חדש על המדף

נובמבר 2025

רוזה לוקסמבורג

רוזה לוקסמבורג

דנה מילס 

רוזה לוקסמבורג, כלכלנית ותיאורטיקנית פוליטית, השאירה אחריה גוף עבודות המוסיף להשפיע באופן משמעותי על השיח גם היום. לוקסמבורג נולדה בפולין בשנת 1871, הפכה למנהיגה מהפכנית בברלין ופרסמה יצירות חשובות, בהן "רפורמה או מהפכה?" ו'הצבר ההון'. בתיאור זה של חייה הקצרים אך יוצאי הדופן של לוקסמבורג, דנה מילס בוחנת את כתביה השונים, לרבות תכתובות אישיות, כדי לחשוף אישה שנלחמה בעוז במאבקים מקצועיים ובה בעת גם התמסרה לקשריה האישיים. מהי מורשתה של רוזה היום, יותר ממאה שנה לאחר ההתנקשות בחייה בשנת 1919 בברלין, כשהייתה בת ארבעים ושבע? כפי שהביוגרפיה המרתקת הזאת ממחישה, הדגשים שלה על אנושיוּת ועל שוויון והנאמנות שלה לפעולה מהפכנית מעניקים קוהרנטיות לסיפור החיים הטעון של רוזה ולמורשת הכלכלית והפוליטית העצומה שהשאירה אחריה -- מעטפת אחורית.

רוזה לוקסמבורג

 אחרי נפילת החומה : היחסים המיוחדים בין ישראל לגרמניה

אחרי נפילת החומה : היחסים המיוחדים בין ישראל לגרמניה

טיבור שלו שלוסר

קשרי ישראל-גרמניה שאחרי נפילת חומת ברלין נבחנים בספר זה בתקופות שלטונם של שלושה קנצלרים: הלמוט קוהל, גרהרד שרדר ואנגלה מרקל. הספר הוא תוצר של עבודת מחקר שהתבססה על מקורות שונים, ובעיקר על עשרות ראיונות שקיים המחבר עם אנשי מפתח בקשרים בין המדינות. חילופי הדורות בגרמניה ותהליך הנורמליזציה הפנימי והבין-לאומי שעברה הרפובליקה הפדרלית בעקבות איחוד גרמניה לא פגעו ביחסים המיוחדים עם ישראל. להפך: בשיאם, בשנת 2008, על רקע החרפת איום הגרעין מצד איראן, הכריזה הקנצלרית מרקל שביטחון ישראל הוא חלק מהאינטרס הלאומי הגרמני. בספר מתוארת תרומתם של היחסים בין המדינות לפיתוחה של מדינת ישראל ולחיזוקה בתחומים חיוניים, ואף להידוק קשריה עם האיחוד האירופי. יחסים אלה עומדים למבחן בעשורים האחרונים, לאחר שגברו חילוקי הדעות בין שתי המדינות בשאלות מדיניות החוץ והתחזקה המגמה השלילית כלפי מדיניות ישראל בסקרי דעת הקהל הגרמנית. כל אלה הציבו סימני שאלה על עתיד היחסים המיוחדים בין שתי המדינות. -- אתר מאגנס.

אחרי נפילת החומה : היחסים המיוחדים בין ישראל לגרמניה

1936: המרד הגדול ושורשי הסכסוך במזרח התיכון

1936: המרד הגדול ושורשי הסכסוך במזרח התיכון

 אורן קסלר

בשנים 1939-1936 סערה פלשתינה-א”י בעקבות המרד הערבי הגדול, שהתפרץ כנגד היישוב היהודי וכנגד שלטון המנדט הבריטי ועלה בחייהם של אלפי בני אדם. המרד הזה היה ראשיתו המכוננת של הסכסוך היהודי-ערבי במזרח התיכון, והשלכותיו ניכרות גם היום. במרד התגבשו הזהות הלאומית הפלסטינית והמאבק הערבי לעצמאות. מנגד, מנהיגי הציונות החלו להפנים כי ייתכן שהגשמת החלום הלאומי תדרוש מהיהודים לחיות לנצח על חרבם. באופן מפתיע, עד היום לא נכתב לקהל הרחב ספר שעוסק ישירות בהתקוממות המשפיעה הזאת. אורן קסלר ערך מחקר מעמיק בשלוש יבשות ובשלוש שפות על תקופה מכרעת בהיסטוריה, המשפיעה על חיינו עד היום. הוא מציג בצורה נגישה ומרתקת סיפור רב-רבדים, החושף את הכוחות החברתיים, האידיאולוגיים והגיאופוליטיים שעיצבו את האזור ויצרו את אחד הסכסוכים העיקשים בעולם. במיומנות רבה הוא מנווט בין אירועים מורכבים, ומנתח באופן מעורר מחשבה את פעולותיהם והשקפותיהם של האישים יוצאי הדופן שהיו מעורבים בסכסוך - יהודים, ערבים ובריטים - דרך אהבותיהם ושנאותיהם, פחדיהם העמוקים ותקוותיהם הגדולות. -- מעטפת אחורית.

1936: המרד הגדול ושורשי הסכסוך במזרח התיכון

 צמתים וצמרות : מסעות וחניות ביערות השירה העברית של אורי צבי גרינברג

צמתים וצמרות : מסעות וחניות ביערות השירה העברית של אורי צבי גרינברג

דן מירון 

בספר זה כונסו מבחר מסות ומחקרים שכתבתי על שירת אורי צבי גרינברג בשנות עבודתי כחוקר ומבקר ספרותי, ובעיקר בעשורים שבהם עסקתי בעריכת מהדורת כתבי המשורר, שעד כה יצאו בה כ"ב כרכים ועדיין לא נשלמה. שירת גרינברג משולה ל"אוקיינוס לא שקט" או גם ליער עד. על אף אחידותה העקרונית ידעה בשישים שנות התפתחותה תהפוכות ומשברים רוחניים ופואטיים. לא חסרו בנופיה הענקיים פינות סתר, שבילים ותפניות פתאומיות. נדרשת לה אפוא חקירה בלתי פוסקת. מה גם שבשל ריחוקה הלשוני וההגותי מן הקורא בן ימינו מתבקשים לה פרשנות ותיקון טעויות.המסות והמחקרים המכונסים כאן אין בהם כדי לענות על כל הצרכים והדרישות שמעמידה שירת אצ"ג לפני החוקר. עם זאת אין בהם משום אוסף מקרי של דברים שנכתבו במשך השנים, וניכרת בהם המשכיות שיש לתלותה הן בהתפתחותה ההיסטורית של השירה הנחקרת הן ברציפות חשיבתו של החוקר. המחקרים מציעים דיונים מפורטים מאוד ברבים מן הטקסטים המורכבים וה"קשים" לעיתים של המשורר; אבל המגמה הכללית המנחה אותם היא מגמה של מסע מתמשך עם הקורא ברשת שביליו של יער השירה; חנייה של התבוננות ב"צמתים" הבולטים – המודרניזם העברי המוקדם של אצ"ג, חידת "אנקריאון על קוטב העיצבון", היווצרותה של שירת אצ"ג הפוליטית ("אנוכי ארנין את המלה הבלתי-פיוטית: פוליטיקה", הבטיח המשורר) מתוך תהייה על עצם מהותה של הפוליטיוּת שבשירה זו, האסון הלאומי והאישי הנורא מכול, שבמובן מסוים שמט את הקרקע מתחת למצעדו הפוליטי-הנבואי של אצ"ג, ובו בזמן עשה אותו לגדול המקוננים העבריים; דרכי ההתאוששות שבהן צעד המשורר בבגרותו לעבר סיכום לירי של חייו. המחקרים מבקשים למפות את ה"צמתים", ועם זאת גם להעפיל ל"צמרות" האילנות הגבוהים והמפוארים ביותר, אלה נכסי צאן הברזל של שירת אצ"ג. בתוך כך נחשפים גם כמה מן הקשרים הנמתחים לאורך דרכו של המשורר, ומתגלים לעין מדי פעם, כגון מערכת היחסים המשפחתית-האמביוולנטית עם שירת ביאליק; המאבק שאין לו סוף על הזהות של הנביא בעולם המודרני; המוות כוודאות קיומית אולטימטיבית, שהמשורר נתקל בה שוב ושוב, ומגדיר על פיה מחדש את מהות החיים; וכמובן, השליחות הלאומית שאינה מרפה, שהמשורר מדמה אותה לאש תמיד ואת עצמו למי ש"אוכל אש, שותה אש, שר אש ואינו נופש/ ובגורל האש – גם השר והשיר עד סוף אש." דן מירון -- מעטפת אחורית.

