חדש על המדף

אפריל 2024

להתעורר לחיים בחדר הטיפולים : לקראת רגישות אנליטית חדשה

להתעורר לחיים בחדר הטיפולים : לקראת רגישות אנליטית חדשה

תומס ה' אוגדן 

"המטרה הטיפולית של הפסיכואנליזה היא 'החזרתם בשלום' למטופל של היבטים בעצמו שנקברו חיים ושעדיין אינם מתים" - כך מציע ספרו החדש של אוגדן, שרבים רואים בו את המחבר המשפיע ביותר בדור הנוכחי של הפסיכואנליזה. -- מעטפת אחורית.

להתעורר לחיים בחדר הטיפולים : לקראת רגישות אנליטית חדשה

שברים בשמש : ההשמאלה בתנועה הקיבוצית 1956-1948

שברים בשמש : ההשמאלה בתנועה הקיבוצית 1956-1948

דורון נדיב

הספר שברים בשמש מתאר ומנתח את אופן התמודדותן של הנהגות הקיבוץ הארצי, הקיבוץ המאוחד והקיבוצים עם ההשמאלה בקיבוצים בשנים 1956-1948. בינואר 1948 הקימו הקבה"מ והקבה"א את מפ"ם, והיא הלכה והזדהתה עם ברית המועצות עקב אי-שיתופה בממשלה הראשונה בראשות דוד בן-גוריון. הזדהות זו יצרה תסיסה פנימית במפ"ם, בתנועות ובקיבוצים, והיא שיצרה את הקונפליקט בין הנהגות הקבה"א, הקבה"מ ומפ"ם לבין הנהגת השמאל בראשותם של סנה וריפתין. תופעת ההשמאלה בקבה"א ובקבה"מ הקצינה עוד יותר על רקע משפטי פראג (20.11.1952), ופרשת סנה הייתה שיאו של המאבק בה. הפרשה עמדה בצילו של הפילוג בקבה"מ. הנהגות התנועות חששו מעוד פילוג, הפעם מצידה השמאלי של המפה הפוליטית, שתוצאותיו עשיות היו להיות הרסניות לשתי התנועות הקיבוציות... זו הייתה הסיבה העיקרית לכך שמתחילת משפטי פראג פעלו התנועות הקיבוציות בכוחניות ובאובססיביות לסילוק תומכי סנה. דבר ראשון סולקה חטיבת השמאל ממפ"ם (28.1.1953). לאחר מכן החל שלב הטיהורים הנרחבים בקיבוצים לאחר שהחליטה הנהגת השמאל בקבה"א שלא לפרוש מהתנועה ומהמפלגה. בשל כך בודדו אנשי השמאל בקיבוצים, שתמכו בחטיבתו של סנה, והדבר הקל על הנהגות התנועות והקיבוצים להוציאם מקיבוצם. בסיכומו של המהלך השיגו הנהגות הקבה"א והקבה"מ את מרבית מטרותיהן, הן ברמת התנועה הן ברמת הקיבוץ היחיד, והדבר ניכר בשמונה קיבוצים שנחקרו בספר זה. -- מעטפת אחורית.

שברים בשמש : ההשמאלה בתנועה הקיבוצית 1956-1948

מלכי שנגחאי : יריבותן של שתי השושלות היהודיות שסייעו לעצב את סין המודרנית

מלכי שנגחאי : יריבותן של שתי השושלות היהודיות שסייעו לעצב את סין המודרנית

ג'ונתן קאופמן

סיפור אפי, רב דורי, מאת העיתונאי זוכה פרס פוליצר, על שתי שושלות יהודיות – משפחות ששוֹן, וכּדוּרי – ששגשגו בשנגחאי ובהונג קונג במשך דורות וליוו את פריצתה של סין אל תוך המאה העשרים. שנגחאי 1936. מלון "קתאי", שממוקם ברציף המפורסם של נמל העיר, הוא אחד הזוהרים ביותר בעולם. במלון שהוקם ביוזמת ויקטור ששון – פלייבוי מיליארדר וצאצא לשושלת ששון – מתארחים ידוענים מכל העולם. נואל קאוורד כתב בסוויטה שלו את טיוטת "חיים פרטיים". צ'ארלי צ'פלין בילה שם עם רעייתו לעתיד. ועל אשת החברה האמריקאית ווֹליס סימפסון נאמר שהיא הצטלמה שם ל"תמונות זוהר". וכל זאת, כאשר במרחק של קילומטרים אחדים, וקודם שאולצו להימלט מהעיר, עסקו מאו והמפלגה הקומוניסטית בתכנון מחתרתי של מהפכה. עד שנות ה־30 של המאה ה־20 ייסדו הששונים אימפריה עסקית בסין, והתחרו בעושר ובהשפעה עם השושלת האחרת – הכדורים. שתי משפחות יהודיות אלו חלשו על העסקים והפוליטיקה של סין במשך יותר מ־175 שנה. הם גרפו רווחים ממלחמות האופיום, יצאו בשלום מהכיבוש היפני, חיזרו אחרי צ'יאנג קאי־שק, וכמעט איבדו הכול לאחר שהקומוניסטים כבשו בסערה את השלטון.
במלכי שנגחאי מגולל קאופמן את ההיסטוריה המרתקת של שתי המשפחות, ומתאר כיצד הן עוררו שגשוג כלכלי ופתחו את סין אל העולם, אך נשארו עיוורות לאי־השוויון החברתי החמור ששרר בה ולמהומה הפוליטית שעמדה לפתחם. בסיפור שמתפרס מבגדד להונג קונג, לשנגחאי וללונדון, נכנס קאופמן לחייהם ולמחשבותיהם של הגברים והנשים השאפתניים האלה, כדי לגבש סיפור על הברחת אופיום, יריבות של משפחות, תככים והישרדות. הספר חושף את הפשרות המוסריות של הכדורים והששונים ואת ראיית הנולד, הצלחתם ונדיבותם. בשיאה של מלחמת העולם השנייה הם חברו יחד לחילוץ והגנה על 18 אלף פליטים יהודים שנמלטו מזרועות הנאצים. הם פרשׂו עליהם חסות, אבטחו את דרכם מאירופה למזרח ועזרו להם להתמקם בשנגחאי עד יעבור זעם. אף שהשהות שלהם בסין התחילה כהזדמנות עסקית, המדינה הפכה לבית שהם לא ששו לעזוב, גם לא בערב המהפכה. הבניינים המפוארים שהם בנו והעסקים המשגשגים שהם טיפחו ממשיכים להגדיר את שנגחאי והונג קונג עד היום. -- מעטפת אחורית.

