פרופ' חיים סעדון חתן פרס מפעל חיים
ביום רביעי 9.6.2021 העניקה הקרן לחקר יהודי צפון אפריקה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ושל הארגון העולמי של יהודי צפון אפריקה, את פרס בן שמחון לשנת תשפ"א (2021) לפרופ' חיים סעדון, היסטוריון וחבר סגל בכיר במחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות באוניברסיטה הפתוחה. העניקה הקרן לחקר יהודי צפון אפריקה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ושל הארגון העולמי של יהודי צפון אפריקה, את פרס בן שמחון לשנת תשפ"א (2021) לפרופ' חיים סעדון, היסטוריון וחבר סגל בכיר במחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות באוניברסיטה הפתוחה.

הפרס הוענק על ידי מר עבד אלרחים ביוד (Beyyoudh), ראש משרד הקישור של מרוקו בתל אביב, על ידי מר רפא בן שושן מהארגון העולמי של יהודי צפון אפריקה ונציגי האוניברסיטה.

פרופ' סעדון הוא חוקר בעל שם עולמי, המתמחה בחקר יהודי המרחב המוסלמי בעת החדשה ומחקריו מתמקדים בארצות המגרב, בדגש על הפעילות החברתית והפוליטית של היהודים; יחסי יהודים ומוסלמים; ציונות; עלייה; מלחמת העולם השנייה ועיצוב הזיכרון ההיסטורי של הקהילות. פרופ' סעדון הוא המייסד, המנהל והרוח החיה של מרכז התיעוד והמחקר על יהודי צפון אפריקה במלחמת העולם השנייה שבמכון בן־צבי בירושלים.
בשנת 2006 הקים פרופ' סעדון את מרכז התיעוד במטרה להעלות למודעות הציבורית את סיפורן של הקהילות היהודיות באלג'יריה, מרוקו, לוב ותוניסיה בתקופת השואה. לב המרכז הוא אוסף עשיר של מידע ארכיוני: מסמכים, תצלומים, חפצים, כתבי עת, עיתונים ועדויות למיניהן, המונגש לציבור הרחב באמצעות מאגר מידע מקוון בשפות עברית, אנגלית, צרפתית וערבית.
המרכז מארגן כנסים וסדנאות מחקר, מפרסם ספרים, מפיק סרטים ותערוכות, ומפתח תוכניות לימוד כדי להטמיע את הנושא במערכת החינוך, וכדי לקדם את המחקר האקדמי בתחום.

במקביל פרופ' סעדון הוא העורך והמייסד של סדרת הספרים "קהילות ישראל במזרח במאות התשע־עשרה והעשרים", שמתמקדת במגמות ובשינויים בקהילות יהודיות אלו, ומטרתה להציג אותן באופן שיטתי וממצה, וליצור תשתית שתשרת את מערכת החינוך ואת צורכי הציבור הרחב.

פרופ' סעדון כתב וערך כחמישה-עשר ספרי מחקר והוראה ועשרות מאמרים על יהודים בארצות האסלאם, ובמיוחד בצפון אפריקה. ספרו שראה אור לפני שנה דן בציונות בתוניסיה. כמו כן הוא שימש כעורך-אורח בגליונות נושא של כתבי העת  "מקדם ומים", "פעמים", "תרשיש", ו- La Revue d’Histoire de la Shoah.
מאמריו האחרונים עוסקים בהבנת הקיום היהודי בקהילות מסוימות כמו ספאקס שבתוניסיה ובפעילותם של אישים כמו קלמנט חורי, מוחמד מקס רגי, מוחמד כהן, אברהם הכהן, אנדרה שוראקי, הרב כלפון משה כהן, אלפרד ולנסי ועוד. הוא מתאר את העיתונות והספרות היהודית בתוניסיה; חוקר תנועות נוער ציוניות, תנועות מחתרת והתנגדות יהודית בתקופת וישי, ולומד כיצד המוסלמים זוכרים את היהודים בתוניסיה.

אין ספק שמחקריו ויוזמותיו של פרופ' סעדון מנחילים את המורשת של יהדות צפון אפריקה לדורות הבאים.

ברכות חמות לחיים!