פרופ' ענת ברנע במחקר משותף של האיחוד האירופי
לרגל ציון יום החיות הבינלאומי ב4.10
האוניברסיטה הפתוחה משתתפת בפרויקט מחקרי של האיחוד האירופי בחקר שיפור רווחתן של תרנגולות מטילות על ידי חקר מוחן. פרופ' ענת ברנע, מהמחלקה למדעי הטבע והחיים תנחה בשיתוף עם פרופ' אברהם חפץ מאוניברסיטת תל-אביב דוקטורנט אירופאי שיחקור את הנושא.
האתר הרשמי של המחקר: http://www.chickenstress.eu/

רשת ההדרכה האירופית The ChickenStress European Training Network (ETN) איגדה 20 חוקרים שותפים מהאיחוד האירופי מתחום האקדמיה והתעשייה, ביניהם פרופ' ענת ברנע, מהמחלקה למדעי טבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה, נוירוביולוגית התנהגותית שחוקרת מוחם של ציפורים, ביחד עם חברות מסחריות בתעשיית הביצים האירופאית. חוקרים אלו מנחים דוקטורנטים במגוון מחקרים שיסייעו ליצרני הביצים להשיג את תנאי גידול טובים ומיטיבים ביותר בעבור תרנגולות מטילות.

3.9 מיליון יורו הושקעו בפרויקט הזה מטעם קרן מארי קירי של האיחוד האירופי, ומשתתפים בו חוקרים מובילים מאוניברסיטאות ברחבי באירופה:
Newcastle University, Institut de Recerca Biomèdica de Lleida - Fundació Dr. Pifarré (IRBLleida), Universidad de Lleida, The University of St-Andrews, The Open University of Israel, Tel Aviv University, Universitaet Bern, Scotland’s Rural College, Universiteit Utrecht, Norwegian University of Life Sciences, Eigen Vermogen -Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek, Hendrix Genetics Research, Technology & Services BV, Trinity College Dublin, Vencomatic Group BV, Noldus Information Technology BV, Max Planck Institute for Ornithology, University of Veterinary Medicine, Vienna, Linköpings Universitet, The Lakes Free Range Co. Ltd. Universiteit Gent.

ד"ר טום סמולדרס, שמוביל את הפרויקט וחוקר מדעי המוח מאוניברסיטת ניוקאסל, שבבריטניה, מסביר על הפרויקט: "הצרכנים מבקשים באופן עקבי לשמור על תנאי גידול טובים ומיטיבים ביותר בעבור תרנגולות מטילות, כתוצאה מהמודעות לנושא באירופה הוכרז בשנת 2012 איסור שימוש בכלובי סוללה. עם השינוי הזה שהתכוון להיטיב עם התרנגולות התגלו בעיות חדשות בלתי צפויות".
 
במהלך שלוש שנים יבוצעו 14 מחקרים בינלאומיים בפיקוח חוקרים מומחים בתחומם על גורמים התורמים לתגובת עקה ולעמידות בעופות, בזמן הגידול, בסביבה בהן הן מוחזקות - כולל מערכות ההזנה והלולים. בפרויקט ישתמשו במגוון שיטות למדידת תגובות עקה (לחץ) אצל תרנגולות מטילות, כולל סמנים במוח (נוירוגנזה, ונוירוטרנסמיטורים שונים), הורמוני עקה, בדיקות התנהגות ותצפיות, ופרמטרים בריאותיים.

ד"ר סמולדרס מסביר: "אנחנו עדיין לא יודעים מהם תנאי הגידול הטובים ביותר לתרנגולות מטילות בלולים בהם מגדלים קבוצות גדולות של תרנגולות וקשה לשאול את התרנגולות עצמן. אנו נלמד כיצד לחץ משפיע על מוחן של התרנגולות ונשתמש בידע הזה לזיהוי התנאים הטובים ביותר עבורן. אנו לא יודעים, למשל, כיצד הסביבה בה התרנגולות גדלות משפיעה על מידת התאמתן למערכות "לולי חופש" בהן ישוכנו בבגרותן, ואיך תנאי הבקיעה מהביצה משפיעים על יכולתן להתמודד עם מצבים חדשים בהמשך החיים. אלה הן סוג של השאלות שאנחנו רוצים לענות עליהן בפרויקט זה".

בכל פרויקט מחקר מעורב סטודנט לתואר שלישי כחלק מהיוזמה לפיתוח מנהיגים מדעיים עתידיים באירופה. העבודה על הפרויקט נעשית עם חברות מסחריות בתעשיית הביצים באירופה, כמו הנדריקס ג'נטיקס, Vencomatic, Noldus Technology Technology ו- The Lakes Free Range Egg Co Ltd, וכן בשיתוף ענף סיטונאות הביצים של האיחוד האירופי, תעשיית העופות והביצים באירופה, ובכך יוכל הצוות המדעי ליישם תנאים שממקסמים את הרווחה והפרודוקטיביות.