האוניברסיטה הפתוחה היא בית לכ-6000 סטודנטיות וסטודנטים מהחברה הערבית. המעבר של הסטודנטים הערבים מלימודים במערכת חינוך ששפת ההוראה בה היא ערבית ללימודים במערכת אקדמית ששפת ההוראה בה היא עברית הוא דרסטי ומורכב. בבת אחת, הסטודנטיות והסטודנטים הערבים נכנסים לעולם חדש שבו לומדים בשפה חדשה ונחשפים לתרבות למידה נוספת. מציאות זו עלולה לגרום הלם תרבותי ושפתי לסטודנטים רבים בתחילת לימודיהם, וזהו מאפיין בולט בהתמודדות הסטודנטים הערבים עם הלימודים האקדמיים, בייחוד בשנים הראשונות ללימודיהם. 

האוניברסיטה הפתוחה מציעה מעטפת תמיכה אקדמית נרחבת לסטודנטיות ולסטודנטים מהחברה הערבית. 

להלן חלקי המעטפת האקדמית המגוונים: 

קורסי המעטפת

קורסי המעטפת הם קורסי פתיחה הנלמדים במודל דו-לשוני, כאשר שפת ההנחיה משלבת ערבית ועברית.  כיום מוצעים כ-15 קורסים במתכונת זו, שבמסגרתם, הסטודנטים הערבים יוכלו להיבחן ולהגיש מטלות בשפה הערבית (למעט מספר קורסים בודדים בהם המטלות והמבחנים ישארו בשפה העברית, כמפורט בטבלה בהמשך). 

סטודנטים הזכאים ללמוד קורס בקבוצת מעטפת הם סטודנטים בתחילת הלימודים שלהם לתואר הראשון, שטרם צברו 30 נ״ז. כל סטודנט יכול ללמוד עד 3 קורסים בלבד. 

ניתן ללמוד את קורסי המעטפת הן במתכונת מקוונת והן במתכונת פנים אל פנים. קבוצות הלימוד בקורסי המעטפת הן קבוצות לימוד קטנות המכילות עד 25 סטודנטים לקבוצה והן קבוצות שיש בהם תוספת של שעה נוספת למפגשי ההנחיה. 


פתח הכל

מפגשי תגבור בשפה האנגלית 

אחת החובות האקדמיות של כל סטודנט באקדמיה הישראלית היא השלמת חובת האנגלית בהתאם לרמה של כל סטודנט. במחלקה לאנגלית באוניברסיטה הפתוחה, מתקיימים מפגשי תגבור נוספים בהבנת הנקרא באנגלית המיועדים לסטודנטיות ולסטודנטים מהחברה הערבית. סטודנט שמתמיד להגיע למפגשים וממלא את חובותיו בקורס ועדיין מתקשה, יכול לפנות למחלקה לאנגלית על מנת לבחון את האפשרות למתן סיוע לימודי. 

שימו לב: סיוע זה ניתן בנוסף למפגשים ולא במקומם. התרגול מתבצע במסגרת קבוצות קטנות עם מנחה דובר/ת השפה הערבית. 


פרויקט תעזיז לסטודנטיות ולסטודנטים מהחברה הערבית 

דיקנט הלימודים בשיתוף המחלקות האקדמיות החלו במיזם הוראתי בערבית שמטרתו לסייע לסטודנטיות ולסטודנטים מהחברה הערבית בלימודי הקורסים האקדמיים השונים.

במסגרת הפרויקט נבחרו מספר קורסים אקדמיים שבהם יתקיימו מפגשי תגבור-תעזיז במתכונת מקוונת, אשר יועברו על ידי מנחה דובר/ת השפה הערבית. זאת במטרה לאפשר תרגול ותגבור, וכן כדי לזמן  לסטודנטים מרחב שבו הם יכולים להביע את עצמם ולשאול שאלות בשפה הערבית בנושאי הקורס.
הסטודנטים מוזמנים לעקוב אחר הלשונית הייעודית באתרי הקורסים הרלוונטיים. כל הסטודנטים דוברי ערבית מוזמנים למפגשים. התאריכים המדויקים של מפגשי התעזיז יפורסמו באתרי הקורסים השונים בלשונית מיוחדת שנקראת "תמיכה בלמידה לסטודנטיות וסטודנטים מהחברה הערבית - دعم التعليم للطلّاب والطالبات من المجتمع العربي".

