ד"ר נעם שנטל מזרז את קצב בדיקות הקורונה
צוות חוקרים מהאוניברסיטה הפתוחה, אוניברסיטת בן-גוריון, המכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב, והמרכז הרפואי סורוקה פיתחו שיטה שתזרז את קצב בדיקות הקורונה ביותר מפי שמונה. השיטה תאפשר ביצוע בדיקות סקר רחבות יותר בקרב האוכלוסייה הלא סימפטומטית בישראל וקבלת תמונת מצב אודות קצב התפשטות הנגיף.
 
ד"ר נעם שנטל מהמחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה, פרופ' אנג'ל פורגדור וד"ר תומר הרץ מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה באוני' בן-גוריון ומהמכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב, יחד עם פרופ׳ יונת שמר-אבני, מנהלת מעבדת הנגיפים במרכז הרפואי סורוקה דיווחו כי בניסוי ראשוני שנערך בשיתוף עם מעבדת הנגיפים במרכז הרפואי סורוקה הוכחה היכולת של הגישה לאתר נשאים חיוביים מבין כ- 400 דגימות בכ-50 מדידות בלבד, פי שמונה פחות בדיקות מהרגיל.
 
השיטה החדשנית מבוססת על איגום מספר רב של דגימות למספר מצומצם של מאגדים (פולים), כאשר כל דגימה משתלבת במקביל למספר מאגדים שעליהם מבוצעת הבדיקה. אלגוריתם מתמטי יודע לזהות באופן חד משמעי את הדגימה הנגועה, לשחזר את הדגימה האישית מתוך תוצאות הדגימות המעורבבות ולחסוך את הצורך בטיפול פרטני בכל דגימה. התוצאות הראשונות מעודדות מאוד ומאשרות את תקפותה של השיטה, ובעקבותיהן החל ניסוי קליני לסריקת עובדי בית החולים סורוקה. עד כעת נבדקו למעלה מ-1100 עובדים תוך שימוש בכ-140 מאגדים.
 
הניסיון מלמד שהדרך לבלום את התפשטות הנגיף היא להעלות את כמות הבדיקות ולשבור את שרשראות ההדבקה. בשל העדויות המצטברות על החשיבות של נשאים לא סימפטומטיים של נגיף הקורונה אשר תורמים להפצת המחלה, קיימת חשיבות לאתר נשאים אלו מבעוד מועד, לבודד אותם ובכך להקטין את קצב ההדבקה בקרב אוכלוסיות בסיכון גבוה. החוקרים מאמינים כי ניתן יהיה להגיע לקצבי האצה גדולים יותר בעזרת השיטה.
 
היום 14.5 התפרסם מאמר על המחקר בכתב העת Scientific American