רגע לפני שמתחילים...

גם כשמדובר בעבודה בהיקף מצומם יחסית ובוודאי כאשר נדרשת כתיבת טקסט רחב היקף, יש לתכנן את הכתיבה לפני שמתחילים.

במסגרת התכנון חשוב:
1. להכיר את הקריטריונים שעל פיהם תוערך משימת הכתיבה.
2. לבחור נושא מתאים ולנסח שאלת מחקר מתאימה, על פי הדרוש במסגרת הקורס הנלמד ותחום הדעת.
3. לתכנן את תהליך העבודה, כולל לוחות הזמנים. 

ניסוח השאלה
ניסוח השאלה מרכזי בתהליך התכנון משום שהשאלה שתנסחו תוחמת את גבולות המחקר שלכם.ן וקובעת את שיטת המחקר המתאימה ואת מבנה העבודה. לכן כדאי לוודא כבר בשלב זה כי:

  1. השאלה אינה צרה מדי. בדרך כלל כדאי להמנע מניסוח שאלת מחקר שנפתחת במילת השאלה "האם", מכיוון שהתשובה על שאלה כזו תהיה כן או לא. יש להעדיף ניסוח שאלות שמחפשות הסבר ופותחות במילה מתאימה ("כיצד" או "מדוע", למשל). 
  2. השאלה אינה רחבה מדי ואפשר לענות עליה במסגרת העבודה שתכתבו. לשם כך, אפשר לתחום את התקופה הנבדקת או האזור הגאוגרפי, להגדיר כמה היבטים מתוך הנושא הכללי שאותם תבדקו, או לבחור ביצירה או יצירות ספציפיות (בקורסים הרלוונטיים, למשל מתחום המוזיקה, האמנות או הספרות) שבהן תדונו. 
  3. כך אפשר לענות על שאלת המחקר:
  • בעזרת מקורות אקדמיים וזמינים. ראו כאן, איתור מקורות אקדמיים.
  • בעזרת ניתוח עצמאי או מחקר, או שילוב של שתי השיטות, על פי הדרישות בקורס. לפני תחילת כתיבת עבודה סמינריונית, י.תאשר מרכז.ת הקורס את נושא המחקר, את שאלת המחקר ובדרך כלל גם את הרשימה הראשונית של המקורות והמחקרים שאיתרתם.ן, יש להניח שבהמשך העבודה יצטרפו לרשימה זו מקורות ומחקרים נוספים.     

תכנון זמן

1. בררו מה לוח הזמנים שעומד לרשותכם.ן בתהליך כתיבת העבודה. כמה זמן לאחר שנתקבל אישור לכתיבת העבודה יהיה עליכם.ן להגיש את הצעת המחקר? ולאחר שזו אושרה - בתוך כמה זמן יהיה עליכם.ן להשלים את תהליך הכתיבה? היכרות עם לוחות הזמנים של השלבים הפורמליים בתהליך העבודה חשובה ביותר, ותסייע לכם.ן להתארגן בהתאמה. אל תשאירו דברים לרגע האחרון. 
2. יצרו שִגרת עבודה: לצד כתיבת העבודה, יתבעו משימות רבות – לימודיות ואחרות – את תשומת הלב ואת הזמן שלכן.ם. לא פעם יהיו משימות אלה דחופות יותר או קלות יותר לביצוע ומשום כך תידחק משימת הכתיבה לתחתית הרשימה. לכן, הקצו לעצמכן.ם ימים ושעות קבועים שיוקדשו לכתיבת העבודה. 
3. צרו לוח זמנים ברור, ושבצו בו משימות מוגדרות לביצוע. למשל: עד איזה תאריך תסיימו את קריאת המאמרים? עד מתי תחליטו על מבנה ראשי הפרקים ועל תוכנו של כל פרק? מתי תבצעו את המחקר? מתי תכתבו כל פרק? ומתי תכתבו את פרק הסיכום? 
4. קבעו פרקי זמן מתאימים לעבודה: הבחינו בין משימות בעלות אופי טכני כגון כתיבה של רשימת המקורות, עיצוב המסמך והגהה לבין משימות שדורשות חשיבה והעמקה דוגמת קריאת המאמרים וניסוח הטקסט. משימות שדורשות חשיבה מצריכות זמן רב יותר, ולכן כדאי להקצות להן מראש "משבצות זמן" ארוכות. 
= > לסיוע נוסף בתכנון תהליך הכתיבה מומלץ להרשם לסדנה לקראת עבודה סמינריונית המוצעת במסגרת שירותי המרכז.