צמתים וצמרות : מסעות וחניות ביערות השירה העברית של אורי צבי גרינברג

 אדמה מרוקנת : ‏ג‏אוגרפיה משפטית של הבדווים בנגב

אדמה מרוקנת : ‏ג‏אוגרפיה משפטית של הבדווים בנגב

אורן יפתחאל, אחמד אמארה

הספר מציג מחקר עומק ראשון מסוגו לשאלת זכויות הקרקע, התכנון  וההתיישבות של האזרחים הבדווים בנגב, לאחר שנים ארוכות של דיכוי נישול והרס.  דרך התמקדות בפרשת אל-עראקיב הספר פורש ידע היסטורי, ארכיוני, גיאוגרפי, משפטי ותכנוני רחב ומציג שפע ראיות המפריכות את שלילת זכויות הקהילות הילידיות בידי המדינה. הספר מדגים מגוון אפשרויות לפתור את הסכסוך בין המדינה לבדווים בצורה צודקת, מעשית ובת-קיימא.
"הספר מציג מחקר ראשוני בעל עומק וחשיבות יוצאי דופן, שנכתב ע"י חוקרים שאינם מסתגרים באקדמיה אלא תרמו ותורמים באמצעות מחקריהם להגנה על כמה מהקהילות המוחלשות ביותר בישראל. קריאה חובה לכל מי שעתיד צודק באזורנו חשוב להם, ומבינים שתנאי לריפוי היא הבנה עמוקה של המנגנונים הפוליטיים, הכלכליים והמשפטיים שהניעו את עוול והנישול הנמשכים בנגב."
עו"ד מיכאל ספרד, עו"ד מוביל לזכויות אדם המייצג תביעות מקרקעין של שבטים בדווים בעראקיב
"הספר "אדמה מרוקנת" מקורי ופורץ דרך. הוא מבוסס על מחקר חדשני רב-תחומי ומבקש לתת מענה לאחת הסוגיות הקשות ביותר בארץ -- זכויות הבדווים כעם יליד המנושל בחסות החוק. הספר מצליח לסדוק  משמעותית את הדוקטרינה המשפטית עליה מתבססת המדינה לנישולם מאדמותיהם ההיסטוריות. וזאת באמצעות חשיפת חומרים ארכיונים חדשניים וניתוח משפטי מרתק. זהו ספר חובה לכל המתעניינים בחברה הבדואית, משפט, ילידות, מיעוטים וצדק."
ד״ר ראויה אבורביעה, המכללה האקדמית ספיר. הייתה בין הפעילים המובילים להכרה בבדואים כעם יליד על ידי האו״ם.

אדמה מרוקנת : ‏ג‏אוגרפיה משפטית של הבדווים בנגב

 מחוות בתקשורת רב־אופנותית, בהוראה ובלמידה

מחוות בתקשורת רב־אופנותית, בהוראה ובלמידה

אורית פוקס

הספר מחוות בתקשורת רב־אופנותית, בהוראה ובלמידה מציע סקירה רחבה ועדכנית של תחום המחוות בתקשורת, בהתפתחות השפה ובתהליכי למידה והוראה. הוא מציג מסגרת תאורטית ומחקרית רב-תחומית, החושפת את תרומתן של מחוות להבניית משמעות, להבעה רגשית, לרכישת שפה ולחשיבה. מתוך גישה רב-אופנותית לתקשורת הספר מדגיש את מקומן המרכזי של מחוות בתהליכים לשוניים, קוגניטיביים וחינוכיים, ומשלב ממצאים אמפיריים עם יישומים פדגוגיים ומעשיים. בספר חמישה שערים: טקסונומיה של מחוות, מחוות בתקשורת רב־אופנותית, מחוות בהתפתחות השפה, מחוות בתהליכי למידה והוראה וחקר מחוות בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים. כל שער מציג היבטים ייחודיים של מחקר המחוות תוך התייחסות לדוברי שפת סימנים ולדוברי שפה מדוברת, וכולל דיון מעמיק בשאלות של ייצוג, איקוניות, רכישת שפה והשלכות קליניות וחינוכיות. הספר מיועד לבלשנים, לקלינאי תקשורת, לפסיכולוגים, לאנשי חינוך והוראה, להורים וכן לכל העוסקים בהתפתחות שפה, בחינוך מיוחד ובתקשורת רב חושית. ייחודו של הספר הוא ברוחב היריעה, בשילוב בין מחקר תאורטי למחקר יישומי ובכלים שהוא מציע להבנה ולהערכה של מחוות כאמצעי משמעותי בתקשורת האנושית. -- מעטפת אחורית.

מחוות בתקשורת רב־אופנותית, בהוראה ובלמידה

מפא"י, בני עדות המזרח ונציגיה : שלמה הלל ואהרן אוזן

מפא"י, בני עדות המזרח ונציגיה : שלמה הלל ואהרן אוזן

 יחיעם ויץ

ספר זה עוסק במקומן של עדות המזרח במפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל). מפלגה זו הוקמה בשנת 1930 - בתקופת המנדט הבריטי בארץ - על ידי איחוד של שתי מפלגות הפועלים - 'אחדות העבודה' ו'הפועל הצעיר'. בסיס מפלגת מפא"י היה מזרח־אירופי: היא אימצה את מורשת שילוב הלאומיות היהודית והסוציאליזם, שפיתחו יהודי מזרח־אירופה; ראשי המפלגה ומנהיגיה, כמו רוב ניכר מחבריה, נולדו וגדלו במזרח־אירופה, ביניהם: דוד בן גוריון, ברל כצנלסון, יצחק בן־צבי ודוד רמז. לפני הקמת המדינה ב־1948 מפא"י לא נאלצה להתמודד עם סוגית עדות המזרח, מפני שכמות בני עדות אלה ביישוב היהודי בארץ ישראל הייתה קטנה מאוד. לאחר הקמת המדינה עלו לארץ רבבות עולים מזרחיים, ששינו את אופייה של החברה הישראלית לחלוטין. מפא"י הייתה חייבת לעמוד מול שאלת עדות המזרח מבחינה אידאולוגית, פוליטית וגם אלקטורלית - היא הייתה חייבת לגייס את בני עדות המזרח להצביע לה כדי לשמר את כוחה כמפלגת השלטון, וכך אכן עשתה עד לשנת 1977, עת המהפך הפוליטי. ספר זה מביא את סיפור חייהן של שתי דמויות מרכזיות במפא"י ובמפלגת העבודה מבני עדות המזרח - שלמה הלל ואהרן אוזן. -- מעטפת אחורית.