מלכי שנגחאי : יריבותן של שתי השושלות היהודיות שסייעו לעצב את סין המודרנית

הצד האפל של הספורט : מכירות משחקים בספורט: מניעים קרימינולוגיים, מחקר והערכה

הצד האפל של הספורט : מכירות משחקים בספורט: מניעים קרימינולוגיים, מחקר והערכה

עופר מוכתר ואור לונטל

לעולם הספורט בימינו יש משמעות אישית, חברתית, כלכלית ופוליטית עצומה עבור מיליארדי אנשים ברחבי העולם כולו. תעשיית הספורט הפכה לחלק אינטגרלי בהוויה התרבותית של מרבית מדינות העולם. בד בבד עם העלייה בחשיבותו ועם התגברות העניין בו, הפך שדה הספורט לזירה שבה שחיתות והפרות של חוקים וכללים אינן מחזה נדיר. עולם הספורט, שהיה אמור לטפח בקרב הלוקחים בו חלק הגינות וכללי כבוד, התגלה לאורך השנים כעולם אפל המושפע מלחצים פוליטיים וממעורבותם של גורמי פשיעה בינלאומיים. ספר זה מתמקד ב"מכירות משחקים" - תופעה שלפיה אירועי ספורט שונים מתנהלים לצורך השגת תוצאה שנקבעה מראש. בדרך כלל אירועים כאלה מתרחשים בשל מתן שוחד לגורמים שונים, מתוך כוונה להשפיע על מהלכיהן ותוצאותיהן של תחרויות ספורט שונות. ספר זה מנסה לנתח את המניעים השונים להתרחשות עבירת "מכירות משחקים", תוך התייחסות לתיאוריות קרימינולוגיות, כלכליות, פסיכולוגיות ואקולוגיות. הספר מכיל התייחסות לשורה רחבה של אירועי שחיתות אשר התרחשו במהלך השנים בארץ ובעולם, לצד מחקרי הערכה שונים שנעשו בתחום בשנים האחרונות - מחקרים המתמקדים באוהדי הספורט ובשחקנים. ניתוח סיפוריהם הייחודיים של הספורטאים יאפשר לקבל נקודת מבט על האופן שבו הם תופסים ומגדירים את העולם הספורטיבי ועל הסיבות האפשריות ל"מכירת משחקים".-- מעטפת אחורית.

הצד האפל של הספורט : מכירות משחקים בספורט: מניעים קרימינולוגיים, מחקר והערכה

 מאמרים על מוסריות ועידן חילוני : מתוך דילמות וקשרים, הארוורד, קימבריג' מסצ'וסטס, 2011

מאמרים על מוסריות ועידן חילוני : מתוך דילמות וקשרים, הארוורד, קימבריג' מסצ'וסטס, 2011

צ'רלס טיילור 

מהי חילוניות ומהי מודרנה? האם כולנו חילונים? האם איבדנו את היכולת להאמין ולחיות חיים דתיים? ובכלל מהי אמונה דתית? המסות של הפילוסוף הקנדי צ'רלס מ. טיילור (נולד ב־1931) אשר מוגשות כאן עוסקות בשאלות אלה ממש. טיילור אינו מסכים כי התרבות המודרנית מהווה שיא של התפתחות אנושית לעבר הרציונליות, שיסודותיה במערב אך אשר עתידה להתפשט אל שאר העולם ולהוביל להתבגרות האנושות. לטעמו מדובר בהשתנות התנאים המאפשרים אמונה - כאשר בשנת 1500 באיטליה כמעט לא יכול היה אדם לחיות כאתאיסט, ואילו בשנת 2000 בניו יורק, נראה שדווקא החיים כמאמין נראים כבלתי אפשריים. טיילור מציע כי המודרנה מציגה שינוי עמוק באופנים בהם אנו מדמיינים במשותף אדם, אל ועולם, ומתוך כך את חיי היומיום, את הקיום המדיני קהילתי, ומהי חירות וחיים ראויים. בספרו הוא מראה כיצד הדמיונות המשותפים שלנו עברו מעולם מכושף מלא אישיויות אלוהיות האופפות את העצמי האנושי, לתמונות של יקום דומם, מת ברובו ובתוכו טבע הנעדר אפיונים רגשיים. במשמעותו של השינוי הזה והאפשרויות האמוניות שעומדות בפנינו כיום, עוסק הספר הזה. -- מעטפת אחורית.

מאמרים על מוסריות ועידן חילוני : מתוך דילמות וקשרים, הארוורד, קימבריג' מסצ'וסטס, 2011

אור חוזר : עולמה של החסידות

אור חוזר : עולמה של החסידות

אבישר הר-שפי

החל מהולדתה, לפני כמאתיים ושמונים שנה, חוללה החסידות מפנה בעולם היהודי והולידה בו צורות של חשיבה, מיסטיקה, אורחות חיים ואופני הבעה ויצירה, שעיצבו, ועדיין מעצבות, את פניו. ספר זה מעניק לקוראיו גישה נוחה ומהירה אל העושר העצום של הספרות החסידית, העיונית והסיפורית. הערכים שבספר נכתבו בידי חוקרי חסידות מובילים, ומקיפים נושאים מרכזיים בחסידות תוך פרישת פנורמה רחבה של המגוון החסידי לדורותיו. הערכים מתבססים על תשתית עשירה של מקורות שנבחרו בקפידה מן הספרות הדרשנית-עיונית של החסידות ומן הסיפור החסידי. המקורות מלווים בדברי הסבר וכן בסקירה מקיפה של הנושא על ביטוייו בחצרות החסידיות השונות ולאורך תקופות מרכזיות בחסידות. שילוב זה בין המקורות עצמם לדיון הממקם אותם בהקשר הרחב, יוצר חוויית קריאה שיש בה מן המגע הבלתי-אמצעי עם לשונה של החסידות ועם הרוח שלה. בנוסף לעיסוק הממוקד בנושאיה המרכזיים של החסידות, הספר מציע גם מבואות עשירים הנותנים מבט כללי על עולמה של החסידות- מחשבתה, אורחות חייה וההיסטוריה של התנועה. -- מעטפת אחורית.

אור חוזר : עולמה של החסידות

שלושה שערים להכשרת מורים בעידן של אי-ודאות

שלושה שערים להכשרת מורים בעידן של אי-ודאות

יונית ניסים ואיתן סימון
הספר שלושה שערים להכשרת מורים בעידן של אי-ודאות מפגיש את הקוראים עם מהלכים מורכבים ומאתגרים בהכשרה להוראה כחלק ממערכות חינוכיות הפועלות בעידן של אי-ודאות וטלטלות. פרקי הספר מתארים באופן מרתק, מעניין וחווייתי – על בסיס מחקר, תאוריות ונקודות מבט מגוונות – את תהליך הכשרת מורים על רבדיו השונים כבבואה של אתגרי המנהיגות במערכות חינוך והוראה. -- מעטפת אחורית.

שלושה שערים להכשרת מורים בעידן של אי-ודאות

המיתוס האינדיבידואלי של הנוירוטי, או, שירה ואמת בנוירוזה

המיתוס האינדיבידואלי של הנוירוטי, או, שירה ואמת בנוירוזה

 ז'אק לאקאן 

"למדתי הרבה דברים מלוי-שטראוס", אומר לאקאן. ראשית כל, שהמבנה הסמלי שולט. שולט במה? במישור החברתי, ביחסי השארות, באידיאולוגיה, אבל גם שולט, עבור כל אחד ואחד, ביחס שלו עם העולם, ביחסים הרגשיים שלו, בתסביך המשפחתי שלו. אחר כך, תסריטים דמיוניים מסוימים, כלומר המיתוסים וטקסי הפולחן שהם מייסדים, הנם הכרחיים לכיסוי הסתירות של המציאות הכלכלית והחברתית. שיעור שלישי: תצורות אלו משתנות; הן עושות זאת תוך שמירה על חוקים, שהנם חוקים מתמטיים. את הלקחים משיעורים אלה לאקאן הפקיד בפסיכואנליזה. הסובייקט, במאבקו עם ממשי שאי אפשר לסמלו, יוצר תסריט פנטזמתי המעלה לבמה התנהגות מסוגננת, אשר יכולה להיראות כפולחן אמיתי, ואפילו להיות מלווה בדלוזיה קצרה. ההרכבה, זה על גבי זה, של המקרה הפרוידיאני של "איש העכברושים" עם אפיזודת הנעורים של גיתה, תשוקתו לפרידריקה היפה, מאפשרת לחלץ את הנוסחה של הפנטזמה אצל הנוירוטי: בכל פעם שהוא מצליח להיות זהה לעצמו, הפרטנר המיני שלו מתפצל: ברגע שחיי האהבה שלו מתאחדים מופיע כפיל נרקיסיסטי החי במקומו כמיופה כוחו. שני טקסטים נוספים משלימים את ההרצאה המפורסמת המקנה את שמה לספר זה: הרצאה על הפונקציה הדתית של הסמל, אשר נותנת הזדמנות לדיאלוג משעשע עם מירצ'ה אליאדה, ושאלה ללוי-שטראוס על היחס של המיתוסים למבנה הקונקרטי של החברות הפרימיטיביות. -- מעטפת אחורית.

