חדש על המדף

ינואר 2024

משנתו של מרטין היידגר

משנתו של מרטין היידגר

ג'ורג' שטיינר

ג'ורג' שטיינר מציג בספר זה דיוקן תמציתי של הפילוסוף הגרמני מרטין היידגר (1976-1886) ושל יצירתו. דמותו של היידגר שנויה במחלוקת: יש הרואים בו מיסטיקן לשון, מרעילו של השכל הישר, שכתביו הם סבך מילים בלתי חדיר. מנגד עומדים מצדדיו, הרואים בו מורה־פילוסוף הנמנה עם הקבוצה המצומצמת של הוגי דעות מערביים שחשיבותם מכרעת, כאפלטון, אריסטו, דקארט, לייבניץ והגל. אלה נמשכים אל כתיבתו כבחבלי קסם. מעל ויכוח זה מרחפת כענן קודר שאלת התנהגותו של היידגר בימי השלטון הנאצי ושאלת הקשר בין מפעלו הפילוסופי ובין גילויי הברבריות הטוטליטרית בלבושה הנאצי. בדבר אחד יש הסכמה: להיידגר נודעה השפעה כבירה לא רק על הפילוסופיה, כי אם גם על מדעים אחרים, על היצירה האמנותית ועל מגוון מפתיע של תחומים ועמדות מודרניים. - מעטפת אחורית.

משנתו של מרטין היידגר

הדרך לעין חרוד העשור הראשון : תרפ"א (1921) -- תר"ץ (1930)

הדרך לעין חרוד העשור הראשון : תרפ"א (1921) -- תר"ץ (1930)

גליה בר אור

חשבתי על השיר היפה הזה, "הדרך אל הקבוצה אינה קצרה, אך גם לא ארוכה".
עין חרוד, דרך אגב, אינה קבוצה והיתה בשעתו קיבוץ אחד שלם, והיום, לאחר הפילוג שהיה בזמנו, היא שני קיבוצים שלמים.
לפי חשבוני, ועם הרבה מזל כמובן, יכולתי להגיע לעין חרוד בשלושה ימים, לכל היותר שבוע.
ידעתי שאם אני רוצה להגיע חי לעין חרוד, אסור לי לא רק לנסוע על הכביש או ברכבת, אסור לי אפילו להיראות בקרבתו של כביש כלשהו.
אבל לא זאת הבעיה שלי, לפחות לא כרגע.
כרגע הבעיה שלי היא כיצד להסתנן החוצה מתל אביב.

הדרך לעין חרוד העשור הראשון : תרפ"א (1921) -- תר"ץ (1930)

מקום בלב:‏ ‏מ‏קומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית : ‏ת‏אוריה ומחקר במגוון פרספקטיבות

מקום בלב:‏ ‏מ‏קומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית : ‏ת‏אוריה ומחקר במגוון פרספקטיבות

רוני לידור, סימה זך, אסיה שרון

הספר מקום בלב: מקומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית דן בסוגיות מרכזיות של הכשרת מורים לחינוך גופני. כל אחד מן הפרקים עוסק הן בהיבט של הוראת החינוך הגופני בבית הספר והן בהיבט של הכשרת מורים לחינוך גופני. הפרקים נכתבו בידי שורה של חוקרים שפעילותם ומחקריהם עוסקים בחינוך גופני ובהכשרת מורים לחינוך גופני. העובדה שחינוך גופני הוא מקצוע ליבה בתוכנית הלימודים של משרד החינוך מעידה על חשיבותו של החינוך הגופני בתפיסה החינוכית של מדינת ישראל. רבות מהסוגיות הנידונות בספר זה רלוונטיות להוראת החינוך הגופני בבית הספר: תכנון הוראה, קבלת החלטות של המורה במהלך השיעור, מודלים להוראה, קוהרנטיות בהוראה, רפלקציה והערכה. סוגיות אלה נבחנות משתי נקודות מבט - מחקרית ויישומית, והן מוצגות בלוויית המלצות מבוססות- מחקר שאפשר ליישם במכללות להכשרת מורים ובבתי הספר. אנו מאמינים, כי יישומן של תוכניות הכשרת מורים מבוססות-מחקר בבתי הספר יביא לייעול עבודת המורה לחינוך גופני ולקידום התפתחות התלמידה והתלמיד. הספר נועד לחוקרים, לאנשי חינוך, למכשירים להוראה ולקובעי מדיניות בחינוך גופני. יש חשיבות רבה לדיונים שוטפים בסוגיות מקצועיות מרכזיות, הנדרשים כדי להעריך מעת לעת את מידת הרלוונטיות של החינוך הגופני על מגוון תחומיו לתלמידים בבית הספר, למורים, למוסדות החינוך ולסטודנטים בתוכניות ההכשרה להוראה. -- מעטפת אחורית.