מפא"י, בני עדות המזרח ונציגיה : שלמה הלל ואהרן אוזן

 פרס : ביוגרפיה

פרס : ביוגרפיה

 יוסי גולדשטיין

שמעון פרס הנו דמות מורכבת ורבת הישגים, לצד לא מעט כישלונות. אולי אך טבעי הדבר, כמי שהיה פעיל ציבור בולט במשך 75 שנה, שנמצא בתולדות חייו הכול מכול. ואולם המייחד אותו היה שפעל כדמות מרכזית הנתונה כל העת לביקורת ציבורית, לכן אין ספק כי גם הצלחותיו, ובמיוחד כישלונותיו, הועצמו, הוגדלו, ולרוב הוצאו מפרופורציות נורמטיביות. מכאן שמלאכת ההיסטוריון היא כמעט בלתי אפשרית, והוא נדרש להחליט מהי האמת ההיסטורית במקומות שבהם היא עוותה מתחילתה. התחבטות לא פשוטה נוספת קשורה להשוואה בין הצלחותיו, חלקן פנומנליות בכל קנה מידה, לבין כישלונותיו. השאלה שעומדת על הפרק בכתיבת הביוגרפיה של פרס היא מה להבליט והיכן להמעיט, מה חשוב ומה לאו. הנה, על קצה המזלג, רשימה חלקית של הצלחותיו של פרס: לקיחת חלק בהפיכת "הנוער העובד" לתנועת נוער בולטת ברחוב הישראלי, גיוס נשק מכול סוג ומין לצרכי בטחונה של מדינת ישראל לאחר מלחמת העצמאות, מילוי תפקידי מפתח במשרד הביטחון מגיל צעיר ביותר ותפקוד כאיש המרכזי במשרד לאורך שנים רבות; תרומתו להפיכת צרפת ל"בעלת הברית האולטימטיבית" של ישראל, למקור הנשק האסטרטגי החשוב ביותר לצה"ל, ולשותפה בהמשך לניצחון הישראלי במלחמת סיני הראשונה, תרומתו להקמת התעשייה האווירית, ל"פרויקט דימונה", ליצירת הנשק הגרעיני שבידי ישראל כאבן יסוד ביכולותיה הצבאיות, הפיכתו לאיש ששימש כשר לכל תפקיד, תרומתו להתפתחות ההתיישבות בשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים, "מבצע אנטבה", הפיכתו למנהיג "מפלגת העבודה" לאורך שנים רבות, הצלחתו להטביע חותמו כראש ממשלת ישראל, תרומתו להצלחת "התוכנית לייצוב המשק", תרומתו לרקיחת הסכם שלום עם ירדן, להצלחת הסכמי אוסלו, לקידום דרמטי של תהליך השלום, ולתרומתו לחיזוק יוקרת נשיא המדינה. ומכאן לכישלונותיו: האיש שכבר מגיל צעיר כונה "בלופר", מי שהשתמט משרות צבאי, שנכשל בניסיונותיו לקדם את האוריינטציה המדינית האמריקאית, שנחשב לאיש מדון שקשה היה להסתדר אתו, שדחף את תעשיית הנשק הישראלית למקומות לא לה, שתרם להידרדרותה של "מפלגת העבודה" יותר מכל אישיות אחרת, ששנות כהונתו כמזכיר רפ"י היו כושלות מבחינה פוליטית, שיצחק רבין כתב עליו את "פנקס שרות", מהארסיים בספרי הזיכרונות של אישיות פוליטית ישראלית, שנחשב למי שטיפח את המתנחלים ופעולותיהם, שנחשב לאבי האופציה הגרעינית הישראלית, אשר יש הטוענים שהנה אחת הכישלונות האסטרטגיים החמורים של ישראל, שרקח את "התרגיל המסריח", שהכינוי "לוזר" שהודבק לו היה חלק מהביטוי המוצלח יותר - "האיש שלא ידע לנצח".
מי הוא אם כן שמעון פרס? התשובה הפשוטה, כפי שהוגדרה במיוחד על ידי יריביו: הוא "גם וגם". מנהיג משכמו ומעלה, איש חכם, איש אשכולות, תחבולן פוליטי מהמדרגה העליונה, מי שתרם תרומה עצומה לביטחון ישראל, לכלכלתה ובמיוחד למיצובה הבינלאומי. ומן העבר השני, מניפולטור פוליטי רב כישלונות, "האיש שלא ידע לנצח", "האיש שלא ידע להפסיד", "הלוזר". ובתוך כל אלה, מלאכת הביוגרפיה הייתה לנתב את דמותו, להחליט בין אלה לאלה, בין הצלחותיו המפוארות לכישלונותיו הקולוסאליים. ובכל זאת, ולאחר הפרדת המוץ מהתבן, במובן הפשוט ביותר: שמעון פרס הטביע חותם עמוק על גורלה של מדינת ישראל בכל התחומים בהם נגע והיה דמות מרכזית וחשובה ביותר בתולדותיה בשישים שנותיה הראשונות. -- מעטפת אחורית.

פרס : ביוגרפיה

 שפה של אמפתיה

שפה של אמפתיה


למונח ”אמפתיה” היסטוריה קצרה מאוד (קצת יותר ממאה שנים), אך למרות גילו הצעיר, הוא מפגין נוכחות מרשימה במחקר, בשיח הציבורי ובשפת היום־יום. בחינה היסטורית של התפתחות הביטוי ”אמפתיה”, תגלה שהוא התפתח ממונח בעל משמעות ספציפית צרה מתחום החוויה האסתטית, למושג רחב מרובה משמעויות וייחוסים: כיום אמפתיה היא מושא לחקירה פילוסופית, שמזהה אותו עם האפשרות להכרת־האחר; לניתוחים סוציולוגיים שרואים באמפתיה בסיס להתנהגות פרו־חברתית; למחקר פסיכולוגי שרואה ביחס האמפתי את האפשרות לשיתוף רגשי ואינטראקציה עם הזולת; לחקר המוח שמנסה לחשוף את הבסיס העיצבי של החוויה האמפתית; ובמקביל לכל אלו, האמפתיה מוצגת בתרבות כיחס בינאישי בעל משמעות מוסרית, כאידיאה שיש לשאוף אליה, כתכונה המצביעה על אנושיותנו ועל התקווה לעתיד טוב יותר עבורנו ועבור זולתנו. בספר הנוכחי, מציע הפילוסוף חן למפרט, ניתוח בקורתי וסקירה נרחבת של מופעים שונים של האמפתיה בתרבות ובמחקר, על שלל התיאוריות, העמדות והויכוחים האקדמיים־מדעיים שמאפיינים אותם; לצד אלו, מציג למפרט את עמדתו המקורית, אשר מחד, ממשיכה את המסורת הפנומנולוגית בזיהוי האמפתיה כ”הרגשת מצבי־הנפש של האחר”, אך מאידך, מתעקשת על האיכפתיות, כמאפיין מרכזי של החוויה האמפתית; עמדתו של למפרט נסמכת, בין השאר, על תובנות ייחודיות מתחום הפילוסופיה של הלשון, ומזהה את אתיקת־האכפתיות, כמייצגת החשובה של ”כניסתה של האמפתיה לשפה ולתרבות”. -- מעטפת אחורית.