המיתוס האינדיבידואלי של הנוירוטי, או, שירה ואמת בנוירוזה

מיניות בלב פתוח : אינטימיות, סודות ואמון

מיניות בלב פתוח : אינטימיות, סודות ואמון

מיכל ניר 

מיניות בלב פתוח מבקש להחיות את התשוקה המינית ולהגשים את המשאלה שנוכל לחיות בשלום עם עצמנו ועם גופנו ולהיות נאהבים בגוף, בנפש ובחיבור בין השניים. זהו צורך אשר פוגש פחדים, אכזבות, דחיות ופגיעות, אך גם תקווה ואמונה עמוקה ביכולת של הגוף המיני להחיות את עצמו, להשיב מיניות לקשרים שנגדעו, להשיב מיניות למרחבים שיָבשו, להשיב אינטימיות מינית גם כאשר נראה שהדלת אליה סגורה. הבושה, זו שהחלה בגירוש מגן עדן ונמצאת בכל בית, בכל תרבות, אחראית לרוב קשיינו: בושה להעז לבקש מגע על כל סוגיו, להעז לבקש מרחב למשאלות הגוף והנפש, להעז לשתף בחששות, פחדים ותשוקות מיניות. מיניות בלב פתוח מעניק לקוראים כלים פשוטים והכרחיים, תרגילים חשובים לכל אחד ואחת, שמבקשים לשפר את חיי המין. באמצעות דוגמאות מחדר הטיפולים ועוגנים תיאורטיים מציעה מיכל ניר דרכים לעורר את הדופק המיני.הספר מלווה את הקוראים במרחבי האינטימיות המינית עם תחנות לעצירה, למחשבה, לחשיפת מערכת הדחפים, החששות והפנטזיות – כדי למצוא את הדרך לאינטימיות מיטבית ומיטיבה. -- מעטפת אחורית.

מיניות בלב פתוח : אינטימיות, סודות ואמון

חקירה במסדרונות בית הספר : ילדה רעה יועצת

חקירה במסדרונות בית הספר : ילדה רעה יועצת

נעמי אברהם

ספרה של נעמי אברהם, חקירה במסדרונות בית הספר: ילדה רעה יועצת, מציע הצצה יוצאת דופן אל קרביה של מערכת החינוך הציבורית. המחברת נשענת על ניסיונה כילדה, כמחנכת וכיועצת ויוצאת למסע חקר אישי ומקצועי בין כותלי בית הספר. הספר מאפשר היכרות מעמיקה עם תהליכים שעוברים כלל באי בית הספר בינם לבין עצמם ובמפגש המורכב ביניהם. מורים, הורים, יועצות ומטפלים יוכלו לשאוב מספר זה תובנות והשראה, לצד כלים מעשיים. בכתיבה קולחת ובהומור, המחברת משלבת זיכרונות ילדות וחוויות מקצועיות ופורשת משנה חינוכית המעוגנת בתפיסת עולם הומניסטית המחויבת לכבוד וחמלה. הספר מציע ניתוח סוציולוגי-פוליטי שמישיר מבט ביקורתי אל מערכת החינוך בכלל ואל מקצוע הייעוץ החינוכי בפרט. - מעטפת אחורית.

חקירה במסדרונות בית הספר : ילדה רעה יועצת

קסירר והיידגר נפגשים בדאבוס : שאלות קאנטיאניות על טבע האדם

קסירר והיידגר נפגשים בדאבוס : שאלות קאנטיאניות על טבע האדם

אסתר פירק

הוויכוח המפורסם בין ארנסט קסירר למרטין היידגר בדאבוס בשנת 1929 נחשב לנקודת מפנה בהבנת המחשבה הקאנטיאנית בפילוסופיה של זמננו. אסתר פירק משרטטת באופן בהיר ומרתק את אשר עלה מהשיח בין קסירר להיידגר על רקע המתח בין תפיסותיהן השונות של שתי האסכולות הניאו-קאנטיאניות של התקופה שאליהן הם השתייכו בהתאמה – זו של מרבורג וזו הדרום מערבית. המפגש מוצג כרגע מרכזי שבו עומדת על הפרק, על רקע עליית הפשיזם באירופה, השאלה על אודות טבע האדם. האנתרופולוגיה הפילוסופית נמצאת כאן במוקד, כלומר עמדת האדם ביחס לעצמו ולסך כל הקיימים, מיקומו בסדר העולמי. קריאתו הרדיקלית של היידגר את קאנט, שחבר מאוחר יותר למפלגה הנאצית, מוצגת בספר כהרת משמעות. אל מול אלה, כמו היידגר, שראו בעבודתו הענפה של קסירר רק תיאור היסטורי של התרבות האנושית על ענפיה השונים, המחברת עונה לצורך שעלה בהצגת השיטתיות הפנימית לפילוסופיה עשירה זו, כסוג חדש של אידיאליזם פונקציונלי; אידיאליזם שנבנה על היכולת האנושית להתעלות מעל המיידי והאינטואיטיבי אל עולם שאנו יוצרים באופן סימבולי. האדם מוצג כבעל כוח לנהל את חייו בדרכים שונות בהתאם לאופי הייחודי של התצורה הסימבולית שנושאת מובן עבורו. קסירר חושף באופן מקורי ומפתיע חוקיות בניסיון האנושי שמתבססת על פונקציות תודעתיות שמייצרות באופן רציף אלמנטים סימבוליים, אבני בניין ליצירת צורות חיות של משמעות בכל תחומי התרבות, כמו מיתוס, דת, שפה ומדע. החוקיות הפנימית לצורות מעניקה להן אפשרות של חופש בניהול ההתקדמות שלהן על בסיס פונקציונלי אוניברסלי. בעת ההיסטורית של הוויכוח, קסירר כבר לא יכול היה לקבל את עמדתו של היידגר שנגעה להיות האדם מושלך בעולם, כפוף לגורלו. לספר מצורפים תרגומים מקוריים מגרמנית של המחברת לפרוטוקול הוויכוח בדאבוס ולהערות המכינות של קסירר להרצאות. -- מעטפת אחורית.

