הוגנות מגדרית באקדמיה: תמונת מצב ואפשרויות לשינוי

פרופ' גתית קוה

 

אף ששיעור הסטודנטיות שמסיימות את לימודי הדוקטורט בישראל גדול משיעור הסטודנטים שמסיימים לימודים אלה, שיעור הנשים בסגל המוסדות להשכלה גבוהה נמוך משיעור הגברים (לרר ואבגר, 2018). הפער בין נשים לבין גברים באקדמיה בולט במיוחד במדעים המדויקים ובתחומי ההנדסה והטכנולוגיה (תלמי, 2018), בדרגות האקדמיות הבכירות ובכל דרגי הניהול האקדמי. מצב זה מוביל לכך שנשים אינן יכולות לממש את מלוא הפוטנציאל שלהן והאקדמיה מפסידה חלק נכבד מההון האנושי שנכנס בשעריה. יתר על כן, מגוון אנושי תורם לשיפור האיכות המחקרית, לחשיבה חדשנית ויצירתית ולניהול מאוזן יותר של מוסדות וארגונים. כלומר, מיעוט הנשים באקדמיה פוגע גם בנשים עצמן וגם במחקר ובאוניברסיטה בכלל. כדי לשנות את המצב, יש להגביר את המודעות להטיות מגדריות באקדמיה, לאסוף ולפרסם נתונים מגדריים על האקדמיה, להסיר חסמים ארגוניים ולהציב יעדים מדידים לשינוי.

הוגנות מגדרית באקדמיה

אנשי אקדמיה סבורים שכל ההחלטות לגבי קידום מועמדים ומועמדות מתקבלות בצורה הוגנת ושוויונית: מי שרוצים ורוצות מגישים מועמדות, כולם נשקלים בצורה שווה וההחלטות מבוססות על קריטריונים של מצוינות בלבד, מבלי להתייחס למוצא או למגדר. ואולם, המחקר מראה שקיימות הטיות מגדריות בכל השלבים של הקריירה האקדמית.

בידול מגדרי בתחומי לימוד ומחקר

אחת ההטיות המוקדמות באקדמיה, שמתחילה למעשה עוד במערכת החינוך ובעיקר בבית הספר התיכון, נוגעת לתחומי הלימוד. אם פחות נשים לומדות מדעי המחשב בתיכון, אין זה מפתיע שיש פחות נשים במחלקות של מדעי המחשב באוניברסיטה, הן כסטודנטיות והן כחברות הסגל האקדמי. ואכן, יש הטוענים שחוסר האיזון המגדרי בסגל הבכיר נובע ממחסור במועמדות ראויות. אחרים מוסיפים שחוסר האיזון בסגל האקדמי של ימינו משקף את העובדה שפחות נשים סיימו דוקטורט בעבר. עם זאת, המחקר מראה שגם כאשר יש מועמדות ראויות רבות, נשים מקבלות משרות במוסדות אקדמיים פחות יוקרתיים (Monroe & Chiu, 2010) ובמחלקות פחות יוקרתיות (Weisshaar, 2017). נוסף על כך, במדעי החברה והרוח יש רוב נשי בקרב הסטודנטים והסטודנטיות, אך רוב גברי בסגל האקדמי. במחקר שבדק את היחס בין שיעור הסטודנטיות לשיעור החוקרות בתחום הפסיכולוגיה בארצות הברית, נמצא שכשלושה רבעים מהסטודנטים ומהסטודנטיות לפסיכולוגיה הם נשים, ואולם נשים הן רק שליש מהפרופסורים ומהפרופסוריות
(Odic & Wojcik, 2020
). ממצאים אלה מצביעים על כך שהעדפות מוקדמות ובידול מגדרי אינם מסבירים באופן מלא את חוסר האיזון המגדרי בסגל האקדמי.

