לורד ג'קוב רוטשילד

הנהלת האוניברסיטה הפתוחה מרכינה את ראשה עם מותו של לורד ג'ייקוב רוטשילד, נשיא קרן "יד הנדיב" ומיוזמי הקמתה של האוניברסיטה ושל הקמפוס ברעננה.

לורד ג'ייקוב רוטשילד נולד ב-29 באפריל 1936 כנצר למסורת פילנתרופית ארוכת שנים שראשיתה בתקופת "הנדיב הידוע", הברון אדמונד דה רוטשילד. באמצע שנות ה-60 החל לכהן כחבר בוועדה המייעצת של קרן "יד הנדיב", עמד בראשה בשנים 2018-1989 ולאחר מכן שימש נשיאה עד מותו.

בשנת 1971 הזמינה "יד הנדיב" לישראל ועדת מומחים שתבחן הקמה של אוניברסיטה פתוחה ל"כל אדם", על יסוד מודלים בינלאומיים. באוגוסט 1973 אימצה הממשלה את המלצות הוועדה, ו"יד הנדיב" הקימה את האוניברסיטה הפתוחה ומימנה את פעילותה בחמש שנותיה הראשונות.

האוניברסיטה פתחה את שעריה ב-1976, וכיום רשומים בה למעלה מ-50 אלף סטודנטיות וסטודנטים לתואר ראשון, לתואר שני, לתואר שלישי וללימודי תעודה בתחומים רבים ומגוונים.

מיום הקמתה מחויבת האוניברסיטה הפתוחה למצוינות אקדמית ולקידום הנגישות להשכלה גבוהה בחברה הישראלית.

בתפקידו כיושב ראש "יד הנדיב" יזם הלורד רוטשילד את בניית קמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. הקריה האקדמית, שבבנייתה הושקעו 70 מיליון דולר, נחנכה בשנת 2004 ונקראת ע"ש בת דודתו דורותי דה רוטשילד, שבמפעלותיה היה הלורד שותף מרכזי.

קרן "יד הנדיב" סייעה מאז למספר רב של מיזמים באוניברסיטה הפתוחה, בהם הקמת המרכז לשילוב טכנולוגיות בהוראה מרחוק (שה"ם), הנגשה דיגיטלית של ספרי לימוד ללא עלות ("פתיחת אוצרות רוח", פא"ר), תרגום טקסטים וחומרי לימוד לערבית.

יהי זכרו ברוך.