חדש על המדף

אוקטובר 2025

 חיית השדה ועוף השמיים : מסע זואולוגי בן שישים שנה

חיית השדה ועוף השמיים : מסע זואולוגי בן שישים שנה

 יורם יום-טוב 

"בספר שלפניכם מסכם פרופ' יורם יום-טוב שישים שנות תצפיות ומחקרים על בעלי חיים ברחבי העולם, ולוקח את הקוראים למסע מרתק אל נפלאות עולם החי - מסע השלוב בסיפור חייו של ילד סקרן וחובב טבע שהפך לחוקר בעל שם. מבעד לעיניו של החוקר מתגלים היופי והמורכבות שבטבע ונחשפות שלוש תובנות מרכזיות: הטבע הוא דינמי ומשתנה תדיר; כל יצור חי נמצא באינטראקציה מתמדת עם סביבתו הביולוגית והפיזית, שיוצרת מארג מורכב של יחסי גומלין; וההתאמות שפיתחו בעלי חיים לסביבתם במהלך האבולוציה הן עדות לשכלול ולתחכום שאין להם שיעור. תובנות אלה עולות ממחקרים שערך פרופ' יום-טוב ברחבי העולם לאורך הקריירה האקדמית הארוכה שלו בשיתוף עם עמיתים, סטודנטים ואף בני משפחה. הן ממחישות כיצד המחקר המדעי אינו רק מרחיב את הידע האנושי, אלא גם מעורר השראה, התפעלות ואף הערצה לפלא הגדול שהוא הטבע." כריכה אחורית.

חיית השדה ועוף השמיים : מסע זואולוגי בן שישים שנה

אוטוקרטיה בע"מ : הרודנים שרוצים לנהל את העולם

אוטוקרטיה בע"מ : הרודנים שרוצים לנהל את העולם

אן אפלבאום

במאה ה-21 משטרים אוטוקרטיים כבר לא נשענים על דיקטטור יחיד. אוטוקרטיות מנוהלות על ידי רשתות מתוחכמות של מבנים פיננסיים קלפטוקרטיים, שירותי ביטחון פנים ואנשי תעמולה העוסקים במלאכה מתמשכת: קשירת קשרים בין החברות המושחתות שבשליטת מדינה לא דמוקרטית אחת ועסקיה עם חברות מושחתות שבשליטת מדינה לא דמוקרטית אחרת. טכנולוגיות מעקב המשתרגות ומשתלבות בהפצת מסרים ומשאבים מתקיימות ברחבי העולם במדינות שונות במקביל, מסין דרך רוסיה ועד איראן. גינויים בינלאומיים וסנקציות כלכליות הם פונקציה לא רלוונטית למנגנונים אוטוקרטיים. אפילו לתנועות מחאה עממיות דוגמת ונצואלה, לניסיונות להתקוממות בהונג קונג וגם למתרחש במוסקבה ובקייב אין סיכוי ממשי. חברי אוטוקרטיה בע"מ אינם קשורים באידיאולוגיה מאחדת כמו הקומוניזם, אלא בתשוקה משותפת לכוח, לעושר ולחסינות מפני ענישה, תוך הפצה והטמעה של מסרים הנוגעים לחולשותיהם של משטרים דמוקרטיים והעולם הליברלי. זה לא סיפור על אידיאולוגיה, אלא על שליטה, כסף ופחד. -- מעטפת אחורית.