שפה של אמפתיה

נשך : הלוואה בריבית, כסף וחברה בספרות חז"ל

נשך : הלוואה בריבית, כסף וחברה בספרות חז"ל

עמית גבריהו 

איסור הריבית בספרות חז"ל הוא רחב ומסועף. הוא חל לא רק על הלוואות כסף אלא על סוגים רבים ומגוונים של השקעות ועסקאות, ושולח זרועות גם ליחסים חברתיים ואפילו לשיחות חולין. בניגוד לאיסור הריבית שבמקרא, אין לו קשר לעוני ולעניים, והוא חל על עניים ועל עשירים כאחד. בעזרת שפה משפטית פורמלית, הגדרות מושגיות וגדרי איסור והיתר, מצייר איסור הריבית תמונת עולם חברתית מפותחת ועשירה, של חברת-שווים עירונית. בחברה זו כל הגברים היהודים שווים זה לזה במעמדם, ללא תלות בהונם. איסור הריבית גם מבוסס על תמונת עולם חברתית זו וגם מתחזק אותה, בכך שהוא מונע יצירה של יחסי תלות או כפיפות בין בני העיר בעקבות הלוואות. תמונת עולם זו שונה הן מן הדגם הרומי של פטרונים וקליינטים הן מן הדגם הנוצרי של עשירים הדואגים לעניים.
נשך מתחקה אחר תולדותיו של איסור הריבית הזה בספרות חז"ל. הוא מצביע על שורשיו בשולי הקאנון המקראי ובקולות שוליים בספרות הבית השני עד להתפתחותו הרחבה במשנה ובתוספתא. הוא מתאר את האופנים שבהם פועל איסור הריבית בחיבורים הללו, את העקרונות המנחים אותו ואת תמונת העולם החברתית שהוא מנסה להציג. הוא מצביע על יישומים אחרים של איסור הריבית המקראי בקורפוסים קרובים, אשר נדחו בעיקרה של ספרות חז"ל. הוא גם מתחקה אחר דעיכתו של המודל הזה בספרות היהודית שלאחר התלמוד. באמצעות עיון בשפה הכלכלית והרגולציה העסקית של החכמים, נשך מציע לקוראיו מבט אל החברה היהודית שניסו החכמים לעצב ושבה ראו אידיאל רצוי. -- ‏מ‏עטפת אחורית.

נשך : הלוואה בריבית, כסף וחברה בספרות חז"ל

 מצפן לטיפול בזמננו : החברתי כאישי בחדר הטיפול

מצפן לטיפול בזמננו : החברתי כאישי בחדר הטיפול

ניצה ירום

בעשור האחרון ניהלו ביניהם הפסיכולוגית ניצה ירום והסוציולוג זאב הירשפלד דיאלוג על הטיפול הנפשי בזמננו. הם ראו מטפלים ומטופלים המתקשים להתמודד עם אי הוודאות שבעולם שחלים בו שינויים עמוקים. הם ראו מטפלים הנקרעים בין המחויבות כלפי מטופליהם לבין הנאמנות לדוגמות המקובלות בגילדה המקצועית שאליה הם משתייכים. הם ראו מטופלים שהנוקשות המקצועית של מטפליהם יוצרת בהם ניכור ומקשה עליהם לזכות בהקלה שבה הם רוצים. הספר שלפניכם הוא תוצר של הדיאלוג המתמשך הזה. מוצע בו ”מצפן” טיפולי - מעין מערכת הפעלה מקצועית וערכית שאתה ניתן להתמודד עם בסיטואציות שונות ועם מטופלים מכל המינים. הוא מנסה לחרוג מן הדיון הסגור המתקיים לא פעם בחוגי המקצוע ולקחת בחשבון תהליכים חברתיים המשפיעים על כל בני זמננו ותובנות על מנגנוני ההאחדה המתקיימים בתוך ”המקצועי”. המצפן הטיפולי מבוסס על קשר אנושי שיש בו הקשבה, התעניינות וכבוד למטופל, מטופל שהוא שותף לדרך ולא ”חומר” בידיהם הפרשניות של המטפלים. הנאמנות הראשונית, קובעים ירום והירשפלד, היא תמיד למטופל ולטובתו. מטפלים ומטופלים חייבים להיפטר מן הכבלים הקונצפטואליים והמתודולוגיים שבהם המקצוע כבל את עצמו בעשורים האחרונים ולצאת עם מטופליהם לדרך חדשה. -- מעטפת אחורית.

מצפן לטיפול בזמננו : החברתי כאישי בחדר הטיפול

 מדינת הממון : כסף, כוח, גלובליזציה, גלות וגאולה : פירוש עכשווי למעשה מבעל תפילה של ר' נחמן מברסלב

מדינת הממון : כסף, כוח, גלובליזציה, גלות וגאולה : פירוש עכשווי למעשה מבעל תפילה של ר' נחמן מברסלב

 גדעון אלעזר

פירוש עכשווי ל"מעשה מבעל תפילה" של רבי נחמן מברסלב. דרך דמותו של בעל התפילה הספר בוחן ביקורות אחרות של הקפיטליזם החל מן הניסוי המרקסיסיטי ועד לתנועת האקו-רומנטיקה ורעיון החזרה אל הטבע ומציב כנגדן את תפיסתו של ר' נחמן לגבי משמעותו של הדמיון והקשר למושג הכסף בעולם הגלובלי. חלקו האחרון של הספר מוקדש לניתוח חזונו הגאולי של ר' נחמן ותפיסותיו כלפי תיקונה של המערכת הכלכלית הגלובלית. - מעטפת אחורית.

