית למברגר, היא מרצה בכירה בתכנית לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר-אילן. מחקריה עוסקים בהיבטים לשוניים וספרותיים בשירה העברית המודרנית, בפסיכואנליזה ובפילוסופיה של ויטגנשטיין, תוך כדי בחינת הדיאלוג ההדדי בין התחומים.

חיפושית הנפש: היבטים בין-תחומיים בפסיכואנליזה

מדע ההומאופתיה

מדע ההומאופתיה

ג'ורג' ויתולוקס
 
מדע ההומאופתיה מאת ג'ורג' ויתולקס הוא ללא ספק הספר החשוב ביותר שנכתב במהלך המאה ה-20 על הומאופתיה - שיטה טיפולית אשר משמשת מיליוני בני אדם ברחבי העולם. מלבד היותו מקיף וכולל הן את הצד התיאורטי-פילוסופי והן את הצד המעשי של ההומאופתיה, מוצג בו חזון סוחף באשר לאופן שבו ראוי לטפל בבני אדם. שאיפתו של ויתולקס בספר זה הייתה להוכיח כי ההומאופתיה, אף על פי שנהגתה בתחילת המאה ה-19, הרי היא תקפה ועומדת בכל הסטנדרטים המדעיים המחמירים ביותר. ויתולקס כתב את הספר בסוף שנות ה-70, כשמאחוריו עשרים שנות ניסיון עשיר.
נדמה שהבשורה הגדולה שבישר ד"ר סמואל האנמן בסוף המאה ה-18 ובתחילת המאה ה-19, הלא היא בשורת ההומאופתיה, עדיין לא הובנה כראוי על ידי חלקים נרחבים בעולם הרפואה. למרות ההתקדמות הטכנולוגית המדהימה שאנו עדים לה, העקרונות המנחים את הפרקטיקה הרפואית נותרו כשהיו: מלחמת חורמה בסימפטומים מקומיים, השמדת גורמי מחלה, תיקון מכני וכו'. בחינה כנה של הדברים תוכיח לכל בר-דעת שעקרונות אלה כלל אינם עקרונות, כי אם תוצאות זמניות במסע האינסופי של ניסוי וטעייה שהרפואה המערבית המודרנית מצויה בעיצומו. ההומאופתיה, לעומת זאת, מבוססת על חוק טבע ידוע ומוכח, הלא הוא "חוק הדומים", הקובע שניתן לרפא מחלה רק בעזרת חומר היכול לגרום למחלה דומה. עיקרון זה ועקרונות יסוד נוספים הם אלה שמקנים להומאופתיה את יתרונותיה הבולטים על פני הרפואה המערבית המודרנית.
התובנות העמוקות המוצגות בספר זה חיוניות לכל מי שמבקש להבין לעומק מהי הומאופתיה או לעסוק במקצוע רפואי כלשהו: מהי בריאות ומהי מחלה לאור מבנהו היסודי של האדם; מהו המסלול שבו אמור להתרחש תהליך ריפוי וכיצד ניתן להעריך את התקדמותו; מהם הכוחות הפועלים בבריאות ובחולי וכיצד ניתן לתעל אותם לצורך ריפוי; כיצד יש לתשאל את החולה ולהנחות את הטיפול; כיצד ניתן להתמודד עם מקרים קשים במיוחד ואף לעזור לנוטה למות – כל אלה נדונים כאן בהרחבה וביסודיות.
ג'ורג' ויתולקס הוא גדול ההומאופתים החיים היום. "מדע ההומאופתיה" הוא ספרו החשוב ביותר והראשון שתורגם לעברית.