אוטוקרטיה בע"מ : הרודנים שרוצים לנהל את העולם

 מרטין בובר : חיים של אמונה וסתירה

מרטין בובר : חיים של אמונה וסתירה

פול מנדס-פלור 

מרטין בובר עורר דעות לוהטות, לעתים קרובות סותרות, הן ביחס לאישיותו הן ביחס להגותו. גרשום שוקן, עורך עיתון הארץ, סיפר שיום אחד הלך עם ש"י עגנון: "טיילנו בסביבת תלפיות ושאלתי אותו מה יחסו לבובר. עגנון נעצר בהליכתו ואמר: "אני רוצה לומר לך דבר. יש אנשים שלגביהם אתה צריך להחליט פעם אחת: אתה אוהב אותם או אתה שונא אותם. אני החלטתי לאהוב את בובר". כתביו הפילוסופיים והתיאולוגיים של בובר, ובהם אני ואתה הנודע, תרמו רבות למחשבה הדתית והיהודית, וכן לחקר המקרא, לתיאוריה הפוליטית ולהגות הציונית. בביוגרפיה החדשה הזאת ממקם פול מנדס-פלור את מורשתו של בובר בתווך שבין החיים האינטלקטואליים והתרבותיים של יהדות גרמניה והחיים האירופיים במחצית הראשונה של המאה העשרים. זוהי הביוגרפיה המלאה הראשונה של הפילוסוף היהודי המודרני פורץ הדרך. הספר מאורגן סביב כמה אירועים מרכזיים בחייו, כמו אִמו שנטשה אותו פתאום בהיותו בן שלוש – טראומה מכוננת, שהותירה בבובר חותם מתמשך של רגישות לשבירותם של היחסים האנושיים ולצורך לטפחם עם מה שהוא עתיד לכנות "קשב דיאלוגי". -- מעטפת אחורית.

מרטין בובר : חיים של אמונה וסתירה

 הכפיל, המבוך והחדר הנעול : דימויים פרדוקסליים בספרות בלשית ובקולנוע

הכפיל, המבוך והחדר הנעול : דימויים פרדוקסליים בספרות בלשית ובקולנוע

אילנה שילה
אנו נוטים לחשוב שהספרות הבלשית חוגגת את נצחון ההיגיון; שרלוק הולמס של ארתור קונאן דויל, הרקול פוארו של אגתה כריסטי ואף פקד אברהם אברהם של דרור משעני פותרים את מסתורי הפשע בעזרת חשיבה דדוקטיבית ורציונלית. על פניו נראה שסוגת הבלש מעלה על נס את כישורי החשיבה הרציונלית. אולם משחר היווצרה, עם סיפורי אוגוסט דופאן של אדגר אלן פו, ניתן למצוא בסוגה זו שלושה מוטיבים המגלמים פרדוקס וסתירה פנימית: הכפיל, המבוך והחדר הנעול. המסורת האינטלקטואלית המערבית מלמדת אותנו להימנע מסתירות. זו מסורת לוגוצנטרית המעוגנת בצמדים בינארים של ניגודים כגון אמת/שקר, טוב/רע, נכון/לא נכון. אולם פרדוקסים חותרים תחת צמד הניגודים האחרון, מכיוון שבאמצעות טיעון לוגי הם מוכיחים כנכון דבר אשר ניסיון החיים שלנו מורה שאינו נכון. ספרה של אילנה שילה דן בסוגה הבלשית בספרות ובקולנוע מתוך פרספקטיבה של דימויים פרדוקסליים. הוא מציע קריאה חדשה ביצירות איקוניות בספרות ובקולנוע, כמו למשל "הנץ ממלטה" של דשיל האמט, "הטרילוגיה הניו-יורקית" של פול אוסטר, "ממנטו" בבימויו של כריסטופר נולאן או הסדרה הטלוויזיונית "ריפלי" המבוססת על ספרה של פטרישיה הייסמית. כמו כן, הספר דן ביצירותייהם של סופרים ישראלים עכשוויים; הוא בוחן תופעה של "כפילים טקסטואלים", כמו ספרו של דן זמל "מורה מן החוץ", אשר מהדהד את "הזר" של אלבר קאמי. קריאה של הספרות הבלשית מתוך הפרספקטיבה של הדימויים הפרדוקסליים זורה אור חדש על סוגה מרתקת אשר הפכה לאחד מסימני ההיכר של התרבות בת-זמננו. -- מעטפת אחורית.