מקום בלב:‏ ‏מ‏קומו של החינוך הגופני בלב העשייה החינוכית : ‏ת‏אוריה ומחקר במגוון פרספקטיבות

מבעד לארון השקוף : ‏ד‏יוקן של להט"ב בקיבוץ

מבעד לארון השקוף : ‏ד‏יוקן של להט"ב בקיבוץ

עמית קמה, סלביה פוגל-ביזאוי

מאז תחילת ההתיישבות הקיבוצית חיו בה לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים. חלקם הצהירו על זהותם המגדרית או נטייתם המינית, כלומר יצאו מהארון, אחרים שמרו על נטייתם כסוד, ואילו השאר מצאו את עצמם במצב ביניים המכונה "הארון השקוף" - זהותם הייתה בבחינת סוד גלוי, אך סביבתם התעלמה ממנו ובכך דחתה אותם. העמדת פנים קולקטיבית זו אפיינה את הקיבוץ במשך דורות. אסופת המאמרים מבעד לארון השקוף, הראשונה בנושא מושתק זה, משרטטת דיוקן פורץ דרך של חיי להט"ב בקיבוץ מימיו הראשונים ועד היום ומתייחסת למערכות החברתיות, המבניות והערכיות שאפשרו להם לשלב את אורח החיים הקיבוצי עם זהותם המינית. המאמרים בתחומי דעת מגוונים, בהם סוציולוגיה, חינוך, ספרות, תקשורת וגיאוגרפיה, משמיעים את קולם של להט"ב בקיבוץ ובוחנים את ההיסטוריה של "הארון השקוף" מאז הקמתו, דרך הסדקים הראשונים שהחלו להופיע בו בעשורים האחרונים של המאה ה-20 וכלה בניצני התפרקותו בראשית שנות האלפיים. -- מעטפת אחורית.

מבעד לארון השקוף : ‏ד‏יוקן של להט"ב בקיבוץ

יחיד ביחד : קהילה קיבוצית בין הכלה להדרה

יחיד ביחד : קהילה קיבוצית בין הכלה להדרה

ארנה שמר ומנחם טופל

התלכדות היחד הקיבוצי מכילה את היחיד, את השייך ואת הדומה, ובמשך עשרות שנות קיומן של הקהילות השיתופיות הצמיחה מנגנונים של הכלה, וגם של הדרה, של האחר. להתמודדות עם השונוּת בקהילה פנים רבות, גלויות וחבויות, מדוברות ומושתקות, לעיתים בתחכום רב. ספר זה מבקש לבחון לראשונה, באמצעות מחקרים על קבוצות זהוּת שונות בקהילה הקיבוצית, את חוויית היחיד ביחד הקיבוצי מנקודת מבט של הכלה והדרה. נראה שככל שגוברת המציאות של שונות בקהילה הקיבוצית, כך נחלשים מנגנוני ההדרה, שהיו טבועים בה. עם זאת, היחלשות המרקם הקהילתי והמעטפת הממסדית מאתגרים את ההכלה החברתית. ספר זה פונה אל בני הקהילה הקיבוצית, אך לא פחות מזה אל כל מי שחיים בקהילה אחת, שיחדיו מעמידים את השלם הקהילתי, וכן לכל המוצאים עניין וחשיבות בחיי קהילה. המסע בין פרקי הספר מזמין את הקוראים בו לחשבון נפש קהילתי בנוגע לפרקטיקות ההכלה וההדרה המופיעות בו, הכלה במלוא הַדְרתה (במשמע תפארת) או במלוא הַדָּרתה (במשמע הרחקה). ומופעי ההדרה המבדלים מחרישים ופוגעים.
הכלה היא תהליך משותף, שיש בו מחויבות מתמשכת, ברית שכל הצדדים בה יוצאים נשכרים, והיא אינה רק מחווה של האחד לאחר. הכלה אינה מושגת בשיח מטיף, יפה נפש או מוסרני, אלא בחינוך, בהתנסות ובחיים משותפים, בהתארגנות ובהסדרת תקנות. הכלה, כך מלמדים פרקי הספר, היא ההכרה האנושית שמדובר בהתמודדות הדדית ולא קלה. יחסי הכוחות בין החוֹוים שונוּת מסביבתם, המתמודדים יום-יום עם אתגרי החיים ועם חסמים חברתיים, ובין הקולקטיב, המייצג מעין נורמליות, מובאים כאן לפני הקוראים, ומבקשים לסמן כיצד נבחין בסביבתנו בהכלה ובהדרה. -- מעטפת אחורית.