הטיות מגדריות בתחילת הקריירה האקדמית

באחד המחקרים חוקרות שלחו מכתב פנייה זהה למרצים ולמרצות ב-295 אוניברסיטאות בארצות הברית. המכתב פירט בקשה של סטודנט או של סטודנטית להיפגש עם המרצה כדי לדון באפשרות להתחיל דוקטורט בתחום ההתמחות של המרצה. המכתבים נוסחו באנגלית וההבדל היחיד ביניהם היה שם הפונה שהופיע בסוף המכתב. נמצא שגם מרצים וגם מרצות נטו להתעלם יותר מפניות של סטודנטיות מאשר מפניות של סטודנטים (Milkman et al., 2015). במחקר אחר, קורות חיים זהים לחלוטין נשלחו לחוקרים ולחוקרות במדעי הטבע במטרה לראות את מי הם יעדיפו לקבל לעבודה כעוזרי מחקר. נמצא שגם חוקרים וגם חוקרות העדיפו לקבל סטודנטים על פני סטודנטיות, דירגו את קורות החיים של המועמדים הגברים כמבטאים יכולת גבוהה יותר, אף שהיו זהים לקורות החיים של הנשים, והציעו לגברים משכורת התחלתית גבוהה יותר מאשר לנשים (Moss-Racusin et al., 2012).

בדיקה של מעבדות המחקר בתחום הביולוגיה בארצות הברית הראתה שככל שהמעבדה הייתה באוניברסיטה יוקרתית יותר, כך עבדו בה פחות סטודנטיות (Sheltzer & Smith, 2014). ממצא זה מעיד ככל הנראה על ההעדפות של מנהלי ומנהלות המעבדות ששוכרים את עוזרי המחקר. ייתכן שהעדפות אלה מושפעות מהטיה לא מודעת, שלפיה גברים מתאימים יותר מנשים להיות חוקרים. ייתכן גם שהנשים עצמן מגישות פחות מועמדויות למשרות באוניברסיטאות יוקרתיות מאשר עמיתיהן הגברים, משום שהן חושבות שהן פחות מתאימות למחקר. הסבר אחר הוא שבתהליכי גיוס עובדים בכל התחומים, אנשים נוטים להעדיף מועמדים שדומים להם, ועל כן אם המעבדה מנוהלת על ידי חוקר, לעוזר מחקר יש סיכוי גבוה יותר להתקבל אליה מאשר לעוזרת מחקר.

תהליך הקבלה לפוסט-דוקטורט ולמשרה התחלתית מאופיין גם הוא בהטיות מגדריות. אחד המחקרים הראה שבדיון על הארכה של מלגות להשתלמות פוסט-דוקטורט, קורות החיים של נשים קיבלו דירוג כללי נמוך יותר מאשר קורות החיים של הגברים, ואי אפשר היה לייחס את ההבדלים הללו לתפוקה המחקרית של המועמדים והמועמדות
(Magua et al., 2017). ניתוח של 1,224 מכתבי המלצה למלגות פוסט-דוקטורט הראה ששיעור הנשים שמקבלות המלצות מצוינות נמוך משיעור הגברים שמקבלים המלצות כאלה, ללא סיבה אובייקטיבית לכך (Dutt et al., 2016). ניתוח תוכן של המלצות לנשים ולגברים הצביע על כך שההמלצות שהמועמדות מקבלות נוטות להיות ארוכות ומפורטות פחות מאשר ההמלצות שהמועמדים מקבלים, הן מתייחסות פחות למחקר ויותר למאפיינים אישיים, והן כוללות פחות מחמאות (Trix & Psenka, 2003). המלצות שנכתבות לנשים מדגישות יותר את העובדה שהנשים נכונות לעזור ושהן נחמדות, ואילו המלצות שנכתבות לגברים מציינות יותר את העובדה שהגברים יוזמים שינויים ומשפיעים על אחרים. החוקרים סבורים שמאפייני ההמלצות משקפים הטיה של כותבי ההמלצות, שקשורה יותר לתפיסה החברתית הכללית של נשים וגברים ופחות לתכונות של המועמדים או המועמדות.   