הכפיל, המבוך והחדר הנעול : דימויים פרדוקסליים בספרות בלשית ובקולנוע

 הנוסח של לאה גולדברג : סינתזה של אי-הכרעה

הנוסח של לאה גולדברג : סינתזה של אי-הכרעה

ענת ויסמן
מדוע לאה גולדברג היא משוררת גדולה, חיונית והכרחית? מדוע התפקיד שהועידו לה בני דורה – הצלע השלישית והגרסה הנשית המתונה של שירת שלונסקי-אלתרמן – קטן על מידותיה? מהו הסוד הטמון במפעלה הספרותי העצום ומהו ההסבר לשרידותה המפתיעה של שירתה בקרב קוראיה ולומדיה? כל חייה חיפשה לאה גולדברג את "הסינתזה האנושית הגדולה" וחתרה ליישב את הפער בין השאיפה לשלם ולנשגב ובין ״האומץ לחולין״, בין התשוקה ליופי ולאומנות גדולה ובין חשיבה הומניסטית נחרצת. הספר הנוסח של לאה גולדברג - סינתזה של אי-הכרעה משרטט את דיוקנה כמשוררת וכאשת רוח ופורס את עקרונות הנוסח השירי שלה, המכונה בו "דיאלקטיקה מהבהבת". נוסח זה מבטא עמדה המבקשת לפייס בין ערכים ורגשות אמיתיים ומנוגדים, אך היא לעולם אינה נשלמת אלא "מהבהבת" את הניגודים הללו, הופכת והופכת בהם לקראת "הסינתזה האנושית הגדולה" וייסוריה. הדיאלוג העיקש בין פרשנויות מתחלפות של העולם ושל הלכי נפש ההולמים אותן הובן בטעות כמתינות. ואולם לכאב על אי־היכולת להכריע יש אצל גולדברג משמעות אסתטית ותרבותית. דומה כי כל תו ותו ביצירתה של גולדברג כמו אומר לנו: בקשו את הפיוס בין הניגודים ולא תמצאוהו, אך בקשת פיוס זו היא סוד התמדת האומנות.

הנוסח של לאה גולדברג : סינתזה של אי-הכרעה

 עלייתה הנמנעת של האנטישמיות : מקרים מרוסיה, אוקראינה ופולין

עלייתה הנמנעת של האנטישמיות : מקרים מרוסיה, אוקראינה ופולין

לורה אנגלשטיין

האנטישמיות הופיעה בשלהי המאה התשע-עשרה כתנועה פוליטית שסחפה המונים. היא הציגה תמונת עולם שלפיה שבט מגובש הנקרא "היהודים" קשר קנוניה למשול בכדור הארץ באמצעות שליטה על שוק ההון הבינלאומי, על המסחר ועל הלוואת כספים, אך בו בזמן פעל להרוס – במזימות מהפכניות – אותה מערכת קפיטליסטית שבה שלט לכאורה. קל לשרטט קו ישר מהחשיבה הפראנואידית הזו במפנה המאות להזיות הרצחניות של הפשיזם במאה העשרים. אבל, טוענת לורה אנגלשטיין, הקו לא היה ישר. לאנטישמיות ככלי נשק פוליטי היו מתנגדים, אפילו במזרח אירופה שבה היו תוצאותיה איומות במיוחד. מנהיגים יהודים שנרתמו למשימה במדינות שונות ובשיתוף פעולה עם אישי ציבור לא-יהודים פעלו למען זכויות היהודים ובהתנגדות נחרצת לרדיפות ולמעשי האלימות נגד יהודים. ברוסיה הצארית והסובייטית, וכן בפולין ובאוקראינה – אזורים שנודעו לשמצה במערב כמרכזי שטנה ליהודים – היו גם מי שראו באנטישמיות נטל מזיק לחברה ולתנועתם.
בהקדמה לספר מתארת אנגלשטיין את האופנים השונים שבהם התייחסו אל יהודים באמצעות הדרכים שבהן התמודד יהודי אחד, מוריס גרינפלד, סבה של המחברת, עם התהפוכות של מלחמת העולם הראשונה, המהפכה הרוסית ומלחמת האזרחים בעקבותיה, לרבות גילויי האיבה והאהדה שבהם נתקל בגלגולי חייו. בפרקים הבאים היא חושפת את עמדותיהם – המפתיעות לעתים – של ליברלים רוסים כדוגמת הנסיך סרגיי אוּרוּסוֹב, המנהיג האוקראיני סימון פטליורה והמהגר הפולני בפריז אנדז'יי בובקובסקי. הפרקים בעלייתה הנמנעת של האנטישמיות בוחנים אפוא את הסיבות המורכבות לכך שמנהיגים ואנשי רוח התנערו מהפוגרומים ומההסתה נגד האוכלוסייה היהודית. למהדורה העברית של הספר הוסיפה אנגלשטיין הקדמה קצרה. -- מעטפת אחורית.