יחיד ביחד : קהילה קיבוצית בין הכלה להדרה

 יוסף וחלומותיו : מקרא, ספרות, פסיכואנליזה

יוסף וחלומותיו : מקרא, ספרות, פסיכואנליזה

אילנה פרדס ואיתמר לוריא 

ספר בראשית הוא ספר על התחלות חדשות: בריאת העולם, בריאת האדם והיווצרות השפות. אך המהלך הדרמטי ביותר של הספר הוא כינון האנושיות. זהו תהליך ממושך שתחילתו בסיפור גן עדן ושיאו בסיפור יוסף. עם הופעתו של יוסף על הבמה נגלית לעינינו דמות מורכבת להפליא, המתוארת בחדות ובפירוט חסרי תקדים. שום דבר אנושי אינו זר לסיפורו של יוסף. העוצמה הספרותית של סיפור יוסף כרוכה לבלי התר בעוצמתו הפסיכולוגית. ספר זה מתחקה אחר העוצמה הכפולה הזאת על ידי שילוב של גישות ספרותיות ופסיכואנליטיות. בחלק הראשון מציעה אילנה פרדס התבוננות בייצוג המורכב של יחסי הגומלין בין ציר החלומות ובין ציר הטראומות באפיזודות שונות בחיי יוסף. בקריאה שלה היא שוזרת דיאלוג עם כתבי פרויד ועם יצירות ספרות מודרניות הקשובות לעומק הפסיכולוגי של יצירה קדומה זו. בחלק השני מבקש איתמר לוריא להציע התייחסות נרחבת יותר להקשר הטיפולי ולפסיכואנליזה עכשווית. הוא עוסק במגוון של נושאים - מקנאת אחים ויתמות ועד תהליכי סליחה - ובוחן את האופנים שבהם יכול סיפור יוסף להעשיר את החשיבה הפסיכואנליטית ואת העבודה הקלינית. חותַם השיחה המתמשכת בין מחברי הספר ניכר בכל עמוד של "יוסף וחלומותיו". -- מעטפת אחורית.

יוסף וחלומותיו : מקרא, ספרות, פסיכואנליזה

המסע של המטאורולוגיה וחיזוי מזג האוויר : מאומנות למדע

המסע של המטאורולוגיה וחיזוי מזג האוויר : מאומנות למדע

הניה ברקוביץ'

עד תחילת המאה ה-20 התפתחה המטאורולוגיה כמדע בנפרד מחיזוי מזג האוויר. כאשר המטאורולוגיה מיצתה את יכולותיה האיכותיות, והניסיון המתמשך של החזאי לא היה הערובה היחידה להוצאת תחזית מזג אוויר טובה או סבירה לזמן קצר בלב, היה ברור כי רק חיזוי שמסתמך על המדע יביא לשיפור. הסיוע לקידום המטאורולוגיה לטובת האנושות בא עם האומץ של מדענים ומנהלי שירותים מטאורולוגיים שהיו מוכנים לסכן את המוניטין שלהם לקידום האמצעים לשיפור חיזוי מזג האוויר כדי למנוע אבדן חיי אדם ורכוש. לתובנות שלהם שרק שיתוף פעולה בין-לאומי הדוק ורצוף יביא להתקדמות הידע והיכולות, ולהתקדמות הטכנולוגית האדירה במהלך של יותר ממאה שנה. הספר עוסק באנשים ובתהליכים, בתגליות ובהמצאות ובסביבות הפוליטיות, הפילוסופיות, המדעיות, החברתיות, והאנושיות שבהן יקרו הדברים, בעיקר אצל אלה שתרמו לידע שלנו כיום. -- מעטפת אחורית.

המסע של המטאורולוגיה וחיזוי מזג האוויר : מאומנות למדע

התיאוריה המיתית של הנפש : תשובה לשאלה: איך הגוף יוצר את הנפש?

התיאוריה המיתית של הנפש : תשובה לשאלה: איך הגוף יוצר את הנפש?