כדי לבדוק אם יש הטיות מגדריות בקבלת משרה או בקבלת קביעות במוסד אקדמי, אחד המחקרים בדק את קורות החיים של למעלה מ-1500 חוקרות וחוקרים בסוציולוגיה, מדעי המחשב והוראת אנגלית (Weisshaar, 2017). החוקרת נעזרה בנתונים על מספר הפרסומים והמענקים שהיו ביום קבלת המשרה כדי לנבא מי קיבל קביעות בסופו של דבר. נמצא שמשך הזמן לקבלת הקביעות היה ארוך יותר אצל נשים מאשר אצל גברים, ופחות נשים קיבלו קביעות מגברים, וזאת לאחר שקלול של כל הנתונים שהתייחסו לתפוקה המחקרית. המסקנה הייתה שהקביעות אינה תלויה רק בתפוקה המחקרית. ואכן, יש עדויות לכך שכאשר התיק של המועמד או של המועמדת מגיע לדיון בוועדות הקבלה של המוסדות האקדמיים, הוועדות מתייחסות בחיוב רב יותר להמלצות שגברים נוטים לקבל מאשר להמלצות שנשים נוטות לקבל (Madera, Hebl, & Martin, 2009). כמו כן, ועדות הקבלה דנות במצב המשפחתי והאישי של הנשים יותר מאשר במצב המשפחתי של הגברים (Rivera, 2017). עוד נמצא שבדיונים על קבלה למשרת סגל של נשים ושל גברים בעלי הישגים שקולים, מספר ההסתייגויות כלפי מועמדות גדול פי ארבעה ממספר ההסתייגויות כלפי מועמדים (Steinpreis, Anders, & Ritzke, 1999).

הטיות מגדריות שמשפיעות על הקידום האקדמי

גם אחרי קבלת המשרה באקדמיה, הקידום של נשים וגברים אינו זהה. לפי לרר ואבגר (2018), שיעור הנשים מתוך חברי וחברות הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות בישראל בשנת 2015 עמד על שליש, ואולם שיעור הנשים בדרגת פרופסור מן המניין עמד על 17%. מחקרים שבדקו את משך הקריירה הראו שהקריירה האקדמית של נשים, שחושבה לפי טווח השנים שבו הן פרסמו מאמרים מדעיים, הייתה קצרה יותר מהקריירה האקדמית של גברים (Huang, Gates, Sinatra, & Barabási, 2020). ייתכן שנשים כותבות ומפרסמות במהלך הדוקטורט או הפוסט-דוקטורט, ולאחר מכן הן עוזבות את הקריירה המחקרית משום שלא קיבלו משרה. הסבר אחר מייחס את ההבדל במשך הקריירה של נשים וגברים לעובדה ששיעור גבוה יותר של נשים מקבלות משרות אקדמיות במעמד שאינו קבוע (Bonawitz, & Andel, 2009) או במוסדות שמדגישים הוראה. במשרות כאלה קשה יותר לפרסם מאשר במשרות קבועות במוסדות מחקר.

הפערים בקצב הקידום בין נשים לגברים קשורים גם בהטיה בקבלה של מאמרים לפרסום. ניתוח שבדק את שיעור הקבלה של מאמרים לפרסום הראה ששיפוט אנונימי של מחקר הוביל לעלייה בקבלה של מאמרים שנכתבו על ידי נשים (Budden et al., 2008). משתמע מכך שהאחראים לקבלת מאמרים לפרסום מושפעים גם מזהות הכותב או הכותבת, ולא רק מאיכות המחקר. מכיוון שיש יותר גברים באקדמיה, יותר עורכים של כתבי עת מדעיים ויותר שופטים של מאמרים מדעיים הם גברים. עוד נמצא שעורכים וקוראים מעדיפים לקבל לפרסום מאמרים של אנשים מהמגדר שלהם (Helmer et al., 2017), כלומר גברים מקבלים לפרסום יותר מאמרים של גברים ונשים מקבלות לפרסום יותר מאמרים של נשים. מספר המאמרים הוא תנאי בסיסי לקידום באקדמיה, ואם נשים מצליחות לפרסם פחות מגברים, הן יתקדמו בקצב איטי יותר מגברים. 

