אורלי וייסר דוקטורנטית זוכת מלגת בית הנשיא
אורלי וייסר דוקטורנטית במעבדה הפתוחה למידע ומידע באוניברסיטה הפתוחה זכתה במלגת נשיא המדינה למצויינות וחדשנות מדעית בנושא: "מיומנויות ניתוח מידע ככלי להעצמת אזרחים - כלב השמירה של העיתונות, הדמוקרטיה וריבונות העם".

אורלי וייסר היא דוקטורנטית במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן גוריון, בהנחיה משותפת של פרופ' יורם קלמן מהאוניברסיטה הפתוחה ופרופ' גלעד רביד באוניברסיטת בן גוריון.
מחקרה של אורלי וייסר מתבצע במעבדה הפתוחה למדיה ומידע בשיתוף פעולה עם ד"ר ענת בן-דוד, ומתמקד במיומנויות אנליטיקות מידע (data analytics). העבודות שיכלו להגיש את מועמדותן השניה היו עבודות שעוסקות ב: "ריבונות, טריטוריה ודמוקרטיה בעידן הדיגיטלי", והמחקר של אורלי וייסר מדגיש את החשיבות של פיתוח כלים לניטור השיח התקשורתי בארץ ובעולם. בכוונת האו"פ להשתמש בתוצאות הניסוי כדי לפתח כלי הוראה שיאפשר לשלב באופן פשוט הוראה של תחום אנליטיקות המידע בקורסים במגוון דיסציפלינות.

המחקר המוצע הינו תולדה של הקושי בו נתקלו החוקרים כאשר ניסו לאתר כתבות עיתונות עבור מחקר של מיומנויות לניתוח מידע. למרבה התדהמה, הם גילו שארבעת העיתונים הגדולים והנפוצים בישראל (ידיעות אחרונות, מעריב, הארץ וישראל היום) לא מאפשרים גישה דיגיטלית לארכיון שלהם. למעשה, הם לא הצליחו למצוא אפשרות גישה כזו גם במוסדות האמונים על הנגשת פרסומים לציבור (כדוגמת הספריה הלאומית). אמנם, לכל העיתונים שנבדקו יש אתר דיגיטלי ואתר מקוון, אבל המידע, אם קיים, הינו חלקי ביותר. לא ניתן לחפש לפי מילות מפתח, לפי שנים, מעבר לטווח של 5 שנים אחורה, לפי טווח תאריכים ועוד סוגי חיפוש המקובלים ונדרשים לניתוח נתונים, להסקת מסקנות ולקבלת החלטות. הגישה למידע החלקי הקיים מתבצעת בעזרת פלטפורמות מיושנות, לא ידידותיות וקשות להבנה ולתפעול. יתרה מזאת, פלטפורמות אלו לא מאפשרות אחזור של כמויות גדולות של מידע, או אחזור של מידע שאינו מבוסס טקסט (למשל, וידיאו). בשורה התחתונה, לחוקר, למומחה, לעיתונאי, לאזרח ולכל בעל עניין בספרה הציבורית, קשה מאוד עד בלתי אפשרי לאחזר מידע דיגיטלי שפורסם בכלי התקשורת בישראל.
איסוף המידע הדיגיטלי שמפורסם ע"י כלי התקשורת הינו שלב ראשוני והכרחי בתהליך ההנגשה של המידע לציבור הרחב. בהנחה שאיסוף המידע הינו תהליך מחויב המציאות הדיגיטלית והמקוונת הנוכחית, ושומה עליו שיקרה במוקדם או במאוחר, חובה עלינו להיערך כבר היום למועד בו מידע זה יהיה זמין לציבור הרחב. כחלק מהיערכות זו, המחקר הזוכה מתמקד בחקר המיומנויות הנדרשות לביצוע ניתוח נתונים יעיל, הן ע"י מומחים המיומנים בניתוח נתונים והן ע"י מי שאינם מורגלים בניתוח נתונים (אזרחים), במטרה לפתח כלים לאחזור מידע המותאמים לכל.
 
הדוקטורנטית אורלי וייסר בוגרת תואר מוסמך בהצטיינות יתרה בחינוך טכנולוגיות ומערכות למידה, בהנחייתם של פרופ' יורם עשת ופרופ' אינה בלאו במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. היא עבדה בעבר במינהל המחשוב באו"פ ויזמה ב 2019 את ההשתתפות בהאקתון של ישראל דיגיטלית שבו האו"פ זכתה במקום הראשון.
אורלי היא אחת מתוך 12 חוקרות וחוקרים מכלל תחומי החקר, הדעת, האומנויות והטכנולוגיה שזכו השנה במלגה הנכספת בסך 150,000 ₪. הקצאת כספי המלגות לבית הנשיא ניתנת על ידי ועדת העיזבונות שבמשרד המשפטים. המלגות יחולקו לזוכים דרך מוסדות הלימוד, לאורך שלוש שנים. ועדת המלגות מורכבת מתשעה חברים, בהם: נציג ועדת העזבונות, נציג בית הנשיא ושבעה פרופסורים ודוקטורים מומחים בעלי שם.
 
המעבדה הפתוחה מדיה ומידע - מתמחה בבניית כלי מחקר דיגיטליים שיסייעו להבין ולהסביר עולם חברתי שבו ייצור מידע, אגירתו וניתוחו נעשים בהדרגה אבן בניין מרכזית. כלי המחקר שפותחו במעבדה מונגשים להוראה ומוטמעים בקורסים שונים באוניברסיטה. כך, למשל, מתנסים סטודנטים לתקשורת בכלים דיגיטליים לניתוח רשתות חברתיות, לכריית מידע ולוויזואליזציה של מסדי נתונים ציבוריים.