עלייתה הנמנעת של האנטישמיות : מקרים מרוסיה, אוקראינה ופולין

 דור בחרדה : על ההשפעה ההרסנית של מסכים ורשתות חברתיות על נפשם של ילדים ומתבגרים

דור בחרדה : על ההשפעה ההרסנית של מסכים ורשתות חברתיות על נפשם של ילדים ומתבגרים

ג'ונתן היידט

קריאת חובה לכל הורה: על בריאות הנפש של בני נוער בעידן הטלפונים החכמים, הרשתות החברתיות והביג טק - כולל מתווה שיבה אל ילדוּת בריאה, חופשית ומאוזנת יותר. בתחילת שנות העשרה של המאה ה-21, אחרי יותר מעשור של יציבות ואפילו של שיפור, חלה צניחה חדה במדדי בריאות הנפש של מתבגרים. שיעורי הדיכאון, החרדה, הפגיעה העצמית וההתאבדות נסקו, לעתים בשיעור של יותר מפי שניים. השאלה המתבקשת היא למה. בספרו "דור בחרדה" מציג הפסיכולוג החברתי ג'ונתן היידט את הסיבות לעלייה המדאיגה בהופעת מחלות הנפש בקרב בני נוער ברחבי העולם. במחקרו על טבעה של הילדוּת, הוא מתאר את המעבר מ"ילדוּת המבוססת על משחק", שהחלה להיעלם בשנות ה-80 של המאה ה-20, אל ה"ילדוּת המבוססת על טלפון", שתפסה את הבכורה בעשור השני של המאה הנוכחית, וטוען כי זהו מהלך מכריע, משום שכדי להתבגר כראוי ולהיות למבוגרים כשירים ומשגשגים ילדים זקוקים למשחק ולחקירה עצמאית. בקול צלול וברור היידט דוחק בנו לקחת יוזמה ולפעול, תוך שהוא מאבחן את "בעיות הפעולה הקולקטיבית" שאנחנו לכודים בהן ומציע ארבעה כללים פשוטים שיוכלו לשחרר אותנו מהן. -- מעטפת אחורית.

דור בחרדה : על ההשפעה ההרסנית של מסכים ורשתות חברתיות על נפשם של ילדים ומתבגרים

 מבוא לתורת היחסות הפרטית

מבוא לתורת היחסות הפרטית

צבי מזא"ה

בשנת 1905 הרעיד אלברט איינשטיין את עולם המדע כאשר הציע תיאוריה שעתידה להיקרא תורת היחסות הפרטית. התיאוריה של איינשטיין חוללה מהפכה במושגים הבסיסיים של זמן ומרחב, הראתה את השקילות בין מסה ואנרגיה ושינתה לחלוטין את פניה של הפיזיקה המודרנית. למרות חשיבותה העצומה, תורת היחסות הפרטית נשארה חתומה לציבור המתעניין במהפכות המדעיות של המאה העשרים. ספר זה מציג את תורת היחסות הפרטית באופן שכל סטודנט וסטודנטית במדעי הטבע יוכלו להבין את התורה עצמה, את המשבר שהביא לצמיחתה ואת השפעתה הדרמטית על עולם המדע. הספר לוקח את הקורא למסע מרתק, אך גם משעשע, של גילוי והבנה של תורת היחסות הפרטית. -- מעטפת אחורית.

