ד"ר יעל סידי חוקרת שימוש בסימני שאלה וקריאה
שמעתם על המחקר החדש❓❓❓ קראו❗❗❗
ד"ר יעל סידי, חברת סגל בכיר במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, החלה לחקור בשנת 2016 את התופעה של שימוש בסימני קריאה ושאלה מרובים בטקסטים וירטואליים יחד עם עמיתיה ד"ר אריק חשין מאונ׳ חיפה וד"ר אלה גליקסון מאונ' בר אילן. המחקר עומד להתפרסם בכתב העת היוקרתי Frontiers in Psychology בימים הקרובים.
 
הרעיון למחקר - לבדוק את השפעתן של הודעות אי־מייל המשופעות בסימני שאלה ובסימני קריאה - עלה בשיחה אקראית בין שלושת החוקרים כשהיו דוקטורנטים לפסיכולוגיה בטכניון.
החוקרים שמו לב לשינוי בהודעות ששולחים להם סטודנטים - הם כתבו הודעות שיש בהן סימני קריאה ושאלה מרובים, שלא היו שם בעבר. החוקרים ניסו להבין מה המסר שמנסים הסטודנטים להעביר, ומהן ההשלכות של אותם סימנים על מקבל ההודעה.
 
המחקר התבצע בקרב משתתפים בארה"ב, בישראל ובהולנד. בתחילה, נשאלו המשתתפים מדוע בחרו לשים בסוף משפט שלושה סימני שאלה, והתשובות לרוב היו כי הם רוצים להעשיר את ההודעה היבשה או להבהיר את רמת הדחיפות שנדרשת למענה.
 
לאחר מכן, משתתפים אחרים התבקשו לחוות את דעתם על כותבי הודעות הכוללות סימנים רבים ומעטים. התוצאות היו מפתיעות: סימני שאלה וקריאה מרובים לא יוחסו לדחיפות המצב או לרגש של הכותבים, אלא, הכותבים הוערכו כבעלי יכולות אישיות נמוכות, וקוראי ההודעה נטו פחות לסייע להם.
 
לסיכומו של עניין: לתקשורת דיגיטלית חוקים משלה, וכדאי להיות מודעים לכך שהכוונה שלנו בכתיבה אינה זהה בהכרח לדרך שבה הדברים נקראים.
  
המחקר התפרסף בעיתון הארץ במוסף דה-מרקר https://www.themarker.com/career/.premium-1.9709439