מדינת הממון : כסף, כוח, גלובליזציה, גלות וגאולה : פירוש עכשווי למעשה מבעל תפילה של ר' נחמן מברסלב

 אושוויץ בירת המאה העשרים : סיור מודרך מן "הרגישות החדשה" עד "קולנוע הצללים"

אושוויץ בירת המאה העשרים : סיור מודרך מן "הרגישות החדשה" עד "קולנוע הצללים"

יהודה ג'אד נאמן 

ספרו האחרון של יהודה ג'אד נאמן, אושוויץ בירת המאה העשרים, מציג את פרי עבודתו של אחד החוקרים החשובים של הקולנוע הישראלי, שהיה גם במאי ויוצר פורץ דרך. בספר זה משתף נאמן את קוראיו במעורבותו כיוצר וכאינטלקטואל בכינונו של הקולנוע הישראלי כמרחב של שיח אמנותי מרכזי, תרבותי ופוליטי, שתרומתו המשמעותית לתרבות ולחברה הישראלית אינה מוטלת בספק. הספר כולל שני חלקים המשלימים זה את זה. בחלק הראשון דיון חדשני ומקורי שממפה את תולדות הקולנוע הישראלי באמצעות השוואתו לקולנוע שראשיתו בתקופת היישוב. בפרק הזמן הזה היה הקולנוע מחויב לנרטיב העל הציוני, והיצירה מאופיינת בו כעימות מתמשך בין אוונגרד לאידיאולוגיה, בדומה לקולנוע האוונגרדי הסובייטי. במסגרת השוואה זו מדגיש נאמן את העיסוק בקולנוע המודרניסטי של "הרגישות החדשה", מונח שטבע לפני שנים, ומתייחס לסרטים שיצרו במאים ישראלים בעקבות "הגל החדש" הצרפתי, ובהם סרטיו שלו. בתוך כך הוא טוען כי בין הסרט העממי הישראלי ("סרטי הבורקס") לבין המודרניזם של סרטי "הרגישות החדשה" התקיים למעשה שיתוף פעולה בהתנגדות לממסד ולאידיאולוגיה הציונית. חלקו השני של הספר דן בסרטי קולנוע שנוצרו במדינת ישראל ובתקופת היישוב המתמודדים עם ייצוגיה של השואה כמקרה מבחן מרכזי. בין השאר מראה נאמן כי הניסיון לרפא את מוראות השואה בדרך לאומית פשטנית מבטא תחושות אשמה ומציע פתרון מוגבל לבעיותיהם של הניצולים. -- מעטפת אחורית.

אושוויץ בירת המאה העשרים : סיור מודרך מן "הרגישות החדשה" עד "קולנוע הצללים"

 ספר תולדות אדם

ספר תולדות אדם

לר' יוסף הבא משושן 

ספר תולדות אדם לר' יוסף הבא משושן הוא לקסיקון קבלי ראשון מסוגו אשר התחבר ככל הנראה בקסטיליה בסוף המאה הי"ג. ביצירתו שלר' יוסף מתבטאת הפריחה הספרותית של הקבלה התאוסופית-תאורגית בסוף המאה הי"ג, בתקופה שבה פעלו מקובלים, הקשורים לכתיבתו להפצת יחידות הזוהר הראשונות. בספריו השונים הציג ר' יוסף מסורות קבליות דומות לאלו של מקובלים בני זמנו, אך לעיתים הוא התבטא בשפה גרפית וקונקרטית יותר מן הרווח בכתיבת המקובלים. המהדורה הביקורתית שלפנינו מציגה לראשונה את החיבור במלואו, ומשלימה את החסר והמשובש בדפוס על פי כתבי יד, בליווי מבואות, הארות מבארות וחילופי נוסח. העמדת מהדורה ביקורתית זו מאפשרת לעמוד על מכלול קבלתו של המקובל ר' יוסף הבא משושן והתפתחות הקבלה במאה הי"ג. בכך, המהדורה מעשירה את הספרייה של חכמי ספרד הנגישה לציבור הרחב, ומאפשרת הבנה מורכבת יותר של התגבשות המסורות הקבליות שהתפתחו בקסטיליה באחת התקופות הפורות והיצירתיות ביותר שלה. -- מעטפת אחורית.

ספר תולדות אדם

מסות

מסות

מרסל פרוסט

ספרים וקתדרלות, ציורים וקונצרטים, רמברנדט וסן-סנס ועוד שלל דמויות ונושאים, גדולים כקטנים, מתערבבים במבחר זה של טקסטים על אוֹמנות וספרות שחיבר מרסל פרוסט לפני שהתמסר לכתיבת הרומן בעקבות הזמן האבוד, חלקם התפרסמו בימי חייו וחלקם התגלו בעיזבונו.מאמרים ומסות יפהפיים אלה הם הרבה יותר מביקורת על אומנות התקופה או הערות על יצירות העבר. פרוסט מהרהר בהם על המהות העמוקה ביותר של האומנות עצמה ועל מקומה בחיינו; על היחס שלנו ליצירות אומנות כקוראים, צופים ומאזינים ועל הרגשות שהאומנות יכולה לעורר בנו דרך התגלות והיזכרות. מבעד למופעיו המגוונים והשונים של מעשה האומנות מתגלָה האחדוּת השירית שבבסיסו, זו החושפת את החיבור הסמוי בין תופעות החיים: בין האנושי לדומם, בין ההווה לעבר, בין היום-יומי לנשגב. -- מעטפת אחורית.

מסות

 תמיס מול קליאו : ‏ע‏ל "אמת משפטית", "אמת היסטורית" ומה שביניהן

תמיס מול קליאו : ‏ע‏ל "אמת משפטית", "אמת היסטורית" ומה שביניהן

‏נ‏תי רון

מה בין אמת היסטורית לאמת משפטית? כיצד קובע המשפטן עובדות וכיצד עושה זאת ההיסטוריון? שאלות אלו ריתקו סופרים, מחזאים וקולנוענים, וכמובן גם משפטנים והיסטוריונים. עו"ד ד"ר נתי רון, משפטן מנוסה והיסטוריון, אוחז בשני הכובעים, דבר המקנה לו פרספקטיבה ייחודית לדיון בנושא. המחבר יוצא למסע שבו הוא מתחקה אחר ההתפתחות בדיני הראיות במשפט מימי ויליאם הכובש, מלך אנגליה (1066–1087), למול המגמות במתודולוגיה של ההיסטוריוגרפיה מימי הרודוטוס, דרך רנקֶה ועד קרלו גיצבורג והיידן וַייט, ומגיע לתובנות מפתיעות. הסקירה המפורטת והשיטתית של אופני השימוש בכל אחד מתחומי הידע במונחים השונים (ראָיָה, עדות, עובדה) תוכל לשרת היסטוריונים ומשפטנים, ותיקים כמתחילים, ותפתח בפני כל שוחר ידע צוהר לעולמות ההיסטוריה והמשפט. השוני בדרך קביעת העובדות בשתי הדיסציפלינות מודגם באמצעות ניתוח מקיף וחדשני של שני משפטים שבהם נדונו סוגיות היסטוריות מרכזיות בחיי האומה: רצח אברהם שטרן ("יאיר"), מפקד הלח"י, ומשפט הדיבה שניהל אריאל שרון נגד עוזי בנזימן ועיתון הארץ ביחס למלחמת לבנון הראשונה. בעידן שבו האמת והעובדות נמצאות תחת מתקפה ברחבי העולם ובישראל, ספר זה נותן לאמת ולהליך קביעת העובדות את המקום והחשיבות הראויים להם. -- מעטפת ‏א‏חורית.