מחקר אחר הראה שנשים נוטות פחות מגברים להלל את המחקר שלהן ולהדגיש את חשיבותו (Lerchenmueller, Sorenson, & Jena, 2019), אף שמחקר שכולל הדגשה כזו זוכה לציטוטים רבים יותר. כמו כן, מאמרים של נשים זוכים לפחות ציטוטים מאשר מאמרים של גברים (Caplar, Tacchella, & Birrer, 2017; Dworkin et al., 2020). מספר הציטוטים חשוב גם הוא לקידום האקדמי, כיוון שהוא משקף את ההערכה שהקהילה המדעית רוחשת לחוקר או לחוקרת ולכן ציטוט החסר פוגע בקידום של הנשים. המחקר מראה גם כי לא פעם ההישגים של הנשים מיוחסים לעמיתיהן הגברים, וגברים מקבלים פרסים מדעיים רבים יותר מהנשים על עבודות שנערכו במשותף
(Lincoln, Pincus, Koster, & Leboy, 2012
). כלומר, ייתכן שהקידום של נשים במסלול האקדמי נפגע מהעובדה שהן אינן זוכות לאותה הכרה כמו הגברים.

בדיקה של תקציבי מחקר הראתה שנשים מקבלות פחות תקציבי מחקר מאשר גברים, גם כאשר משווים בין חוקרים וחוקרות שעוסקים באותו תחום ומתחשבים במאפייניהם האישיים, כגון הוותק שלהם בתחום (Oliveira, Ma, Woodruff, & Uzzi, 2019). כאשר נשים זוכות בתקציבי מחקר, הסכומים שהן מקבלות קטנים יותר, בין היתר משום שהן מבקשות פחות כסף מגברים. נוסף על כך, מארגני כנסים מזמינים פחות דוברות נשים לשאת הרצאות והטיה זו מופיעה גם לאחר שמביאים בחשבון את השיעור הנמוך יותר של נשים באקדמיה (Bouvy & Mujoomdar, 2019). מענקי מחקר והצגה של מחקר בכנסים מדעיים משפיעים מאוד על הקידום באקדמיה, והטיות מגדריות בתחומים אלה יכולות לעכב את הקידום של נשים. 

מרכיב חשוב נוסף בקידום האקדמי הוא ההערכה של ההוראה האקדמית. גברים זוכים להערכות הוראה טובות יותר מנשים (Boring, 2017). באחד המחקרים נבדקו דירוגי הוראה בקורסים אקדמיים מקוונים שנלמדו ללא מפגש פיזי עם המורה (MacNell, Driscoll, & Hunt, 2015). כל אחד מהמורים – נשים וגברים – לימד הן בשם גברי והן בשם נשי, והסטודנטים והסטודנטיות לא ידעו מי המורה שמאחורי השם. כלומר, לא היה כל הבדל בסגנון ההוראה או באינטראקציה עם הסטודנטים והסטודנטיות בין ה"מורה האישה" ל"מורה הגבר", שכן המורה היה אותו אדם בשני שמות שונים. נמצא שדירוגי ההוראה הממוצעים של מורים ומורות שלימדו תחת שמות של נשים היו נמוכים יותר מדירוגי ההוראה הממוצעים של מורים ומורות שלימדו תחת שמות של גברים.

כיצד אפשר לקדם הוגנות מגדרית באקדמיה?

