טור דעה של פרופ' מימי איזנשטדט על הבחינות
האקדמיה הישראלית פתחה את סמסטר ב' בסערה. סגר כמעט מוחלט בקמפוסים, איסור על הוראה בכיתות, הקפאת פעילות מחקרית ובעיקר - למעלה מ-350,00 סטודנטים שהתעוררו למציאות חדשה ומורכבת. דווקא בתקופה המאתגרת הזאת, עמדה המערכת הגדולה והמורכבת הזו בהצלחה גדולה והוכיחה את הרלבנטיות שלה לציבור הסטודנטים ולכלל החברה בישראל.
כל מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל התגייסו ופיתחו בצורה מיידית פתרונות יצירתיים לשמירה על פעילות ההוראה והמחקר. כדי לא לפגוע בסטודנטים – הוחלט להמשיך את הסמסטר בצורה מקוונת תוך מאמצים עצומים, גמישות גדולה ומסירות מבורכת של אלפי חברי הסגל בכיר, סגלי הוראה והצוותים המינהליים במוסדות השונים. במקביל, נפרשו רשתות סיוע לימודיות, כלכליות וחברתיות  עבור הסטודנטים והמוסדות היו קשובים לקשיים יחודיים ולבעיות מורכבות שצצו ללא הפסקה בגלל המציאות שעלתה לפעמים על כל דמיון.
האוניברסיטה הפתוחה מובילה בתחום הלמידה מרחוק גם בשגרה, אך גם אצלנו הוקדשו משאבים אדירים כדי לשפר עוד יותר את חווית הלמידה ואיכותה. אני גאה באיכות חומרי הלמידה, אתרי הקורסים, ההרצאות המצולמות, הספרים הדיגטליים ומפגשי ההנחיה המקוונים הקבוצתיים והפרטניים שהצלחנו להעמיד עבור 48,000 הסטודנטים שלנו במהלך סמסטר הקורונה. הסטודנטים שלנו הצביעו בעכבר: הפעילות באתרי הקורסים זינקה, נרשמו עשרות אלפי צפיות בהרצאות ובמפגשים ובעיקר- הסטודנטים שלנו המשיכו לשאול, לקרוא, להתעניין ולחקור, והוכיחו שהסקרנות והרצון ללמוד חזקים יותר מכל משבר או מגיפה.
אחד מתוצרי אותם תהליכים היה גם פיתוח מהיר של אפשרויות טכנולוגיות לבחינה מרחוק ופיתוח מערכי הערכה יצירתיים וחדשניים. ואכן, כיום, האוניברסיטה הפתוחה, כמו יתר האוניברסיטאות, מקיימת בחינות רבות, באופן דיגיטלי, ללא צורך בנוכחות פיזית של הסטודנט. הבחירה בין החלופות השונות לבחינה – היא אקדמית. בכל מקום שניתן, פותחה הערכה חלופית. אך בתחומים מסוימים בהם לא ניתן לבחון סטודנטים מרחוק ללא פגיעה משמעותית בסטודנט עצמו עקב שינוי מהות ומבנה הבחינה או חשש לטוהר הבחינה – החלטנו לקיים בחינות פרונטליות.
אמש למדנו כי אנו מתבקשים להעביר באופן מלא את כלל הבחינות לפורמט של בחינות מרחוק. זוהי גזירה של ממש המסכנת את האפשרות להעניק ציונים לסטודנטים בחלק מהקורסים – ועל כן מסכנת עבור סטודנטים את עצם קיום הסמסטר.
ההחלטה התקבלה בצורה שרירותית, ללא דיון נאות ובהתעלם מהמציאות בשטח. האוניברסיטאות הגבילו את עצמן למספר מצומצם של בחינות פרונטליות שכולן נדרשות לגמרי מבחינה אקדמית. באוניברסיטה הפתוחה הבחינות צפויות להתקיים בכיתות מבחן ייעודיות, הפרושות ברחבי הארץ  ובהן 10 סטודנטים הפועלות לפי כל כללי הריחוק החברתי והמיגון האישי.
אני מבינה גם ללבם של הסטודנטים. רוב הסטודנטים מעוניינים בבחינות הוגנות וברורות. הם רוצים גם וודאות ולדעת מהם מועדי הבחינות בכדי שיוכלו להתכונן אליהם בצורה היסודית ביותר. ואני מבקשת ממכם: סמכו עלינו. אנו רוצים בטובתכם ושוקלים את כל השיקולים הראויים. תפקיד המוסדות ובפרט האוניברסיטאות להבטיח כי הרף האקדמי נשמר וכי אנו מוציאים לעולם בוגרים איכותיים שהוכיחו את הידע והיכולת שלהם כהלכה. הרף האקדמי שומר קודם כל על הסטודנטים של היום שהם הבוגרים של המחר ומבטיח שהם יצאו לעולם מצוידים בידע כהלכה ויוכלו לממש את היכולות שלהם בשדה המחקר והתעסוקה בצורה הטובה ביותר.
ההחלטה על ביטול מלא של המבחנים הפרונטליים היא נמהרת ואין בה צורך – אנו ערוכים לעמוד במתווים הנדרשים, ויודעים להשתמש במשאבים שונים על מנת שלא לסכן את הסטודנטים ואנשי הסגל שלנו. צר לי שאותה החלטה התקבלה בלי לשמוע את האוניברסיטאות, וצר לי על הפגיעה הצפויה בסטודנטים, שלמדו והשקיעו חודשים ארוכים וכעת עתידם האקדמי תלוי על בלימה.
האוניברסיטאות בישראל, ובתוכן האוניברסיטה הפתוחה, ערוכות לקיום מעט הבחינות הפרונטליות שנשארו, שהן המינימום הנדרש. פיתחנו שיטות הערכה חלופיות, אפשרנו קיום מבחנים מרחוק בתחומים בהם הדבר לא פגע ברמה ובאיכות. כעת אנו מבקשים, לאור המשבר האחרון, לתת בנו אמון – נדע לשמור על מוסדותינו ועל הסטודנטים, ובה בעת לשמור על הרמה האקדמית הדרושה.
 
פרופ' מימי אייזנשטדט
נשיאת האוניבריסטה הפתוחה