מי אנחנו?

המחלקה להוראה וללמידה הוקמה בינואר 2017 מתוך תפיסת עולם הרואה בהוראה את לב העשייה האו"פית. המחלקה אמונה על הובלת תהליכים ארגוניים מעמיקים, שנועדו לקדם את איכות ההוראה והלמידה באו"פ ולטפח שיח פנימי מתמיד על התחדשות של דרכי ההוראה והתאמתן לעידן הנוכחי. במסגרת זו פועלת המחלקה לקידום ההוראה בקורסים, לפיתוחם המקצועי של סגלי ההוראה ולחיזוק כישורי הלמידה של הסטודנטים.


המדור מסייע לסגלי ההוראה בפיתוחם של מרחבים המעודדים 'למידה משמעותית', מבוססי מתודות הוראה חדשות המותאמות לדור הדיגיטלי ולצורכי העידן הנוכחי. המדור מקדם שיפור בתהליכי ההוראה בקורסים, גיבוש סטנדרטים להוראה איכותית והכשרת סגלי הוראה לפעול, ליזום ולהתחדש ברוח זו. 
פעילויות עיקריות:
 
קידום ההוראה בקורסים ובמחלק​ות האקדמיות
◾ סיוע לקורסים בתהליכי התחדשות: ייעוץ, עיצוב של תהליכי הוראה ולמידה מכווני "תוצרי  
 למידה"  (Learning Outcomes). בכלל זה, ליווי פדגוגי במגוון פרויקטים: "קורסים ראשונים", "קורסי 
 מפתח", "קורסי מעטפת" לחברה הערבית, "סמסטר ראשון בתיכון" ועוד.
◾ חשיבה מחודשת ושיפור תהליכי ההערכה בקורס (מטלות ובחינות).
◾ פיתוח חומרי למידה לקורס בתחומים של מיומנויות למידה (סרטונים ועזרים נוספים).
◾ קידום יוזמות ומיסוד העיסוק באיכות ההוראה במחלקות האקדמיות.
◾ גיבוש של מדדי הערכה ובקרה לבחינה של אפקטיביות ההוראה.
◾ שילוב כלי AI בתהליכי ההוראה, הערכה והלמידה.
   
קידום מקצועי של סגל הוראה   
◾ הכשרות וליווי מקצועי של סגלי הוראה (מנחים, מרַכזי הוראה, סגל בכיר). בכלל זה הובלת תוכנית  "מובילים  בהוראה" לסגל הוראה מצטיין, ניהול הכשרות כניסה לתפקיד של סגל חדש ועוד.
◾ הדרכות להטמעת טכנולוגיות בתהליכי ההוראה והלמידה.
◾ הכשרה אישית: "תצפית ומשוב" על מפגשי הנחיה, ייעוץ פדגוגי למרכזי הוראה ("עוד מבט").
◾ הכשרת מנחים במסגרת של תהליכי פיתוח הוראה בקורסים.
◾ סיוע בתכנון של כנסי מנחים במסגרת קורסית / תחומית / מחלקתית.
◾ פיתוח סדנאות ייחודיות להנחיה במגזר הערבי ובקבוצות הטרוגניות.
◾ יצירת ערוצים, כנסים, פורומים לשיח על קידום איכות ההוראה, כגון: יום הוראה ולמידה – כנס שנתי של כלל סגלי ההוראה באו"פ, בו מוענק "פרס דיקן הלימודים ליוזמות ולהתחדשות בהוראה".

המדור מסייע לסטודנטיות ולסטודנטים לשפר את תהליכי הלמידה, לחזק ולפתח אסטרטגיות המותאמות לצרכים האקדמיים בכלל ולמאפייני הלמידה באוניברסיטה הפתוחה בפרט. מטרתנו להעצים את הלומדים, לעודד חשיבה ביקורתית, למידה עצמאית, שליטה במיומנויות עדכניות נדרשות, מעורבות ואחריות על תהליכי הלמידה וההתפתחות האקדמית. 

פעילויות עיקריות: 
◾ אוריינטציה לסטודנט החדש באו"פ ומפגשי פתיחת סמסטר. 
◾ סדנאות והדרכות פרטניות לשיפור מיומנויות אקדמיות נדרשות ולרכישת כלים ללמידה אפקטיבית  מועברות לסטודנטים במפגשים פנים אל פנים במרכזי הלימוד וכן באופן מקוון. 
◾ פיתוח חומרי הדרכה דיגיטליים לחיזוק כישורי למידה
◾ סדנאות לכתיבת עבודות סמינריונית ולסטודנטים בתואר שני. 
◾ פיתוח וניהול מרכז ההדרכה לכתיבה אקדמית מתקדמת.
◾ סדנה לאוריינות דיגיטלית (שימושי מחשב בלמידה). 
◾ פיתוח כישורי למידה בקרב אוכלוסיות מיוחדות. ​
◾ סדנאות והכשרות לחיזוק אוריינות AI. ​​קידום איכות ההוראה והלמידה הוא תהליך מתמשך שמחייב שילוב 
 כוחות, עבודה משותפת ונכונות לחשוב מחדש על פרדיגמות קיימות. 

צוות המחלקה עומד לרשותכם כל השנה. נשמח לבחון יחד כל רעיון או יוזמה לקידום ההוראה והלמידה באו"פ.


מטרת המרחב לחדשנות היא לאפשר התנסות במודלים חדשניים של הוראה ולמידה, המותאמים דפוסי הלמידה ולצרכים הייחודים של סטודנטים בעת הזאת. למשל פיתוחם של הקורסים הגמישים: my wai  שמאפשרים למידה גמישה בהתאמה אישית, ללא תלות בלוחות זמנים סמסטריאליים. 

בנוסף, אחראי המרחב על תכלול והובלת תוכנית "אקדמיה 360" באוניברסיטה הפתוחה, הפועלת לקידום שינויי עומק בתכניות הלימוד במטרה לשמור את הרלבנטיות והאימפקט של השכלה אקדמית על סביבתה.