מודל מעגלי של פיתוח והוראה: התחדשות כתהליך משולב ודינמי / ד"ר אור קרסין וד"ר יפעת פז

 
 
בקורס כלכלה ציבורית ופוליטית מודל הפיתוח וההוראה עוצבו כתהליכים שלובים זה בזה דינמיים ולא סטטיים. במקום שהפיתוח וההוראה יפעלו, כפי שקורה לעיתים קרובות כתהליכים מקבילים ומנותקים, היה לנו חשוב ליצור רצף ישיר בין הפיתוח, להכנה להוראה ובהמשך להוראה.  מרכזת ההוראה הייתה שותפה מלאה לתהליך הפיתוח כבר מהרגע הראשון. למעשה גיבשנו מודל פיתוח והוראה מעגלי ודו כיווני, שבו שלב הפיתוח מושפע משלב ההכנה להוראה ומחשיבה על ההוראה עצמה וההוראה מעודכנת על בסיס הפקת לקחים מניסיון ההוראה בפועל.
 
דוגמה אחת שמבטאת זאת היא פיתוח יחידת ההכנה המתמטית. מאחר והקורס שלנו הוא קורס כלכלי ראשון בתואר המוסמך בממשל ומדיניות ציבורית, קיימת מורכבות בהוראת התוכן הכלכלי-כמותני (המחייב יכולת ניתוח מתמטית) לסטודנטים שאינם בעלי רקע קודם בתחומים אלו. כדי להתמודד עם קושי הוראתי זה, פיתחנו יחידת הכנה מתמטית חווייתית, אינטראקטיבית ומודולרית המותאמת לצרכי הסטודנט או הסטודנטית הספציפיים. היחידה בנויה כך שהלומדים יכולים להשלים את היחידה בשלמותה, להשלים את הלימוד רק בנושאים בהם קיים צורך, או לדלג על לימוד היחידה ולעבור מיד לבוחן המסכם. אנליטיקות הלמידה באתר מאפשרות לכל מנחה ולמרכזת ההוראה לעקוב אחר פעילות הסטודנטים והתרשם מרמת המתמטיקה בקבוצה. בנוסף, המידע על דפוסי הלמידה של הסטודנטים מאפשר לנו לבצע עדכוני פיתוח נוספים ביחידה. למשל במקרה של תרגילים ותוכן שהסטודנטים נוטים לדלג עליהם או להיכשל בהם.

הקורס פותח בשיטת הרצפים באופן שמאפשר הרבה מאוד תרגול, דגש על בנית ידע הדרגתית ושימוש באמצעים פדגוגיים מקוונים ומאוד מגוונים כדי לעודד הטמעה מעורבות ועניין. בשלב ההוראה מושם דגש משמעותי גם על למידה בין המפגשים: הכוונה ללמידה עצמאית א-סינכרונית באמצעות אתר הרצפים.

שיטת הפיתוח המעגלי המשלב בין צוותי ההוראה לצוות הסגל הבכיר (האחראים.ות האקדמים.ות) מתאימה במיוחד לדינמיות של המציאות הנוכחית. היא מכוונת את הפיתוח כך שיעשה באופן ממוקד ומותאם לצרכי הסטודנטים.ות וההוראה מצד אחד; וגם מבטיחה כי תוצרי הפיתוח שנבנו בעמל רב לא ישארו יתומים אלא יהפכו להיות הבסיס האמיתי של הוראת הקורס, מהצד השני.
 
 
מוזמנים.ות לקבל עוד טיפים ומידע על הנחיה פרונטלית ומקוונת