אתגרים והמלצות להנחיה מקוונת

הפיתוי של הלומדים מרחוק להתנתק באמצע השיעור המקוון הוא גדול מאחר ולרוב הלמידה מתרחשת מהבית במרחק נגיעה מהטלוויזיה או מהמקרר. לחיצת כפתור פשוטה מאפשרת להם להתנתק מהשיעור. על כן רבים הם האתגרים העומדים בפני המלמדים מרחוק: ליצור עניין ו"מתח" בזמן השיעור החי, לעודד את הסטודנטים להיות פעילים לאורך המפגש, ליצר אינטראקציה עם הסטודנטים ובינם לבין עצמם, ולתמוך בהם בארגון הלמידה.  זאת ועוד,  במהלך המפגש יש להתחשב בצרכים של שתי אוכלוסיות הלומדים – אלו המשתתפים בשיעור החי ואלו שיצפו מאוחר יותר בהקלטה. 

להלן כמה המלצות:  

לשלב חומרי עזר מגוונים

אנחנו ממליצים ללוות את ההרצאה המצולמת או המפגש המקוון באמצעי המחשה מגוונים (סרטונים, אתרים, תרשימים, אקטואליה). רצוי להכין מצגת המכילה את הדוגמאות הויזואליות יחד עם טקסט קצר וממוקד. כדאי לעשות שימוש במצגת לא עמוסה ולא צבעונית מידי, טקסט קצר וממוקד, עם ניגוד ברור בין צבע הרקע לגוון הטקסט. גודל פונט 27 לפחות, סוג גופן מומלץ אריאל או אהרוני, מרווח של לפחות 1.5 בין השורות.

לשמור על קשר עין

בהעדר קשר עין ישיר עם הסטודנטים חשוב להישיר מבט למצלמה כאילו הסטודנטים מולכם, לדבר בצורה טבעית, לשדר שפת גוף נינוחה וללא שימוש מוגזם בידיים. רצוי קצב דיבור מעט מהיר מ"הכתבה" וכדאי להימנע מסגנון דיבור מונוטוני.

להקפיד על הופעה ולבוש

השידור/הצילום מהאולפנים מתבצע על רקע מסכי Chroma key שצבעם ירוק או כחול. מומלץ מאד להימנע מלבוש בגוון דומה לצבע המסך, להימנע מבגדים "מקושקשים" (עם פסים דקים או נקודות) ועדיף ללבוש חולצה בגוון שונה מהמכנס או החצאית.

לתכנן פתיחה וסיכום של המפגש

מפגש מקוון חשוב להתחיל בזמן מאחר והסטודנטים המרוחקים עלולים לחשוב שמדובר בתקלה טכנית. בתחילת המפגש מומלץ להתיחס אישית לסטודנטים כדי ליצר אוירה נינוחה. כדאי להתיחס בפתיחה לנושאים מהמפגש הקודם, ולהציג את נושאי השיעור. מומלץ לחלק את מבנה השיעור למנות קצרות (20-30 ד' כ"א), ולהוסיף לאחר מכן, למפגש המוקלט, תוכן עינינים בהתאם לחלוקה זו. כך המפגש המוקלט יהיה נוח יותר לצפיה ומותאם ללמידה.

להקפיד על סביבת צילום ביתית נקיה מהפרעות

באם השיעור משודר מהמשרד או מהבית, מומלץ לשבת מאחורי קיר עם רקע נקי (ללא תמונות או חלונות) ולהקפיד על סביבה שקטה, מוארת ומסודרת. 

להוסיף מידע ותוכן עניינים למפגש המוקלט עם תום השידור החי

ההנחיה אינה מסתיימת עם סיום המפגש החי. ההקלטה מתפרסמת באתר הקורס עד 48 שעות לאחר המפגש. מומלץ להעשיר את ההקלטה במידע נוסף - לעדכן את נושא המפגש, להוסיף תקציר, להעלות את המצגת המלווה, לצרף קישורים לדוגמאות שהוצגו בשיעור ולהוסיף תוכן עינינים לנושאים המרכזיים על מנת להקל על הסטודנטים את ההתמצאות באוסף ההקלטות. כמו כן מומלץ להתיחס להקלטה כאל חלק אינטגרלי מאתר הקורס, למשל על-ידי הפניה לקטעים מסוימים בסרט מאיזורים שונים באתר על פי ההקשר, למשל ממשוב על המטלות וכד'. מומלץ גם להמשיך את המפגש המקוון בשיח א-סינכרוני בפורום.

אינטראקציה עם הסטודנטים

מומלץ לעודד סטודנטים להשתתף באופן אקטיבי במפגש החי. במערכת אופק דרכי האינטראקציה מוגבלות לצ'ט טקסטואלי. במערכת זום האפשריות מגוונות – כבר בשיעור הראשון בסמסטר מומלץ לעודד סטודנטים לפתוח מצלמה ומיקרופון ולהזכיר זאת שוב בתחילת כל מפגש. האפשרות לראות ולדבר באופן חופשי מדמים חוויה דומה למפגש פנים-אל-פנים. מומלץ להקדיש את הדקות הראשונות בכל מפגש לאינטראקציה לא פורמלית כדי "לחמם את האוירה". כדי לשמור על מתח וקשב לאורך השיעור כדאי ליצר אינטראקציה יזומה באינטרוולים קבועים (מידי 10-15 ד') . לשם כך אפשר להשתמש במגוון כלי אינטראקציה  - הצבעה, הזמנה לסמן על גבי המצגת בדרכים שונות (עיגול, חץ, מירקור), הזמנה לכתיבה על מסמך משותף, הזמנה לתשובה בקול או בצ'ט, הזמנה להצגת נושא על-ידי סטודנטים.  מעת לעת אפשר לעבור לשיח פתוח ולהעביר את הממשק במערכת זום ל"מצב גלריה" בו ניתן לראות 25 משתמשים בו זמנית.