א. להגביר מודעות להטיות מגדריות ולהיאבק בהן

חשוב להגביר את המודעות לכך שקיימות הטיות מגדריות באקדמיה. מודעות כזו יכולה, למשל, לשנות את ההמלצות שנשים יקבלו או את הדיונים בוועדות הגיוס והקידום. באחד המחקרים שנועדו לבדוק אם אפשר להיאבק בהטיות מגדריות באקדמיה, נבחרו כ-90 מחלקות בתחומי המדעים המדויקים, ההנדסה, המתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה בארצות הברית. כל חברי הסגל במחלקות הללו השתתפו בסדנה שעסקה בהטיות מגדריות. שיעור גיוס הנשים לסגל האקדמי במחלקות הללו בשנתיים שקדמו להשתתפות בסדנה עמד על שליש מהמועמדים, ושיעור הגיוס של נשים במחלקות שחבריהן לא השתתפו בסדנה עמד על שליש גם בשנתיים הבאות. לעומת זאת, במחלקות שחבריהן השתתפו בסדנה, שיעור הגיוס של הנשים בשנתיים לאחר קיום הסדנה עלה למחצית (Devine et al., 2017). כלומר, מודעות להטיות יכולה לשנות את שיעור הגיוס של נשים לאקדמיה.

ב. לאסוף ולפרסם נתונים מגדריים על האקדמיה

כדי להתמודד עם חוסר הוגנות, צריך להכיר בקיומו. חוקרים וחוקרות נוטים לחשוב שהם הגיעו לאן שהגיעו בזכות הכישרון האישי שלהם ורק בזכותו. תפיסה כזו מתעלמת מההשפעות החברתיות על הבחירה במסלול האקדמי, על היכולת להיכנס למסלול זה ועל ההתקדמות בו. כשהאוניברסיטה אוספת ומפרסמת את מספרי הנשים והגברים שהתקבלו לסגל האקדמי, את דרגותיהם האקדמיות ואת משך הזמן שחלף עד להתקדמותם בדרגה, אפשר לעקוב אחר ההטיות ותיקונן. פרסום כזה, ודיון בממצאים שעולים ממנו, יכול לסייע לקידום ההוגנות המגדרית.

ג. להסיר חסמים ארגוניים

המוסדות האקדמיים יכולים לפעול במודע להסרת חסמים שמגבילים את ההוגנות המגדרית (Cama, Jorge, & Peña, 2016). חסמים ארגוניים קשורים לדרישות שהמערכת האקדמית מציבה או לצורת ההתנהלות בה. לדוגמה, קשה מאוד להתקבל כיום למשרה אקדמית בישראל בלי לצאת להשתלמות פוסט-דוקטורט בחו"ל. ואולם, לנשים קשה יותר לצאת להשתלמות כזו מאשר לגברים, בין היתר משום שהנורמה החברתית היא שהגבר הוא המפרנס העיקרי במשפחה, והשתלמות של אישה בחו"ל עלולה לעכב את ההתקדמות של בן זוגה בקריירה בארץ. חסמים נוספים קשורים לוועדות הקידום. נמצא שההסתברות שנשים יזכו לקידום קשורה בהרכב הוועדות שדנות בתיקים לקידום. ועדות שכוללות גברים בלבד יקדמו פחות נשים מאשר ועדות שיושבים בהן גם גברים וגם נשים (De Paola & Scoppa, 2015). לפיכך, האוניברסיטאות חייבות להבטיח שבכל ועדות הקידום ישבו גם גברים וגם נשים.

ד. להציב יעדים מדידים לשינוי

חברי וחברות סגל מתנגדים באופן גורף למדיניות של העדפה מתקנת לטובת נשים. הם סבורים שהעדפה כזו תפגע גם במצוינות המחקרית של הסגל האקדמי וגם בעצמאות הניהולית של המוסד (Roos, Mampaey, Huisman, & Luyckx, 2020). ואולם, מרבית המוסדות מציגים מדיניות כללית למדי לקידום הוגנות מגדרית, ואינם קובעים לוח זמנים לביצוע מדיניות זו. שינוי ארגוני באקדמיה חייב לכלול הצבת יעדים מדידים, כגון מינוי של יועצת לקידום הוגנות מגדרית, הגשת מספר שווה של מועמדים ומועמדות למלגות חיצוניות, השוואה של מספר הנשים והגברים בוועדות החשובות, או גיוס מספר מוגדר של נשים לסגל האקדמי בתחום מסוים בטווח זמן שנקבע מראש. כאשר יש יעדים מדידים שכאלה, אפשר לתת תמריצים כספיים למוסדות ולמחלקות שעומדים בהם, וכך להבטיח שהשינוי אכן יתרחש.