המפגשים בערבית אינם מחליפים את השתתפותכם בשיעורים החיים במרכזי הלימוד או בקבוצות הזום ואינם מחליפים את השתתפותכם באתרי הקורסים ובמיוחד בפורומים הייעודיים לכל מטלה ו/או פרק לימוד. המיזם הוא בנוסף לכל אמצעי ההוראה המגוונים שאנו מספקים בכל קורס שמטרתו מתן שיעורי עזר ותגבור בקורסים ההתחלתיים בהם יש צורך בסיוע ותמיכה אקדמית נוספת.


פתח הכל

תנאי בחינה מיוחדים לסטודנטיות ולסטודנטים הערבים באוניברסיטה הפתוחה 

תוספת זמן בבחינות

סטודנטים שלמדו בבית ספר תיכון ששפת הלימודים בו לא הייתה עברית, יוכלו לקבל תוספת זמן של חצי שעה בבחינת הגמר בששת הקורסים האקדמיים הראשונים שבהם ייבחנו באוניברסיטה הפתוחה, ובנוסף, בכל רמות קורסי האנגלית. 

על מנת לממש זכאות זו, יש לפנות בבקשה בכתב בצירוף האישורים המתאימים (תעודת סיום בית ספר, או אישור מבית הספר בו למד הסטודנט) עד חודש וחצי לפני מועד הבחינה למרכז ההישגים הלימודיים בדוא"ל: [email protected]

במהלך חודש הרמדאן תינתן תוספת זמן של שעה בבחינת הגמר גם מעבר לששת הקורסים האקדמיים הראשונים. 

שימוש במילון בבחינה

סטודנטים שזכאים לתוספת זמן בגלל שפה (כרשום לעיל) רשאים להשתמש במילון במהלך כל לימודיהם באוניברסיטה הפתוחה. אפשר להשתמש במילון קשיח – לא אלקטרוני. אפשרות זו אינה קיימת במספר קורסים, שבהם לשימוש במילון יש השלכות אקדמיות על בחינת הגמר. יש לפנות בבקשה בכתב בצירוף האישורים המתאימים, למרכז ההישגים הלימודיים: [email protected]. 

הבהרה: אין הכוונה למילון מונחים מתורגם לערבית הניתן לסטודנטים בקורסים מסוימים, המופיע באתר הקורס או בעותק קשיח.


קורס קריאה וכתיבה אקדמית למדעי הרוח והחברה, עם גישור מערבית לעברית (10173)

הקורס החדש הוצע החל מסמסטר 2022ב והוא נועד לשמש בסיס מתודולוגי לסטודנטים ולסטודנטיות מהחברה הערבית הלומדים קורסים בתחומי מדעי הרוח והחברה באוניברסיטה הפתוחה. הקורס מאפשר היכרות עם השפה האקדמית, עם סוגים שונים של טקסטים אקדמיים בעברית ועם מיומנויות הלמידה והדרישות הנהוגות בתחומי מדעי הרוח והחברה. חשוב להבהיר שהקורס אינו קורס להוראת השפה העברית, אך הוא כן נותן מענה ייעודי לצרכים הייחודיים של הסטודנטים והסטודנטיות דוברי הערבית ולהיבטים מסוימים באתגר השפתי שנובע מהלמידה בשפה העברית.  

הקורס הוא קורס חובה לתלמידי מדעי החברה והרוח, הוא אינו קורס מעטפת ושפת ההוראה בו היא עברית. ההערכה המסכמת בקורס היא כתיבה של "נייר עמדה" בעברית, באורך של 3 עמודים לפחות. הקורס מקנה 6 נ"ז.


פעילויות תמיכה במסגרת המחלקה להוראה וללמידה

מדור פיתוח כישורי למידה המשיך גם השנה לקדם סדנאות ומפגשי תמיכה ייעודיים לסטודנטים מהחברה הערבית. בין השאר נערכו מפגשי הכנה לקראת בחינה באופן כללי ולקראת הערכות החלופיות בפרט, סדנאות כתיבה במתכונת דו-לשונית, סדנת חיפוש ביבליוגרפי בערבית ועוד. בימים אלו אנחנו שוקדים על פיתוח הדרכות ממוקדות בתחומי דעת ספציפיים, בניהם: הדרכת מיומנויות לסטודנטים חדשים בתחום הכימיה, הדרכה לקראת כתיבת עבודה סמינריונית לסטודנטים מתקדמים במחלקה להיסטוריה ועוד. כל הפעילויות הללו מועברות על ידי מנחים ומדריכים דוברי ערבית.