מבוא לתורת היחסות הפרטית

בחדר, מול החלון : רשימות אישיות על המקרא ובהשראתו

בחדר, מול החלון : רשימות אישיות על המקרא ובהשראתו

אסנת ברתור

'בחדר, מול החלון' הוא ספר עיון בגוון אישי מאת חוקרת המקרא ד"ר אסנת ברתור. לאחר שנים של מחקר וכתיבה אקדמית מבטאת ברתור גם את עולמה האישי ומשלבת אותו בכתיבתה על המקרא. שׂמלה יקרה לליבה, שקיבלה בנסיבות עצובות, מובילה לעיסוק בבגדיהן של כמה דמויות מקראיות; סרט מלחמה מטלטל הוא פתח לדיון בחוקי המלחמה במקרא; פרויקט תיאטרוני בן זמננו סולל דרך לעיון במגוון מחלות מימי קדם; עברה כסנגורית מוביל אותה לבחינה מחודשת של ההאשמה החמורה שמטיח שמואל הנביא בשאול המלך, וסיפור על תספורת ילדות לא מוצלחת מוליך לעיסוק בשׂערם של גיבורים מקראיים. בכתיבה בהירה וקולחת שוזרת ברתור את חוויותיה, זיכרונותיה ורשמיה בידע המחקרי הרחב שלה על המקרא ועולמו, ומעמידה עשרים רשימות עיוניות־אישיות מאלפות, שיש בהן ביקורת מושחזת, הומור, פסיפס של רגשות, ומעל לכול - אהבה גדולה למקרא. -- מעטפת אחורית.

בחדר, מול החלון : רשימות אישיות על המקרא ובהשראתו

 ארון הברית והכרובים

ארון הברית והכרובים

רענן אייכלר

ארון הברית והכרובים היו החפצים החשובים ביותר של עם ישראל, על פי התנ"ך, והם עמדו במרכז החיים הדתיים שלו. ספר זה מנסה לתאר את החפצים הללו בהקשר ההיסטורי שלהם, בעזרת מכלול הכלים הזמינים למחקר המודרני. הוא נעזר בניתוח טקסטואלי, דקדוקי וספרותי של התנ"ך ובבחינת טקסטים, תמונות וממצאים חומריים מהמזרח הקדום, מתוך עיון בתולדות המחקר והפרשנות הכתובה והחזותית למן העת העתיקה ועד ימינו. בספר עשרות רבות של תמונות של חפצים שונים, מתבליטי שנהב בארמון מלכי ישראל ועד לתיבות עץ מקבר פרעה תות-ענח'-אמון. יש בו תשובות למספר שאלות לא-פתורות, למשל, שאלת זיהויים של הכרובים, והוא מראה שכל רכיב ורכיב בעיצוב הארון והכרובים נלקח מהעולם האמנותי והחומרי של המזרח הקדום. אך עיקר תרומתו היא בהצעת הסבר חדש למהות הארון והכרובים. הדעה הרווחת, שלפיה הכרובים והארון שימשו כיסא והדום רגליים לאלוהי ישראל, נדחית בו מכול וכול. במקומה נטען שהארון והכרובים היוו מסגרת ריקה. מוקד פולחן זה עלה על כל המערכות במזרח הקדום הידועות לנו במידת התרחקותו מיצירת תפישה גשמית של האל בהקשר פולחני. במילים אחרות, ספר זה מר אה כי התנ"ך חידש בעזרת רכיבים קיימים דבר ייחודי בעולמו: הנכחה מופשטת של האל .-- מעטפת אחורית.