קסירר והיידגר נפגשים בדאבוס : שאלות קאנטיאניות על טבע האדם

פסיפס של הסכמות : גישור בסכסוכים ציבוריים מקוטבים

פסיפס של הסכמות : גישור בסכסוכים ציבוריים מקוטבים

סוזן פודזיבה

כיצד מתמודדים עם סכסוכים ציבוריים מורכבים שבהם הצדדים אוחזים בערכים ואינטרסים שונים ובעמדות מנוגדות? כיצד ניתן להניע שיתוף פעולה כדי להגיע להסכם בר קיימה? הספר מציג מתודה ייחודית הרלוונטית במיוחד בתקופה זו, על רקע המשברים, הקיומיים לעתים, הפילוגים, והאתגרים העומדים בפני החברה הישראלית. בהתבסס על 30 שנות ניסיון בניהול תהליכי גישור ובניית הסכמות בסכסוכים ציבוריים מורכבים, המומחית הבינלאומית לתהליכי גישור, סוזן פודזיבה, מציעה אסטרטגיות מוכחות להעברת צדדים ציבוריים מקוטבים אל עבר פתרונות שבקונצנזוס. הקריאה בספר חושפת את הקורא לדוגמאות מגוונות: תהליך בניית הסכמות לניסוח כתב האמנה של העיר צ'לסי, שבה אזרחים מתרבויות שונות השיבו על כנו ממשל עצמי בעיר שפשטה רגל, מוסרית וכלכלית. בהמשך מוצג תהליך עם נציגות של ארגוני מתנגדים ותומכים בהפלות, לאחר אירוע ירי קטלני במרפאה לבריאות נשים בארצות הברית, וכן מקרה גישור בין נציגי איגודי בנייה ונציגי בטיחות לעגורנים באתרי בנייה, שגיבש את כללי הבטיחות בענף העגורנים והמנופים לכדי תקנות פדרליות חדשות בנושא. מקרה אחד נגע בעיר שלמה, מקרה אחר התייחס למדינה שלמה, והאחרון נוגע לחקיקה פדרלית. פסיפס של הסכמות מציע כלים וידע נרחב בגישור, ומהווה השראה לכל אזרח, ארגון או רשות המתמודדים עם סכסוכים ציבוריים במציאות מורכבת. הקורא בספר נחשף לתהליך של גישור, תוך הגעה לפתרונות ישימים, יצירתיים ומוסכמים. -- מעטפת אחורית.

פסיפס של הסכמות : גישור בסכסוכים ציבוריים מקוטבים

 מן המעיין אל ההר : השורשים הנסתרים של סיפור מתן תורה

מן המעיין אל ההר : השורשים הנסתרים של סיפור מתן תורה

ישראל קנוהל

הטענה המהפכנית של הספר היא שהתיאורים השיריים בתנ"ך אודות הופעת ה' מסיני ומתן הדברות, עתיקים יותר מן הסיפור בתורה אודות מעמד הר סיני .בשירות יש שני יסודות נבדלים: ה' יוצא מהר סיני שהוא הר וולקאני בדרום. יציאה זו מזעזעת את ההרים אבל אין היא מלווה בדיבור כלשהו של האל. בצד זאת קיים בשירות יסוד נפרד של מתן הדברות וכריתת הברית המתרחשים ליד המעיין של מי מריבה. זו התגלות שקטה לכלל העם ללא תיווכו של משה. המעבר של הסיפור משירה לפרוזה יצר שינוי מהותי: מחבר הפרוזה מיקם את מתן הדברות על גבי הר סיני הגועש והעשן. כתוצאה של מהלך זה העם נרתע ומפחד, ההתגלות הפומבית מסתיימת ומשה נגש אל ה' לבדו. ההתגלות האינטימית למשה פתחה פתח להכנסת תכנים חדשים לתורה. כך הפך משה לראשונה למתווך ההתגלות לעם ולדמות המרכזית של דת ישראל. -- מעטפת אחורית.

מן המעיין אל ההר : השורשים הנסתרים של סיפור מתן תורה

Collision of power : Trump, Bezos, and The Washington Post

Collision of power : Trump, Bezos, and The Washington Post

Martin Baron

"A monumental work of nonfiction that gives a first-row seat to the epic power struggle between politics, money, media, and tech -- for fans of Maggie Haberman's Confidence Man and Jane Mayer's Dark Money. Marty Baron took charge of The Washington Post newsroom in 2013, after nearly a dozen years leading The Boston Globe. Just seven months into his new job, Baron received explosive news: Jeff Bezos, the founder of Amazon, would buy the Post, marking a sudden end to control by the venerated family that had presided over the paper for 80 years. Just over two years later, Donald Trump won the presidency. Now, the capital's newspaper, owned by one of the world's richest men, was tasked with reporting on a president who had campaigned against the press as the "lowest form of humanity." Pressures on Baron and his colleagues were immense and unrelenting, having to meet the demands of their new owner while contending with a president who waged a war of unprecedented vitriol and vengeance against the media. In the face of Trump's unceasing attacks, Baron steadfastly managed the Post's newsroom. Their groundbreaking and award-winning coverage included stories about Trump's purported charitable giving, misconduct by the Secret Service, and Roy Moore's troubling sexual history. At the same time, Baron managed a restive staff during a period of rapidly changing societal dynamics around gender and race. In Collision of Power, Baron recounts this with the tenacity of a reporter and the sure hand of an experienced editor. The result is elegant and revelatory-an urgent exploration of the nature of power in the 21st century"-- Provided by publisher.

Collision of power : Trump, Bezos, and The Washington Post

ההשלכות הכלכליות של יוזמות החקיקה של הקואליציה

ההשלכות הכלכליות של יוזמות החקיקה של הקואליציה

איתי אטר, צחי רז, יניי שפיצר, עילי גבאי, דולב קולקה־גלבר
בתחילת ינואר 2023 הציגה הממשלה ה-37 את תוכניתה לערוך שינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט. שינויים אלו צפויים להגדיר מחדש את היחסים בין רשויות השלטון באופן שישנה את האיזון ביניהן ויעצים במידה רבה את כוחה של הקואליציה, השולטת ברשות המחוקקת וברשות המבצעת, על חשבון כוחם ועצמאותם של הרשות השופטת ושל השירות הציבורי. מחקר זה מנסה לראשונה להעריך את ההשלכות הכלכליות הצפויות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, ליוזמות חקיקה אלו, מתוך שימוש בידע העדכני ביותר בספרות הכלכלית. -- אתר האינטרנט של המו"ל

ההשלכות הכלכליות של יוזמות החקיקה של הקואליציה

אנגלית שפה זרה : אנגלית בחברה החרדית

אנגלית שפה זרה : אנגלית בחברה החרדית

ריאל פינקלשטיין
לימודי הליבה בחינוך החרדי הם נושא מרכזי בסדר היום הציבורי בישראל. בדרך כלל נהוג לדון בלימודים אלו בחינוך החרדי כמכלול, אך מחקר זה מבקש לצעוד בנתיב שונה ולהתמקד במקצוע אחד מתוך מקצועות הליבה – אנגלית – ולהצביע על המאפיינים הייחודיים שלו בחברה החרדית.
התמונה העולה מן המחקר מדאיגה: שיעור הבנים החרדים הלומדים אנגלית בבית הספר נמצא בירידה לאורך השנים, והוא עומד כיום על פחות מרבע. גם בקרב החרדים הלומדים אנגלית – בנים ובנות – רמת הלימודים אינה גבוהה די הצורך, וגברים חרדים הם הקבוצה היחידה בישראל שבה ככל שאדם צעיר יותר כך רמת האנגלית שלו נמוכה יותר. עוד עולה מהמחקר שרמת המיומנות הנמוכה באנגלית היא חסם משמעותי בהשתלבות של חרדים בהשכלה הגבוהה ובשוק העבודה.
המחקר אינו מסתפק בהצגת תמונת המצב ובוחן גם את החסמים לקידום לימודי אנגלית בחברה החרדית ואת העמדות של מנהיגים, אנשי חינוך והציבור החרדי בכלל בסוגיה. ניתוח זה מוביל לסדרה של המלצות מגוונות לאופן שבו ניתן לקדם את לימודי האנגלית

