העבודה עם מקורות אקדמיים מתחילה בחיפוש ואיתור מקורות רלוונטיים לעבודה וממשיכה בקריאה שלהם על מנת לבחור את המתאימים שבהם ולהבין כיצד הם תורמים לכתיבה. 

איתור מקורות אקדמיים

איכות המקורות האקדמיים עליהם תתבסס העבודה חשובה ביותר, אך איסוף המקורות המתאימים יכול להיות משימה לא פשוטה. כיצד כדאי לצאת לדרך? 
כדאי להתחיל את החיפוש בתוך חומרי הקורס שבו נכתבת העבודה. מאחר שהנושא הנבחר מתקשר לחומרי הקורס המתקדם, במקראת המאמרים או בספר הקורס אפשר למצוא מאמר אחד (או יותר) הנוגע לנושא או לשאלת המחקר. מומלץ לסקור את המאמר הזה ולבדוק לאילו מקורות הוא מפנה, וכן לבדוק מי הם הכותבים והכותבות החשובים ביותר בתחום. קריאת הרשימה הביבליוגרפית שבסוף המאמר היא דרך מצוינת להגיע למאמרים ולמקורות נוספים בנושא זה.

במקרה כזה חיפוש המקורות יכול גם לסייע לדייק את שאלת המחקר. ניתן להתחיל את החיפוש כבר בשלב בחירת הנושא הכללי לעבודה. 

אפשרות נוספת היא להשתמש במנועי חיפוש כלליים, כמו גוגל, או במקורות המציעים מידע כללי, כמו ויקיפדיה. שימו לב, זוהי רק נקודת מוצא, שכן המקורות האלה אינם מקורות אקדמיים, ואי-אפשר להסתמך עליהם בכתיבת העבודה. מקורות אלה יסייעו ליצור רשימה של מילות מפתח שאותן אפשר להזין אחר כך בעת חיפוש באתר הספרייה או במנועי חיפוש מקוונים. יש להתחיל עם הרשימה הבסיסית הנגזרת מן הנושא הרחב שנבחר ולהוסיף אליה מילים שיעלו בחיפוש הראשוני. אם מצאתן.ם מקור רלוונטי לנושא שלכם.ן, אפשר לחפש בו מילות מפתח נוספות ולהוסיף אותן לרשימה. 
אפשר לעבוד גם הפוך: בכמה ממנועי החיפוש, כמו גוגל סקוֹלר (google scholar), מתחת למקור מופיע קישור "צוטט על ידי" ("cited by"). קישור זה מעלה רשימה של מקורות שציטטו את המקור שהתעניינתם.ן בו. ככל שמאמר מצוטט יותר הוא בעל חשיבות רבה או השפעה רבה יותר בתחומו.
 

אפשר גם להשתמש בגוגל סקוֹלר לחיפוש מאמרים נוספים בנושא האמור, בעזרת לחיצה על הקישור "מאמרים בנושא זה" ("related articles"). 

 
 
שימו לב, אי-אפשר להסתמך על גוגל כמנוע חיפוש בלעדי, וזאת מכמה סיבות: הוא מותאם לחיפוש מקורות באנגלית; הוא אינו מציג מקורות רבים, אלא בעיקר בתחום מדעי הרוח; במקורות רבים הוא מאפשר גישה רק לתקציר המאמר או לחלקים מסוימים בו; והמקורות שהוא מציג הם בדרגת מהימנות אקדמית משתנה.
השאלה מהו מקור אקדמי מתאים, שניתן להסתמך עליו, תלויה בשאלת המחקר ובדרישות בקורס שבו נכתבת העבודה. ישנה שונות בין תחומי דעת ובין קורסים בדרישות לגבי מספר המקורות, סוג המקורות, מידת העדכניות שלהם ואף השפה שבה נכתבו. לכן, חשוב שתבדקו מה נהוג בקורס שלכם.ן. שימו לב שבעת הזנת מילות החיפוש באתר הספריה, תוכלו לצמצם את רשימת המקורות כך שיוצגו רק מקורות אקדמיים וכן מקורות שהתפרסמו משנה מסוימת ואילך. 