השאיפה להוגנות מגדרית באקדמיה חשובה לא פחות מהשאיפה למצוינות מחקרית, ולמעשה, שתי השאיפות האלה עולות בקנה אחד. יש לפעול למימוש שאיפה זו על ידי הגברת המודעות להטיות מגדריות באקדמיה, פרסום מידע מגדרי, הסרת חסמים והצבת יעדים מדידים לשינוי.

 

 

מקורות

לרר, מ. ואבגר, ע. (2018). ייצוג נשים באקדמיה: ריכוז נתונים. הכנסת, מרכז המחקר והמידע.

תלמי, נ. (2018). אי שוויון מגדרי באקדמיה בכלל ובמקצועות המדע והטכנולוגיה בפרט: נראות, סיבות, פתרונות ו"מה הלאה". הוועדה האקדמית של המועצה לקידום נשים במדע. משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל.

Bonawitz, M., & Andel, N. (2009). The glass ceiling is made of concrete: The barriers to promotion and tenure of women in American academia. In Forum on Public Policy Online (vol. 2009, no. 2). Oxford Round Table.
https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ870462.pdf 

Boring, A. (2017). Gender biases in student evaluations of teaching. Journal of Public Economics145, 27-41. doi: 10.1016/j.jpubeco.2016.11.006

Budden, A. E., Tregenza, T., Aarssen, L. W., Koricheva, J., Leimu, R., & Lortie, C. J. (2008). Double-blind review favors increased representation of female authors. Trends in Ecology & Evolution, 23(1), 4-6. doi: 10.1016/j.tree.2007.07.008

Bouvy, J. C., & Mujoomdar, M. (2019). All-male panels and gender diversity of issue panels and plenary sessions at ISPOR Europe. Pharmaco Economics Open3(3), 419-422. doi: 10.1007/s41669-019-0153-0

Cama, M. G., Jorge, M. L., & Peña, F. J. A. (2016). Gender differences between faculty members in higher education: A literature review of selected higher education journals. Educational Research Review18, 58-69. doi: 10.1016/j.edurev.2016.03.001

Caplar, N., Tacchella, S., & Birrer, S. (2017). Quantitative evaluation of gender bias in astronomical publications from citation counts. Nature Astronomy, 1(6), 1-5. doi: 10.1038/s41550-017-0141

De Paola, M., & Scoppa, V. (2015). Gender discrimination and evaluators’ gender: Evidence from Italian academia. Economica, 82(325), 162-188. doi: 10.1111/ecca.12107

Devine, P. G., Forscher, P. S., Cox, W. T., Kaatz, A., Sheridan, J., & Carnes, M. (2017). A gender bias habit-breaking intervention led to increased hiring of female faculty in STEMM departments. Journal of Experimental Social Psychology, 73, 211-215. doi: 10.1016/j.jesp.2017.07.002

Dutt, K., Pfaff, D. L., Bernstein, A. F., Dillard, J. S., & Block, C. J. (2016). Gender differences in recommendation letters for postdoctoral fellowships in geoscience. Nature Geoscience, 9(11), 805-809. doi: 10.1038/NGEO2819

Dworkin, J. D., Linn, K. A., Teich, E. G., Zurn, P., Shinohara, R. T., & Bassett, D. S. (2020). The extent and drivers of gender imbalance in neuroscience reference lists. Nature Neuroscience, 23(8), 918-926. doi: 10.1038/s41593-020-0658-y

Helmer, M., Schottdorf, M., Neef, A., & Battaglia, D. (2017). Gender bias in scholarly peer review. eLife, 6, e21718. doi: 10.7554/eLife.21718

Huang, J., Gates, A. J., Sinatra, R., & Barabási, A. L. (2020). Historical comparison of gender inequality in scientific careers across countries and disciplines. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(9), 4609-4616. doi: 10.1073/pnas.1914221117

