ספרים דיגיטליים

המעבר מספר מודפס לדיגיטלי

הפוטנציאל הרב במעבר לקריאה בספרים דיגיטליים זוהה באוניברסיטה הפתוחה כבר בשנת 2007, וספרים דיגיטליים רבים של האוניברסיטה הפתוחה נפתחו לציבור חינם במסגרת מיזם פא"ר (פתיחת אוצרות רוח).

במעבר מספרים מודפסים לספרים דיגיטליים יש אתגרים טכנולוגיים, פדגוגיים, לוגיסטיים, שיקולים של זכויות יוצרים וכמובן שיקולים כלכליים. בשנים האחרונות נערכו מספר ניסויים שלוו במחקרי הערכה וקידמו אותנו בפתרונות להפקה ולהפצה של ספרים דיגיטליים בהיקפים גדולים. לחלק מהאתגרים נמצאו פתרונות וחלקם עדיין ממשיכים להעסיק אותנו.
 

מוזמנים לעיין במאמר המסכם את הניסוי שילוב ספרים דיגיטליים ניידים באו"פ: חזון או דמיון? ולצפות בסרטון המסכם את הניסוי.

ספרי לימוד דיגיטליים

ספרי הלימוד בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה מותאמים ללמידה עצמית ומצטיינים ברמה אקדמית גבוהה. בקורסים רבים מופצות לסטודנטים באמצעות אתרי הקורסים, במקביל למהדורה המודפסת, גם גירסה דיגיטלית בפורמטPDF .  קובצי הספרים הללו מוגנים באמצעות "הגנה חברתית" שמבוססת על אמון בין האוניברסיטה לסטודנטים שלה. לשם כך פותח בשה"ם מנגנון ייחודי המיצר "הגנה חברתית" על קבצי הספרים הדיגיטליים. כאשר סטודנטים לוחצים באתר הקורס על קובץ הספר הדיגיטלי, נוצר תהליך אוטומטי שבו בפעם הראשונה שסטודנטים הורידו את הספר נפתח להם טופס  הצהרה, עליו הם חותמים ובו הם מתחייבים לעשות בספר שימוש אישי בלבד ולא להפיץ אותו הלאה. כמנגנון הרתעה נוסף מוטבעים על גבי העותק הדיגיטלי פרטים מזהים של הסטודנטים במעין water mark .

ספר לימוד דיגיטלי מועשר

לאחרונה פותח באוניברסיטה הפתוחה מודל חדשני של "ספרי לימוד דיגיטלים מועשרים". אילו הם ספרים הכוללים קישורים לאתרים מרחיבי דעת, לסרטונים, לכתבות אקטואליות ולמידע נוסף המצוי ברשת האינטרנט. הקישורים הללו משולבים בספר כהערות שוליים באמצעות QR - Code שהוא מעין ברקוד דו־ממדי שבו מידע טקסטואלי מקודד בצורה גרפית־ויזואלית. הסטודנטים שקוראים בספר המודפס יכולים לסרוק את הקוד באמצעות אפליקציה בסמרטפון וכך להגיע למשאב הרלוונטי, וסטודנטים שבוחרים לקרוא מהגירסה הדיגיטלית שבאתר הקורס פשוט לוחצים על הקישור.
באופן זה ניתן להפיק ממקור זהה שתי גירסאות לספר, מודפסת ודיגיטלית. את הקישורים ניתן לעדכן באופן שוטף מבלי צורך להפיק גירסה מודפסת חדשה של הספר.