ייצוגי נשים בתמונות: תמונה בונה, תמונה הורסת

שלומית עוזיאל

 

בחירה נבונה של תמונה היא אחת הדרכים הפשוטות, המהירות וכן, גם הזולות לתרום לעיצובה של מציאות שוויונית ומכבדת. "מה שעינינו אינן רואות, אין ביכולתנו להיות" – האמרה הזאת, המיוחסת לפעילת זכויות האזרח מריאן רייט אדלמן, מכוונת בדרך כלל לקיומם של מודלים לחיקוי, כגון נשים בתפקידים בכירים. אבל גם התמונות המודפסות והדיגיטליות שסביבנו הן חלק ממה שאנחנו רואים ורואות – וגם כאן כדאי להציג מודלים ראויים לחיקוי שיתרמו לעיצוב תפיסוֹת מציאות, שאיפות וחלומות.

אם אתם מכינים ומכינות אתר, כתבה, ספר או חוברת לימוד – תנו אפוא את הדעת לייצוג הולם ומכבד של נשים לא רק בטקסט, אלא גם בתמונות. להלן תובנות אחדות העשויות לסייע בכך, בין שתשתמשו בתמונות אילוסטרציה, כלומר תמונות שתבחרו מתוך מאגרי תמונות מוכנות, ובין שתשתמשו בתמונות ספציפיות, שיצולמו או יתקבלו בייחוד למטרה זו.  

מעטות מול רבים

באוקטובר 2018 ביקרה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בישראל, והשתתפה בצילום עם בכירים בתעשיית ההייטק הישראלית. התמונה עוררה מורת רוח, מסיבות ברורות:

צילום: אבי דוד / לע"מ

 

בניסוחה המנומס של מרקל, "אם בפעם הבאה תהיה גם אישה, זה יהיה נחמד". משרד החוץ פרסם התנצלות, ובכירות מתחום ההייטק הצטלמו בתמונה אלטרנטיבית עם דמות קרטון של הקאנצלרית. התמונה המקורית הייתה אפוא ייצוג נאמן – לא של תחום ההייטק הישראלי, אלא של תפיסת העולם של מארגני האירוע.

אם אין סיבה מיוחדת לנהוג אחרת, כדאי לעשות מאמץ להגיע לייצוג מגדרי שוויוני ומכבד, אם בהפקת התמונה ואם בבחירתה. לפניכם צמד איורים מתחלפים של "מדענים". באחד מהם שלושה גברים; באחר צוות ובו שלוש נשים ושני גברים. 

הימנעות מסטריאוטיפים מקצועיים

אם דרושה לכם תמונת אילוסטרציה של מורה, רופא או רופאה, מתכנתת או מתכנת, אח או אחות בבית חולים, מנהל או מנהלת – השתדלו להימנע מבחירה אוטומטית דווקא במגדר מסוים.

לא כל אישה חכמה מרכיבה משקפיים

משקפיים אינם אביזר הכרחי כדי להיות סטודנטית, מדענית או מהנדסת.

אקשן!

באופן מסורתי, יש נטייה להציג נשים בתמונות במצבים פסיביים – למשל כשהן מתבוננות באדם אחר, שקועות בהרהורים, מביעות ביישנות וריחוק על ידי הפניית הפנים או הסתרתם בעזרת השיער או כף היד, או יושבות ומחייכות. כדאי לשים לב לנטייה הזאת ולנסות להציג נשים עושות ופעילות.

בכתבת פרופיל על אדריכלית, למשל, אפשר להימנע מתמונת פנים או גוף ללא עשייה ולהעדיף תמונה שבה היא מעיינת בשרטוט או מדברת בישיבת עבודה.

 

בתמונות של ילדים, אפשר לתת מקום לילדות פעילות, יוזמות, שמפעילות את הדמיון ומשחקות במשחקים מלכלכים, וכמובן לבנות ולבנים שמשחקים יחד.

 

 

מגוון טבעי, מראה טבעי

הפרסומות ואמצעי התקשורת נוטים להציג נשים שתואמות מודל מסוים של יופי – דקות, גבוהות, בעלות רגליים ארוכות ועור חלק – ואפילו נשים אלה אינן מופיעות במראה טבעי, אלא במראה שנוצר בעזרת אנשי מקצוע מתעשיית היופי (איפור, שיער, הלבשה), תאורה מתוכננת ובמקרים רבים, גם עיבוד תמונה. התוצאה היא ייצוגים בלתי טבעיים שגורמים לנשים רבות לחוש בלתי ראויות.

נצלו את ההזדמנות שבידיכן ובידיכם כדי להציג מנעד רחב של נשים, ובני אדם בכלל, שאינם תואמים בהכרח את מודל היופי הזה: אנשים ממגוון טיפוסי גוף ופנים, וחשוב לא פחות – נשים בעלות מראה טבעי. נסו לתת מקום גם למגוון צבעים, לאומים ואורחות חיים, המתבטאים בסגנון ובלבוש.

 

לא בת שש-עשרה

אמת הידועה לכל היא שגברים מבוגרים נראים חכמים, ואילו נשים מבוגרות לרוב אינן נראות כלל. הגבר כסוף השיער, הסמכותי והמקצועי הוא ייצוג ידוע ומוכר; לעומת זאת, תתקשו מאוד למצוא ייצוגים דומים של מדעניות או נשות מקצוע מבוגרות, אף שבמציאות הן קיימות בשפע.

כדאי לעשות מאמץ וליצור ייצוג של נשים מבוגרות בכלל, ושל נשות מקצוע מבוגרות בפרט – רוב הנשים, כמו רוב הגברים, אינן מגיעות לפסגה המקצועית בגיל צעיר. חשוב במיוחד להימנע משכפול של הדימוי השכיח של גבר מבוגר וסמכותי ולצידו אישה צעירה ונאה.

אפשר גם אחרת: בתמונה למטה מופיעים חוקרת וחוקר בפסגת דרכם המקצועית.

 

פגיעה מינית: מה התמונות אומרות עליה

ולבסוף, אחד המקומות המוּעדים לבחירה מזיקה של תמונות הוא ידיעות על הטרדה ופגיעה מינית. ידיעות אלה מלוות לעתים קרובות בתמונות של ילדות ונשים המסתירות את פניהן בבושה. מי שהותקפו אינם אלה שצריכים להתבייש; חשבו על תמונות מתאימות יותר.  

רעיונות נוספים