אנגלית שפה זרה : אנגלית בחברה החרדית

בעיניי המתבונן : מחוללי קדושה במקומות קדושים כריזמטיים בישראל

בעיניי המתבונן : מחוללי קדושה במקומות קדושים כריזמטיים בישראל

זאב בן אריה
הספר "בעיני המתבונן - מחוללי קדושה במקומות קדושים כריזמטיים בישראל" מבוסס על עבודת הדוקטורט של ד"ר זאב בן אריה. הספר החדשני חוקר את הקשר שבין אדם למקום קדוש, ובוחן את האפשרות של מקום להשפיע על אדם בכיוון של התעוררות חוויית הקדושה. הספר מנתח באופן יסודי כמה מהמקומות הקדושים המפורסמים בישראל ומציע רפרטואר של מאפיינים שבעזרתו ניתן להבין את הכריזמה והקסם שלהם. המחקר פורץ הדרך זכה לשבחים רבים. --‏ כריכה אחורית

בעיניי המתבונן : מחוללי קדושה במקומות קדושים כריזמטיים בישראל

מרי שחי : איגרות עבריות מסוף המזרח

מרי שחי : איגרות עבריות מסוף המזרח

 דב-בער קוטלרמן
בספר זה מוצגת עדות נדירה על עולמו הפנימי של אחד מאחרוני אנשי העברית בברית המועצות, תלמיד ישיבה ומורה לעברית לשעבר ששרד את תהפוכות הזמן עד קץ משטר סטלין ושמר עד יום מותו על הגחלת במזרח הרחוק הרוסי. איגרותיו העבריות שהתגלו בארכיוני הספרייה הלאומית בירושלים חושפות את החיים היהודיים בפרובינציה הסובייטית בשנות החמישים המאוחרות של המאה הקודמת מצדדים שלא באו מספיק לידי ביטוי בחקר יהדות ברית המועצות: התארגנות אנשי העברית, עיסוק לא ממוסד באיסוף פולקלור, העברת ספרים יקרי מציאות בין אוספים פרטיים והשגת גישה אליהם בספריות, דרכי הנחלת הירושה הרוחנית-דתית, צריכת התרבות היהודית הרשמית, ההתייחסות למדינת ישראל בתקשורת הסובייטית, גורל קורבנות המשטר, זיכרון השואה ועוד. כל אלה מפורטים כאן מפי מתנגד חריף ליידישיזם החילוני, שלא שינה את עמדתו גם כעבור עשרות שנים מהתלקחות "מלחמת השפות", ושנהנה בצעירותו מהיכרות אישית עם סופרי דור התחייה בן ציון כ"ץ, מרדכי בן הלל הכהן וישעיהו ניסן גולדברג, וכן עם גדולי רבני היהדות האורתודוקסית ברוסיה ובפולין - ר' חיים סולובייצ'יק, ר' דוד פרידמן ו"החפץ חיים". פרסום זה מוסיף נדבך חשוב לחקר "היסטוריוגרפיית הצללים" של התרבות היהודית הסובייטית. --‏ כריכה אחורית.

מרי שחי : איגרות עבריות מסוף המזרח

מה אספר לו : על זיקות והקשרים בין המספר לטקסט ביצירות בספרות העברית החדשה

מה אספר לו : על זיקות והקשרים בין המספר לטקסט ביצירות בספרות העברית החדשה

עופרה מצוב כהן
"המספר הוא פונקציה ביצירה הספרותית בעלת אחריות מן המעלה הראשונה. האם בלעדיה ייתכן טקסט ספרותי? מה מקומו של המספר ביצירה הספרותית והאם הוא מבטא את עמדותיהן של פונקציות אצרות? האם הוא פועל בחסות הסופר? מקומו של המספר ביצירה הספרותית נבחן בספר הזה על פי יצירות מן הספרות העברית החדשה". -- מהמעטפת האחורית.

מה אספר לו : על זיקות והקשרים בין המספר לטקסט ביצירות בספרות העברית החדשה

קמלה האריס - בדרך שלה

קמלה האריס - בדרך שלה

רתם כסלו

"איך הצליחה בתם של שני מהגרים במדינת קליפורניה המופרדת גזעית לזכות בתפקיד סגנית הנשיא השחורה הראשונה של ארצות הברית? אין כמעט פרט אחד שגרתי לגבי קמלה האריס, ואף על פי כן, סיפורה האישי מייצג גם את הטוב ביותר שיש באמריקה. אביה, יליד ג'מייקה ומרצה בכיר לכלכלה, ואמה, חוקרת סרטן שהיגרה מהודו בגיל 19 כדי לזכות בהשכלה טובה יותר, נפרדו כשקמלה היתה בת חמש, והאם גידלה אותה ואת אחותה הצעירה בכוחות עצמה. את תחושת הצדק החברתי שלה קיבלה קמלה משני הוריה, אולם מאמה ירשה מוסר עבודה, תשומת לב לפרטים ויותר מכול – כישרון לעקיפת דלתות נעולות. מילדותה הצנועה באוקלנד, דרך ימיה כאקטיביסטית באוניברסיטת הווארד, צמחה האריס להיות אישה קשוחה, חכמה, חרוצה ושנונה. תפגשו כאן את האריס התובעת המשפטית מטילת האימה שהתקדמה במהירות; הציגה דרכים חדשניות לנטרול כנופיות פשע ולהגנה על עובדות ועובדים בתעשיית המין כששימשה כתובעת מחוזית בסן פרנסיסקו; ונהפכה לפרקליטת המדינה השחורה הראשונה בהיסטוריה של קליפורניה.האריס, אסטרטגית וחריפה, לא חששה להיות קשוחה בפוליטיקה הדורסנית של קליפורניה, אבל גם היתה מסוגלת לרסן את מתקפותיה כשזה היה נחוץ; היא לא נרתעת מנטילת סיכונים וקיבלה החלטות נועזות כמו להתמודד על מושב בסנאט של ארצות הברית חמש שנים בלבד אחרי תחילת כהונתה כפרקליטת המדינה, או כמו לתמוך במועמדותו של ברק אובמה כשסיכוייו עוד נחשבו קלושים; והיא לא נותנת לכישלון לרפות את ידיה: אחרי שלא הצליחה לקבל את המינוי למועמדות לנשיאות בעצמה ניהלה קמפיין מבריק מאחורי הקלעים כדי להשיג את המועמדות לתפקיד סגנית הנשיא לצדו של ג'ו ביידן"-- מן האתר של סטימצקי