מדע ההומאופתיה

חידת הדיסוציאציה

חידת הדיסוציאציה

נצר דאי, אילה דאי-גבאי, אליעזר ויצטום

הדיסוציאציה היא אחת מהתופעות הקליניות המשונות והמסקרנות ביותר. סקרים שונים מראים שעד 10% מתוך האוכלוסייה הכללית חווים תסמינים דיסוציאטיביים בזמן כלשהו. למרות זאת, מאז שהתגלתה במאה ה-19 על ידי שארקו וז'אנה רבים הטילו ספק בתקפות של התסמונת מתוך אמונה כי תסמינים אלה נגרמים על ידי היפנוזה או מניפולציה. הוויכוחים מחריפים במיוחד ביחס להופעה של הפרעת זיהוי דיסוציאטיבית שנקראה בעבר 'ריבוי אישיויות'.
ספרם החדש של נצר דאי, ד"ר אילה דאי-גבאי ופרופ' אליעזר ויצטום נכתב למטפלים שפוגשים בקליניקה מטופלים, שעברו טראומות קשות ומורכבות והשתמשו בדיסוציאציה כמנגנון הגנה שאיפשר להם לשרוד. הוא מציג שיטת טיפול רב שלבית ואינטגרטיבית שתוכל לסייע למטפלים ולמטופלים לפגוש את הטראומה ולגייס את הכוחות והמשאבים שלהם להחזיר את הדיסוציאציה כמנגנון הגנה שמשרת אותם.
בין הפרקים בספר: תיאור התופעה והגדרתה לפי מקורות שונים, הויכוח בין ז'אנה ובין פרויד, המודל של ון דר הרט וגישתו הטיפולית, מיון הפרעות דיסוציאטיביות ואבחונן, הפרעה פוסט-טראומטית ודיסוציאציה, טראומה מתמשכת ודיסוציאציה אצל ילדים ומתבגרים, הפרעת זהות דיסוציאטיבית, היבטים משפטיים של מצבים דיסוציאטיביים והויכוח על אמנזיה דיסוציאטיבית וזיכרון מדומה, וגישות אינטגרטיביות להמשגת דיסוציאציה ולטיפול בה.

חידת הדיסוציאציה

הספר שהייתם רוצים שהורים שלכם יקראו והילדים שלכם ישמחו שקראתם

הספר שהייתם רוצים שהורים שלכם יקראו והילדים שלכם ישמחו שקראתם

פיליפה פרי

גם אתם כמו כולם רוצים שהילדים שלכם יהיה מאושרים, וגם אתם כמו כולם מעוניינים להימנע מלדפוק אותם לנצח. אבל השאלה הגדולה היא כמובן איך להשיג את זה?
בספרה המרתק, החכם והמצחיק, הפסיכותרפיסטית פיליפה פרי מגלה לנו מה באמת חשוב ומאילו התנהגויות רצוי מאוד להימנע: ה"עשה" ו"אל תעשה" החיוניים של ההורות. במקום לשרטט את התוכנית ה"מושלמת", פרי מספקת נקודת ראות רחבה ומפנה את הזרקור אל האלמנטים שבונים מערכת יחסים טובה בין הורים לילדים. הגישה המרעננת ונטולת השיפוטיות הזאת תעזור לכם:
• להבין כיצד האופן שבו אתם גדלתם משפיע על התנהגותכם כהורים
• לקבל את העובדה שאתם ללא ספק תעשו טעויות, וגם ללמוד איך להתמודד איתן
• לשבור מעגלים ודפוסים שליליים
• להתמודד עם הרגשות שלכם ושל ילדיכם
• להבין את המשמעויות העומדות מאחורי התנהגויות שונות
ספר זה, הגדוש תובנות ועצות מעשיות ומועילות, הוא ספר שכל הורה ירצה לקרוא וכל ילד יקווה שההורים שלו יקראו.
פיליפה פרי היא פסיכותרפיסטית ואשת תקשורת מובילה בבריטניה בנושא הורות. הספר שהייתם רוצים שההורים שלכם יקראו (והילדים שלכם ישמחו שקראתם) נהפך לרב-מכר עולמי וזכה לשבחים. קוראים רבים ציינו כי הם חשו שהתנהגותם ההורית משתנה תוך כדי הקריאה בספר וכי הם למדו לנהל סיטואציות הוריות בצורה יעילה ורגישה יותר.

