"אני שמח להזמין את הדובר הבא": על סוללות דוברים בכנסים מדעיים

פרופ' גתית קוה


סוללה של מומחים גברים שמדברים על נושאים שברומו של עולם היא מחזה נפוץ באמצעי התקשורת. גברים מסבירים על ענייני ביטחון, מפרשים מהלכים פוליטיים, או מתייחסים לנושאים רפואיים. בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לכך שסוללה של דוברים גברים מאפיינת גם כנסים מדעיים, וגם תחומים שיש בהם הרבה נשים. גברים מוזמנים לשאת את הרצאות המליאה החשובות ביותר בכנס, ומושבים שלמים כוללים גברים בלבד. סוללת דוברים גברים זכתה למילה חדשה באנגלית – manel – שילוב של גבר ופאנל.

מצב זה משקף בחלקו את הרוב הגברי בסגל הבכיר במוסדות האקדמיים, ובעיקר בדרגות הבכירות. אם יש יותר חוקרים מחוקרות באופן כללי, אין פלא שיש יותר דוברים מדוברות בכנסים מדעיים. ואולם, המצב משקף גם את התפיסה החברתית הרווחת ולפיה דיבור סמכותי בפני קהל מתאים יותר לגברים מאשר לנשים. ברור לכל שחוקרות, כמו חוקרים, חייבות להציג את ממצאיהן ולקבל משוב על עבודתן בכנסים מדעיים. אם לחוקרות יש פחות הזדמנויות לעשות זאת, המדע יוצא נפסד. יתר על כן, חוקרות ותיקות שנתקלות במיעוט דוברות בכנסים מדעיים מרגישות הדרה, וחוקרות צעירות מפסידות חשיפה למודלים לחיקוי. 

מארגני הכנסים המדעיים מסבירים שהם מזמינים דוברים לפי מומחיותם, ולא לפי מינם. גם נשים מעדיפות שיזמינו אותן בגלל מומחיותן, ולא כדי שהכנס יהיה תקין מבחינה מגדרית. מארגני כנסים טוענים שאין מספיק נשים בתחום, או שהם פנו לנשים וכולן סירבו; חוקרות מובילות אכן מדווחות שהן עייפות מלמלא את תפקיד ה"דוברת התורנית" בכל כנס שבו חסרות נשים. מחקר משנת 2017​, שהתמקד בכנסים בנוירו-אימונולוגיה, הראה כי בכנסים המובילים בתחום היו פחות דוברות מדוברים, והדגיש שחוקרות שהישגיהן היו מרשימים באותה מידה כמו אלה של הגברים שהרצו בכנסים הללו כלל לא הוזמנו אליהם. בדיקה של הגורמים שהשפיעו על היחס המספרי בין דוברים לדוברות בכנס הצביעה על גורם מעניין: היה אפשר לנבא את מספר הדוברות בכנס על פי ההרכב המגדרי של הוועדה שארגנה אותו.

 אז מה אפשר לעשות כדי לשנות את המצב?

להלן רשימה של כמה כיווני פעולה, שחלקם מבוססים על מאמר על דוברים ודוברות בכנסים בתחום רפואת הספורט:

  • להפגין מודעות להטיות מגדריות ולפעול לתיקונן כבר בשלב הארגון של הכנס המדעי. ראוי שוועדות שמארגנות כנסים יהיו מגוונות, ויכללו גם גברים וגם נשים. הוועדות צריכות לתת את הדעת לכך שהמצב לא ישתנה מאליו, בלי שיהיו א.נשים שישנו אותו.
  • לסרב לממן כנסים שאינם מקפידים על הוגנות מגדרית. מכוני מחקר יכולים להחליט שכנסים שמאורגנים על ידי ועדות ללא ייצוג הולם של נשים, או כנסים שאין בהם מספיק דוברות, לא יקבלו מהם תמיכה כספית. כך, לדוגמה, עשה כתב העת היוקרתי NATURE.
  • לסרב להציג מחקר בכנס או במושב שכולל רק גברים. כך למשל הצהיר שיעשה מנהל מכוני המחקר הלאומיים לבריאות בארצות הברית, וכך עשו מקצת הרופאים שהוזמנו להשתתף בכנס על בריאות האישה בישראל שלא כלל אף דוברת אחת.​
  • להקים מאגרי מידע שכוללים שמות של חוקרות מובילות. כדי להתמודד עם הטענה שאין נשים בתחום, חוברו לאחרונה רשימות של 500 חוקרות מובילות במדעים המדויקים ושל חוקרות בתחומים ספציפיים. המאגרים הללו יכולים לסייע גם לוועדות המארגנות של כנסים מדעיים וגם לאמצעי התקשורת שמחפשים מרואיינות.
  • להוסיף את הכנסים שכל הדוברים בהם היו גברים למאגרי מידע שמציינים כנסים כאלה​. רישום במאגר מידע מסוג זה עשוי לגרום למארגני הכנס להרגיש לא נוח.
  • לפרסם נתונים על הדוברים והדוברות בכנסים שמתקיימים באוניברסיטה. כל מוסד אקדמי יכול להנהיג דיווח שנתי על מספר הדוברים והדוברות בכנסים שהתקיימו בו, וכך להגביר את המודעות לסוגיה.
 

יהיו שיטענו שיוזמות לאיזון מגדרי של דוברים ודוברות בכנסים עלולות לבטא אפליה כנגד גברים, לפגוע בזכותם להציג את עבודותיהם ולהוריד את הרמה המדעית של הכנסים. ואולם, המצב הנוכחי אינו ניטרלי: הוא משקף מנגנונים מבניים של יחסי כוח מגדריים בחברה ובאקדמיה. כדי להוביל לשינוי ולייצוג ראוי של חוקרות וחוקרים גם יחד על בימות הכנסים המדעיים, יש לפעול להסרת החסמים שניצבים בדרכן של החוקרות.

 

מקורות

Bekker, S., Ahmed, O. H., Bakare, U., Blake, T. A., Brooks, A. M., Davenport, T. E., ... & Whittaker, J. L. (2018). We need to talk about manels: The problem of implicit gender bias in sport and exercise medicine. British Journal of Sports Medicine, 52(20), 1287-1989. doi: 10.1136/bjsports-2018-099084

  

Klein, R. S., Voskuhl, R., Segal, B. M., Dittel, B. N., Lane, T. E., Bethea, J. R., ... & Cross, A. H. (2017). Speaking out about gender imbalance in invited speakers improves diversity. Nature Immunology, 18(5), 475-478. doi: 10.1038/ni.3707

 

רעיונות נוספים