תמיס מול קליאו : ‏ע‏ל "אמת משפטית", "אמת היסטורית" ומה שביניהן

 אל מעבר לדתיות ולחילוניות : בעקבות תורת ארץ ישראל של הראי"ה קוק

אל מעבר לדתיות ולחילוניות : בעקבות תורת ארץ ישראל של הראי"ה קוק

חיים וידל

"מסה זו נולדה מתוך הכאב מהתוכן והסגנון של המחלוקת ההולכת ומפרקת את החברה הישראלית בשנים האחרונות. למחלוקת זו ישנם ביטויים פוליטיים, משפטיים, אידאולוגיים, חברתיים ותרבותיים, אך ביסודם עומדת מחלוקת עמוקה ומהותית בשאלת זהות העם היהודי, ערכי היסוד שלו וייעודו, שיש לה השלכות רבות על עצם המשכו של המפעל הציוני והתפתחותו. מסה זו מבקשת לתרום להפיכת המחלוקת הזו לבונה ומקדמת, באמצעות שינוי פניה בתוכן ובסגנון. את המפתח לכך מוצא המחבר בשיבה אל חזון 'תורת ארץ ישראל' של הראי"ה קוק, הפותח לפנינו שער אל ישראליות־יהודית חדשה, שבה מתבטלות ההבחנות המקובלות בין קודש לחול, ובין דתיות לחילוניות." -- מעטפת אחורית.

אל מעבר לדתיות ולחילוניות : בעקבות תורת ארץ ישראל של הראי"ה קוק

לנוכח : קריאות באמנות ישראלית

לנוכח : קריאות באמנות ישראלית

קציעה עלון 
הספר מקבץ מגוון קריאות באמנות ישראלית, שנכתבו על ידי ד"ר קציעה עלון ופורסמו בבמות 
שונות לאורך למעלה מ-20 שנה. -- מעטפת אחורית.

לנוכח : קריאות באמנות ישראלית

 הרצועה המקוללת

הרצועה המקוללת

אור לביא 

7 באוקטובר 2023 היה היום הנורא ביותר שידע העם היהודי מאז השואה. את המכה הקשה הנחית ארגון חמאס, שליט רצועת עזה שנתפס עד אז כאיום משני ביחס לזירות מאיימות יותר בחזית הצפון ובאיראן. רצועת עזה נתפסה כסוג של מחלה כרונית, לא נעימה, מחריפה בתקופות מסויימות, אך כזאת שניתן לנהל איתה או לצידה חיים נורמליים. כמעט כל ראשי הממשלה של ישראל שנאו את רצועת עזה וראו בה סוג של קללה שיש להיפטר ממנה או לכל הפחות למזער את נזקיה. רבין איחל "שעזה תטבע בים" ואימץ את רעיון עזה תחילה בהסכמי אוסלו. מנחם בגין, אהוד ברק ואריאל שרון הציעו כל אחד בתורו למצרים לחדש את אחריותה לרצועה ונדחו על הסף. שרון שהיה אחד מאדריכלי רעיון ההתיישבות היהודית ברצועה היה גם זה שפינה אותה. לוי אשכול יזם תוכנית יומרנית לריקון הרצועה מתושביה. נתניהו האמין כי ניתן למזער את העיסוק ברצועת עזה ואת נזקיה, דווקא באמצעות תמריצים כלכליים ויצירת סטטוס-קוו מול שלטון חמאס. רק שניים, דוד בן-גוריון ויצחק שמיר רצו להחזיק בה, לכל אחד מהם היו סיבות שונות בתכלית. איש לא העריך את עוצמת המכה שתספוג ישראל דווקא מגזרה זאת. הספר בוחן את יחסי ישראל ורצועת עזה בשילוב של מבט היסטורי עם מיקוד על התהליך שהוביל אותנו לאירועי ה-7.10, שראשיתו בתהליך האיסלאמיזציה ברצועה בשנות ה-70' ושיאו בעיוורון שפוקד את ההנהגה הישראלית החל משנת 2014. -- מעטפת אחורית.

הרצועה המקוללת

 אלגיות לטיניות : ‏מ‏ראשיתן ועד המאה העשרים

אלגיות לטיניות : ‏מ‏ראשיתן ועד המאה העשרים

עמינדב דיקמן

אחת מסוגות השירה היווניות הקדומות שעברה אל השירה הלטינית היא האלגיה. לפי ההבנה המסורתית הרווחת, אלגיה היא שיר קינה, או שיר ארוך שנימתו נוגה. עיון באלגיות שהגיעו לידינו מלמד שהגדרה זו לוקה בחסר: ישנן אלגיות שעניינן בפוליטיקה, אלגיות אהבה, אלגיות מסע ואלגיות שקשה להגדיר את נושאן. המאחד את האלגיות כולן הוא משקלן האחיד (המכונה דו-טור אלגי). בימי אוגוסטוס פרחה ברומא שירה אלגית מגוונת מאוד, שנציגיה הבולטים היו טִיבּוּלוּס, פְּרוֹפֶּרְטִיוּס ואוֹבִידִיוּס. גם אחרי שקיעת האימפריה, הוסיפו אלגיות להיכתב בימי הביניים, לפי הדגמים הקלאסיים. בתקופת הרנסאנס שָבו משוררים איטלקים לכתוב אלגיות – בעיקר אלגיות אהבה – בצמידות רבה לדגמים הרומיים הקלאסיים שהעריצו. בצד צמידות זו למקורות הרומיים התפתחו אלגיות שחדרו אליהן נושאים ורגישויות חדשים, ומקורן היה בספר השירים של פֶּטְרַרְקָה. האלגיה הלטינית האיטלקית של הרנסאנס הייתה אפוא יצור כלאיים ספרותי מרתק. מאיטליה נפוצה האלגיה בכל רחבי אירופה: משוררי הרנסאנס בצרפת, בגרמניה, באנגלייה, בקרואטיה ובפולין, שרבים מהם למדו באיטליה, הוסיפו לאלגיות הלטיניות שלהם נופך לאומי מיוחד משלהם. בספר המוצע בזה נכללו תרגומי אלגיות מִשל כל משוררי האלגיה הרומיים וכן תרגומי אלגיות לטיניות איטלקיות, אנגליות, גרמניות, פולניות, הונגריות ואחרות, ובכך הובאו כאן תולדותיה הרצופות של סוגת שיר מרכזית למן העת העתיקה ועד שלהי הרנסאנס. -- כריכה אחורית.

אלגיות לטיניות : ‏מ‏ראשיתן ועד המאה העשרים

 מרחיבות את השורות : נערות, נשים ומנהיגות בעיתות משברים והזדמנויות

מרחיבות את השורות : נערות, נשים ומנהיגות בעיתות משברים והזדמנויות

סיגל אופנהיים שחר
כיצד נראה מעשה מנהיגותי ראוי בעידן של טלטלות – מגפות, מלחמות ומשברים חברתיים וכלכליים? הספר מציע תשובה אחרת מזו שאנו רגילים לה. הוא מערער על הדימוי ההגמוני של מנהיגות ככוח היררכי ומשתלט, ומציג מודל פמיניסטי חדש הנשען על כוח רותם, המבוסס על יצירת בריתות, רתימת משאבים, טיפוח אמון ולקיחת יוזמות. המחברת מדברת בשבח המעשים הקטנים, היום־יומיים – סילוק חסמים, יצירת מרחבי ביטחון, טיפוח תחושת שייכות – כמנוע לשינוי וכערך הנועד להרחיב את גבולות המנהיגות לטובת הכלת אותן אלה שהודרו ממנה עד כה. הספר חושף כיצד מערכות החינוך, לעיתים מבלי משים, ממשיכות לעצב ולשמר דפוסי הסללה מגדריים ויחסים היררכיים, המדירים חדשות לבקרים נערות ונשים מתפקידי מנהיגות. לצד זאת הוא מצביע על ההזדמנות הטמונה דווקא בעיתות משבר, שבהן מתגלים סגנונות מנהיגות אחרים – רגישים, גמישים, אמפתיים ומשתפים, ומראה כיצד נערות ונשים יכולות להפוך דווקא אז לסוכנות שינוי מרכזיות. -- מעטפת אחורית.

