האוניברסיטה הפתוחה תפתח לראשונה תכנית דוקטורט בחינוך: טכנולוגיות במערכות למידה – מהתחומים החדשניים והמשמעותיים בישראל, לאור אתגרי הלמידה מרחוק בשנתיים האחרונות. 

אישור המועצה להשכלה גבוהה לתכנית הדוקטורט ניתן לאוניברסיטה הפתוחה הודות למעמדה הבולט בתחום ולהישגים הרבים של החוקרות והחוקרים שלה. האוניברסיטה הפתוחה מממשת את חזונה להיות מרכז לאומי בתחום הלמידה וההוראה מרחוק. האוניברסיטה הפתוחה גאה בהישגיה בפיתוח אסטרטגיות למידה ושיטות הוראה מרחוק, שמוכיחות את יעילותן הרבה לאורך השנים.


​ביום שלישי, ה-22 בפברואר 2022, הודיעה המועצה להשכלה בתום דיון בנושא כי תאשר לאוניברסיטה הפתוחה, מהמוסדות האקדמיים הגדולים בישראל, לפתוח תכנית לימודים לדוקטורט בחינוך: טכנולוגיות במערכות למידה. הבקשה הוגשה למל"ג ביוני 2021 ולאחרונה נבחנה תכנית הלימודים ע"י ועדת מומחים בינלאומית שהמליצה למל"ג על פתיחתה. 

האו"פ משתמשת הלכה למעשה בקו חדשני בתחום טכנולוגיות למידה מזה עשורים והיא פיתחה מאגרי מידע רחבים המכילים מגוון אסטרטגיות למידה ושיטות הוראה אפקטיביות, עוד טרם תקופת הקורונה,. תכנית הדוקטורט שאושרה הערב היא חלק מתוכנית אסטרטגית שמובילה האוניברסיטה במטרה להיות מוקד הידע הלאומי לתחום הלמידה מרחוק.

האו"פ מובילה מוסדות אחרים באימוץ טכנולוגיות דיגיטליות ומבצעת מחקר פנימי של שיטות הוראה והערכה כדי לשפר למידה מבוססת-טכנולוגיה. בשנים האחרונות התחילה האו"פ ליישם גם מתודות של נתוני עתק (big data) , המבוססות על מחקר  הנערך באוניברסיטה בתחומי BI ומדעי המחשב. 

תכנית הדוקטורט היא המשך טבעי לתכנית התואר השני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה, שנפתחה באו"פ ב-2004 והכשירה אקדמאים מצליחים. תכנית הדוקטורט, שבראשה תעמוד פרופ' אינה בלאו, מכוונת לאנשי ולנשות אקדמיה ולאנשי ולנשות מקצוע מהשורה הראשונה, ותעזור לבסס מנהיגות אינטלקטואלית שתסייע לחברה הישראלית ולקהילה הגלובלית לנצל בצורה מיטבית את ההזדמנויות של למידה מקוונת ולהתמודד עם אתגריה.

בבסיס התכנית עומדת קבוצה רחבה ומגוונת של חברי וחברות סגל אקדמי, שלהם הישגי מחקר מרשימים וניסיון רב בהנחיית תלמידי ותלמידות מחקר. כמו כן, התכנית תתבסס על תשתיות המחקר והפיתוח הקיימות באו"פ בתחומים הרלוונטיים.