Lerchenmueller, M. J., Sorenson, O., & Jena, A. B. (2019). Gender differences in how scientists present the importance of their research: Observational study. BMJ, 367. doi: 10.1136/bmj.l6573

Lincoln, A. E., Pincus, S., Koster, J. B., & Leboy, P. S. (2012). The Matilda Effect in science: Awards and prizes in the US, 1990s and 2000s. Social Studies of Science, 42(2), 307-320. doi: 10.1177/0306312711435830

MacNell, L., Driscoll, A., & Hunt, A. N. (2015). What’s in a name: Exposing gender bias in student ratings of teaching. Innovation in Higher Education, 40, 291-303. doi: 10.1007/s10755-014-9313-4

Magua, W., Zhu, X., Bhattacharya, A., Filut, A., Potvien, A., Leatherberry, R., ... & Kaatz, A. (2017). Are female applicants disadvantaged in National Institutes of Health peer review? Combining algorithmic text mining and qualitative methods to detect evaluative differences in R01 reviewers' critiques. Journal of Women's Health, 26(5), 560-570. doi: 10.1089/jwh.2016.6021

Madera, J. M., Hebl, M. R., & Martin, R. C. (2009). Gender and letters of recommendation for academia: Agentic and communal differences. Journal of Applied Psychology, 94(6), 1591-1599. doi: 10.1037/a0016539

Milkman, K. L., Akinola, M., & Chugh, D. (2015). What happens before? A field experiment exploring how pay and representation differentially shape bias on the pathway into organizations. Journal of Applied Psychology, 100(6), 1678-1712. doi: 10.1037/apl0000022

Monroe, K. R., & Chiu, W. F. (2010). Gender equality in the academy: The pipeline problem. PS: Political Science & Politics, 43(2), 303-308. doi: 10.1017/S104909651000017X

Moss-Racusin, C. A., Dovidio, J. F., Brescoll, V. L., Graham, M. J., & Handelsman, J. (2012). Science faculty’s subtle gender biases favor male students. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(41), 16474-16479. doi: 10.1073/pnas.1211286109

Odic, D., & Wojcik, E. H. (2020). The publication gender gap in psychology. American Psychologist, 75(1), 92-103. doi: 10.1037/amp0000480

Oliveira, D. F., Ma, Y., Woodruff, T. K., & Uzzi, B. (2019). Comparison of National Institutes of Health grant amounts to first-time male and female principal investigators. JAMA, 321(9), 898-900. doi: 10.1001/jama.2018.21944

De Paola, M., & Scoppa, V. (2015). Gender discrimination and evaluators’ gender: Evidence from Italian academia. Economica, 82(325), 162-188. doi: 10.1111/ecca.12107

Rivera, L. A. (2017). When two bodies are (not) a problem: Gender and relationship status discrimination in academic hiring. American Sociological Review, 82(6), 1111-1138. doi: 10.1177/0003122417739294

Roos, H., Mampaey, J., Huisman, J., & Luyckx, J. (2020). The failure of gender equality initiatives in academia: Exploring defensive institutional work in Flemish universities. Gender and Society. doi: 10.1177/0891243220914521

Sheltzer, J. M., & Smith, J. C. (2014). Elite male faculty in the life sciences employ fewer women. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(28), 10107-10112. doi: 10.1073/pnas.1403334111

Steinpreis, R. E., Anders, K. A., & Ritzke, D. (1999). The impact of gender on the review of the curricula vitae of job applicants and tenure candidates: A national empirical study. Sex Roles, 41, 509-528. doi: 10.1023/A:1018839203698 

Trix, F., & Psenka, C. (2003). Exploring the color of glass: Letters of recommendation for female and male medical faculty. Discoures & Society, 14(2), 191-220. doi: 10.1177/0957926503014002277

Weisshaar, K. (2017). Publish and perish? An assessment of gender gaps in promotion to tenure in academia. Social Forces, 96(2), 529-560. doi: 10.1093/sf/sox052

רעיונות נוספים