סמסטר 2020א בהוראה מקוונת משולבת
האוניברסיטה הפתוחה החליטה על פתיחת סמסטר סתיו  תשפ"א בהוראה מקוונת משולבת
המערך השלם יכלול - מעטפת תמיכה בסטודנטים באמצעות סגלי ההוראה, ספרי לימוד, מוקדי השירות והיעוץ, וקרוב ל-1000 קורסים שלמים וערוכים להוראה מקוונת
לנוכח מצב התחלואה בנגיף הקורונה והתחזיות לקראת החורף הקרוב, החליטה האוניברסיטה הפתוחה לפתוח את סמסטר הסתיו (2021א) בהוראה מקוונת מלאה.
 
סמסטר סתיו 2021א יפתח אחרי החגים (18.10.21) והאוניברסיטה הפתוחה ערה לכך שהמצב במדינת ישראל עשוי להשתנות. האוניברסיטה ערוכה להוראה מלאה, פנים אל פנים בכיתות אם יחול שיפור ניכר במצב התחלואה. בנוסף ובכפוף למצב האוניברסיטה נערכת להוראה משולבת, הוראה שמשלבת הוראה מקוונת והוראה פרונטלית בכיתות.
בימים אלו הושלמו ההכנות לפתיחה מקוונת מלאה, והנהלת האוניברסיטה הפתוחה עדכנה כי קרוב ל- 1000 קורסים הוכנו במלואם להוראה מקוונת. עבודת טיוב והכנה רחבה בוצעה על סמך מסקנות ולקחים מסמסטר אביב וקיץ 2020 תחת מגבלות הקורונה.
 
פרופ' מימי איזנשטדט, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה: "אצלנו למידה מרחוק זה לא זום בלבד, אלא תפיסה כללית רחבה שלא נולדה בימי הקורונה אלא מלווה אותנו שנים. לכן עכשיו אנו יכולים לתת לסטודנטים שלנו להנות מיתרונות אלו. המערכות הדיגיטליות ויכולות ההוראה הרחבות של הפתוחה מאפשרות לקיים לימודים איכותיים ומשמעותיים ל 47000 הסטודנטים, גם בתקופת קורונה.
היכולות ללימוד מרחוק, האולפנים, ספרי הלימוד המיועדים ללמידה עצמית, יכולת הדיאלוג עם הכיתה והסטודנט הפרטני, יכולות ההוראה שפותחו בפתוחה והמערכות הטכנולוגיות הינן בחזית האקדמיה העולמית ומאפשרות מעבר מהיר וחד להוראה מרחוק תוך שמירה על האיכות של התואר והקפדה על רמת ההוראה הגבוהה".
 
יכולת ייחודית של האוניברסיטה הינה השימוש המרכזי במערכת בינה עסקית ייחודית BI Business Intelligence) ) – "מעיין"  שפותחה באוניברסיטה והוסבה לשימוש גם בהקשרים ניהוליים-אקדמיים ומאפשרת קבלת החלטות מבוססות מידע ונתונים על צרכי הסטודנטים. המערכת מאפשרת קבלת החלטות מבוססת מידע על ההיבטים השונים של ההוראה והלמידה. בעזרת המערכת האוניברסיטה מפיקה מידע רב ערך מתוך מכלול הנתונים הנאספים ומעובדים על ידה באופן שוטף, באמצעות הנגשה של המידע למקבלי ההחלטות במגוון תצוגות ופילוחים המותאמים לפעילות הרלוונטית, ותוך יכולת התייחסות  למידע היסטורי, מידע עכשווי ותחזיות.
כבר במהלך סמסטר 2020ב', הנהלת האוניברסיטה ניתחה בזמן אמת את מצב הלימודים האקדמיים באמצעות דשבורדים (לוחות מחוונים) ודוחות יעודיים שנבנו במערכת ה-BI אשר נותנים להנהלת האוניברסיטה ולסגלים האקדמיים תמונת מצב מקיפה על אודות מפת ההוראה בעת משבר הקורונה כדוגמת: תכנון היצע הקורסים המקוונים ופריסת הקבוצות הארצית, שיפור אתרי הקורסים על פי נתוני השימוש של הסטודנטים בהם, תכנון מערך הבחינות המקוונות וניהולן בזמן אמת, ניתוח של האפקטיביות שלהן ועוד.
במהלך סמסטר 2020 ב' נספרו שיא מעל 2.83 מליון ביקורים באתרי הקורסים של האוניברסיטה הפתוחה. מדובר בגידול של 37% מסך הביקורים שנספרו בסמסטר הקודם 2020א. האתרים משלימים את המפגשים המקוונים ובהם חומרי למידה עשירים: ספרים דיגיטליים, גירסאות קוליות שלהם, מאמרים, תרגילים אינטראקטיביים, פורומים לשאלות ותשובות, סרטוני וידאו, הנחיות למטלות, דוגמאות של מבחנים ועוד.
האוניברסיטה הפתוחה, מאז היוסדה, מובילה בשיטות הוראה מרחוק וממשיכה בפיתוח טכנולוגיות למידה, פיתוח סביבת הלמידה ואתרי הקורסים במרכז שה"ם. למידה מרחוק באוניברסיטה הפתוחה אינה רק פתיחת שיעור בזום, אלא משמעותה תמיכה רחבה בסטודנטים הן בתחום האקדמי והן בתחום המינהלי.
בנוסף הסטודנטים מקבלים תמיכה רחבה באמצעות סגלי ההוראה, מוקד הפניות, שירותי היעוץ והמחלקות האקדמיות המלווים את הסטודנטים לכל אורך לימודיהם באו"פ.