נעם טראוב

ספר זה מציע לראשונה תשובה נרחבת לשאלה עתיקת היומין: איך הגוף יוצר את הנפש? הדרך שבה משיב הספר על שאלה זו היא לא פחות ממהפכנית: באמצעות השוואה בין שלושה תחומי ידע – המיתולוגיה העולמית, הפסיכואנליזה וחקר המוח – עולה תמונה צלולה ובהירה של התפתחות המוח האנושי במהלך האבולוציה, ובתוך כך – של התפתחות הנפש האישית של כל אחת ואחד מאתנו במהלך חיינו. הקוראים יוצאים למסע חובק עולם, אשר במהלכו נפרשים לעיניהם התהומות והפסגות שבתוך-תוכם, ובסופו הם מתוודעים, כמו פנים אל פנים, אל הפלא של נפשם. -- מעטפת אחורית.

התיאוריה המיתית של הנפש : תשובה לשאלה: איך הגוף יוצר את הנפש?

פירוש רש"י למסכת ביצה : מהדורה ביקורתית

פירוש רש"י למסכת ביצה : מהדורה ביקורתית

אהרן ארנד
פירוש רש"י לתלמוד הוא כלי עזר יסודי להבנת התלמוד. בספר שלפנינו יוצאת לאור מהדורה ביקורתית של פירוש רש"י למסכת ביצה. המהדורה מבוססת על עדי הנוסח של הפירוש, והוקדם לה מבוא, שבו תוארו עדי הנוסח ונידונו כמה היבטים בפירוש רש"י למסכת ביצה. -- מעטפת אחורית.

פירוש רש"י למסכת ביצה : מהדורה ביקורתית

זרתוסטרא הציוני : מוטיבים ניטשיאנים בהגותו של ברדיצ׳בסקי

זרתוסטרא הציוני : מוטיבים ניטשיאנים בהגותו של ברדיצ׳בסקי

איתן מכטר

מיכה יוסף ברדיצ'בסקי (1865–1921) קיבל חינוך תורני והיה מיועד לרבנות.את ילדותו ונערותו הוא בילה בעיר דובובה וספג בה את הרוח החסידית השמרנית שמימנה מאוחר יותר ביקש להתנער. ברדיצ'בסקי נחשב למי שחולל שינױ יסודי בתרבות היהודית ותרם תרומה עצומה לכינונו של 'העברי החדש'ולכינון המחשבה והמעשה הציוני. ברדיצ'בסקי העמיק בזיהױ המקורות שלהניװן התרבותי של היהדות המסורתית ובחולשותיה ולמעשה יצא למסע ספרותי והגותי להצלתו של העם ע"י ידי הצלתה של הרוח. משנתו ההגותית ױצירתו הספרותית מבטאת את ה'קרע שבלב', את המתח בין העולם של הנאורות והספרות הכללית לעײרה היהודית והפולמוס על דרכה הרצױה של הרוח העברית. בספר זה ננסה לברר לעומק את עיקרי הרעיונות הניטשיאנײם שנטמעו בהגותו של ברדיצ'בסקי ואפשרו לו להציע מחשבה ציונית מקורית ותוססת שהאותנטיות במרכזה. הדיון המעמיק ביסודות המחשבה האקזיסטנציאליסטית של ניטשה הכרחית להבנת גלגולה לתוך הגותו של ברדיצ'בסקי שידע לעצבה ולהתאימה לצרכי השעה. בהתאם לדרישה לקרב את האמנות לחײם, ניכרת בנובלות של ברדיצ'בסקי השלמה לרעיונות ההגותײם, בספר זה נבקש להתמסר לעיקרי המחשבה העיונית ובמיוחד לחיבור 'שינױ ערכין' המהװה מניפסט מגובש וסדור.
הספר שלפנינו דן בשאלות הקיום שניטשה מעלה וברדיצ'בסקי נענה להן בדרכו, יחסי יחיד וחברה, מצב הניכור הקיומי, מבחן ההתגברות, הצורך לברוא עצמך כפרט וכקהילה מחדש במצב של משבר ערכים. בהמשך תתברר הדילמה הציונית הײחודית על מרכיב הטריטוריה והיצרנות המצמיחה עולם תוכן ערכי דװקא מעצם העיסוק בממשי ובקונקרטי. בפרק הסיום נבקש לעבור מהתיאוריה לפרקטיקה, נרצה לברר עד כמה ההחלה של הרעיונות האקזיסטנציאליסטײם מבית המדרש הניטשיאני, בתיװכו המסור של ברדיצ'בסקי, מקבלת ביטױ בעיר העברית הראשונה, העיר ללא הפסקה המשמשת מעבדה חיה לעיקרי תורת החײם של זרתוסטרא הציוני. -- מעטפת אחורית.