ארון הברית והכרובים

 זהות חבולה : על הזדהות עם התוקפן והשלכותיה

זהות חבולה : על הזדהות עם התוקפן והשלכותיה

מנשה כהן

ספרו החדש של מנשה כהן, 'זהות חבולה', מתאר נפגעי נרקיסיזם אשר נשחקים מהזדהות טראומטית עם מתעללים, ואי לכך נותרים במצב של ניכור ביחסים עמם. מדובר במצבים של קיפאון פוסט-טראומטי שבו לא ניתן להתרחק מהמתעלל ולא ניתן להתקרב אליו, מצבים שבהם התוקפן שבחוץ והתוקפן שהופנם שוחקים באופן מתמיד את נפש הקורבן שנעשה חסר אונים. התפתחות הזהות של הקורבן משתבשת, והוא כסובייקט נשאר כלוא במעין פקעת נפשית-גופנית שמנותקת מהחלל ומהזמן מבלי יכולת להיחלץ. המחבר מעלה כאן טראומות זהות שונות הנוצרות אצל ילדים להורים נרקיסיסטים, ילדים אשר נמצאים בעיסוק נפשי טורדני של חיפוש עצמי, סובלים מלחץ נפשי, ניתוקים ומרגשות אשם קשים. מהנושאים המרכזיים המתוארים בספר: לחיות בחרדה מתמדת, להיות כלואה בתוך עצמי, לחיות לפי הדוקטרינה של השבט, לחיות באשמה מתמדת, להלך על חבל דק, וכשכלו כל הקיצין להיזרק לרחוב בחוסר כול. למרבה הצער, מי שסבל מהזדהות עם התוקפן נוטה לעיתים לשחזר את הדפוס הזה ביחסים עם אחרים, וכך מתהווה העברה בין-דורית של יחסים סאדו-מזוכיסטיים. "כשאתה אוהב ומעריך מישהו (הורה, בן זוג) והוא תוקף אותך פיזית או מילולית אתה נעשה מבולבל, חצוי, מתקשה להתקרב, רוצה להתרחק. איך מתגברים על הפגיעה והבלבול? בדרך כלל לא ממש מתגברים, בוודאי כשהיא מתרחשת בגיל הרך, אבל מנסים לעשות מניפולציה לנפש שלנו: מאשימים את עצמנו שאנחנו גרמנו לזה וגם שאנחנו אחראים על הרוע, מנסים להתגונן ולהדוף, אולי מנסים להתרחק אבל זה לא עוזר, מתנתקים מהקשר ואז סובלים בפנים מרגשות אשמה וזוכים להתקפות מהפוגע" (מתוך הספר). -- מעטפת אחורית.

זהות חבולה : על הזדהות עם התוקפן והשלכותיה

בעיני המתבונן : מחוללי קדושה במקומות קדושים כריזמטיים בישראל

בעיני המתבונן : מחוללי קדושה במקומות קדושים כריזמטיים בישראל

זאב בן אריה 

הספר "בעיני המתבונן - מחוללי קדושה במקומות קדושים כריזמטיים בישראל" מבוסס על עבודת הדוקטורט של ד"ר זאב בן אריה. הספר החדשני חוקר את הקשר שבין אדם למקום קדוש, ובוחן את האפשרות של מקום להשפיע על אדם בכיוון של התעוררות חוויית הקדושה. הספר מנתח באופן יסודי כמה מהמקומות הקדושים המפורסמים בישראל ומציע רפרטואר של מאפיינים שבעזרתו ניתן להבין את הכריזמה והקסם שלהם. המחקר פורץ הדרך זכה לשבחים רבים. - מעטפת אחורית.

בעיני המתבונן : מחוללי קדושה במקומות קדושים כריזמטיים בישראל

תכנים וצורות במדרש "דברים רבה"

תכנים וצורות במדרש "דברים רבה"

זהבה (קלר) נויברגר 

מה נמצא במדרש המלווה את ספר דברים? כיון שזהו מדרש דרשני, מדרש שאינו צמוד לפסוקי ספר דברים, העורך בחר פסוקים מסויימים ופיתח אותם בצורות שונות, לעתים מדהימות, ולעומת זאת התעלם לחלוטין מפסוקים אחרים. בספר זה נערך מעקב אחר עבודתו של עורך המדרש. חלקו הראשון בוחן את הספרייה, שעמדה לפניו וחלקו השני מציג מבחר נושאים, שהובאו בצורות ספרותיות מגוונות. הקריאה בספר זה תאפשר לך להכיר את מדרש " דברים רבה". ואולי להתאהב בו. -- מעטפת אחורית.