קמלה האריס - בדרך שלה

תמול וכישלון : כיצד מקימי המדינה יצרו שיטה המאיימת על חיינו

תמול וכישלון : כיצד מקימי המדינה יצרו שיטה המאיימת על חיינו

דניאל דורון 
"ספר שמתאר את היקף ואת חומרת הבעיות האזרחיות – הכלכליות והחברתיות - המאיימות על ישראל נוסף על אתגרי הביטחון. הספר מתבסס על ההנחה שלפיה כדי להבין את בעיותינו החמורות כיום יש לחזור אל ראשית ההיסטוריה של התנועה הציונית ותחילת פועלה בארץ בראשית המאה שעברה, אז עוצבו השקפת העולם, המבנים המוסדיים, דרכי ההתנהלות וההסדרים הכלכליים שהעמיקו את העוני והשחיתו את המערכות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות. כל אלה, בגלגוליהם השונים, ממשיכים לפעול עד היום וממשיכים לגבות מחיר כבד מהכלכלה ומהחברה בישראל." -- מאתר עברית.
הספר שלפניכם, יהיו שיטענו ובצדק, הוא ביקורתי מאוד, ואכן הוא כזה - כי מטרתו היא לתאר ללא כחל ושרק את היקף ואת חומרת הבעיות האזרחיות המאיימות על ישראל, להצביע על הנזקים החמורים שהן גורמות, ולהציע תרופות לכמה מן החוליים הללו. עם זאת, אין בכוונת הספר להתעלם מהזכויות הרבות של מושאי הביקורת החריפה שבו, מבן-גוריון ועד לאחרון חסידי הקולקטיביזם, שהקדישו את חייהם לבניין המדינה לפי הבנתם. לרוע מזלנו, תפיסתם היתה דוגמטית, שגויה ומסולפת מן היסוד. אף על פי כן, לא נכון יהיה שלא לזקוף לזכותם לפחות חלק מן ההישגים הגדולים שהושגו. הם אמנם ראויים לביקורת חריפה אך גם לשבחים. הספר מושתת על ההנחה שכדי להבין את בעיותינו החמורות יש להעמיק אל שורשי העבר שלנו, אל ראשית ההיסטוריה של התנועה הציונית ותחילת פועלה בארץ בראשית המאה שעברה, ולפניה, אל תקופת העלייה השנייה, שקדמה למלחמת העולם הראשונה, ועוד יותר אל שנות ה-20 של המאה הקודמת, תקופת ההשקה של מיזם התחייה הציוני. בשנים אלו השקפת העולם של המחנה המפלגתי שהשתלט על התנועה הציונית, המחנה שכינה עצמו "ארץ ישראל העובדת", עוצבה על ידי מנהיגים שדבקו בקנאות בחזון הקומוניסטי. על יסוד אמונתם זו, ובעיקר על בסיס אמונתו של בן- גוריון במרקסיזם הלניניסטי, הם עיצבו, כפי שננסה להוכיח את "השיטה" החברתית והכלכלית שהשתלטה על היישוב, ואחר כך על המדינה, והקימו את המוסדות שניהלו את חיינו - שיטה שנודעה לימים כשיטת מפא"י. -- מתוך הספר

תמול וכישלון : כיצד מקימי המדינה יצרו שיטה המאיימת על חיינו

שעה אפלה : מנהיגותו של צ'רצ'יל

שעה אפלה : מנהיגותו של צ'רצ'יל

אנתוני מקארטן
"כשווינסטון צ'רצ'יל הלך לעולמו, נאמר עליו שבימים האפלים של מאי-יוני 1940, כשבריטניה ניצבה לבדה בפני האויב הנאצי המפלצתי, הוא גייס את השפה האנגלית ושלח אותה לשדה הקרב. השפה נהפכה לכלי הנשק העיקרי, אם לא היחיד, שלו אל מול מכונת המלחמה הגרמנית המשומנת והאדירה, שכבשה, רמסה והכניעה מדינה אחר מדינה באירופה. מצבה של בריטניה נראה אז נואש. חלק הארי של צבאה היה לכוד בין הצבא הגרמני המסתער קדימה ובין התעלה האנגלית, ובנות בריתה קרסו בזו אחר זו. המורל הלאומי היה בשפל חסר תקדים. צ'רצ'יל עצמו היה נתון במצוקה פוליטית: הוא נבחר לתפקיד ראש הממשלה על אפו ועל חמתו של פרלמנט לעומתי, שחלקים גדולים מתוכו לא רצו בו ולא צידדו במדיניותו הכוחנית מול היטלר, והעדיפו גישה של פיוס. באופן מפתיע, ובניגוד לתדמיתו הלוחמנית, נחשף כאן שבנקודת זמן מסוימת היה נראה שאפילו צ'רצ'יל הנחוש עמד להיכנע והיה מוכן לשיחות שלום עם גרמניה. למרבה המזל הוא התעשת בזמן". -- מהמעטפת האחורית.

שעה אפלה : מנהיגותו של צ'רצ'יל

 שלוש שנים ללא שם : אושוויץ 1942-ֵ‏1945

שלוש שנים ללא שם : אושוויץ 1942-ֵ‏1945

 יוליה שקודובה
"ב-27 במרס 1942 נכנסה בשערי מחנה אושוויץ רכבת ועליה 999 נשים צעירות מסלובקיה, שסברו לתומן שהגיעו למחנה עבודה לשהות בת שלושה חודשים. לרובן היתה זו היציאה הראשונה אל מחוץ לגבולות ארצן. לימים יוגדר השילוח הזה כטרנספורט הראשון שהגיע לאושוויץ במסגרת הפתרון הסופי. מרבית הנשים האלו נרצחו בתוך חודשים ספורים; וכעבור שלוש שנים, בימיו האחרונים של המחנה, נותרו מהטרנספורט הראשון כחמש נשים בלבד, שנידונו אף לשרוד את צעדות המוות מאושוויץ לגרמניה. יוליה שקודובה, שנולדה בשם יוצי פולדי באוגוסט 1914 בעיירה לבוצ'ה שבמזרח סלובקיה, היא אחת מאותן נשים. שנים ספורות לאחר השחרור העלתה את קורותיה על הכתב שלוש שנים ללא שם – מסלובקיה לאושוויץ מציג בפני הקורא את מחנה אושוויץ-בירקנאו מבפנים ומספק הצצה נדירה אל קרביו של המחנה ואל חוויותיהם היומיומיות של הקורבנות היהודים, ובפרט אל חייהן של הנשים. כיצד פירשו את המראות והאירועים בזמן אמת? מתי ובאיזה אופן הבינו את מהותו של המקום שאליו הגיעו? איך עלה בידן לשרוד את התופת? את המענה לשאלות הללו ולרבות אחרות ימצא הקורא בין דפי הספר על פס הזמן הארוך של העדות ולאור המראות המשתנים במחנה -- מן המעטפת האחורית.

שלוש שנים ללא שם : אושוויץ 1942-ֵ‏1945

קרקס הפנדמיה : וירוס קטן, הרס גדול

קרקס הפנדמיה : וירוס קטן, הרס גדול

שמואל שפירא 
"מלחמות חשפו בדרך כלל צדדים יפים בהוויה הישראלית: אחדות לאומית, הזדהות, התנדבות ועזרה לזולת. מגפת הקורונה, לעומת זאת, הציפה את כל הרע והעלוב: חוסר משילות, עיגולי פינות, הסתרה, תחמנות, חוסר דוגמה אישית, פוליטיזציית יתר, אגואיזם קיצוני ושבטיות. ככל שחלף הזמן ופחת העניין, פשטו הגיבורים לרגע את מדיהם וחזרו לקוטנם הטבעי. זהו סיפור של טובים מול רעים ושל חכמים מול חכמים פחות, סיפור על מסירות נפש בצד אדישות ואפתיות ועל חזון מול אפרוריות ורדידות. פרופ' שמואל שפירא, שכיהן במשך שמונה שנים כראש המכון הביולוגי והוביל את התוכנית לפיתוח החיסון הישראלי, לא הופתע מהמגפה ונערך לקראתה בצורה מקצועית ככל האפשר, אולם דבר לא הכין אותו לקרקס שהתרחש לנגד עיניו. גם הוא, כמו רבים מאיתנו, התבונן נכוחה במציאות ולא האמין למראה עיניו ולמשמע אוזניו. את תחושותיו ומסקנותיו הוא מעלה בספר זה בציניות המתובלת בלא מעט הומור, וגם בלא מעט עצב. אף על פי כן הוא אינו מפנה אצבעות מאשימות מדי ואינו קורא לעריפת ראשים. הוא מציע פשוט להסיק מסקנות ולהפיק לקחים, ובמהרה". -- מהמעטפת האחורית.