 => למידע נוסף ולהכוונה בחיפוש מקורות מתאימים בספריית האוניברסיטה הפתוחה ראו את סרטוני ההדרכה בקישור זה: סרטוני הספרייה
=> כמו כן, ניתן לפנות לשירותי הייעוץ של הספרייה בקישור זה: ייעוץ מרחוק.
=> סטודנטיות וסטודנטים דוברי ערבית המעוניינים בסיוע נוסף מוזמנים להרשם לסדנה לכתיבה ביבליוגרפית בקישור זה: סדנה לחיפוש ביבליוגרפיה.
קריאה יעילה 
מתבצעת בשני שלבים:
  • קריאה מקדימה: בשלב זה מומלץ לקרוא את הטקסט בקריאה סוקרת (מבט על ולא מעמיק) על מנת לזהות את הנושאים שבהם הוא עוסק. מבט זה יאפשר לכם.ן לבחון אם הטקסט (המאמר או הספר)  יהיה רלוונטי לכתיבת העבודה שלכם.ן ותוכלו בהמשך להתייחס אליו באחד מפרקי העבודה. במקרה של מאמר, כלי יעיל לצורך כך הוא קריאת תקציר המאמר (האבסטרקט, abstract). התקציר כולל סיכום קצר של המאמר לרבות הממצאים והמסקנות שלו. כלים נוספים לקריאה מקדימה כוללים את קריאת המבוא, כותרות המשנה והסיכום. במקרה של ספר, תוכלו לעיין בתוכן העניינים שלו.
  • קריאה מעמיקה: השלב השני בתהליך הקריאה. בשלב זה, כדאי לארגן את החומרים על פי סדר חשיבותם ולהתחיל בקריאה יסודית של החומרים שהחלטתם.ן שהם רלוונטיים לעבודה שלכם.ן. יש לקרוא את כל הטקסט, תוך סימון משפטי מפתח או רעיונות מרכזיים שעשויים לתרום לכתיבת העבודה בהמשך. מומלץ לציין לעצמכם.ן, על גבי המקור שקראתם.ן, לאיזה ראש פרק מתאים המידע שסימנתם.ן. ייתכן שבמהלך הקריאה תגלו שחלק מהמקורות אינם רלוונטיים לנושאי העבודה או שיש חומרים חדשים, שכדאי לקרוא ולהתייחס אליהם בעבודה. 
קריאה ביקורתית
לאחר הקריאה המעמיקה, כלומר לאחר שהבנתם.ן היטב את הכתוב במקור שקראתם.ן, כדאי לגבש דעה, עמדה, ביחס לכתוב. זוהי קריאה ביקורתית, המבוססת על שאילת שאלות בנוגע לטקסט  ולטענות שהוא מעלה. קריאה כזו תוכל לסייע בהחלטה אם והיכן לשלב את הטקסט בעבודה, איזה משקל לתת לו, ואם לאמץ את הטענות שמופיעות בו במלואן או להסתייג מהן. 
הנה דוגמאות לשאלות כאלה: 
  1. מה המטרה או העמדה של כותב.ת הטקסט? מאיזו עמדה בסיסית היא או הוא יוצאים? כיצד משפיעה עמדה זו על האופן שבו נכתב הטקסט? 
  2. האם הטקסט משתמש במושגים התיאורטיים באופן ברור ועקבי? האם יש מושגים נפרדים שנדונים ביחד? 
  3. האם יש בטקסט הכללות או טענות גורפות? האם יש ממצאים סותרים שהטקסט מתעלם מהם?
  4. האם יש היבטים רלוונטיים שהם חשובים לדעתכם.ן והטקסט לא מתייחס אליהם? 
הבנת העמדה שלכם.ן כלפי הטקסט תסייע בהחלטה כיצד לשבץ את המידע מתוכו בתוך העבודה, האם באופן של הסתמכות מוחלטת או אולי בהסתייגות מתאימה?