זרתוסטרא הציוני : מוטיבים ניטשיאנים בהגותו של ברדיצ׳בסקי

פיסות תל אביביות

פיסות תל אביביות

 מעוז עזריהו

הפיסות התל אביביות להן מוקדש ספר זה הם כמו קטעים ביצירה מוזיקלית העומדים כל אחד בזכות עצמם. אלא שקטעים אלה אינם פרי דמיון יצירתי, אלא פרגמנטים של דיון שמבקש לזרות אור על העיר תל אביב (מאז 1950: תל אביב-יפו) כישות היסטורית שקיימת כמכלול מרוכב ודינמי של אירועים, התנסויות, חוויות, מקומות, דימויים ודימויים עצמיים, תדמיות, קלישאות, סטריאוטיפים, סיפורים, מיתוסים, זיכרונות, אנקדוטות, תפיסות רעיוניות, אינטרסים, הצלחות וכישלונות.
הספר כולל ארבעה שערים הכוללים כל אחד מספר פרקים: השער הראשון: 'על העבר' - עוסק בשלושה אייקונים ציוניים שהם חלק מהגאוגרפיה ההיסטורית של תל אביב. השער השני: 'שמה הולך לפניה' - מוקדש לדיון במופעי ובהיקרויות השם 'תל אביב' בעולם הרחב ובישראל. השער השלישי: 'על הנייר' - עוסק בשתי אנדרטאות גבורה שהקמתן היתה על סדר היום של ההנצחה העירונית, אך לא נבנו מעולם וכך נותרו על הנייר בלבד. השער הרביעי: 'על השלטים' - מוקדש לשלטי רחובות תל אביב. במוקד הדיון שיום רחובות כהליך של הנצחה. הפיסות התל אביביות באות לידי ביטוי חזותי גם בחומרים גרפיים ובעיקר בצילומים. מעבר להיותם של אלה איורים חזותיים לטיעונים המובאים באופן מילולי, הם גם פיסות תל אביביות בזכות עצמן שיש להן ערך תיעודי ואולי אפילו אסתטי משל עצמן. -- מעטפת אחורית.

פיסות תל אביביות

בין קונפליקט לדיאלוג : חינוך וספרות ותיקון עולם

בין קונפליקט לדיאלוג : חינוך וספרות ותיקון עולם

רביב רייכרט

הדיון בקשר שבין חינוך לבין ספרות הוא דיון רב שנים, שיוצרים וחוקרים רבים עסקו בו. ספר זה מציע הצעה חדשה לדיון הזה בהתמקדו בחינוך ובספרות המתקנים עולם ואדם, ובהצגתו באופן חדש: דיאלוג בין מחנכים.הספר בוחן את האופן שבו ניתן להבין את מהות החינוך באמצעות הספרות ואת האופן שבו ניתן לחנך באמצעות הספרות. הוא עוסק בנושא רלוונטי ביותר בימינו – בדמוקרטיה המחברת חירות ואחריות, שמהותה היא הבסיס לתיקון שמציעים החינוך והספרות, ובקונפליקט ובדיאלוג שהם לב מהותה. -- מעטפת אחורית.

בין קונפליקט לדיאלוג : חינוך וספרות ותיקון עולם

עיונים בחינוך : מאמרים בפילוסופיה של החינוך

עיונים בחינוך : מאמרים בפילוסופיה של החינוך

צבי טאובר

הספר עוסק בחינוך, דהיינו בנושא המוכר לכל אחד מאיתנו באשר הוא אדם: "האדם הוא הברייה היחידה הזקוקה לחינוך" (עמנואל קאנט). ואכן כל בני האדם התנסו בחינוך בהיותם חניכים ותלמידים, ורוב בני האדם התנסו בחינוך גם בהיותם הורים ומחנכים. בקובץ המאמרים הנוכחי עיונים (בעיקר פילוסופיים) בנושאים שונים ובהיבטים שונים של החינוך. החינוך הוא מעש (פרקסיס) בעיקרו; הספר שלפנינו הוא (רק) עיונים בחינוך, המבקשים להאיר באורח תאורטי עניינים שונים ותובנות מסוימות באשר לתחום הרחב, הבלתי-נדלה, של מלאכת החינוך. -- ‏מ‏עטפת אחורית.