קרקס הפנדמיה : וירוס קטן, הרס גדול

קיצור תולדות הישראליות

קיצור תולדות הישראליות

נתנאל אלינסון
'ארץ ישראל איננה מולדתו של העם היהודי. הארץ שתוארה כ"זבת חלב ודבש" היא למעשה אחת הארצות הגרועות בעולם להתיישבות, וכאילו לא די בכך, השבטיות הישראלית גרמה לפילוג פעם אחר פעם. אז איך בכל זאת דווקא לידת העם בגלות, מיקומה של הארץ והשבטיות יכולים להפוך דווקא לסיכוי הגדול של העם הזה? התשובה טמונה בסודה של הישראליות. "קיצור תולדות הישראליות" עורך מסע היסטורי חדשני ומפתיע, שבאמצעותו הוא מנסה להבין את המושג הרחב שנקרא "ישראליות". במהלך המסע נקבל תשובות לשאלות רבות שמשפיעות על החברה הישראלית כיום: מה הן ארבע המהפכות ששינו בצורה דרמטית את פני העם היהודי בעת החדשה? מהו שורש הוויכוח בין השמאל לימין בישראל? כיצד אזורי הארץ השונים עיצבו את אופי האנשים שחיו בהם? מדוע פחדה כל כך הציונות מאזורי ההר של ארץ ישראל? למה היו מי שחיפשו את השורשים הכנעניים שלנו ולאיזו מטרה? והשאלה המטרידה מכול: מדוע מדינות היהודים שהיו כאן בעבר תמיד קרסו בשנות ה-70 להקמתן?' -- מהמעטפת האחורית.

קיצור תולדות הישראליות

פיחוטקה : הדלקנו את אורות הבוקר

פיחוטקה : הדלקנו את אורות הבוקר

אפרים חירם
"סיפורו של אפרים חירם המוכר לכל כפיחוטקה, מגלם את גורלם של יהודי אירופה, שואה אכזרית ותקומה מפוארת.זהו סיפור דרמטי מאין כמותו, של ילד שהוברח מגטו ורשה רגע לפני שהחלו הגירושים למחנות ההשמדה.שנתיים וחצי עבד במשק של משפחה פולנית בזהות בדויה שלא נתגלתה. עלה לארץ ב-1946 בגיל 12, התנדב לצנחנים. ב-1956, כעבור עשר שנים בלבד, צנח במיתלה כמפקד מחלקת צנחנים. הצרפתים הצניחו לגדוד שתי מרגמות 120 מילימטר, פיחוטקה תפעל אותן בהצלחה רבה שהצילה חיי לוחמים. עמד להשתחרר וללכת ללימודים באוניברסיטה, אך שוכנע בפגישה מקרית עם אריק שרון להישאר בצבא. העיתונאי המוכשר, ישראל הראל, כתב על כך בעיתון הארץ במאמר שכותרתו הייתה ״אשרי הלהבה״. פיחוטקה הקים גדוד צנחנים מצטיין, 202. גידל בגדוד דורות של מפקדים צעירים ששירתו יחד באותו פרק זמן של שנתיים ראשונות בגדוד. לימים צמחו מהם חמישה אלופי משנה, ארבעה תתי אלופים, שני אלופים ושני רמטכ"לים. הוא הקים את אוגדה 91 בצפון והיה ראשון מפקדיה. חיסל את הפתחלנד, שלא קיים יותר כבר למעלה מחמישים שנה. הוביל את לוחמיו במרבית שדות הקרב של הארץ שלנו. אלפי חיילים ששירתו תחת פיקודו זוכרים אותו כמפקד נועז, מקורי, שהסתער על אויב שהמטיר אש, יחד עם לוחמיו. הוא לא שלח אותם, חָלַק איתם את הסיכונים גם כשהיה מפקד אוגדה. אחרי שסיים את שירותו, נבחר לראש הרשות של רמת השרון. כיהן שתי קדנציות, עשר שנים. ביצע פרויקטים שהיתה בהם פריצת דרך. פיחוטקה היה נערץ על ידי לוחמיו כמו גם על ידי מרבית התושבים. זהו ספר של פטריוט ישראלי, מיוחד ונדיר. ספר שיקרא בנשימה עצורה". -- מהמעטפת האחורית.

פיחוטקה : הדלקנו את אורות הבוקר

 המשפט האחרון של קפקא : פרשת ירושה ספרותית

המשפט האחרון של קפקא : פרשת ירושה ספרותית

בנימין באלינט
לפני מותו הורה פרנץ קפקא למקס ברוד לשרוף את כל הכתבים הנותרים אחריו. ברוד, לא זו בלבד שלא קיים את בקשת חברו, אלא שב-1939 לקח איתו את כתבי היד של קפקא והביא אותם לארץ ישראל. מאז הקדיש את שארית חייו לעריכת הכתבים ולהפצתם. בעצם הבגידה בצוואת חברו הוא הציל את מורשת קפקא מכיליון. בספרו המשפט האחרון של קפקא מתאר בנימין באלינט את הקרב על כתבי היד הללו בין הטוענים לבעלות עליהם ואת ההליך המשפטי השנוי במחלוקת שהתנהל סביבם. זהו דין וחשבון מרתק, המעורר דילמות משפטיות, אתיות ופוליטיות. בה בעת זהו דיוקן ביוגרפי של גאון ספרותי וסיפורן של שתי מדינות, ישראל וגרמניה, המבקשות להתמודד עם טראומות העבר שלהן באמצעות התביעה לבעלות על מורשתו של הסופר המודרניסט הדגול. -- אתר המו"ל.

