ד"ר מתיה לאלאן חוקר יצירת ננו-חומרים באמצעות בעירה
הכירו את החוקר ד"ר מתיה לאלאן, matthieu lalanne פוסט דוקטורנט במעבדה של פרופ' איגור רכינוב ממחלקה למדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה.
ד"ר לאלאן הגיע אלינו מהגבול הצרפתי שוויצרי לפני כשנתיים. הוא למד תואר ראשון ושני במדעים בהתמחות בכימיה פיזיקלית באוניברסיטת ליאון  The Université de Lyon במטרה להיות מורה לפיזיקה בתיכון. בסוף לימודיו החליט להתמקד במחקר והחל בלימודי דוקטורט באוניברסיטה החופשית של ברלין Freie Universität Berlin. בלימודיו בברלין הוא פגש ישראלים רבים, וסקרן אותו להכיר את התרבות הישראלית מקרוב. לימים נפגש עם פרופ' רכינוב שהציע לו לקיים את מחקרו במעבדה שלנו באוניברסיטה הפתוחה, וד"ר לאלאן שמח על ההזדמנות.
במחקרו של פרופ' רכינוב, שזכה לאחרונה למימון של הקרן הלאומית למדע, בוחנים את יצירת ננו-חומרים באמצעות בעירה. בזכות התכונות המיוחדות של ננו-חומרים הם הולכים ותופסים מקום מרכזי ביישומים טכנולוגיים הסובבים אותנו – החל מזירוז ריאקציות כימיות ויצירת התקנים לגילוי חומרים מסוכנים וכלה בטיהור שפכים ושימושים רפואיים. בכדי לייצר ננו-חומרים בכמויות גדולות ובאופן רציף מחד ובעלי מבנה ותכונות מוגדרות מאידך, נדרשות שיטות ייחודיות. תהליך בעירה המוכר לכולנו בהקשר של פעולת מנועים וחימום, מהווה למעשה כלי יעיל לסינתזה של ננו-חומרים אי-אורגניים. לשם כך מזריקים ללהבות חומרים מכילי מתכות (פרקורסורים): בהשפעת האנרגיה המשתחררת בתהליך הבעירה הפרקורסורים הללו עוברים שרשרת מורכבת של תהליכים כימיים ופיסקליים שמובילים ליצירה של ננו-חומרים רצויים. כדי לתכנן תהליך סינתזה "חכם" של ננו-חומרים ולא להסתמך על ניסוי ותהייה , יש להבין את שרשרת התהליכים המובילה ליצירתם על כל פרטיה.  לשם כך משתמשים בשילוב מתוחכם של כלים טכנולוגיים וחישוביים מתקדמים.
במחקרו עוסק ד"ר לאלאן בפיתוח שיטות אבחון מתקדמות מבוססות לייזר, שכן האינטראקציה בין האור  למולקולות המשתתפות בריאקציות בלהבת הגז חושפת מידע רב. ואכן, באמצעות השיטה שהיה שותף לפיתוחה הצליחה קבוצתו של פרופ' רכינוב בשיתוף עם עמיתים מאוניברסיטת תל אביב ומאוניברסיטת דואיסבורג-אסן שבגרמניה לאסוף מידע על צורוני ביניים בתהליך הסינתזה שחמקו מגילוי בשיטות אחרות. לד"ר לאלאן היה תפקיד מרכזי במדידה ראשונה מסוגה של חתך הפעולה לבליעת אור של מולקולת חד-תחמוצת הברזל. מידע זה נחוץ כדי למפות את מארג הריאקציות שמובילות ליצירה של ננו-חלקיקים של תחמוצות ברזל בסינתזה מבוססת-בעירה. תוצאות המחקר של ד"ר לאלאן התקבלו לאחרונה לפרסום בכתב העת Proceedings of The Combustion Institute   - אחת מבמות הפרסום המובילות בתחום.
במהלך שהותו בארץ, ד"ר לאלאן למד עברית באולפן והיום הוא מדבר עברית בשיחה קולחת ואף התחיל ללמוד ערבית. הוא מאוד נהנה משהותו בישראל, אוהב את האנשים ואת הגמישות המחשבתית הישראלית, ששונה מאוד מתרבות האירופאית השמרנית.
בכל בוקר בשעה 7:00 מתיה שוחה בחוף הים של תל ברוך בתל אביב, הוא אוהב לקרוא ולשחק שחמט, ולטייל ברחבי ישראל . אנחנו מאחלים למתיה בהצלחה במחקרו בארץ.