עיונים בחינוך : מאמרים בפילוסופיה של החינוך

The Bloomsbury Handbook of the Spanish Civil War

The Bloomsbury Handbook of the Spanish Civil War

 Antonio Cazorla-Sanchez, Alison Ribeiro de Menezes, Adrian Shubert

In 25 innovative thematic essays, The Bloomsbury Handbook of the Spanish Civil War sees an interdisciplinary team of scholars examine a conflict that, more than 80 years after its conclusion, continues to generate both scholarly and public controversy. Split into four main sections covering Military and Diplomatic Issues, Society and Culture, Politics, and Debates, the volume offers a number of unique features. It is unprecedented in its comprehensiveness and includes chapters on topics that are rarely, if ever, explored in the literature of the field: humanitarianism, children and families, material conditions, the decimation of elites, archives and sources, archaeological approaches, digital approaches, public history, and cultural studies approaches. Instead of discussing each of the two warring sides, Republicans and Francoists, separately, as is so often the case, the book's thematic structure means that these opposing forces are examined together, facilitating comparison and fresh understanding in numerous areas of study. Contributors from the UK, the USA, Canada, Spain and Denmark also analyse the major controversies and disputes surrounding each topic as part of a detailed exploration of one of the seminal events of the 20th century.

The Bloomsbury Handbook of the Spanish Civil War

Multilingual fiction series : genres, geographies and performances

Multilingual fiction series : genres, geographies and performances

Nahuel Ribke
"This book explores the emergence and development of multilingual fiction series, a relatively new phenomenon propelled by the globalization of media industries and the consolidation of streaming platforms as central vectors in the production and consumption of audiovisual entertainment content. Through a detailed analysis of thriller, sitcom and drama series, the book proposes an original qualitative and quantitative research methodology for the study of on-screen multilingual encounters, examining the relationship between multilingual speech and genre conventions. The book covers fiction series beyond English-speaking countries: alongside American productions, the analysis covers TV shows from Europe, Latin America and the Middle East region. This interdisciplinary and original volume will interest scholars and students in film studies and media studies working on global media, as well as communication studies, television studies, sociolinguistics, media and cultural industries and translation studies"-- Provided by publisher.

Multilingual fiction series : genres, geographies and performances

Empirical understanding of school leaders' ethical judgements : applications of the ethical perspectives instrument

Empirical understanding of school leaders' ethical judgements : applications of the ethical perspectives instrument

 Ori Eyal and Izhak Berkovich
This volume offers a holistic, empirically grounded examination of the factors which influence educational leaders' ethical judgments in their day-to-day work in schools. Drawing on a range of quantitative studies, the text utilizes organizational psychology to explore multiple ethical paradigms. It considers social aspects including ethnicity, gender, hegemony-minority relations, and leadership styles which influence and drive ethical judgment patterns employed by educators and principals. The book ultimately demonstrates the Ethical Perspectives Instrument (EPI) as an effective tool for the assessment of various ethical viewpoints and their interactions, suitable for application to diverse cultures and socio-educational circumstances. An important study of the leaders' ethics and preparation in handling marginalized populations, this book will be valuable for academics, researchers, and graduate students working in the fields of educational leadership, organizational psychology, and the sociology of education

Empirical understanding of school leaders' ethical judgements : applications of the ethical perspectives instrument

אל המים : יוסף חיים ברנר וימי המודרניזם העברי המוקדם

אל המים : יוסף חיים ברנר וימי המודרניזם העברי המוקדם

דינה ברדיצ'בסקי

אל המים, מונוגרפיה על הסופר יוסף חיים ברנר, מנסה להתיק מעט את המבט מדמותו המוכרת של ברנר, הסופר הלאומי והנביא המודרני. פרקי הספר מצטרפים למעין סיפור חיים של גיבור אחר, שהוא הלך הרוח האמנותי של המודרניזם העברי המוקדם אשר נולד מחיפושי הדרך של סופרים צעירים בני הפרובינציה באירופה של ראשית המאה העשרים. הלך הרוח הזה היה יותר מאשר "סגנון"; הוא צמח כשפה של מחשבה, הרגשה ודמיון, שסחפה וסחררה את יוצריה, ובאותה מהירות גם עברה מן העולם. רוב חוקי התחביר של לשון הספרות הברנרית נשכחו מלב דוברי העברית מזמן, אבל ביצירותיו עוד ניתן לשמוע, לרגעים, את רחשי אותה שפת-זמן של יצירה ואת משב הרוח המרחפת על המים. הספר ממקם מחדש את יצירת ברנר מבחינה אמנותית-ז'אנרית, וטוען כי סגנונו אינו המשך של הריאליזם האירופי במאה התשע-עשרה, אלא יצירה חדשה ופורצת דרך
אל המים מתבונן בברנר ממרחק של יותר ממאה שנים. מן המרחק הזה כבר לא ניתן לשמוע את "קולו", אלא רק להתבונן בדיוקנו העשוי שכבות של סיפורי זיכרונות, מסכתות פירושים ודימויים אמנותיים. שמו של הספר מהדהד את תמונת הסיום ברומן האחרון של ברנר, שכול וכישלון, תמונת אדם זקן המביט בדמדומי הכרתו אל מי הכנרת וממלמל לעצמו: "לא קשה, לא קשה, בקרוב נסע ונלך, במהרה נסע ונלך". -- מאתר המו"ל

אל המים : יוסף חיים ברנר וימי המודרניזם העברי המוקדם

פשיעה בע״מ : ‏כ‏יצד נגן על החברה שלנו?

