פיתוח טכנולוגי חדש של ד"ר אלישי עזרא צור
 פיתוח טכנולוגי חדש של ד"ר אלישי עזרא צור חוקר מהאוניברסיטה הפתוחה, ביה"ח אלי"ן, אינטל, ואקסנצ'ר יאפשר ליצור כיסאות גלגלים לנכים עם זרועות רובוטיות שישמשו כמעין "יד" עבור אנשים עם מוגבלות. הזרוע הרובוטית תשתמש בשבב ייחודי של אינטל, Loihi, שפועלת בשיטת המחשוב הנוימורופי ("מחשוב בהשראת המוח האנושי").

19 לאוגוסט. ישראל. ירושלים. יותר מ-75 מיליון אנשים בעולם זקוקים לכיסא גלגלים על מנת להתנייד. הם מתקשים לבצע משימות בסיסיות ביותר, כמו למשל שתייה מכוס או אכילה עם כף. כדי להתמודד עם האתגר, הולכת וגוברת המגמה להתקין זרועות רובוטיות על כיסאות הגלגלים, כך שהללו ישמשו סוג של "יד" עבור אדם עם מוגבלות. מחקרים מראים שהזרועות מספקות תחושת עצמאות מוגברת למשתמשים, ושהסיוע שהן מספקות יכול להפחית בעד 41% את משך הזמן שבו האדם הסובל מלקות זקוק לסיוע של מטפל. הבעיה: יכולתן של הזרועות הרובוטיות הקיימות לשפר את חייהם של בני אדם מוגבלת מאוד. הזרועות הרובוטיות הנוכחיות עולות הרבה מאוד כסף ולא רק זאת, הן גם צורכות המון חשמל ואינן כל כך עדינות. פיתוח טכנולוגי חדש של האוניברסיטה הפתוחה, ביה"ח אל"ין (מרכז שיקום לילדים ונוער), אינטל ואקסנצ'ר עשוי לשנות זאת ולתת תקווה לעשרות מיליוני אנשים עם מוגבלויות, המתניידים בעולם בכיסא גלגלים. הפיתוח המשותף הוליד זרוע רובוטית שעושה שימוש באלגוריתם תוכנה מתקדם המשלבת שבב ייחודי של אינטל, המכונה " Loihi" . הזרוע הרובוטית פועלת ביעילות הרבה יותר גדולה ובעלות נמוכה יותר. הנתונים הראשונים מעודדים. הצוות צופה שמחיר הזרוע הרובוטית ירד בלמעלה מ-70% בהשוואה למוצרים הקיימים בשוק  וחוזה שיפור של 48% ביעילות האנרגיה. הפיתוח החדשני מתבצע במסגרת פרויקט קהילת המחקר הנוירומורפי של אינטל שמובילה המעבדה להנדסה נוירו-ביומורפית באוניברסיטה הפתוחה הישראלית בשיתוף עם בית החולים אלי"ן, ובמימון ובתמיכה טכנולוגית של חברת Accenture
בשלב הזה צוות המחקר נמצא באמצע המהלך לפיתוח האלגוריתמים בשילוב החומרה הנוירומורפית של אינטל, ובדיקת יכולות הזרוע. המכשיר שמאופיין על ידי מומחי שיקום בביה"ח אלי״ן, יעבור בדיקות והערכה קלינית אצל מטופלים מאלי"ן שנעזרים בכסאות גלגלים ממונעים וסובלים משיתוק או ליקויים מוטוריים בגפיים העליונות שלהם. המטופלים ישלטו על הזרוע באמצעות ג'ויסטיק קטן וייעודי, והחוקרים יאספו מידע על ביצועי הזרוע הרובוטית כדי להעריך את התועלת שהמשתמשים מפיקים מהשימוש בה. אם המחקר יוכיח את עצמו, צוות יבחן כיצד לייצר את הזרוע הרובוטית בהיקף גדול יותר על מנת לסייע לחולים רבים.
ד"ר אלישי עזרא צור, חבר סגל בכיר באוניברסיטה הפתוחה שמוביל את המחקר: " כיום, יכולתן של זרועות רובוטיות לשפר את חייהם של בני אדם מוגבלת ברובה בגלל עלות גבוהה וצריכת חשמל מופרזת. המימון שהעניקה Accenture למחקר, יחד עם תמיכה נוספת שהעבירה אינטל, מאפשרים לנו לחקור את הישום של מערכות שליטה שמסתגלות לתנאים משתנים על חומרה נוירומורפית במאמץ לתת מענה לצורך בזרוע רובוטית שמשתפת פעולה, ידידותית למשתמש ומדויקת, במחיר מוזל באופן משמעותי".
מייק דייויס, מנהל מעבדת המחשוב הנוירומורפי של אינטל: "מחשוב נוירומורפי מהווה התאמה טבעית לטכנולוגיות מסייעות, בשל דרישות ההספק הנמוכות שנדרשות להפעלתו ובגלל יכולתו ללמוד ולהסתגל

לסיטואציות חדשות בזמן אמת. שימוש ב-Loihi יאפשר להפעיל מערכת שתשפר את השימושיות הזרועות הרובוטיות, וכן להשתמש בחלקים זולים יותר לבנייתן באופן שיפחית את עלות הבנייה והפעלה של הזרועות .
הרובוטיות ביותר מפי 10. מכיוון שהיעילות האנרגטית של Loihi גבוהה בעד פי אלף מזו של ממעבדים למטרות כלליות, מכשיר מבוסס Loihi עשוי להידרש להטענה תכופה פחות – תכונה שהופכת אותו למתאים יותר לשימוש בחיי היומיום.  באמצעות העבודה המשותפת של אינטל ושל Accenture עם האוניברסיטה הפתוחה ועם בית החולים אלי"ן, אנו מקווים לפתוח יכולות חדשות לאנשים בעלי מוגבלויות שמתקשים להתנייד ולשפר את איכות חייהם".
אדי ליונגגוזרי המדען הראשי של Accenture ומנהל תחום הצמיחה והחדשנות הטכנולוגית בה,: "המחקר הזה מהווה הדגמה רבת עוצמה של ההשפעה שיכולה להיות למחשוב נוירומורפי על פיתוח מכשירי עזר חכמים במחירים סבירים. הנגשת מכשירים אלה, במיוחד בעבור חולים צעירים, יכולה להשפיע באופן עמוק על עצמאותם, ולשפר את אורח חייהם. אנו מצפים לשיתוף פעולה הדוק עם חוקרי האוניברסיטה הפתוחה, עם אלי"ן ועם אינטל, ולתרום מהניסיון הטכני והתעשייתי שלנו לקידום הטכנולוגיה הזו בשביל אלו שזקוקים לה ביותר".
אריה מלמד-יקל, מנהל ALYNnovation, (מרחב החדשנות של בית החולים אלי"ן): "אנו מאמינים כי פיתוח זרוע רובוטית המבוססת על מחשוב נוירומורפי יכול לשנות את חוקי המשחק עבור אנשים עם מוגבלות. הפיתוח, המבוסס על הניסיון הקליני רב השנים של מומחי השיקום של אלי״ן, יכול להקל על השתלבותם בקהילה, לשפר את עצמאותם ולהעניק להם הזדמנויות תעסוקה חדשות. השיפור הצפוי בעלויות ובביצועים עשוי לשנות את התחום הזה ואנו גאים להוביל את המהפכה הזו יחד עם האוניברסיטה הפתוחה, עם אינטל ועם Accenture".