מרחיבות את השורות : נערות, נשים ומנהיגות בעיתות משברים והזדמנויות

 המורה שבמוחנו : לקראת ההוראה של העתיד

המורה שבמוחנו : לקראת ההוראה של העתיד

אשר שקדי

ספרו של אשר שקדי יוצא למסע לעבר, להווה ומהם לעתיד כדי לעקוב אחר הניסיונות לשנות את בית הספר ולבחון את מידת היתכנותו להתמודד עם אתגרי המאה ה־21. אתגרים אלה הם תולדה של הזינוק הדרמטי במצבור הדעת שאיתו בית הספר צריך להתמודד, כמו גם של ההתפתחות המסעירה של הטכנולוגיה והשפעתה על התקשורת בין בני האדם ותפקוד המוח שלהם. פרקי הספר מתארים ניסיונות לשינוי בית הספר וההוראה; מכולם מצטיירת תמונה המעלה סברה שקיימת תפיסה הרואה במסירת הדעת את המטרה הבסיסית של בית הספר, ואגב כך נסתרת מעינינו העובדה שאותה תפיסה חוסמת את בית הספר וההוראה מלהשתנות ולהיות מותאמים להתמודדות עם אתגרי המאה ה־21. הניסיון ההכרחי לשינוי עומק של בית הספר מביא מצד אחד לצורך להכיר ולהבין את "המורה שבמוחנו", את הכישורים המולדים המניעים את דרכי ההוראה-למידה שלנו, אשר קיומם מסביר את יציבותה של תפיסת בית הספר כמוסד מקנה דעת. מצד אחר, אנו קרובים להתפתחות טכנולוגית, משולבת בחקר המוח, המקשרת בין המוח שלנו לבין מכלול הידע בעולם, התפתחות שתהפוך את מכלול הדעת לחלק אוטומטי ממוחנו ותחזק עוד יותר את מאפייני "המורה שבמוחנו". יכולות אלה ייתרו את הצורך במוסד בית הספר כפי שהוא מוכר לנו כיום, לטובת פתיחת המחסום הקיים בפני השינוי המתבקש. בספר זה מוצעת אלטרנטיבה לבית הספר הנענית לאתגרים שאיתם אנו מתמודדים היום ושעמם נתמודד בעתיד. אשר על כן, המורה שבמוחנו מיועד להורים, מורים, חוקרים, מנהלי מדיניות חינוכית, וכל אלה שעתיד חינוך ילדינו ועתיד החברה יקרים בעיניהם. -- מעטפת אחורית.

המורה שבמוחנו : לקראת ההוראה של העתיד

 האנטי-אדיפוס : קפיטליזם וסכיזופרניה

האנטי-אדיפוס : קפיטליזם וסכיזופרניה

 ז'יל דלז ופליקס גואטרי 

האנטי-אדיפוס, ספרם של ז'יל דלז ופליקס גואטרי שראה אור בשנת 1972, אינו עוד ספר הגות: הוא מסמן מפנה פרדיגמטי. הפילוסוף והפסיכואנליטיקאי חוברים כאן לקעקוע חסר פשרות של הפסיכואנליזה האדיפלית מבית מדרשו של זיגמונד פרויד - ושל כל הגות השלילה המבוססת על היעדר ומחסור שקדמה לה - כדי להעמיד את התנאים לפסיכואנליזה אנאדיפלית חדשה וחיובית, שאותה הם מכנים "סכיזואנליזה". לא מדובר בוויכוח פנימי בתוך הפסיכואנליזה. האנטי-אדיפוס הוא ספר פילוסופי לכל דבר, אתי להפליא, פוליטי במובהק. מישל פוקו הגדיר אותו "מדריך לחיים הלא פשיסטיים", ולא רק לפשיזם שבחוץ הוא התכוון, אלא בעיקר לפשיזם שבכל אחת ואחד מאיתנו, זה שמבקש לשלוט באחרים ולמשול בעצמנו - הפשיזם המקנן בכל "אני". ואומנם, ה"אני" הוא אחד המושגים הראשיים שדלז וגואטרי מבקשים לנתץ, להרוס: "להרוס את אדיפוס, את אשליית האני, את בובת העל-אני, את האשמה, את החוק, את הסירוס…". הפרויקט האנטי-אדיפלי נועד לשחרר את התשוקה הזורמת בגוף הפרטי ובגוף החברתי מהאיסורים ומהמגבלות שהוטלו עליה, לחלץ אותה מההנחה שהיא מונעת מתוך חֶסר ולהשיב לה את כוחה החיובי, היצרני. האנטי-אדיפוס מציג כבר ממילות הפתיחה שלו עולם דינמי שוקק פעילות. זהו עולמן של "מכונות משתוקקות" – אחד המושגים המרכזיים שדלז וגואטרי טובעים בספר זה – שמייצרות ללא הרף את הממשי. ה"גוף ללא איברים" – מושג מרכזי נוסף – הוא המנוע שלהן, ו"אובייקטים חלקיים" הם חלקיהן הנעים. בעולם הזה לסובייקט אין זהות קבועה: הוא נע ונד בשולי המכונות המשתוקקות, ניזון מהתוצרים שלהן ונולד מהם כל פעם מחדש. ובעולם כזה הסכיזופרניה אינה מצב קליני אלא תהליך אנטי-אדיפלי בריא של ייצור משתוקק. -- מעטפת אחורית.