פשיעה בע״מ : ‏כ‏יצד נגן על החברה שלנו?

יניר מלך
גניבות, מעילות, הונאות, זיופים, חבלות, ריגול תעשייתי וסחיטת דמי חסות הם רק חלק קטן מן האיומים על חברות, עסקים וארגונים בישראל. כל חברה חשופה לנגע הזה, שפוגע בכיס ובביטחון של כל אחד ואחת מאיתנו. תרבות הפשע משגשגת בישראל, פשיעה ארגונית, הונאות ושחיתות במכרזים ובתקציבי ממשלה ורשויות מקומיות הפכו לנורמה, הפשיעה הלאומנית מרימה ראש – ואל מול כל זה מערכות אכיפת החוק ובתי המשפט עומדות חסרות אונים ועל סף קריסה. על סמך ניסיון של עשרות שנים כאיש מודיעין וביטחון משרטט יניר מלך את פניה של הפשיעה המאיימת על ארגונים עסקיים ועל החברה בישראל. הוא מוביל את הקורא אל המסדרונות והחדרים שבהם מתבצעות מעילות ענק, מאיר זרקור אל המקומות שחשבנו ששום דבר פסול לא קורה בהם, ואינו סומך באופן עיוור על איש. במקצועיות, תוך היכרות מעמיקה עם השטח ובלי מתק שפתיים מבהיר מלך את ממדיה ושורשיה של תרבות הפשיעה בישראל, ומציע מגוון דרכים מקוריות להילחם בה ולהחזיר את הביטחון לחברות, לעסקים ולכלכלה הישראלית בכללותה. -- מתוך אתר ההוצאה.

פשיעה בע״מ : ‏כ‏יצד נגן על החברה שלנו?

נשוכה : אוטואתנוגרפיה גופנית יצירתית

נשוכה : אוטואתנוגרפיה גופנית יצירתית

שולמית קיציס
'במצב נפשי קשה, לאחר נשיכה אכזרית של כלב, מחליטה מורה לתיאטרון להתנדב באחד מבתי הכלא הקשים בארץ. אחת לשבוע היא מגיעה לכלא, שבו כלואים אנסים ורוצחים – יהודים וערבים – המרַצים עונשי מאסר ממושכים, חלקם לא קצובים, ומנחה שם קבוצת תיאטרון. מפגישה לפגישה נרקמים בהדרגה בינה לבינם יחסים מורכבים, שבהם העֲבֵרה נוכחת וזכורה, אך מתאפשרים בהם גם רגעים של אנושיות, עדינות והדדיות.אט-אט, ככל שהסיפור – המובא כיומן עבודה – מתקדם, מתברר כי לא רק המספרת תומכת באסירים, מעניקה להם אוזן קשבת ומקנה להם מיומנויות משחק, אלא שהמפגש עמם מציל אותה-עצמה ממצב המוות הנפשי שהיא שרויה בו. נשוכה הוא ספר מקורי, מרחיב לב ומעורר מחשבה על אודות אהבה וחמלה, המתאר את טשטוש הגבולות שבין כלוא לחופשי, תומך ונתמך, "נושם" ו"מונשם", כלב ואדם, חייתי ואנושי.בעידן של כליאת המונים, שבו אנחנו מַגלים את העבריינים רחוק מהעין, בתוככי הכלא, שעליו כתב הפילוסוף מישל פוקו שהוא אדמיניסטרציה הנהנית מ"יתרון הדלתות הסגורות", מביא הספר תמונות מחיי בית הסוהר, פותח כדי סדק את הדלת הסגורה ומאוורר את הסוד.נשוכה שייך לז'אנר ספרותי ומחקרי חדש – אוטואתנוגרפיה גופנית יצירתית, המשלב כתיבה פואטית ואקדמית, נרטיב ומחקר. במקום הכתיבה האקדמית הבלתי נגישה והיבשה, הרוויה בז'רגון אקדמי, מציע הספר שפה מובנת וחיה, שחותרת לגעת בקוראים. אחרית הדבר, המסה "אוטואתנוגרפיה גופנית יצירתית", מרחיבה על אודות הז'אנר הזה, ומספקת הצצה נדירה אל התהליך של כתיבת הספר'. -- מהמעטפת האחורית.