תכנים וצורות במדרש "דברים רבה"

 יבנה וחכמיה : מסע אל ראשית ההלכה התנאית

יבנה וחכמיה : מסע אל ראשית ההלכה התנאית

דוד סבתו 

כישלון המרד הגדול ברומאים וחורבן ירושלים והמקדש חוללו משבר לאומי עמוק, שערער את החברה היהודית בארץ והעמיד בספק את עתידה. המענה העיקרי למשבר ניתן בבית מדרשם של תנאי יבנה. כאן, ביבנה, החל מאמץ שיקומם של החיים היהודיים נטולי המקדש ועיצובה מחדש של ההלכה לאחר החורבן. מסורותיהם של חכמי יבנה ומעשיהם גיבשו את הנחות היסוד שבבסיס השיח ההלכתי עד עצם היום הזה. אולם דווקא תפקידה המכונן של יבנה טשטש את דמותה לאורך הדורות. המיתוסים שנקשרו בה עמעמו את דיוקנם המקורי של חכמיה, והמסורות המאוחרות שצמחו ממנה הסתירו את קווי הייחוד של משנתם. הספר יבנה וחכמיה מזמין את הקוראים למסע פרשני, היסטורי ורעיוני בין סבך מסורות הלכתיות ואגדיות, אל שורשי ההלכה התנאית הנעוצים בתורת חכמי יבנה הראשונים. מבעד למסורות הללו, בעזרת מיטב כלי המחקר והפרשנות התלמודית, נגלה עולמם ההלכתי והרוחני העשיר והקשריו הרחבים. הספר בוחן את תפיסות העומק המצויות ביסוד מחלוקותיהם ההלכתיות. הן יונקות ממגוון זרמים ומסורות קדומות, וטבועות בחותם השקפות עולמם הנבדלות ודפוסי אישיותם הייחודיים. בד בבד, העיון הרוחבי בשיטותיהם חושף זיקות גומלין מפתיעות בין תחומי ההלכה השונים שבהם פעלו. תורתם של חכמי יבנה, הניצבת על פרשת דרכים הרת גורל, מתווכת בין מסורות הפרושים מימי הבית השני ובין משנתם הערוכה של התנאים, אך גם משקפת התמודדות שקולה ומרחיקת ראות עם אתגר החייאת עולם ההלכה והרוח היהודי. -- כריכה אחורית.

יבנה וחכמיה : מסע אל ראשית ההלכה התנאית

A Woman Is Responsible for Everything : Jewish Women in Early Modern Europe

A Woman Is Responsible for Everything : Jewish Women in Early Modern Europe

Debra Kaplan and Elisheva Carlebach


A groundbreaking look at the integral role of women in early modern Jewish communal life In small villages, bustling cities, and crowded ghettos across early modern Europe, Jewish women were increasingly active participants in the daily life of their communities, managing homes and professions, leading institutions and sororities, and crafting objects and texts of exquisite beauty. A Woman Is Responsible for Everything marshals a dazzling array of previously untapped archival sources to tell the stories of these woman for the first time. Debra Kaplan and Elisheva Carlebach focus their lens on the kehillah, a lively and thriving form of communal life that sustained European Jews for three centuries. They paint vibrant portraits of Jewish women of all walks of life, from those who wielded their wealth and influence in and out of their communities to the poorest maidservants and vagrants, from single and married women to the widowed and divorced. We follow them into their homes and learn about the possessions they valued and used, the books they read, and the writings they composed. Speaking to us in their own voices, these women reveal tremendous economic initiative in the rural marketplace and the princely court, and they express their profound spirituality in the home as well as the synagogue. Beautifully illustrated, A Woman Is Responsible for Everything lifts the veil of silence that has obscured the lives of these women for too long, contributing a new chapter to the history of Jewish women and a new understanding of the Jewish past.

A Woman Is Responsible for Everything : Jewish Women in Early Modern Europe