האנטי-אדיפוס : קפיטליזם וסכיזופרניה

 חילוניות : הגות, מחקר, ביקורת

חילוניות : הגות, מחקר, ביקורת

יוכי פישר, עידו הררי

העולם המודרני הוא עולם מחולן. נוכחות האל והשגחתו כבר אינן מובנות מאליהן, ואמונה או אורח חיים דתי כבר אינם האפשרות היחידה עבור האדם. עם זאת, העולם המודרני הוא גם דתי מאוד. מוסדות חזקים משמרים את כוחן של דתות, וכמעט בכל רחבי תבל נמצא יחידים וקהילות שהדת היא חלק בלתי נפרד מחייהם. כיצד אפשר להסביר את הסתירה הזו? בשאלה זו, ובשאלות רבות אחרות, עוסק הספר חילוניות: הגות, מחקר, ביקורת. הספר – אסופה ראשונה מסוגה של מסות ומאמרים שכמעט כולם רואים אור לראשונה בתרגום עברי – פותח לקוראיו שער לתחום המרתק, הרחב והסבוך של חקר החילון והחילוניות. בשער הראשון בו מכונסים מאמרי יסוד תיאורטיים ומושגיים שהם אבני דרך בהגות ובמחקר על חילון. המאמרים עוסקים במשמעותם ובהתפתחותם של מושגי החילון והחילוניות, בהתהוותו של הסובייקט המחולן, וכן בביקורת החילון, אגב הצבת סימני שאלה בכל הנוגע ליומרות האוניברסליסטיות והאמנציפטוריות של רבים מדובריו במערב ובעולם כולו. המאמרים בשער זה מלווים במבואות מאת חוקרות וחוקרים ישראלים שנכתבו במיוחד עבור האסופה. השער השני של הספר מציג מחקרים שעוסקים בהקשרים היסטוריים, פוליטיים ותרבותיים ספציפיים, ובשלל הצורות שלבש החילון במקומות ובזמנים שונים. בין היתר נדונים בו היחסים המורכבים בין דת, חילוניות ומדינה בהודו; הקשר בין חילון ובין תפיסות של שוויון מגדרי במצרים ובצרפת; האופן שבו החילון האירופי הפך את היהדות לדת; הדרך שבה ביקשו המהפכות הקומוניסטיות בברית המועצות ובסין לעצב סובייקט חילוני-אתאיסטי; ועיצובו של הניו אייג' במערב כסוג של דת חילונית. בישראל, מדינה שבה יחסי דת וחילוניות נדונים בדרך כלל מזווית מקומית וצרה למדי, יש חשיבות מיוחדת לפתיחה ולהרחבה של תחום הדיון בנושאים הללו. השאלות, ההתלבטויות והביקורות המוצגות בספר עשויות להעשיר את הדיון המקומי ולעשותו למקוטב פחות, למעמיק יותר, ובעיקר למודע יותר לדרכים הרבות והמפתיעות שבהן החילון והחילוניות נוכחים בחיינו. -- מעטפת אחורית.

חילוניות : הגות, מחקר, ביקורת

 פרוטגורס

פרוטגורס

אפלטון

מי הם הסופיסטים ומה הם מתיימרים ללמד? האם הם מקנים ידע מקצועי או סגולה טובה? והסגולה הטובה, מהי? האם היא נחלת המעטים או משותפת לכלל האנשים? האם ניתן בכלל להקנות אותה בדרך של הוראה? האם היא אחידה במהותה או מורכבת מחלקים הטרוגניים? ומה בינה לבין שיקול-דעת, גבורה, אומץ? וכיצד היא מתייחסת אל ההנאה? שאלות אלו, ורבות אחרות, נידונות בדיאלוג עשיר ומגוון שמקיים סוקרטס עם פרוטגורס, זקן הסופיסטים והגדול שבהם, בבית אחת המשפחות המיוחסות של אתונה, ובנוכחותם והשתתפותם של כל ה"מי-ומי" מקרב בני העיר ואורחים מן החוץ, מהם פילוסופים ידועי שם ומהם צעירים נלהבים ותאבי דעת. הדיון מתקיים הן בדרך הדיאלקטית המסורתית של שאלות ותשובות, והן באמצעות סיפורים מיתולוגיים, פרשנות של טקסטים וניתוחים אטימולוגיים. המפגש הדרמטי בין ההוגים ותלמידיהם מאפשר העלאת תצוגה מרהיבה של עושר מחשבתי וגאונות ספרותית, לצד שירטוט מלא הומור של אתונה בתקופת השיא שלה, זמן קצר מאוד לפני מלחמת פלופונסוס שעתידה לשים קץ לתהילתה ולדמוקרטיה שלה. -- כריכה אחורית.

פרוטגורס

 המטפיזיקה : ספרים א' גדול וא' קטן

המטפיזיקה : ספרים א' גדול וא' קטן

אריסטו 

כרך זה מביא לראשונה בעברית מהדורה מדעית מבוארת של שני הספרים הראשונים הפותחים את הסדרה המטפיזית של אריסטו, אשר הם בבחינת אבני היסוד של הפילוסופיה המערבית לדורותיה. במדע המטפיזי התכוון אריסטו לכמה היבטים של הפילוסופיה, ובראשם מה שהוא כינה "המדע הראשוני" החוקר את השאלות הראשוניות. כמו כן פיתח אריסטו את הרעיון על אודות התפתחות הפילוסופיה היוונית והסביר כיצד הפילוסופים הראשונים הבינו את יסודות היקום, כיצד הם חיפשו את היסודות הראשונים של המציאות. שם גם העלה גם את הספקות והביקורות הקשורים לרעיונותיהם. אף על פי שנהוג היום להתייחס ל"מטפיזיקה" בתור חיבור אחד, הוא מלכתחילה לא תוכנן להיות יצירה רצופה אחת אלא אוסף של הרצאות, כשכל אחת מהן עומדת בזכות עצמה. כשלוש מאות שנה לאחר מות אריסטו נאספו הרצאותיו המטפיזיות לראשונה ונערכו כסדרה אחת. כרך זה כולל תרגום לעברית עם הערות המתרגם ל"ספר א' גדול" ו"ספר א' קטן". כל ספר נפתח במבוא מקיף מאת המתרגם, ובו הסבר מפורט להקשרים ההגותיים וההיסטוריים של הדיון.
ספר א' גדול כולל דיונים על המדע העיוני והסיבות לחקירתו הראשונה, ועל המדענים הראשונים של חקר הסיבות לכל שינוי פיזיקלי, והוא מסתיים ברשימה כוללת של ביקורות שהועלו נגד מטפיזיקאים קודמים, בייחוד נגד אפלטון ואנשי האקדמיה. ספר א' קטן כולל דיונים על התרומה של ההוגים הראשונים לתפיסת ולהבנת העקרונות של העולם הפיזיקלי. ספר זה מסתיים בתובנה המפורסמת של אריסטו אשר לפיה אין נסיגה אין-סופית של סיבות, כלומר חייבת להיות סיבה ראשונה הקודמת לכולן. -- כריכה אחורית.

המטפיזיקה : ספרים א' גדול וא' קטן

The science of the brain : function, dysfunction and disease

The science of the brain : function, dysfunction and disease

 Ari Rappoport

Delves into the intricate workings of the human brain, offering a groundbreaking examination of its complexities and the disorders that can arise when it malfunctions. This book, authored by a distinguished neuroscientist, unravels the mysteries of cognition, memory, and emotion while exploring how neurodegenerative diseases, mental health conditions, and brain injuries disrupt these processes. Designed to be accessible yet deeply informative, it bridges the gap between cutting-edge scientific research and real-world clinical applications, making it an invaluable resource for both professionals and curious readers. In addition to its comprehensive analysis of brain function, the book introduces readers to the latest innovations in neuroscience, including technological advancements in brain imaging and treatments. It also examines the ethical dilemmas posed by emerging technologies and their implications for society. With its blend of readability and scientific rigor, this work sheds light on the possibilities for future research and intervention, inspiring a deeper understanding of one of the most complex organs in the human body.

The science of the brain : function, dysfunction and disease