הספר שהייתם רוצים שהורים שלכם יקראו והילדים שלכם ישמחו שקראתם

בלי טובות : המסע ליבוא רעיון האחריות התאגידית לישראל

בלי טובות : המסע ליבוא רעיון האחריות התאגידית לישראל

טליה אהרוני

בספרה בלי טובות מגוללת טליה אהרוני מסע רעיוני של יזמות והובלת שינוי ליבוא וקידום רעיון האחריות התאגידית בישראל. בשילוב יוצא דופן בין מבט אישי מעורב לבין ריחוק ביקורתי מציג הספר תיעוד עובדתי וניתוח אקדמי, סוציולוגי-רטרוספקטיבי, לצד עדות אישית של מובילת הדרך המשתפת את הקורא בחוויות וברגשות שהיו חלק בלתי נפרד מתהליך ההקמה והניהול של ארגון "מעלה".סיפור התפתחותו של שדה האחריות התאגידית בישראל הוא חלק אינטגרלי מהדיון הגלובלי על אודות תפקידם החברתי של תאגידים והשפעתם על אנשים, על מדינות, על כלכלות ועל כדור הארץ. הספר פורש את תהליך היבוא וההטמעה של רעיון האחריות התאגידית מהזירה הגלובלית לזירה הלוקלית, משלב ההתעוררות והיזמות, דרך פיתוח הרעיון עד להקמת ארגון ייעודי להפצתו. אהרוני בוחנת את אבני הדרך שהניח ארגון "מעלה", תוך כדי ניתוח האתגרים, הדילמות, הכישלונות וההישגים של הארגון, השדה שנוצר סביבו, מערכת היחסים בין החברה האזרחית והמגזר העסקי ומערך הקשרים וההשפעות ביניהם לבין השדה הגלובלי.בלי טובות הוא ספר חובה למנהלים צעירים כוותיקים בעסקים, בארגונים חברתיים ובמוסדות ציבוריים; ליזמים עסקיים וחברתיים, למשקיעים ולכל מי שתהליכי שינוי כלכלי-חברתי הם בראש מעייניו. -- אתר המו"ל.

בלי טובות : המסע ליבוא רעיון האחריות התאגידית לישראל

מיית הציפור, שאגת האריה : דרכי עיצוב הזיכרון בכתיבת ניצולי השואה

המיית הציפור, שאגת האריה : דרכי עיצוב הזיכרון בכתיבת ניצולי השואה

ענת ליבנה 

מיית הציפור, שאגת האריה : דרכי עיצוב הזיכרון בכתיבת ניצולי השואה

מדריך לאינקוויזיטור

מדריך לאינקוויזיטור

גי ברנאר 

מדריך לאינקוויזיטור

מקום, זיכרון ומיתוס בקולנוע הישראלי

מקום, זיכרון ומיתוס בקולנוע הישראלי

ענת יונת זנגר 

מקום, זיכרון ומיתוס בקולנוע הישראלי

עין בעין : משנתו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל

עין בעין : משנתו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל

חגי שטמלר 

עין בעין : משנתו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל

הפרה שבחדר: הפסיכולוגיה של אכילת בשר

הפרה שבחדר: הפסיכולוגיה של אכילת בשר

מלאני ג'וי 

הפרה שבחדר: הפסיכולוגיה של אכילת בשר

ארבעה-עשר אטיודים על שירת מאיה בז'רנו : ומבחר משיריה

ארבעה-עשר אטיודים על שירת מאיה בז'רנו : ומבחר משיריה

גבריאל מוקד 

ארבעה-עשר אטיודים על שירת מאיה בז'רנו : ומבחר משיריה

מדע תורתך: מסכת ברכות

מדע תורתך: מסכת ברכות

יהודה ברנדס 

מדע תורתך: מסכת ברכות

Law's dominion

Law's dominion : Jewish community, religion, and family in early modern Metz

Jay R. Berkowitz
In Law’s Dominion, Jay Berkovitz offers a novel approach to the history of early modern Jewry. Set in the city of Metz, on the Moselle river, this study of a vibrant prerevolutionary community draws on a wide spectrum of legal sources that tell a story about community, religion, and family that has not been told before.Focusing on the community’s leadership, public institutions, and judiciary, this study challenges the assumption that Jewish life was in a steady state of decline before the French Revolution. To the contrary, the evidence reveals a robust community that integrated religious values and civic consciousness, interacted with French society, and showed remarkable signs of collaboration between Jewish law and the French judicial system. In Law’s Dominion, Jay Berkovitz has gathered and meticulously mined a dazzling array of rich and complex rabbinic texts and records from Western Europe during the early modern period, including the pinkas of the rabbinic court of Metz that he previously rescued from oblivion. What emerges is a remarkably fresh depiction and incisive comparative treatment of central aspects of Jewish law, religion and family, which will have far-reaching ramifications for all future studies in these disciplines.

Law's dominion

ספרים מחודשים קודמים