המשפט האחרון של קפקא : פרשת ירושה ספרותית

 תולדות האוניברסיטה העברית בירושלים : מדינת הלאום וההשכלה הגבוהה

תולדות האוניברסיטה העברית בירושלים : מדינת הלאום וההשכלה הגבוהה

 יפעת וייס עוזי רבהון
זהו הכרך החמישי במפעל תולדות האוניברסיטה העברית בירושלים. בדומה לקודמיו, מאמריו עוסקים באוניברסיטה העברית כמוסד מחקר והוראה, בהקשרים המקומיים והעולמיים; אולם בשונה מהכרכים הקודמים, שעניינם היה ימי בראשית של האוניברסיטה והשנים המעצבות שלה, הרי הכרך שלפנינו מתמקד בשני העשורים הראשונים למדינת ישראל: 1948–1967. כפי שמעידה כותרת הספר, ניצבים במוקד הכרך היחסים בין האוניברסיטה לבין מדינת הלאום.
הדברים המובאים כאן נשענים, במידה רבה, על הנחות היסוד המגולמות בתוצאותיה של מלחמת תש״ח ו׳המפנה הריבוני׳. אלה שינו בחדות את מעמדה של האוניברסיטה: לא עוד מוסד השכלה בארץ ישראל הנתון לשלטון המנדט הבריטי אלא מוסד הפועל כחלק ממערך של מדינה עצמאית; לא עוד אוניברסיטה של העם היהודי אלא קודם לכול אוניברסיטה ישראלית; לא עוד מוסד השוכן על הר הצופים – ששטחו בשנים אלה נמצא במובלעת בלתי נגישה – אלא מוסד הפרוס במספר קמפוסים בעיר מחולקת. הכרך בוחן את תולדותיה של האוניברסיטה בין שבר לרצף, כמוסד אוטונומי בעל זיקה עמוקה למדינה ולמוסדותיה.
הכרך, המאגד בתוכו מאמרים של חוקרות וחוקרים בכירים לצד אלה הנמצאים בראשית דרכם האקדמית, נחלק לשישה שערים: פעמי ריבונות; המרחב העירוני; האוניברסיטה והתשתית המדינתית המוסדית; קבלה והדרה של סגל וסטודנטים; אוניברסיטה, חברה ופוליטיקה; הכיתה, הספרייה והמעבדה. שמות אלה מעידים על הניסיון לבחון את האוניברסיטה העברית מתוך הקשריה הגאו-פוליטיים החיצוניים מחד גיסא, ומתוך הגיונה המערכתי-הפנימי כמוסד מחקר והוראה – מאידך גיסא. המתח המסתמן בין הקטבים הללו, בשנותיה הראשונות והמעצבות של מדינת ישראל, הוא מעניין וייחודי. אנו תקווה שהקריאה בכרך תספק סקרנות היסטורית כללית ומקצועית כאחת ותשמש נדבך בהבנת התפתחותה של ההשכלה הגבוהה בישראל. 

תולדות האוניברסיטה העברית בירושלים : מדינת הלאום וההשכלה הגבוהה

החדש היה אצלנו : חינוכאים ושיח החינוך ביישוב העברי 1880-1935

החדש היה אצלנו : חינוכאים ושיח החינוך ביישוב העברי 1880-1935

מרים סמט 
"אין כל חדש בהחלט! החדש היה אצלנו! אני אומר זאת בהכרה ברורה", כתב המורה דוד אידלסון בקיץ 1925 לעמיתו יהודה פולני בתום שהות בגרמניה. השניים, שעלו לארץ בנעוריהם ב-1905 ולמדו בסמינר של הארגון הפילנטרופי היהודי-גרמני "עזרה" בירושלים, היו שותפים לחלום "החינוך החדש" ביישוב העברי ונשאו את עיניהם לנסיונות פדגוגיים חדשניים בגרמניה. לאורך השנים הם שבו וביקרו בבתי ספר בגרמניה, למדו באוניברסיטאות אירופיות ונפגשו עם חינוכאים (פדגוגים) מקומיים עד שהצליחו להגשים את חלומם. ב-1922 הקימו השניים בית ספר פרטי בתל אביב שהפדגוגיה בו מבוססת על חירות לתלמידים ולמורים ומוקדשת לתהליכי למידה הנובעים מהילדים. והנה, שלוש שנים לאחר מכן נוכח אידלסון להפתעתו שדווקא הם, בתל אביב, הצליחו ליישם במציאות את הרעיונות שהושפעו מהם ולחולל חידוש בשדה החינוך.
סיפורו של "בית הספר העמלני – קהילת ילדים" של אידלסון ופולני מוצג בהחדש היה אצלנו כאחד ממקרי המבחן העוסקים באנשי חינוך שפעלו בתקופה המעצבת של היישוב העברי בארץ ישראל והשתתפו בגיבוש שיח החינוך העברי. הספר ממחיש את ההשפעה המרכז-אירופית על התפתחות החינוך העברי ביישוב וסוקר בהרחבה אבני דרך חשובות בתולדות החינוך העברי במשך יותר מחצי מאה: החייאת השפה העברית, הכשרת מורים עבריים, חדשנות פדגוגית ביחס לאידיאולוגיה פוליטית ומקומו של הארוס בחינוך. סוגיות אלה נוגעות בשאלות עקרוניות לגבי מהות החינוך, והן רלוונטיות גם בימינו. -- אתר המו"ל.

החדש היה אצלנו : חינוכאים ושיח החינוך ביישוב העברי 1880-1935

עצים ורוחות : מסע אל מיאנמר

עצים ורוחות : מסע אל מיאנמר

יובל רוטמן
"....בשעת בין הערביים, אחרי מרדף קצר עם גשם לח, אני מגיע ללבה הפועם של העיר ושל בורמה כולה: פגודת שְׁווֶּה־דָאגוֺן, 'יאנגון המוזהבת'. היא ניצבת בראש גבעה אך חמקמקה: היא כאן מולי, ובאותו זמן נעלמת. כדי להגיע אליה אני מסתבך בדרכים וכבישים פתלתלים, וכדי לראותה אני נעזר במעלית. אבל הפגודה מחכה בסבלנות לכל מי שיגיע, במעלית או ברגל, בודהיסט או לא, משתנה בכל שנייה ומכל זווית, חיה ונושמת, מוחשית ודמיונית כאחת. יחפים נעים כולם סביבה בשקט, ונחים לרגע ועוד רגע בצל הזהב, שכאן בבורמה יש לו אלף ואחד גוונים...."
זהו סיפור קורותיו של מסע הרפתקני אל עולם קסום, עלום ובלתי מובן שבו הטבע חי ובעל נפש, לרבות עצים. מדענים אולי יפקפקו בעצם השאלה אם לעצים יש נפש, נשמה או רוח, אבל יש תרבויות שמתייחסות לעצים כבעלי נפש משל עצמם. הספר מתאר כניסה מסחררת, הלכה למעשה, אל עולם של רוחות ועצים, עולם של אנימיזם – אותו תחום באנתרופולוגיה המייחס נשמה לחי, לצומח ולדומם. באמצעות יומן מסע מלווה באיורים חושף המחבר את רגישותם וחוכמתם של כפריים בצפון בורמה, שפתחו את ביתם, עציהם ולבם לפניו, אפשרו לו לגעת באמונתם ולהבינה, ודרכה להבין את עצמו. -- אתר המו"ל.

עצים ורוחות : מסע אל מיאנמר

Our Palestine question : Israel and American Jewish dissent, 1948-1978

Our Palestine question : Israel and American Jewish dissent, 1948-1978

Geoffrey Levin
A new history of the American Jewish relationship with Israel focused on its most urgent and sensitive issue: the question of Palestinian rights American Jews began debating Palestinian rights issues even before Israel's founding in 1948. Geoffrey Levin recovers the voices of American Jews who, in the early decades of Israel's existence, called for an honest reckoning with the moral and political plight of Palestinians. These now-forgotten voices, which include an aid-worker-turned-academic with Palestinian Sephardic roots, a former Yiddish journalist, anti-Zionist Reform rabbis, and young left-wing Zionist activists, felt drawn to support Palestinian rights by their understanding of Jewish history, identity, and ethics. They sometimes worked with mainstream American Jewish leaders who feared that ignoring Palestinian rights could foster antisemitism, leading them to press Israeli officials for reform. But Israeli diplomats viewed any American Jewish interest in Palestinian affairs with deep suspicion, provoking a series of quiet confrontations that ultimately kept Palestinian rights off the American Jewish agenda up to the present era. In reconstructing this hidden history, Levin lays the groundwork for more forthright debates over Palestinian rights issues, American Jewish identity, and the U.S.-Israel relationship more broadly.

Our Palestine question : Israel and American Jewish dissent, 1948-1978