נשוכה : אוטואתנוגרפיה גופנית יצירתית

תנו לחומר ללמד! : תיווך למידה בעזרת חמר

תנו לחומר ללמד! : תיווך למידה בעזרת חמר

אורלי נזר 

"בבקשה לסגור מחברות, להכניס מחשבים לתיק... היום לומדים בחֵמר!" לתהליכים של שליפת ידע בכל המקצועות ־ מלשון וספרות ועד מתמטיקה וגאומטריה ־ וניסוח ייצוג תלת-ממדי לידע הזה, יש יתרון על פני דיבור או כתיבה. ניסוח ידע דרך פיסול בחומר, ולאחר מכן קיום דיאלוג של היוצר עם יצירתו ועם הצופים, מחוללים תובנות חדשות והופכים את חומר הלימוד לזכיר ולמשמעותי באופנים רבים. ספר זה ממחיש את תרומתה של אמנות הפיסול בחֵמר ללמידה של תחומי דעת שונים, ורואה באמנות הזאת כלי חשוב, נגיש וחווייתי, המשרת למידה והבנה של מושגים מעולמות תוכן אחרים. מערכי השיעור המוצעים בספר שלפניכם הם יוצאי דופן, אך קלים ביותר ליישום, ומוליכים לתוצרים חזותיים ייחודיים, שהדיון בהם מאפשר הרחבה, נוסף על המרתם בידע עיוני, לעתים מופשט. בעזרתם יפתחו מורים ותלמידים את יכולתם לעשות שימוש בדמיונם, לתת לחומר צורה בעלת משמעות, לבצע מהלכים בלתי צפויים, ולהפעיל שיפוט על סמך רגשות. -- ‏מ‏עטפת אחורית.

תנו לחומר ללמד! : תיווך למידה בעזרת חמר

 חוקרים זוכרים : המחקר כזירת זיכרון : צאצאים לשורדי שואה בחזית המחקר

חוקרים זוכרים : המחקר כזירת זיכרון : צאצאים לשורדי שואה בחזית המחקר

יהודית תידור באומל-שוורץ ושמואל רפאל
"הספר הזה על תשעה-עשר פרקיו עניינו במסע מחקרי אל נבכי הנפש, ובמוקד שלו נמצאים חוקרים – בני הדור השני והשלישי, צאצאים לשורדי שואה, שבחרו להקדיש את חייהם למחקר ולחקירה מדעית. בפרקים האישיים, המתכנסים לאסופה דוקומנטרית עוצמתית מסוגה, הם נקראים לראשונה לחשוף את טיב הזיקה בין העבר של הוריהם לייעוד המדעי-המחקרי שנטלו על עצמם – חיים של שליחות מדעית, שככל הנראה החלו להיווצר ברגע שבו כבתה אש המשרפות." -- מאתר המו"ל.

חוקרים זוכרים : המחקר כזירת זיכרון : צאצאים לשורדי שואה בחזית המחקר

חיי שליחות : הרב יצחק דוד גרוסמן ומפעל חייו

חיי שליחות : הרב יצחק דוד גרוסמן ומפעל חייו

יחיאל הררי
סיפור חייו של הרב יצחק דוד גרוסמן, את השקפת עולמו ואת פעילותו. כיצד הקים צעיר חסר רקע חינוכי וניהולי קריית חינוך ענקית שלומדים בה אלפי תלמידים? כיצד פיתח את שיטת החינוך המהפכנית שהוא מיישם בהצלחה במוסדותיו שהלכו והתרבו? איך הצליח חרדי יוצא שכונת מאה שערים להגיע ללבם של מבלי הדיסקוטקים בעיירת פיתוח צפונית? למה אסירים מוצאים בו השראה בתהליך השיקום? מדוע בכירי הפוליטיקאים, אנשי עסקים, בנקים וארגונים גדולים מתגייסים למפעלותיו בתחום החינוך והרווחה?

חיי שליחות : הרב יצחק דוד גרוסמן ומפעל חייו

Feeding the Middle Classes : Taste, Class and Domestic Food Practices

Feeding the Middle Classes : Taste, Class and Domestic Food Practices

Kate Gibson
Considering food consumption in a wider social context, this book offers an alternative understanding of class relations, which extends academic, political and public debates about privilege.

Feeding the Middle Classes : Taste, Class and Domestic Food Practices